1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

20 آبان 1394
  • 21

در ادامه سلسله مطالب تست و بررسی خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار قصد داریم تا اینبار به سراغ تیبا 2 یا همان هاچ بک برویم،خودرویی که نزدیک به یک سال از معرفی آن به بازار می گذرد اما به دلیل جذابیت اندک، کمتر مورد توجه رسانه های تخصصی حوزه خودرو واقع شده است و به همین دلیل هم معایب و مزایای آن برای عموم مصرف کنندگان ناشناخته است.

در پی افت کیفی خودروهای در چند سال اخیر با نگاهی نه چندان خوشبینانه به سراغ خودرو مورد بحث می رویم اما با بررسی اولیه مشخص می شود که کیفیت مونتاژ جز چند مورد جزئی (همون عدم بسته شدن صحیح درب باک) و بهم ریختگی درز فاصله بین سپر جلو و گلگیر در مجموع با دقت قابل قبولی انجام پذیرفته و از برخی خودروهای حتی گران قیمت تر نظیر پارس LX که در ماه های قبل بررسی کرده بودیم، شرایط بهتری دارد.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

در هنگام ورود به کابین از کیفیت متریال داخلی و شباهت صندلی ها به پراید شوکه خواهید شد، به خصوص اگر این نکته را مد نظر داشته باشید که قیمت نمونه هاچ بک تیبا سه میلیون گرانتر از نمونه صندوق دار بوده و در حدود 7 میلیون تومان از پراید هاچ هم گران تر است.بنابراین تعریف و تمجید از فضای داخلی تیبا چه از نظر طراحی و چه از نظر کیفیت مواد به کار رفته هیچ توجیهی ندارد.نمود این کیفیت ضعیف در لبه تیز و برنده درب داشبورد به خوبی قابل مشاهده است.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

مثال دیگر می تواند مجموعه دکمه های مربوط به شیشه بالابر برقی سرنشینان عقب باشد که با سوئیچ های بالابر پراید مشابهت کامل دارد و به درستی هم در محل خود ثابت نشده است.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

در مقابل باید عنوان کرد که فضای داخلی برای سرنشینان عقب از مهمترین رقیب این خودرو در بازار (پژو 206) بیشتر بوده و این نکته به خصوص در مورد فضای پا می تواند حائز اهمیت باشد.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

از طرف دیگر حتی با اولین نگاه به سمت عقب متوجه خواهید شد که دید رو به عقب تیبا در حد و اندازه خودروهای سوپر اسپرت است و این نکته مسلما یک نقطه ضعف اساسی برای یک هاچ بک درون شهری به حساب می آید.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

ایراد اصلی این مشکل به تقویت ستون سوم در جهت نصب لولای درب صندوق مربوط می شود که به کم شدن ارتفاع سقف در بخش انتهایی منجر شده است و از طرف دیگر تکیه گاه سر سرنشین سوم نیز بیش از اندازه بزرگ بوده و عملا دید آینه عقب را کور می کند.

در چنین شرایطی تصور کنید که سر دو یا سه سرنشین عقب هم در آینه دیده شود، تقریبا در چنین شرایطی باید استفاده از آینه عقب را فراموش کرد.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

جنس فرمان خودرو چندان تعریفی ندارد و بسیار خشک به نظر می رسد.چنین وضعیتی در مورد کل قطعات داشبورد و کنسول میانی هم وجود دارد.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

در عوض صندلی های مشترک با پراید نرمی و دربر گیرندگی مناسبی دارند و ارگونومی پشت فرمان برای راننده هم در مجموع نمره قبولی می گیرد.

تیبا از نظر ساختار فنی مخلوطی از پراید و ریو محسوب می شود اما از نظر شاسی و بدنه بیشتر به پراید ارتباط دارد تا ریو، در واقع پلت فرم این خودرو با مدل های ارتقاء یافته پراید X100 مشترک است و تفاوت ها فنی به ساختار اصلاح شده دماغه خودرو، استفاده از برخی قطعات جلو بندی ریو و تقویت موتور تا خجم 1.5 لیتر مربوط می شود.ظاهرا ضرایب دنده تیبا نیز مقداری با پراید تفاوت دارد که زمینه شتاب گیری بهتر این خودرو را به وجود آورده است.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

اگر به ایمنی اهمیت می دهید باید گفت که تیبا در مجموع از پراید ایمن تر است ولی میزان اختلاف استحکام دو خودرو چندان روشن نیست و به گفته برخی مهندسان صاحب نظر در این عرصه، چیزی در حدود 20 % به نظر می رسد.

همچنین تیبا به ترمز های بهتری نسبت به پراید مجهز شده است و با این حساب می توان اذعان کرد که این خودرو تقریبا در تمام زمینه های فنی (به جز کیفیت) نسبت به پراید بهبود یافته است.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

تجربه رانندگی

پس از نشستن پشت فرمان تیبا، شباهت آن به پراید را کاملا احساس خواهید کرد، بسیاری فواصل و اندازه ها از نظر موقعیت قرار گیری راننده،فاصله اهرم تعویض دنده،زاویه فرمان و مواردی از این دست با پراید مشابهت دارد اما تفاوت هایی هم دیده می شود.برای مثال صدای موتور به وضوح بیشتر از پراید به درون کابین راه می یابد یا در ذات صدای موتور تیبا بلندتر از پراید است که البته به دلیل عدم دسترسی به ادوات تست نمی توان در این مورد به قطعیت نظر داد.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

به نظر می رسد که به دلیل اصلاح ساختار شاسی،کیفیت سواری تیبا هم مانند پراید های جدید اندکی نسبت به پراید های قدیمی بهبود یافته است و این مهم را به خصوص در هنگام مواجه با سرعت گیرهای پلاستیکی کاملا احساس خواهید کرد.

گیربکس تیبا از جمله قطعات مشکل ساز برای مالکین محسوب می شود و مالک خودرو مورد تست نیز به خصوص در کیلومتر های اول در تعویض دنده ها دچار مشکل بوده است،اما در زمان تست پس از گذشت حدود 800 کیلومتر تا حدودی گیربکس نرم شده و دنده ها بهتر عوض می شود.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

در هنگام شتاب گیری و فشردن پدال گاز در خواهید یافت که توان حدود 80 اسب بخاری موتور به نسبت وزن 1050 کیلوگرمی خودرو بد نیست و می تواند نیازی های عموم افراد در رفت و آمد شهری را پاسخ دهد اما نکته مایوس کننده حد مجاز اندک دور موتور است که در حدود 5500 RPM به ردلاین خود می رسد و عملا شتاب گیری خودرو را محدود کرده است.

به جز این مورد و مسئله نفوذ زیاد صدا به فضای درون کابین، نقطه ضعف فنی شاخص دیگری دیده نمی شود هرچند که بروز برخی ایرادات کیفی و به خصوص الکترونیکی در مورد پیشرانه تیبا شایع بوده که برخی از مالکین را با دردسر تعویض چند باره سنسورها و مراجعه به نمایندگی های مجاز روبرو کرده است.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

عملکرد کولر مناسب است و حتی در گرم ترین روزهای تابستان نیز اثری از افزایش دمای آمپر آب در اثر استفاده از کولر دیده نمی شود.هرچند بازهم صدای عملکرد فن دمنده مجموعه تهویه مطبوع بیش از حد زیاد است و این صدا در ترکیب با فریاد پیشرانه،آرامش درون کابین را تحت شعاع قرار می دهد.

تیبا 2 از نظر مصرف سوخت بنا بر تجربه مالک چندان هم اقتصادی نیست و رقمی بین 6.5 الی 9 لیتر را در شرایط جاده و شهر می سوزاند که با توجه به حجم 1.5 لیتری پیشرانه،رقمی بیش از عدد رسمی 6.75 را در سکیل ترکیبی نشان می دهد.

هندلینگ تیبا به دلیل بالا بودن نسبی مرکز ثقل به خوبی هاچ بک های جوان پسندی مانند 206 نیست اما در شرایط پر فشار اثر چندانی از تمایل به کم فرمانی در این خودرو دیده نمی شود که با توجه به تایرهای ایرانی نکته ای قابل تامل و امیدوار کننده است.

از طرف دیگر به نظر می رسد که تعلیق تیبا به خصوص در محور عقب اندکی نرمتر از سایر هاچ بک های موجود در بازار است که ویژگی مثبتی در مواجه با انواع دست انداز و سرعت گیر به حساب می آید.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

قدرت ترمز گیری در مجموع قابل قبول است،هرچند بهتر بود که سایپا با توجه به اختلاف قیمت این خودرو با پراید و تیبا سدان، ترمز های چهار چرخ دیسک را برای تیبا 2 در نظر می گرفت تا خیال رانندگان عموما جوان این خودرو از بابت پشتیبانی ترمز ها در شرایط سخت آسوده شود.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

در نهایت باید قیمت گذاری و کیفیت نه چندان جالب کابین را مهم ترین نقطه ضعف تیبا 2 عنوان کرد.این خودرو شاید در بسیاری زمینه ها نمونه ای بهتر نسبت به پراید به نظر برسد اما پرداخت سه میلیون بیشتر نسبت به نمونه سدان تیبا عملا هیچ توجیهی ندارد مگر آنکه سایپا دلیل فنی قانع کننده ای را در زمینه برتری تیبا 2 نسبت به تیبا سدان ارائه کند.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

نکته دیگر به اختلاف قیمت حدود یک میلیونی نمونه فول (مورد آزمایش) با نمونه های پایه مربوط می شود که از تنها در برخی جزییات مانند رینگ های اسپرت، آینه برقی و شیشه بالابر برقی درب عقب با مدل پایه تفاوت دارد. در واقع بهتر بود که سایپا ضمن قیمت گذاری بهتر برای نمونه پایه، تجهیزات رفاهی و آپشن های جالب تری را برای جوانان خریدار این خودرو در نظر می گرفت تا حداقل یک وجه تشابه بین شعار تبلیغاتی مربوط به تیبا 2 "رویای جوانی" و خودرو تحویلی به جوانان این مرز و بوم وجود داشته باشد.

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر

 تست و بررسی تیبا هاچ بک صفر کیلومتر




نظرات

  • عرفان عرفان (8 شهریور 1401 ساعت 16:55)

    اسم سایپا بد در رفته شما از هر صافکاری بپرس از خودرو های لوکس ایرانخودرو هم شاسیش قویتره ، حالا بقیه خوبی هاش ک زیاده بماند

  • کاربر سایت کاربر سایت (3 دی 1399 ساعت 18:14)

    چه قدر ایراد میگیرید از این خودرو !
    ما تیبا 2 داریم خب برای ماها که توان خرید ماشین خارجی و لوکس نداریم واقعا تیبا بهترین گزینس و راضی کنندس معلومه که منم ماشین خارجی سوار بشم تیبا تو چشم زباله ای بیش نیست !
    در کل نباید انتظار ماشین زیبا و لاکچری رو از یه خودرو ایرانی داشت به نظرم راضی کنندس و قیافش هم قابل تحمله درسته که قیمتش بالاس خب این روزا چی ارزونه که ماشین ارزون باشه ؟

    سعید سعید (5 تیر 1400 ساعت 13:18)

    این ماشین. بنظرم عالیه برا کسانی که توان مالی زیادی ندارن

  • علی علی (19 مرداد 1399 ساعت 23:40)

    سلام تیبا2 ماشین خیلی خوبه وخیلی نرمه وقتی میخوای بپیچی ماشین احساس چپ شدن نمیکنی

  • علی علی (16 خرداد 1399 ساعت 01:21)

    سلام داداش تیبات داغونه

  • مهران مهران (31 شهریور 1398 ساعت 19:02)

    کلا داشبردش خیلی خشکه حتی با برخورد ناخون خط میوفته خیلی داغونه

  • احمد احمد (8 خرداد 1398 ساعت 00:42)

    بااین قیمتای عجیب غریب پژو و پراید واقعا به صرفه ترین ماشینه من یه مدل ۹۳ اش رو دارم واقعا تاحالا توی جاده و خیابون از هیچ ماشین بالای ۱۰۰ میلیونی کم نیاورده. جلوبندی محکم. هندلینگ خوب و نرم اگه لاستیک کره ای بندازی که عالیه.

  • مهدی مهدی (11 اردیبهشت 1398 ساعت 17:05)

    تیبا از لحاظ هندلینگ و پایداری خیلی از پژو ضعیف تره مخصوصا در پیچ حس چپ شدن داره، جادار بودن و فضای سرنشین تیبا خیلی کمتر پژو هست، تیبا مصرف سوخت خیلی بیشتر از پراید داره، استهلاک قطعات تیبا خیلی بیشتر از پراید، سر وصدای موتور تیبا خیلی بیشتر از پراید هست یه یار تست کنید متوجه می شوید آدم اگه عاقل باشه برای شهر پراید عالیه و برای بیرون شهر پژو،تیبا جایگاهی نداره، راستی جلو پنجره تیبا داخل کاپوت گذاشتن خیلی زشت طراحی شده هر کار کنید اسپرت نمیشه! این کاپوت عتیقه تیبا هیچ جا پیدا نمیشه با کوچکترین تصادف باید عوض بشه!

    علی علی (2 خرداد 1398 ساعت 08:13)

    اگه از نظر فضای پا دارید با 206 مقایسه میکنید باید بگم واقعا تیبا جای پای عقب خوبی داره و 206 کلا برای سرنشین عقب هیچ جایگاه انسانی در نظر نگرفته!!!!!!

    کامران کامران (25 تیر 1398 ساعت 03:03)

    همینکه ترمز تیبا عملکرد بهتری نسبت به پراید داره خودش کلی برتری محسوب میشه

    Poorya Poorya (25 مهر 1398 ساعت 20:30)

    داداش حداقل واشر نمیزنه مثل پژو.با پژو بری جاده باید خدا خدا کنی واشر نزنه اما با تیبا راحت میری و میای

    علی علی (19 مرداد 1399 ساعت 18:04)

    سلام تیبا 2 بیسته خیلی عالیه متشکرم از محصولات سایپا

  • ناشناس ناشناس (25 فروردین 1398 ساعت 18:55)

    اقا تیبا حرف نداره بیسته من از سال 93 یکی دارم و خیلی هم راضیم

  • مهدی مهدی (5 دی 1397 ساعت 07:01)

    لطفا اطلاعات فنی مندرج در سایت را بروز کنید تیبا 87 اسب قدرت دارد که سایپا جدیدا از مدل 95 به بالا موتور و گیربکس را بهینه کرده است. در ضمن تیبا صندلی‌های ریو و قطعات زیر بند مشترک با ریو و ال نود دارد. اتاق بیضی شکل تیبا همانند 206 ایمن است.

  • Shahrokh Shahrokh (6 شهریور 1397 ساعت 01:35)

    سلام،درسته که قیمت همه خودروها در ایران خیلی بالاست ولی تیبا به نظر من خودروی خوبیه،من قبلاً پارس و ۴۰۵ و سمند و پراید ۲۰۶ داشتم، و الان تیبا خریدم،قبلاً میخواستم تیبا بخرم ولی میگفتن که تیبا همون پرایدِ،ولی الان فهمیدم که کاملاً چرت گفتن و اصلاً معایب پراید(امنیت پایین،موتور ضعیف برای استفاده از کولر،ضعف در سربالایی و...)رو نداره.

  • Arezoo Arezoo (3 شهریور 1396 ساعت 03:11)

    اقا من تازه دوروزه این ماشینو خریداری کردم. چقدر عیب و ایراد داره

    کامی کامی (29 بهمن 1397 ساعت 15:25)

    ماشینهای سایپا و ایرانخودرو خیلی شانس توش دخیله که چجوری از آب دربیاد. منکه تیبا2 مدل 94 دارم 206 هم داشتم. از تیپ 2 که خیلی بهتره با تیپ 5 هم تقریبا یه پا میره

  • A A (8 دی 1395 ساعت 16:07)

    درواقع با مقایسه قیمت جهانی خودرو ها و با توجه به این که اینا خودرو های ساخته شده تو ایرانن قیمت پراید و تیبا نباید به ده میلیون تومان هم برسه! یعنی***** بر کسانی که دارن به این مردم**** میکنن

  • علیرضا علیرضا (6 آبان 1395 ساعت 19:07)

    سلام
    ضمن تشکر از نقد و بررسی صورت پذیرفته به نظرم کیفیت، مشخصات فنی و امکانات خودروی تیبا هاچ بک به نسبت قیمت آن اصلا منصفانه است.
    اگر رقابت دولت و مسئولین از خودرو سازهای دولتی داخلی نبود العان با این قیمت خودرو با کیفیت و امکانات به مراتب بالاتری را می توانستم خریداری نمائیم. به نظرم اینکه دولت بخواهد برای حمایت از حدود 100 هزار کارگر و کارمند خودروسازان داخلی در حق بیش از چند میلیون نفر متقاضی خودرو اینچنین کند بهتر بود که اگر هم قرار است کشور ایران خودرو ساز داشته باشد لااقل حدود 10 سال خودروهای روز با قیمت های مختلف شرکت های آسیایی و اروپایی در ایران تولید می گردید تا ضمن انتقال دانش و تجربیات ، قدام وبه نوسازی افزایش بهره وری شرکت های خودرو ساز داخلی اقدام می شد و مردم نیز با رضایت کامل اقدام به خرید خودروهای مونتاژ داخلی را بعمل می آورند نه اینکه این کیفیت و مشخصات خودرو به مردم تحمیل می شد.

    علی علی (16 خرداد 1399 ساعت 01:16)

    داداش تیبات داغونه

    علی علی (16 خرداد 1399 ساعت 01:19)

    بی ادبی نشه