1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

3 اسفند 1393
  • 1

تسلا مدل S P85D یک خودروی الکتریکی با قدرت ۶۹۱ اسب‌بخار است و برای کسانی ساخته شده که نمی‌توانند منتظر بمانند، همیشه عجله دارند و ساعت خود را چک می‌کنند. مطابق گفته تسلا، P85D می‌تواند در مدت ۳/۲ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد که این زمان ۱/۴ ثانیه بهتر از مدل 85 دیفرانسیل عقبی است که جایگزین آن شده است. برای رسیدن به این شتاب، تسلا یک موتور الکتریکی ۲۲۱ اسب‌بخاری برای به حرکت درآوردن چرخ‌های جلو استفاده کرده است. این موتور دوم در همکاری با موتور عقب ۴۷۰ اسب‌بخاری P85D شرایط چهار چرخ متحرک را برای این خودرو فراهم می‌کند. این الگوی دو موتوره در تمام نسخه‌های مدل S که فروش آنها از بهار آغاز می‌شود، وجود خواهد داشت که این شامل مدل X شاسی‌بلند آینده نیز خواهد بود. ولی در حال حاضر، بالاترین سطح تسلا را در P85D می‌توان دید.

P85D از همان حالت ایستاده تمام گشتاور ۹۳۰ نیوتن‌متری خود را در دسترس دارد. همانند تمام خودروهای الکتریکی، انتقال قدرت به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود؛ ولی در همین حال، مانند این است که یک خودروی اسپورت را همیشه در کمترین دنده ممکن با دور موتور ثابت در پیک گشتاور می‌رانید. البته P85D به طور شگفت‌آوری سریع است و با قدرت از جا کنده می‌شود. فقط کافی است یک فضای خالی در ترافیک پیدا کنید تا بتوانید به سرعت خود را به آن نقطه برسانید. این قدرت، با سرعت یک چشم به هم زدن در اختیار قرار می‌گیرد؛ هیچ به منتظر ماندن، رفتن به دنده پایین‌تر و یا دردسر اضافه نیست. با این تسلا به راحتی می‌توانید یک گله «کرولا» را از آینه بغل تماشا کنید.

البته خودروی تست‌شده در اینجا، در سرعت بالای ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت به اندازه ۱۰ درصد از قدرتش کم می‌شد که یکی از مشکلات رایج در این نوع خودروهاست. بر این اساس، نتایج تست ارائه شده در مورد شتاب، بیشتر به صورت تخمینی هستند. در ابتدا، سکوت خودروی الکتریکی اندکی عجیب به نظر می‌رسد، ولی در ادامه تجربه رانندگی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. آرامش کابین در سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت شاید باعث شود که مهندسان لکسس به فکر فرو روند. در حالت عملکرد حداکثر، تنها اندکی صدای آن بالاتر می‌رود. بسته باتری‌ها در کف مانند یک تشک بزرگ لیتیومی عمل می‌کند و به نویز جاده، اجازه ورود نمی‌دهد. سیستم تعلیق نیز بسیار باآرامش است و حتی چرخ‌های ۲۱ اینچی نیز سر و صدای زیادی ندارند.

سیستم الکتریکی به همراه باتری‌ها در کف مدل S به شکل قابل‌ملاحظه‌ای سنگین است. طبق گفته تسلا، مدل دو موتوره P85D وزنی به اندازه ۲۲۳۹ کیلوگرم دارد که ۱۳۲ کیلوگرم نسبت به P85 دیفرانسیل عقب‌ سنگین‌تر است. ولی در همین حال، رفتار آن چندان گویای این مطلب نیست. P85D به راحتی جهت حرکت خود را تغییر می‌دهد. یک سیستم دقیق و هوشمند دستیار الکتریکی فرمان سه حالت مختلف را از «نرم» تا «سنگین» در اختیار قرار می‌دهد. البته فارغ از اینکه در کدام یک از حالت‌های فرمان قرار داشته باشیم، شرایط فرمان نسبت به سطح جاده تغییر خواهد کرد. لرزش‌های زیرکانه تصویری زنده از آسفالت برای راننده ایجاد می‌کند.

چند روزی که با این تسلا باشید، تفاوت‌های مفید بین آن و خودروهای بنزینی کم‌کم خود را آشکار می‌کنند. شما برای مدل S استارت نمی‌زنید؛ شما به شکلی ساده پشت فرمان می‌نشینید. یک پا را بر روی پدال ترمز قرار می‌دهید و مقصد را مشخص می‌کنید. خارج شدن از این خودرو نیز به همین‌ ترتیب است؛‌ نیازی به خاموش کردن چیزی وجود ندارد. فقط کافی است که از آن بیرون بیایید. سیستم احیا کننده در پدال ترمز نه‌تنها باعث بازگرداندن الکترون‌ها به باتری می‌شود، بلکه از موتورهای الکتریکی نیز برای کاهش سرعت خودرو استفاده می‌کند. در بسیاری از شرایط رانندگی، پدال ترمز تنها برای توقف‌های کامل یا اضطراری موردنیاز خواهد بود و عملکرد خطی و نرمال خواهد داشت.

در همین حال، کابین مدل S از شرایط لوکس فاصله دارد و می‌توان گفت که طراحی ساده‌ای دارد. در همین حال، در کنار صفحه‌ نمایش بزرگ در وسط پنل ابزارهای و نمایشگر زیبای عقربه‌ها، تسلا در P85D از طرح‌های چرم آلکانترا بر روی داشبورد و سقف استفاده کرده است. صندلی‌های جدید، ظاهر بهتری پیدا کرده‌اند و تکیه‌گاه و راحتی بهتری ایجاد می‌کنند. در عین‌ حال، مجموعه‌ای کامل از تکنولوژی‌های ایمنی شامل هشادر برخورد، دستایر عبور از بین خطوط و کروز کنترل انطباقی قرار است که در مدل S ارائه شوند. در نتیجه، این امکانات باعث می‌شوند که مدل به سطح تکنولوژی راننده خودکار مرسدس‌بنز کلاس S برسد. ولی در حال حاضر، تسلا هنوز مشغول توسعه این سیستم‌ها است.

قدرت بیشتر، کشش و وزن دومین موتور الکتریکی به معنای این است که خودرو الکترون‌های بیشتری از بسته باتری‌های ۸۵ کیلوواتی مصرف می‌کند. مطابق گفته تسلا، P85D دامنه مسافتی به اندازه ۲۸۵ مایل (۴۵۸ کیلومتر) با سرعت یکنواخت ۶۵ مایل بر ساعت (۱۰۴/۶ کیلومتر بر ساعت) دارد. در همین حال، دامنه مسافت در دنیای واقعی نزدیک به ۳۵۴ کیلومتر نشان داد که حتی همین عملکرد کافی است تا مجبور به کاری مانند خاموش کردن کولر نباشید.

شارژ دوباره بخشی از تجربه داشتن خودروهای الکتریکی است که بیشترین حوصله را نیز می‌طلبد. در بسیاری از منابع نیروی ۲۴۰ ولتی، باتری در هر ساعت مسافتی حدود ۴۶ کیلومتر به دست می‌آورد. اگر هم به یک منبع ۱۲۰ ولتی آن را بزنید، نسبت شارژ به اندازه ۴/۸ کیلومتر در هر ساعت کاهش می‌یابد. در همین حال، تعداد ۱۳۵ ایستگاه سوپرشارژر در سراسر ایالات متحده قرار دارند که شارژی در حدود ۲۴۱ کیلومتر در عرض ۲۰ دقیقه ایجاد می‌کنند. ولی باید درنظر داشت که این ایستگاه‌ها همیشه در جای مناسب در اختیار شما نیستند.

شاید بسیاری از مشتریان تسلا مدل S با شارژ ۲۴۰ ولتی در خانه مشکلی نداشته باشند. تصور کنید که شب خودرو را به شارژ می‌زنید و صبح یک خودروی آماده برای مسافت ۳۲۰ کیلومتر در روز دارید؛ از این لحاظ، کاملاً نسبت به پر کردن مخزن بنزین برتری وجود خواهد داشت. اگر سیکل شارژ‌های دوباره P85D را کنار بگذاریم، این خودرو هیچ‌وقت شما را منتظر نمی‌گذارد. سرعت به عنوان یکی از مهمترین جنبه‌های خودروهای لوکس، همیشه در دسترس شماست.

به نظر می‌رسد که مهندسان تسلا برای ساخت یک سوپرسدان ۶۹۱ اسبی کار چندان مشکلی پیش‌ رو نداشته‌اند. موتور الکتریکی جدید با قدرت ۲۲۱ اسب‌بخار و دیفرانسیل جلوی آن بین بسته باتری ۸۵ کیلوواتی و سیستم فرمان با دستیار الکترونیک قرار گرفته است. تنها عیب این طراحی جدید، ۱۳۲ کیلوگرم وزن بیشتر است و همین طور حجم صندوق حمل وسایل در جلو نیز کاهش یافته است. در همین حال، خلاقیت‌های تسلا برای مدل SS با دو موتور ۴۷۰ اسب‌بخاری به سختی ادامه دارند.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو و عقب، دو دیفرانسیل، ۵ یا ۷ سرنشین، ۴ یا ۵ در هاچ‌بک.

• قیمت مدل پایه: ۱۰۵۶۷۰ دلار.

• نوع موتور:

o جلو: القایی AC، با قدرت ۲۲۱ اسب‌بخار و گشتاور ۳۲۹/۴۶ نیوتن‌متر.

o عقب: القایی AC، با قدرت ۴۷۰ اسب‌بخار و گشتاور ۶۰۰/۶۲ نیوتن‌متر.

• گیربکس: یک سرعته مستقیم.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۹۵۹ متر.

• طول ماشین: ۴/۹۷۸ متر.

• عرض: ۱/۹۶۳ متر.

• ارتفاع: ۱/۴۳۵ متر.

• وزن کلی: ۲۲۴۵ کیلوگرم.

تست‌های سرعت (تخمین):

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۲ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۷/۶ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۱/۴ ثانیه.

• سرعت نهایی: ۲۴۹/۴ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت معادل:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا: معادل ۲/۸ لیتر در شهر و معادل ۲/۶۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

 اولین تجربه رانندگی با تسلا S P85D

منبع پدال


نظرات

  • دیستور دیستور (5 اسفند 1393 ساعت 01:01)

    اقا من خودم تا حالا اسم تسلا رو هم نشنیده بودم ولی الان که میبینم ماشیناشو حال میکنم با طراحیاشون فوق العادست --- خیلی از برند های معروف دیگه هم هستن که حتی اسمشون به گوش ما ایرانی ها نرسیده --- امید به آنکه ما نیز از جهان سومی در بیا ایم و .... بتونیم تسلا سوار شیم