1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی سوزوکی ویتارا 2015

بررسی سوزوکی ویتارا 2015

19 اسفند 1393
  • 10

چند ماه پیش سوزوکی به رونمایی از نسل جدید شاسی‌بلند محبوب خود یعنی ویتارا اقدام کرد که در قالب مطلبی به معرفی و بررسی آن پرداختیم.

اکنون به زمان عرضه این خودرو به بازار نزدیک شده‌ایم و اخب ار جدیدی از آن در سطح اینترنت منتشر شده است که به همین دلیل و البته اهمیت این خودرو در بازار خودروهای شاسی‌بلند داخلی بر آن شدیم تا نگاهی دیگر به ویژگی‌ها و مشخصات این خودرو بیندازیم. همان طور که اشاره شد یکی از شاسی‌بلندهای محبوب بازار داخلی، سوزوکی گراند ویتاراست که طی چندین سال گذشته توانسته مشتریان زیادی را به سوی خود جلب کند و به نوعی موقعیت ویژه‌ای را در بخش خودروهای شاسی‌بلند بازار کشورمان برای خود به وجود آورد.

در بازارهای جهانی نیز سوزوکی ویتارا از زمان اولین حضورش در بازار یعنی سال 1988 تا کنون همواره از لحاظ طرح بدنه، مصارف درون شهری، ابعاد متناسب، عملکردفنی قابل قبول و البته توانایی‌های بیابانی قابل توجه در زمره خودروهای برتر کلاس شاسی‌بلند‌های جمع‌وجور بوده است. در طول این مدت سوزوکی توانسته است تا با تغییر در طراحی و قوای محرکه این خودرو، آن را به‌روز نگه دارد.در ادامه این روند برای سال 2015 شرکت سوزوکی مدل کاملا دگرگون‌ شده‌ای از ویتارا را با ظاهری جدید روانه بازار ساخته است که در ادامه به معرفی و بررسی بیش‌تر آن خواهیم پرداخت.

پیشرانه و انتقال نیرو

در ویتارای جدید سعی شده تا با استفاده از رینگهایی با ابعاد بزرگ و همچنین افزایش فاصله کف خودرو تا سطح زمین قابلیت های بیابانی آن افزایش داده شود. در کنار این موارد، استفاده از سیس تم چهار چرخ متحرک ALLGRIP با چهار حالت مختلف به راننده این امکان را میدهد تا وابس ته به شرایط مسیر بالاترین پایداری ممکن را برای خودرو فراهم آورد.

ویتارای جدید با یک پیشرانه بنزینی 1.6 لیتری با کد M16 و یا پیشرانه 1.6 لیتری دیزلی با کد D16AA قابل سفارش است. در پیشرانه بنزینی به دلیل به حداقل رساندن اصطکاک در بخش های مختلف پیشرانه و همچنین کم کردن وزن کلی پیشرانه، در عین حفظ قدرت خروجی بالای موتور ( نسبت به حجم پیشرانه ) مصرف سوخت نیز تا حد ممکن کاهش یافته است. در پیشرانه دیزلی نیز به دلیل استفاده از سیستم بازگشت گازهای اگزوز و همچنین توربوشارژر مجهز به کنترل الکترونیکی هندسه متغیر، سعی بر آن بوده تا ضمن افزایش قدرت، مصرف سوخت پیشرانه کاهش یابد. ویژگی های این دو پیشرانه به عبارت زیر هستند:

پیشرانه بنزینی:

بیشترین قدرت 119 اسب بخار در شش هزار دور در دقیقه و گشتاور 156 نیوتن متر در دور موتور چهار هزار و 400 دور در دقیقه

پیشرانه دیزلی:

بیشترین قدرت 119 اسب بخار در سه هزار و 750 دور در دقیقه و بیشترین گشتاور 320 نیوتن متر در دور موتور هزار و 750 دور در دقیقه با توجه به نوع پیشرانه انتخابی برای ویتارای جدید امکان سفارش دو گیربکس مختلف وجود دارد. مدل های مجهز به پیشرانه بنزینی از گیربکس پنج دنده دستی بهره می برند و مدل های مجهز به پیشرانه دیزلی از یک گیربکس شش دنده دستی بهره خواهند برد. البته برای مدل بنزینی این خودرو امکان سفارش یک گیربکس شش دنده اتوماتیک نیز وجود دارد.

ویتارای جدید به لطف استفاده گسترده از فولاد با استحکام بالا در بدنه آن، ملاحظات در نظر گرفته شده برای کاهش وزن خودرو و همچنین بهره مندی از سیستم روشن -خاموش خودکار دارای میزان آلایندگی بسیار پایینی در اینکلاس از خودروهاست، به طوری که مدل بنزینی دیفرانسیل جلو مجهز به گیربکس دستی این خودرو در هر کیلومتر تنها 123 گرم گاز آلاینده دیاکسید کربن تولید میکند. این میزان برای مدل مجهز به گیربکس شش دنده اتوماتیک برابر با 127 گرم در هر کیلومتر است. مدلهای مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک نیز در صورت بهره مندی از گیربکس دستی و اتوماتیک به ترتیب 130 و 131 گرم گاز آلاینده دیاکسید کربن در هر کیلومتر تولید می کنند که در کلاس شاسی بلندهای کوچک قابل توجه به شمار میرود.

پیشرانه دیزلی این خودرو نیز در صورت استفاده از سیستم دیفرانسیل جلو تنها 106 گرم گاز کربنیک در هر کیلومتر تولید میکند که در صورت سفارش سیستم چهار چرخ متحرک برای آن این میزان به 111 گرم در هر کیلومتر افزایش می یابد.

طراحی خارجی و داخلی این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با چهار متر و 175 میلی مت ر، یک متر و 775 میلی متر و یک متر و 610 میلیمتر است که در مجموع در مقایسه با نسل پیشین ابعاد آن کوچک‌تر شده است. فاصله بین دو محور ویتارای جدید برابر با دو متر و نیم است و حجم صندوق بار آن نیز برابر با 375 لیتر است. از جمله نکات برجسته در طراحی این خودرو میتوان به کاپوت کشیده که در مدل های پیشین نیز شاهد آن بودیم، سپر جلوی ذوزنقه ای شکل که ظاهری عضلانی را به وجود آورده است، خطوط مشخصه بلندتر بدنه، خروجی های هوا نصب شده در کناره های کاپوت که یادآور اولین نسل ویتارا هستند، خط شانه ای کشیده شده در سرتاسر بدنه و همچنین آیرودینامیک خوب بدنه که در نتیجه ورودی های هوا تعبیه شده در سپر جلو، خط سقف که با شیب ملایمی به سمت عقب کشیده شده است، سطوح تخت زیر بدنه و طراحی آیینه های کناری و لبه های سپر جلو که در نتیجه بررسی دقیق جریان هوای عبوری از روی بدنه حاصل شده اند، اشاره کرد.

داخل خودرو نیز دارای مجموعه ای از ادوات برجسته با فرمی سه بعدی است که حالتی اسپرت به فضای داخلی ویتارای جدید بخشیده است. از موارد برجسته در داخل خودرو می توان به ساعت عقربه ای نصب شده در بالای قسمت میانی داشبورد، دریچه های هوای گرد که ظاهری اسپرت را یادآوری می کنند، طرح سه پره فرمان و استفاده از تزیینات آلومینیومی در بخش های مختلف داشبورد و جلوآمپر اشاره کرد.

یکی از موارد جالب در مورد نسل جدید ویتارا امکانی است که مسوولان این شرکت برای مشتریان در جهت شخصی سازی خودروشان فراهم آورده اند، به طوری که برای این خودرو امکان سفارش 15 رنگ مختلف بدنه وجود دارد که شامل سه رنگ کاملا جدید الماسی آتلانتیک متالیک، نارنجی غروبی متالیک و سفید عاجی متالیک میشوند. از دیگر مواردی که مشتریان می توانند بر اساس علاقه خود برای خودرو سفارش دهند عبارتند از:

امکان سفارش جلوپنجره به رنگ سفید و یا مشکی

امکان سفارش ابرویی های تزیینی روی گلگیرها به رنگ سفید و یا مشکی

امکان انتخاب رنگ تزیینی ادوات جلوآمپر از بین نارنجی، سفید، مشکی و آبی فیروزه ای

امکان سفارش رینگهای خودرو با یکی از رنگ های فوق

امکان سفارش ساعت عقربه ای وسط نصب شده در داشبورد با یکی از رنگهای مشکی و یا کربنی

سیستم‌های کمکی و ایمنی

سیستم چهار چرخ متحرک در نظر گرفته شده برای سوزوکی ویتارای جدید دارای چهار حالت مختلف اتوماتیک، اسپرت، برفی و قفل دیفرانسیل است که در هر یک از این حالت ها متناسب با شرایط رانندگی میزان و نوع توزیع گشتاور بین چرخها توسط سیستم چهار چرخ متحرک تغییر میکند.

از جمله دیگر تجهیزات رفاهی و سیستم های کمکی و ایمنی به کارگرفته شده در این خودرو می توان به سیستم ترمز کمکی بر پایه راداری ا RBS که می تواند خودروهای جلویی را شناسایی کند و در صورت تشخیص احتمال وقوع تصادف ابتدا به راننده هشدار دهد و سپس خودرو را متوقف کند، مجموعه ای از کیسه های ایمنی هوا در بخش های مختلف اتاق، سیستم پیش کشنده و محدودکنن ده نیرو در کمربندهای ایمنی، کروز کنترلتطبیقی، سقف شیشه ای پانوراما و سیستم صوتی با صفحه نمایش هفت اینچی و قابلیت اتصال گوشی های هوشمند به آن اشاره کرد.

در خاتمه لازم به ذکر است که ویتارای جدید در ابتدا قرار است در کارخانه ماگیار سوزوکی واقع در کشور مجارستان تولید شود و فروش خود را آغاز کند و در ادامه در دیگر بازارهای اروپایی به فروش برسد.

همچنین شرکت سوزوکی برنامه دارد تا پس از بازارهای اروپایی، این خودرو را در دیگر بازارهای آسایی از جمله ایران نیز به عنوان شاسی بلند کوچک خود به فروش برساند .

 بررسی سوزوکی ویتارا 2015

 بررسی سوزوکی ویتارا 2015

 بررسی سوزوکی ویتارا 2015

 بررسی سوزوکی ویتارا 2015

 بررسی سوزوکی ویتارا 2015

 بررسی سوزوکی ویتارا 2015

 بررسی سوزوکی ویتارا 2015

 بررسی سوزوکی ویتارا 2015

 بررسی سوزوکی ویتارا 2015

 بررسی سوزوکی ویتارا 2015



نظرات

  • یوسف یوسف (13 خرداد 1395 ساعت 13:21)

    خداییش خجالت بکشین بابا اینم شد ماشین داشبوردش بخدا حالمو بهم زد از چیش لذت ببرم آخه اینکه جک شاسی بلند ازش خیلی قشنگتره بخدا./

  • مرتضی موحد مرتضی موحد (20 اسفند 1393 ساعت 13:35)

    جلوشو از تویوتا واو4 کپی کرده
    اشکالش همینه..
    ممنونم مدیر جان.سایتتون عالیه

  • بی ام دبیلو بی ام دبیلو (20 اسفند 1393 ساعت 11:01)

    رنگ قشنگی داره

  • گالاردو گالاردو (20 اسفند 1393 ساعت 02:11)

    واقعا پاداش 40 سال صبر برای توقف تولید پیکان وانت این بود؟!!! متاسفم. زشتی رفت و زشتی اومد! تیبا جان دیگه تو تنها غورباقه ی خیابونا نیستی رفیقت داره میاد!

  • سی فایو درایور سی فایو درایور (20 اسفند 1393 ساعت 00:07)

    سوزوکی خیلی عقبه تازه یاد گرفته به اون طراحی قوطی کبریتیش کمی قوس و احنا بده از این نظر پشت سر کره ایهاست (این یکی شبیه سورنتو نسل قبله) موتورش که فاجعس با این سی سی پایین چطور میتونه ی سربالا یی معمول آفرودو رد کنه؟ (نمونه ای از جوگیری شرقیها درمصرف سوخت پایین)

  • گالاردو گالاردو (19 اسفند 1393 ساعت 22:15)

    طراحیش فوق العاده پویاتر و زیباتر از نسل قبل شده و سوزوکی امکانات و تکنولوژی های زیادی رو تو این نسل اضافه کرده اما بزرگترین ضد حال این نسل موتور ضعیف این خودرو هست که به نطرم ویتارا قربانی آلایندگی کم و مصرف پایین شده!!!! مخصوصا اینکه خود سوزوکی هم تاکید بر خصوصیات آفرودی بیشتر این نسل داره که این موتور کاملا مغایر با ادعای سوزوکی هست.

  • اسکالید اسکالید (19 اسفند 1393 ساعت 21:43)

    داشبوردش که از پراید یه خورده بهتره !!!!! سوزوکی هم یه چیزیش میشه ها !!
    مدل قبلیش که تو کشورمونه از هندلیگ و شتاب ضعیف رنج میبره تازه با موتور 2400 اونوقت به جای اینکه قویترش کنن بدتر ضعیف ترش کردن !!!!!!!!!!!!!!!!!!
    سزوکی ، حالت خوبه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

  • سلطان ماکسیما سلطان ماکسیما (19 اسفند 1393 ساعت 15:43)

    قدرتش میتونست زیاد تر باشه . حداقل اگه یک توربو داشت خیلی بهتر میشد

  • آفرین آفرین (19 اسفند 1393 ساعت 06:35)

    قیمت را متوجه نشدم ، مدل های فعلی یک مقدار خشک بود ، امید که رفع شده باشد .

    پوریا ایرانی پوریا ایرانی (19 اسفند 1393 ساعت 20:18)

    ولی باز خیلی پیشرفت کرده