1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

16 مهر 1394
  • 0

هیچ کس انتظار یک محصول لوکس از سوبارو ندارد. مشتریان این برند، معمولاً قشری با درآمد کم و به دنبال یک خودروی کاربردی هستند. فارستر XT ، خودرویی است که در حدود یک دهه قبل جایگاهی ویژه در بازار خودرو داشته است. در این خودرو از یک موتور توربوشارژر به همراه یک گیربکس دستی استفاده شده بود که عملاً یک WRX با ارتفاع رانندگی بالا و یک استیشن واگن ویژه مسابقات رالی جنگلی محسوب می‌شد.

ولی فارستر 2.0XT تورینگ مدل ۲۰۱۶ تست‌شده در اینجا، چنین خودرویی نیست. با اینکه هنوز هم ارتفاع بالای رانندگی، تناسب و قابلیت‌های آفرود در آن دیده می‌شوند، امّا رشد زیادی نسبت به قبل کرده است. البته برخی از هواداران سوبارو ممکن است به خاطر سیستم استاندارد CVT و همین‌طور طراحی جدید کاپوت آزرده‌خاطر باشند، ولی این فارستری که الان می‌بینیم، سریعتر‌، ساکت‌تر و از هر جهت، بهتر از مدل قبلی است. شخصیت قدیمی و سالخورده قبلیِ سوبارو، جای خود را به یک کراس‌اور مدرن و برازنده و با ظاهری به مراتب جذاب‌تر داده است.

با توجه به آمار فروش بالای کراس‌اورهای کامپکت، سوبارو دلایلی منطقی برای دست‌بردن به طراحی آخرین مدل فارستر داشته است. در نتیجه، ابعاد فارستر جدید افزایش یافته، صلبیت آن بیشتر شده و فضای داخلی آن ساکت‌تر شده است. در همین حال، استفاده از تجهیزات بیشتر و ارتقای طراحی کابین، باعث رشدی قابل‌توجه در آمار فروش این خودرو شده است. فارستر در سال ۲۰۱۳، با پیشی گرفتن از مدل پرفروش «اوت‌بک»، بیش از ۶۰ درصد رشد در آمار فروش داشت و از آن پس، هر ساله بین ۸ تا ۱۰ درصد رشد داشته است. البته بخشی از این افزایش آمار فروش به رشد کلی بازار این کلاس خودرویی برمی‌گردد، ولی این را هم باید درنظر بگیرید که فارستر در حضور بزرگانی چون هوندا CR-V و فورد اسکیپ به این سهم از بازار دست یافته است. امسال نیز سوبارو در آگوست ۲۰۱۵، ۵۵ درصد بیشتر از سال قبل، مدل فارستر به مشتریان تحویل داده است.

موفقیت فروش فارستر، البته به مدل 2.0XT مربوط نمی‌شود؛ چرا که کمتر از ۱۰ درصد فارسترها به صورت XT هستند و بیشتر خریداران به سراغ مدل کم‌هزینه‌تر 2.5i می‌روند. فارستر 2.5i با قدرت ۱۷۰ اسب‌بخار و سیستم CVT، خودرویی است که به تازگی در یک مقایسه سه‌گانه با تویوتا راو فور و مزدا CX-5، در مکان سوم قرار گرفته است. مشکلات اصلی فارستر در این مقایسه، شتاب نسبتاً ضعیف و طبیعت یکنواخت سیستم CVT و همین‌طور ابهامات زیاد در سیستم اطلاعات و سرگرمی بوده‌اند؛ مشکلاتی که همگی در آخرین مدل 2.0XT تورینگ به آنها رسیدگی شده است.

موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر و انژکتور مستقیم، قدرتی به میزان ۲۵۰ اسب‌بخار برای این نسخه از فارستر تولید می‌کند. یک رانندگی نرم، مقتدر و آرام؛ البته به‌جز در مسیرهای شنی. در نتیجه، سوبارو فارستر می‌تواند در عرض ۶/۳ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مسیر یک‌چهارم مایل را در ۱۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۶/۱ کیلومتر بر ساعت طی کند. شتاب‌گیری این مدل، نه‌تنها به میزان ۲/۳ ثانیه نسبت به فارستر 2.5i معادل خود، برتری دارد، بلکه ۰/۷ ثانیه نیز نسبت به اسکیپ با موتور ۲ لیتری اکوبوست و همین‌طور، ۱/۴ ثانیه نسبت به CX-5 با موتور ۲/۵ لیتری اسکای‌اکتیو چهار سیلندر جلوتر است. 2.0XT حتی شتاب بهتری نسبت به جیپ چروکی تریل‌هاوک با موتور ۳/۲ لیتری V-6 دارد.

عملکرد سیستم CVT در مدل 2.5i به اندازه شرایط موتور تنفس طبیعی چهار سیلندر در حالت تخت‌گاز، شکایت راننده را برمی‌انگیخت، ولی در مدل 2.0XT، برنامه الکترونیکی برای کنترل انتقال قدرت وضعیتی قابل‌اعتنا دارد. با اینکه باز هم استفاده از یک گیربکس دستی ۶ دنده ارجحیت دارد (موضوعی که می‌تواند محدودیت یدک‌کشی ۸۶۰ کیلوگرمی را نیز افزایش دهد)، ولی عملکرد مدل XT در تعویض دنده، بسیار بهتر از مدل‌های دیگر فارستر است.

در تنظیمات «اینتلیجنت» یا نرمال و «اسپورت» برای سیستم انتقال قدرت که حتی میزان عملکرد پدال گاز را نیز تحت‌تأثیر می‌دهند، این سیستم شرایط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک را شبیه‌سازی می‌کند. این در حالی است که در حالت «اسپورت شارپ»، امکان انتخاب ۸ نسبت انتقال قدرت مختلف با استفاده از پدل‌شیفترها فراهم می‌شود. در هر حال، این بهتر از کاری است که هوندا CR-V برای پوشش سیستم CVT انجام می‌دهد؛ مخصوصاً در طول رانندگی‌های عادی و روزمره.

تست‌های شتاب فارستر در پیست، شاید تنها مایه مباهات «سوبارو» باشند؛ چرا‌ که اعداد بدست‌‌آمده برای فارستر، هم در تست ترمز و هم در چسبندگی جانبی، در قعر جدول کلاس خودرویی قرار می‌گیرند. این خودرو در فاصله ۵۴/۸۶ متر از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت به صورت کامل متوقف می‌شود و در تست لغزش در پیچ نیز، با یک بدفرمانی متعادل و لغزش بدنه قابل‌توجه، شتاب جانبی 0.75g نشان داده است. این عملکرد، علی‌رغم یک سیستم تعلیق با تیونینگ «اسپورتی» است که برای مدل 2.0XT استفاده شده است. نتیجه هر دو تست، حتی از آمار مربوط به فارستر 2.5i نیز عقب‌تر هستند. مدل تست‌شده در اینجا از تایرهای بریجستون دوئلر بر روی رینگ‌های ۱۸ اینچی‌اش استفاده می‌کند و این در حالی است که مدل‌های پایین‌تر، دارای تایرهای یوکوهاما ژئولندر بر روی چرخ‌های ۱۷ اینچی خود هستند. هر نوع از تایرها را که در نظر بگیریم، بیشتر به خاطر قابلیت‌های آفرود خود شناخته می‌شوند تا چسبندگی در خیابان‌هایی که برای مدل‌های برجسته‌ای چون CX-5 و اسکیپ ساخته شده‌اند. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که هر دو مدل فارستر، 2.5i و 2.0XT، نویز کمتری را در داخل کابین نسبت به نسل‌های قبلی دارند.

در همین حال، فارستر با فاصله ۲۲۱ میلی‌متری نسبت به سطح زمین و برنامه مفید X-Mode ویژه عملکرد خارج از جاده که با استفاده از یک دکمه ساده برروی کنسول فعال می‌شود، شرایط بهتری را نسبت به بسیاری از رقبایش ایجاد کرده است. انتظار یک سنگ‌نوردی واقعی مانند جیپ رنگلر را نباید داشت، ولی در پشت‌فرمان فارستر، برای یک رانندگی آفرود، البته جایی دور از مسیرهای شنی، مشتاق‌تر خواهید بود.

با وجود این قابلیت‌های خارج از جاده، مدل ۲۰۱۶ از سوبارو 2.0XT تورینگ، امکانات ایمنی برای رانندگی در بزرگراه نیز در دسترس قرار می‌دهد. پکیج EyeSight که یک آپشن ۱۳۹۵ دلاری به همراه سیستم راهبری است، شامل امکاناتی چون سیستم کروز کنترل انطباقی، ترمز پیش‌برخورد، هشدار عبور از بین خطوط و چراغ‌های مه‌شکن با کنترل روی فرمان می‌شود. با وجود سطح شیشه مورد استفاده، ستون‌های ظریف بدنه و آینه‌های بزرگ، طراحی جعبه‌ای و استایل فروتنانه فارستر خود را به خوبی نشان می‌دهد و در واقع هیچ‌ نقطه کوری برای دید راننده وجود نخواهد داشت و سیستمی نیز برای رسیدگی به آن درنظر گرفته نشده است.

سیستم کروز کنترل انطباقی می‌تواند با استفاده از ترمز، خودرو را کاملاً متوقف کند و وقتی خودروی جلویی حرکتش را دوباره از سر گرفت، یک پیام ارسال می‌کند. در همین حال، کلیدهایی برای غیرفعال‌کردن هر کدام از سیستم‌ها درنظر گرفته شده است. به‌ عنوان مثال، وقتی می‌خواهید از شرّ هشدار عبور از خط خلاص شوید. به‌علاوه، مدیریت بیشتری از طریق منوهای نمایشگر لمسی ۷ اینچی در دسترس شما قرار می‌گیرد. شرایط آخرین نسخه سیستم اطلاعات و سرگرمی Starlink سوبارو بسیار شبیه به گوشی‌های هوشمند است و کاربرد آن بسیار ساده‌تر از سیستم موجود در مدل ۲۰۱۵ شده است. البته این سیستم هنوز ابهامات خودش را دارد، ولی مشکل سرعت آن برطرف شده است.

مدل فارستر 2.0XT تورینگ تقریباً تمام امکانات موجود در لیست سوبارو را به صورت استاندارد دارد. تنها آپشن، هماتن پکیج EyeSight در کنار سیستم راهبری است که در بالا به آن اشاره شد؛ چیزی که باعث می‌شود قیمت کلی خودرو، تنها اندکی از مرز ۳۶ هزار دلار تجاوز کند. وقتی این قیمت را با مدل‌های مجهز CR-V و اسکیپ مقایسه کنیم، چندان هم رقم بالایی نیست. ولی این را هم باید گفت که ورودی‌های جدید هیوندای و کیا، وضعیت بهتری در نسبت محتویات به دلار دارند. این فارستر، در عین داشتن ویژگی‌های اصلی سوبارو، سطحی از بهینه‌سازی و کیفیت را ارائه کرده که می‌تواند آن را در کنار بازیگران بزرگ کلاس خودرویی قرار دهد.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل ، ۵ سرنشین، ۵ در هاچ‌بک.

• قیمت مدل تست: ۳۶۰۴۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۰۰۴۵ دلار).

• نوع موتور: DOHCچهار سیلندر تخت با ۱۶ سوپاپ، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۹۹۸ سی‌سی.

• قدرت: ۲۵۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: CVT با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۶۳۹ متر.

• طول ماشین: ۴/۵۹۵ متر.

• عرض: ۱/۷۹۶ متر.

• ارتفاع: ۱/۷۳۲ متر.

• وزن کلی: ۱۶۷۴ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۳ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶ ثانیه.

• صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۳۶/۳ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۸ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۶/۱۱ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (تخمین): ۲۱۴ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۸۶۴ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 75g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۲ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

 تست و بررسی سوبارو فارستر مدل 2016

منبع پدال


نظرات