1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی سانگ یانگ تیوولی در ایران

بررسی سانگ یانگ تیوولی در ایران

15 شهریور 1394
  • 2

 بررسی سانگ یانگ تیوولی در ایران

بازار کراس‌اوور‌های شهری ایران مملو از خودرو‌های چینی است که در غیاب رقبای غیر‌چینی تا مرز 100 میلیون‌تومان و فراتر از آن نیز رسیده‌اند.مشتریان این بازار سنتی را با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان شناختند و از حدود 4 سال قبل کراس‌اوور‌های کوچک‌تر شهری در جهان معرفی شدند که در جایگاهی بین خودرو‌های کراس‌اوور شهری و هاچ‌بک‌ها قرار می‌گرفتند.

شرکت رامک‌خودرو هفته آخر مردادماه سرانجام جدیدترین ماجراجوی سانگ‌یانگ که شخصیتی کاملا مدرن و متفاوت از محصولات گذشته این کمپانی دارد را در شهر مشهد رونمایی کرد و تعیین قیمت پایه 83.5 میلیون‌تومان برای این خودرو موجب شد تا پس از رنو داستر ، سانگ‌یانگ دومین کراس‌اوور را برای بازار زیر 100 میلیونی‌ها در ایران عرضه کند. تیوولی ؛ مجموعه‌ای مدرن از تفکر جدید کمپانی سانگ‌یانگ بر پایه خودروهای اقتصادی است که در همه ابعاد نسبت به گذشتگانش پیشرفت کرده است . ما نیز به مناسبت معرفی این خودرو جدید تصمیم گرفتیم در حاشیه نمایشگاه خودرو مشهد ملاقاتی با این ماجراجوی جوان کره‌ای داشته باشیم تا بتوانیم شما را با این تازه‌وارد مدرن بیش‌تر آشنا کنیم.

در این مطلب شما را با محصول جوان قدیمی‌ترین کمپانی خودروسازی کره جنوبی " سانگ یانگ " که افتخار ثبت در کتاب افتخارات گینس تحت عنوان " قدیمی ترین برند خودرویی کره جنوبی " دارد را در ایران معرفی خواهیم کرد.

 بررسی سانگ یانگ تیوولی در ایران

دوستش دارم !

نام تیوولی از شهری در ناحیه لاتیزو ایتالیا گرفته شده است و علاوه بر آن اگر این نام را از آخر به اول بخوانید به صورت I Lov It خوانده خواهد شد که همین موضوع به انتخاب این نام علت خوبی می‌دهد.تیوولی هم‌اکنون از سوی سانگ‌یانگ با شعار My First SUV به بازار عرضه می‌شود چرا که این خودرو می‌تواند خودرو مناسبی به عنوان نخستین خودرو یا نخستین شاسی‌بلند نسل جوان باشد.سانگ‌یانگ پس از دوران طلایی تولید جیپ که در ایران مدل KM آن برای علاقمندان به این خودرو آشنا است به سراغ شراکت با مرسدس‌بنز رفت و حتی نخستین محصول این همکاری یعنی موسو با برند مرسدس‌بنز نیز به بازار‌های جهانی عرضه شد. سانگ‌یانگ پس از تولید محصولات با مشارکت فنی مرسدس بنز و تولید خودروهایی با طراحی های خاص تصمیم گرفت پس از افتتاح مرکز طراحی و تحقیقات جدید در کره جنوبی ، سری جدید خودرو‌های مدرنش را روانه بازار کند.تیوولی نخستین محصول سانگ‌یانگ پس از مالکیت Mahindra & Mahindra هند بر این شرکت است.سانگ‌یانگ برای نخستین بار تیوولی را در قالب طرح مفهومی X100 معرفی کرد. این خودرو 3 سال در بخش تحقیقات و مهندسی سانگ‌یانگ در حال بررسی و آزمایش بود و سرانجام در ژانویه سال 2015 میلادی به بازار کره‌جنوبی معرفی شد. تیوولی در نخستین سال ورودش به بازار‌های انگلستان و کره‌جنوبی فروش بسیار خوبی را رقم زده و سانگ‌یانگ را از دوران فروش در بازار های خاص با اتکا به پیشرانه‌های دیزل خارج کرد.

 بررسی سانگ یانگ تیوولی در ایران

تازه‌واردی در کلاس جدید بازار ایران :

مهم‌ترین رقبای تیوولی در بازار‌های جهانی و خاورمیانه ؛ فورد اکواسپرت ، نیسان جوک و رنو کپچر هستند که از بین آن‌ها تنها رنو کپچر در بازار ایران حضور دارد. این کلاس از خودروها معمولا با پیشرانه‌های کم‌حجم اقتصادی و وزن زیر 1.5 تن شناخته می‌شوند که هم به جمع‌و‌جوری یک هاچ‌بک هستند و هم با حداقل ارتفاع حدود 17 سانتیمتر از سطح زمین به عنوان یک خودرو شاسی‌بلند شناخته می‌شوند. تیوولی طول ، عرض و ارتفاعی مشابه رنو کپچر دارد اما با تعیین قیمت پایه 83.5 میلیون تومان حدود 10 تا 15 میلیون‌تومان از این رقیب فرانسوی در بازار ایران ارزان‌تر است و در عین حال بدون توربو ( که کپچر روی موتور 1.2 لیتری از آن استفاده می‌کند) از موتور 1.6 لیتری آن حداکثر توان 128 اسب بخار به دست می‌آید تا جثه 1.3 تنی تیوولی را به حرکت درآورد.وقتی نوبت به کشش می‌رسد وزن،گشتاور و گیربکس تیوولی وارد بازی می‌شوند.

تیوولی در چندین مدل و تیپ مختلف از سوی رامک خودرو روانه بازار خواهد شد. گیربکس این خودرو قابل انتخاب از بین انواع 6 سرعته اتوماتیک ساخت AISIN ژاپن و 6 سرعته دستی خواهد بود و انتقال قدرت می‌تواند تنها به محور جلو در مدل 2WD صورت گیرد یا سیستم 4چرخ هوشمند AWD انتخاب شود. تیوولی در نوع اتوماتیک تک‌محور 1.3 تن و در نوع گیربکس دستی 1270 کیلوگرم وزن دارد و حداکثر گشتاور آن عدد 160 نیوتون‌متر را نشان می‌دهد که در دور 4600 به دست می‌آید. تیوولی با اتکا به چنین اعدادی توانایی کشش تا 1000 کیلوگرم را نیز دارد.تیوولی از آنجایی که یک کراس‌اوور کوچک شهری است و چندان به رانندگی آفرود توجه نمی‌کند برای آسایش سرنشینان و در عین حال کنترل خوب راننده در جلو به سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون و در عقب به سیستم تعلیق چند اتصاله مجهز شده است.ظرفیت باک تیوولی 47 لیتر را نشان می‌دهد و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو برای مدل اتوماتیک 5.7 لیتر در 100 کیلومتر است که اعدادی مشابه یک هاچ‌بک کوچک شهری را نشان می‌دهد. سانگ‌یانگ معتقد است گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نصب شده روی تیوولی به سرعت یک گیربکس دو‌کلاچه عمل می‌کند و در کاهش مصرف سوخت تاثیر به سزایی دارد.

 بررسی سانگ یانگ تیوولی در ایران

ماجراجوی خاص

طراحی ظاهری تیوولی در جلو با اخم ، آن را از یک کراس‌اوور کوچک مظلوم به خودرویی مبارزه‌طلب تبدیل کرده و در نخستین نگاه روی بیننده تاثیر می‌گذارد.چراغ‌های روشنایی در روز (DayLight) در بالای چراغ‌های جلو تعبیه شده‌اند که خود سنت‌شکنی محسوب می‌شود. درب‌های عقب و درب‌عقب به شیشه‌های دودی مجهز شده‌اند و چراغ ترمز روی باله عقب قرار گرفته است. آینه‌های جانبی خودرو با تنظیمات برقی به صورت اتوماتیک باز و بسته می‌شوند و روی آن‌ها راهنمای LED قرار گرفته است. در نمای جانبی تیوولی با رینگ‌های 16 یا 18 اینچی اسپرت به مشتریان عرضه می‌شود. سیستم برف‌پاک کن این خودرو به صورت اتوماتیک است و به سنسور باران و یخ‌زدا نیز مجهز شده است.این کراس‌اوور کوچک به صورت استاندارد از مه‌شکن در جلو و عقب بهره می‌برد و علاوه بر سنسور فاصله‌سنج در عقب برخی از تیپ‌های تیوولی در ایران به سنسور فاصله‌سنج جلو نیز مجهز خواهند بود. تیوولی در دو نوع سقف و بدنه دو رنگ و تک‌رنگ به مشتریان در بازار ایران عرضه می‌شود. اصلی ترین تفاوت این دو مدل عدم امکان نصب سانروف روی مدل‌های دو رنگ است که در عوض ظاهری متفاوت و جذاب را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد.سقف‌های دو رنگ معمولا در انواع رنگ‌بندی سفید یا مشکی خواهد بود و ترمی داخلی تیوولی نیز از بین سه ترکیب رنگ کرم ، قرمز یا تمام مشکی قابل انتخاب برای تیپ‌های مختلف است.

 بررسی سانگ یانگ تیوولی در ایران

ماجراجوی ایمن ؟

در بخش ایمنی خودرو، در ساخت و تولید خودرو تیوولی از 71.4 درصد فریم فولادی با لایه هایی با انبساط بالا و کم حجم ساخته شده است که بیشترین ایمنی را در تصادفات به همراه خواهد داشت و این از مزیت های منحصر به فرد این خودرو جوان است.مجموعه کیسه‌های هوای تیوولی شامل دو کیسه هوای جلو ، کیسه‌های هوای جانبی برای سرنشینان جلو و عقب و همچنین کیسه‌های هوای پرده‌ای در طرفین می‌شود.همچنین برای این مجموعه کیسه‌هوای زانویی راننده نیز ممکن است در برخی تیپ‌های فول نصب شود.سیستم‌های ترمز ABS و EBD به صورت استاندارد روی تیوولی نصب شده‌اند و این خودرو علاوه بر آن‌ها به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP ، سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی HBA ، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HSA ، سیستم فعال ضد واژگونی خودرو ARP و پشت سری‌های فعال شونده در هنگام تصادف مجهز شده است.

 بررسی سانگ یانگ تیوولی در ایران

تا دندان مسلح و اقتصادی :

قیمت زیر 100 میلیون‌تومان تیوولی و کره‌ای بودن این خودرو بدان معنا نیست که برای خرید چنین شاسی‌بلندی باید قید بعضی آپشن‌ها را بزنید چرا که تیوولی مجموعه‌ای جامع و کامل از امکانات مورد نیاز برای یک خودرو کامل و خانوادگی را در اختیارتان قرار می‌دهد . صفحه نمایشگر این خودرو قابلیت انتخاب از بین 6 رنگ برای نورپردازی را در اختیارتان قرار می‌دهد. در بین دو نمایشگر دایره‌ای سوپرویژن کامپیوتر سفری این خودرو قرار گرفته که علاوه بر نشان دادن اطلاعاتی نظیر مصرف سوخت ، آمپر و ... ، وضعیت دنده در حالت اتوماتیک و همچنین جهت چرخ‌ها را نشان می‌دهد. آپشن نشان دادن جهت چرخ‌ها پیش‌تر در خودروهای لوکس آفرودی به چشم می‌خورد به گونه‌ای که در سربالایی‌ها و سراشیبی ها راننده به سختی می‌تواند وضعیت چرخ‌ها را به خاطر داشته باشد و ممکن است با فشردن پدال گاز یا خلاص حرکت کردن خودرو در جهت اشتباهی حرکت کند لذا این آپشن در هر لحظه وضعیت چرخ‌ها را نشان می‌دهد. سیستم کروز کنترل و سیستم صوتی از روی فرمان این خودرو قابل تنظیم است و علاوه بر آن به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه مجهز شده است.گرم‌کن صندلی و فرمان در تیوولی به عنوان آپشنی محسوب می‌شود که ممکن است در تیپ‌های بالاتر مورد استفاده قرار بگیرد.سیستم صوتی و مولتی‌مدیا این خودرو با قابلیت پخش CD و MP3 ، از طریق 6 بلندگو پشتیبانی می‌شود و به آمپلی‌فایر مجهز است.ورودی های AUX ، USB و بلوتوث نیز مکمل مجموعه مولتی مدیا در تیوولی هستند. همچنین آپشن نمایشگر و پخش DVD در تیپ‌های فول تیوولی به مشتریان عرضه می‌شوند که قرار است از سوی رامک‌خودرو روی آن GPS فارسی نیز نصب شود. تیوولی یکی از آپشن‌های مورد علاقه ایرانیان در بازار بالای 100 میلیون‌تومان را نیز به همراه دارد‌؛سیستم ورود و استارت بدون کلید Smart Key system که تیوولی را حتی نسبت به رقبای چینی نیز پیش می‌اندازد. فرمان سه حالته با قابلیت تعویض دنده در حالت تیپ‌ترونیک از روی فرمان و سانروف نیز از جمله دیگر امکانات قابل توجه تیوولی هستند.

 بررسی سانگ یانگ تیوولی در ایران

پشت فرمان تیوولی

با تفکر یک خودرو تنبل پس از چشم دوختن در نگاه اخم‌آلود تیوولی پشت فرمان آن نشستیم.کابین به دور از اغراق بسیار زیبا و منطقی است.صندلی‌ها به خوبی شما را در بر می‌گیرند و به هیچ وجه تصور نمی‌کنید در کوچک‌ترین کلاس کراس‌اوور ها نشسته‌اید.تیوولی بر اساس تفکر ارگونومی خودرو‌ آشنا چیرمن طراحی شده است و به همین جهت در سال جاری موفق به اخذ جایزه ویژه طراحی ارگونومیک در بخش صندلی از سوی موسسه ارگونومی کره‌جنوبی شده است. فضاهای نگهدارنده در جای‌جای اتاق بسیار دلپذیر بود و تفکر این که در چنین ابعاد کوچکی چنین فضاهایی جای داده شده کسب جایزه ارگونومی توسط تیوولی را منطقی‌تر می‌کند. طراحی فرمان برای کنترل بهتر راننده به صورت D شکل است که از سطح صاف پایین آن ،این موضوع مشخص می‌شود.خودرو مورد آزمایش ما از نوع مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AISIN ژاپن بود و به عمده تجهیزات اصلی و آپشنال مجهز شده بود.اگر اهل ایراد گرفتن از هر نوع پلاستیکی جز در برند‌های لوکس باشید قطعا تیوولی نیز از تیررس شما خارج نخواهد شد اما کیفیت کلی داخل کابین به مراتب بهتر از خودرو‌های چینی است و چینش کلید‌ها در ارگونومیک‌ترین حالت و همیشه در دسترس هستند.سیستم تهویه مطبوع دوگانه این خودرو به صورت اتومتیک عمل می‌کند و حتی حافظه‌ای برای ثبت نحوه تهویه مورد علاقه شما دارد.

در بالای این مجموعه نیز نمایشگر و بالاترین سطح مولتی مدیا قرار گرفته است که پیش‌تر به آن اشاره شد.با فشردن کلید استارت خودرو را روشن کردیم تا پیشرانه کوچک تیوولی وارد مدار شود. گیربکس را در حالت D قرار دادیم و در اولین واکنش پدال گاز ، جثه 1.6 تنی تیوولی به خوبی و با شتاب باورنکردنی حرکت را آغاز کرد. بخش مهمی از این شتاب‌گیری مربوط به گیربکس خودرو می‌شود که از سانگ‌یانگ از 6 سرعته ساخت DSI استرالیا آن را به گیربکس های معتبر AISIN تغییر داده است. شتاب‌گیری خوب خودرو همچنان در دنده‌های بعد هم ادامه دارد اما وقتی نوبت به فرمان‌دهی می‌رسد شگفتی اصلی تیوولی وارد مدار می‌شود و فرمان‌پذیری تیز ، دقیق و ایمن آن در همکاری خوب با سیستم تعلیق قطعا شما را متعجب خواهد کرد.تیوولی توزیع وزن بسیار خوبی دارد و به سختی منحرف می‌شود و علاوه بر آن سیستم کنترل پایداری شما را همیشه در مدار ایمن حرکتی نگاه می‌دارد. در طول آزمایش در دنده‌3 با رها کردن پدال گاز بعد از افتادن دور موتور ناگهان مجددا پدال را فشردیم تا ببینیم که آیا موتور در این حالت با تاخیر اوج می‌گیرد یا خیر که در نهایت واکنش سریعی نصیبمان شد و تیوولی در قیاس با توان 128 اسب بخاری‌اش ما را متعجب کرد.

شاید در نگاه نخست تیوولی یک شاسی‌بلند 1.3 تنی تنبل به نظر برسد اما در عمل مجموعه محور فعال جلو ، گیربکس 6 سرعته ، توزیع خوب وزن و سیستم تعلیق رانندگی بسیار لذت بخشی را برای شما به ارمغان می آورند که قطعا برای یک مانور جذاب خیابانی کافی است اما در سربالایی ها نمی‌تواند به پای لوکس‌های 6 سیلندر برسد.فضای پا برای سرنشینان عقب با توجه به فاصله بین دو محور 2.6 متری کافی است و علی‌رغم ظاهر ، تیوولی می‌تواند 4 سرنشین بالغ را بدون هیچ‌گونه مشکلی حمل کند.

تیوولی هر چند در بسیاری موارد با توجه به قیمتش بسیار خوب و قابل قبول عمل می‌کند اما زیباسازی ظاهر آن موجب کاهش ارتفاع شیشه‌های جانبی و شیشه عقب شده که دید راننده به اطراف و عقب را محدود می‌کند و ستون‌های قطور A در جلو نیز موجب کاهش میدان دید می‌شوند. البته این موضوع با کنترل از طریق آینه یا سنسور های جلو و عقب قابل جبران است اما در عین حال برای برخی رانندگان سخت‌پسند می‌تواند مشکل زا باشد.

 بررسی سانگ یانگ تیوولی در ایران

قیمت و جایگاه در بازار :

شاید از نظر سانگ‌یانگ و رامک‌خودرو تیوولی یک ماجراجوی جوان برای شهر و کوه باشد اما در نگاه ما تیوولی ماجراجویی است در بازار ایران که بلای جان بسیاری از رقبای چینی‌اش خواهد شد. در بخش امکانات تیوولی هیچ محدودیتی برای مشتریانش نخواهد داشت و در عین حال پیشرانه 1.6 لیتری آن علی‌رغم حجم کم، عملکرد فوق العاده ای دارد که به جرات می‌توان آن را با عملکرد یک پیشرانه 1.8 لیتری ، 2 یا حتی 2.4 لیتری خودرو‌های چینی مقایسه کرد. اگر ابعاد کوچک تیوولی نگرانتان کرده با قد متوسط در آن به مشکل نخواهید خورد اما افراد بلند قد ممکن است کمی اذیت شوند و با این حال در مجموع برای یک خانواده 4 نفره هم فضای کافی بار در حدود 420 لیتر دارد و هم فضای کافی برای سرنشینان. این خودرو هم‌اکنون با قیمت پایه 83.5 میلیون تومان بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده از سوی رامک‌خودرو به مشتریان عرضه می‌شود.



نظرات

  • حمید رضا حمید رضا (15 مهر 1395 ساعت 08:36)

    با سلام
    واقعا" محشره لنگه نداره خیلی راضی هستم از همه لحاظ

  • امیر فوادیان امیر فوادیان (4 آبان 1394 ساعت 09:43)

    با سلام و خسته نباشید اگه اطلاعات فنی و قیمت دقیق سانگ یانگ تیوولی را داخل سایت قرار بدین ممنون میشم