1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نخستین تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در ایران

نخستین تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در ایران

2 اسفند 1394
  • 0

سورنتو از خودروهای پرفروش کیاموتورز است که در کشورمان نیز، تا حدودی خوش اقبال بوده ولی به دلیل حضور سانتافه، چندان فرصت خود نمایی پیدا نکرده است. هم اکنون نسل سوم این خودرو توسط نماینده رسمی آن به تعداد محدود، در شرایطی وارد شده که این شرکت در چند ماه اخیر، نسبت به تحویل به موقع ضعیف عمل کرده و در مورد سورنتو نیز، این خودرو را بسیار دیر و در شرایط رکود شدید، وارد کشور کرد تا هیوندای سانتافه در بازار این کلاس، بی رقیب بتازد. در ادامه با کیا سورنتو 2016 بیشتر آشنا خواهیم شد.

طراحی خارجی

به راستی که شرکت‏ های کره ای هیوندای و کیا، در چند سال اخیر روی طراحی خودروه ای خود سرمایه گذاری و برنامه ریزی کلانی کرده اند، که نتیجه آن دست‏یابی به موقعیتی در خور توجه در بین رقبای قدری همچون تویوتا بوده است.

نمای جلوی کیا سورنتوی جدید با طراحی دگرگون شده، دست پخت پیتر شریر آلمانی است که توانست جایزه فرمان طلایی سال 2014 را برای او به ارمغان بیاورد. سورنتو با طرح دماغه و جلوپنجره بزرگ و ته اجمی زیبای TIGER NOSE یا پوزه ببری (که پیوستگی زیبایی با چراغ‏ه ای باریک جلو دارد) و قاب‏های بزرگ مه شکن ، ابهت زیادی داشته و طرح حجیم کاپوت، آن را بزرگ‏تر از چیزی که هست، جلوه می‏ دهد.

طراحی بخش جلویی ، به خصوص مجموعه جلوپنجره و چراغ‏ ها، بی‏ شباهت به ولوو XC60 نیست. در نمای جانبی، خطوط تعریف شده و شکسته ای به چشم نمی ‏خورند و فقط خطی مورب، در قسمت پایین درها، این قسمت را از سادگی خارج کرده است. قوس روی درها، شباهت زیادی به دره ای پورشه کاین دارد. قاب مشکی دور گلگیرها و رینگ‏های 19 اینچی کرومی نیز، تکمیل کننده زیبایی این بخش از خودرو هستند. فرم پنجره‏ ها هم کشیده و ساده طراحی شده تا نسبت به سانتافه، دید بهتری از بیرون ارائه دهند.

طراحی بخش عقب ساده بوده و با چراغ‏ های باریک و مستطیل ‏شکل LED و سپر عقب، نمایی متناسب به این قسمت که شباهت غیرقابل انکاری با شاسی بلند های فورد و شورولت دارد بخشیده است. چراغ‏های جلو و عقب با طرح گرافیکی زیبا و جذاب، در شب جلب توجه می‏کنند. در کل، در طراحی سورنتوی جدید سعی شده تا با تلفیق گلچین بخش‏ هایی از بهترین طراحی‏ هایی که در خودرو های شاسی بلند معروف موجود است، طرحی ماندگار و جذاب ایجاد شود که البته نسبت به طراحی شلوغ و مواج سانتافه، دیرتر کسل کننده و عادی می ‏شود.

طراحی داخلی

بخش داخلی در تناسب کامل با قسمت خارج خودرو است و برخلاف سانتافه که ارگونومی و راحتی را فدای طراحی زیبا کرده، در این خودرو سعی شده تا راحتی در کار با ادوات و ارگونومی مناسبی فراهم شود. عناصر به کار رفته در طراحی داشبورد، بیضوی و دایره ‏شکل هستند. صفحه کیلومتر شمار هم با یک دایره بزرگ مرکزی که کیلومتر شمار به صورت مجازی روی آن به نمایش در می‏ آید، ساده و زیباست.

غربیلک فرمان سه پره اسپرت با دور دوزی چرم، فرمان‏ های ب ام و را به یادمان می آورد، هر چند خوش‏ دست نیست و در هنگام رانندگی در دست سر می‏ خورد! پرداخته شدن به جزئیات در این خودرو، برخلاف سانتافه، چه در طراحی داخلی و چه خارجی، قابل تحسین است و حس لوکس بودن را بیش از پیش القا می‏کند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، فضای داخلی سورنتو به لطف 10 سانتی متر طول بیشتر از سانتافه، جادار‏تر و راحت‏تر است. البته صندلی‏ه ای ردیف سوم همانند اکثر خودرو های دارای سه ردیف صندلی، فقط برای کودکان مناسب هستند. سقف یک تکه پانوراما به زیباتر شدن فضای داخل کمک می ‏کند. کیفیت ادوات و مونتاژ آنها نیز در سطح نسبتاً بالاتری از سانتافه قرار می ‏گیرد و نکته مهم دیگر این که، این خودرو و بهتر بگوییم خودروهای کیا، نسبت به خودروهای هیوندای، کمتر مورد دستکاری واردکنندگان متفرقه قرار می گیرند.

تجربه رانندگی

سورنتو جدید با سه نوع موتور 3/3 لیتری V6، 2 لیتری توربو و 2.4 لیتری و در دو نوع چهارچرخ و دیفرانسیل جلو ارائه می ‏شود که نمونه مورد آزمایش، ضعیف‏ ترین مدل با موتور 2.4 لیتری GDI بود که تنها این موتور مجوز ورود به ایران را دریافت کرده است. هنگام استارت زدن، سورنتو با نوای زیبایی به راننده خوشامد می‏ گوید. دید اطراف مناسب‏ تر از سانتافه است، اما به نظر می رسد کاپوت حجیم جلو، کار را کمی در ترافیک شهری سخت خواهد کرد.

ابتدا این کیا را در راهی ناهموار و دارای دست انداز می‏ رانیم. سامانه تعلیق ضربات را به خوبی جذب کرده و نرم عمل می‏ کند. اما علیرغم این که خودرو صفر کیلومتر بود، مانند دیگر محصولات این سازنده، جذب ضربات با سروصدا همراه بود که در سانتافه این امر کمتر احساس می ‏شود. پس از آن به مسیری مستقیم و هموار می ‏رسیم و شروع به آزمون شتاب می ‏کنیم. موتور این اتومبیل با حجم 2.4 لیتر و تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت GDI که برای اولین بار در خودروهای کره ای عرضه شده، 188 اسب‏بخار قدرت در 6هزار rpm تولید می ‏کند که روی کاغذ از سانتافه 176 اسب‏ بخاری و با وزن تقریباً برابر، باید شتاب و کشش بهتری داشته باشد اما در واقعیت، داستان فرق می ‏کند. شتاب صفر تا 100 خودرو را در هر سه حالت رانندگی اقتصادی، معمولی و اسپرت اندازه می‏ گیریم که به ترتیب اعداد 14.6، 14.4 و 13.6 به‏دست می ‏آید که واقعاً به دور از انتظار بود!

تعویض دنده توسط گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک به نرمی انجام می‏ گیرد. از دیگر نقاط ضعف خودرو، هرزگردی بود که در بالا رفتن از یک سراشیبی خاکی معمولی با آن رو به رو شدیم. با توجه به چهارچرخ محرک بودن خودرو، در کمال تعجب مجبور به استفاده از قفل دیفرانسیل شدیم. البته پایداری سورنتو در سرپیچ‏ ها و مانور های ناگهانی، با توجه به سیستم‏ های مختلف ترمز نصب شده روی خودرو، مناسب بود.

فرمان الکتریکی خودرو، دقیق و نرم عمل می ‏کند، اما واقعاً بی‏ روح بوده و اطلاعات زیادی از سطح مسیر به راننده منتقل نمی ‏کند. در مکان مناسبی اقدام به استفاده از سیستم پارک خودکار این خودرو می کنیم. اولین بار تویوتا این سیستم را ابداع و روی مدل پریوس و سپس لکسس LS نصب کرد که عملکرد مناسب و دقیقی داشت و همه اطلاعات توسط فرامین صوتی و مانیتور به راننده داده می‏ شد، اما در سورنتو و سانتافه، از آنجایی که این طرح به نوعی تقلید و ارزان‏سازی شده، چندان کاربردی نیست و در بسیاری موارد، بدون این که دلیلش به راننده اطلاع داده شود، این سیستم از کار می‏افتد و همچنین فضای بیشتری برای پارک کردن نیاز دارد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

از دلایل موفقیت کره ای‏ها در بازار جهانی و بازار رو به رشدی مانند کشورمان، ارائه امکانات رفاهی و ایمنی زیاد با قیمت رقابتی است که نمونه آنها را در خودروهای چند هزار دلار گرانتر نیز به سختی می ‏توان پیدا کرد! سورنتوی جدید در 5 تیپ مختلف به بازار عرضه می ‏شود.

10 عدد کیسه هوا، سامانه کنترل و هشدار میزان باد تایرها، تهویه مطبوع دوگانه جلو و عقب، برف پاک‏ کن‏ های اتوماتیک با حسگر باران، چراغ‏ های بزرگ جلو زنون تطبیق‏ پذیر، در برقی صندوق عقب با حسگر نزدیک شدن افراد جهت بازکردن در، نمایشگر نقطه کور، انتخاب حالت رانندگی اقتصادی معمولی و اسپرت، ترمز دستی برقی با سیستم Auto Hold، پارک خودکار، تمیزکننده چراغ‏های جلو، دوربین دید عقب، کروز کنترل و محدود کننده سرعت هوشمند، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو به همراه حافظه، گرمکن و سردکن صندلی‏ های جلو و عقب، پرده کشویی شیشه‏ های جانبی عقب و... امکاناتی هستند که در نمونه مورد آزمایش که به نوعی گونه نیمه فول این خودرو محسوب می‏شود ارائه شده اند!

سخن آخر

یکی از دوستان که در نمایندگی کیا در آمریکا فعالیت دارد تعریف می کرد که فروش نسل نو سورنتو به خصوص مدل 2 لیتری توربوی آن، با موفقیتی خیره کننده همراه بوده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، هر چند سورنتو باید زودتر از این‏ ها وارد کشور می‏ شد، اما هم اکنون هم اگر درست و حسابی تر وارد کشور شود، انتظار می‏ رود که رقابت تنگاتنگی با سانتافه داشته باشد.

در این بازه قیمتی علاوه بر سانتافه، تویوتا راوفور، میتسوبیشی اوتلندر و هوندا CR-V تازه وارد هم در کشورمان حضور دارند، که با توجه به ژاپنی بودنشان، کار را کمی برای سورنتو سخت می‏ کنند. اما در این میان تنها راوفور از خدمات پس از فروش گسترده و مناسبی مانند هیوندای و کیا بهره می‏ برد. در مقابل، سورنتو هم با ایجاد تعادل خوبی میان امکانات، زیبایی و جاداری، حرف‏ه ای زیادی برای گفتن دارد.

 نخستین تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در ایران

 نخستین تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در ایران

 نخستین تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در ایران

 نخستین تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در ایران

 نخستین تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در ایران

 نخستین تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در ایران

 نخستین تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در ایران

 نخستین تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در ایران

 نخستین تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در ایران



نظرات