1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نخستین تجربه رانندگی با سئات لئون، اسپانیایی آلمانی تازه وارد!

نخستین تجربه رانندگی با سئات لئون، اسپانیایی آلمانی تازه وارد!

وقتی ضرب المثل آشپز که دوتا شد ... انکار می شود.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

مقدمه:

بیش از 7 سال است که زمزمه ورود چند محصول سئات شنیده می شود، اما هیچگاه این موضوع به واقعیت تبدیل نشده بود تا اینکه شرکت کیهان موتور آرین تصمیم به واردات دو محصول از این کمپانی گرفت.

امروز ما به ملاقات هاچ بک شهری این شرکت اسپانیایی یعنی لئون رفتیم!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

با توجه به گمنام بودم این برند (البته در ایران) شاید بهتر باشد قبل از شروع مقاله سری به تاریخچه شرکت سئات بزنیم.
سئات خودروسازی اسپانیایی است که نامگذاری مدل های تولیدی آن از شهرهای مختلف اسپانیا گرفته شده است.
شرکت سئات در سال 1950 میلادی توسط انستیتوی ملی صنعت اسپانیا و با همکاری و مشارکت شرکت فیات ایتالیا تاسیس شد.
شرکت خودرو سازی سئات عضو گروهی بود که تحت عنوان گروه آئودی مطرح شد، که این گروه(آئودی)متشکل بود از شرکت‌های آئودی،لامبورگینی و سئات، این گروه بعدها توسط فولوکس واگن خریداری گردید.
هم اکنون شرکت اسپانیایی سئات در زمینه ساخت خودرو و قطعات خودرو فعالیت می کند و در شهر مارتورل در نزدیکی ایالت کاتالون(بارسلون)مستقر می‌باشد هرچند به طور رسمی در بارسلون به ثبت رسیده است.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

هم اکنون کمپانی سئات به طور کامل تحت مالکیت گروه فولکس واگن قرار دارد

اما مدل لئون که ما به بررسی آن پرداختیم در سال 1998 چشم به جهان گشود و تا کنون 3 نسل آن روی خط تولید قرار گرفته است که مدلی که به بررسی آن پرداختیم نسل سوم این هاچ بک کوچک و خوش استیل شهری است.

برخلاف تصور سئات لئون مدلی مشهور در بازار اروپاست و همین نسل توانسته دو جایزه سیستم ترمز و همچنین سیستم کنترل بین خطوط را از موسسه EuroNCAP کسب کند. بدون فوت وقت به سراغ این هاچ بک اروپایی خوش استیل می رویم.

با ما همراه باشید..

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

طراحی ظاهری:

نسل سوم سئات لئون روی پلتفرم MQB فولکس واگن پیاده سازی شده، همان پلتفرمی که فولکس واگن گلف یا آئودی A3 نیز از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید که سئات لئون نسبت به نسل قبلی، نه تنها کوچک تر شده، بلکه به اندازه 90 کیلوگرم رژیم گرفته و سبک تر شده است. البته فاصله بین دو محور این مدل دقیقاً 5.8 سانتیمتر بیشتر شده که باعث می شود در صندلی های عقب فضای پای بیشتری داشته باشیم، هرچند باز هم اگر راننده و سرنشین جلویی از قد بلندی برخوردار باشند فضای کافی در این قسمت وجود ندارد.

از نمای جلو شروع به بررسی می کنیم.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

کاپوت عضلانی با سه خط برجسته تزئین شده اند تا تصویری اسپرت تر از سئات لئون به بیننده القا کنند.

جلوپنجره ی چهار ضلعی U شکل با اشکال هندسی شش ضلعی تزئین شده اند،نوشته ی S در میانه ی جلوپنجره که حرف اول نام این کمپانی است به چشم می خورد. نوشته ی FR نیز در گوشه ی سمت راست جلوپنجره در حالی که رنگ مشکی و قرمز دارد نصب شده است.

در دو طرف جلوپنجره چراغ های اصلی در حالی که گرافیک داخلی چراغ ها به شدت زیبا هستند دیده می شوند،چراغ های روشنایی در روز خطی نیز داخل چراغ های اصلی با فرمی خاص که مشابه آن در کمتر خودرویی قابل مشاهده است دیده می شود.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

سپر عضلانی با خطوطی زیبا تزئین شده اند و چراغ های هالوژن نیز در بهترین جای ممکن قرار گرفته اند.
ورودی هوایی نسبتا بزرگ در میانه ی سپر برای خنک سازی موتور در نظر گرفته شده است که مشابه جلوپنجره با اشکال هندسی شش ضلعی پوشانده شده است. به نمای جانبی خودرو می رویم،در این قسمت مهم ترین نکته ای که به چشم می آید جایگذاری آینه ها روی درهای جانبی است،فرم کلی آینه ها نیز به شدت زیبا و آیرودینامیک طراحی شده است.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

خط شانه ی برجسته از انتهای چراغ جلو آغاز و پس از عبور از بالای دستگیره ی در جلو،قبل از رسیدن به دستگیره در عقب محو می شود،البته خطی دیگر بالاتر از دستگیره در عقب وجود دارد که تا بالای چراغ عقب کشیده شده است.

برای هرچه زیباتر شدن این قسمت خطی دیگر پایین درهای جانبی به چشم می خورد.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

فرم کلی شیشه ها نیز به همراه لچکی به گونه ای هستند که سرنشینان دید مناسبی به بیرون دارند که با توجه به هاچ بک بودن خودرو نکته ای مثبت قلمداد می شود. رینگ های مشکی رنگ با نشان سئات کمترین میزان فاصله را با گلگیرها دارند تا بیشتر سبب اسپرت جلوه دادن سئات لئون شوند.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

به نمای عقب می رویم،در این قسمت شیشه ی بزرگ عقب نوید دید مناسبی را به راننده می دهد.
بالاتر از شیشه چراغ سوم ترمز به صورت افقی نصب شده است.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

چراغ های اصلی این قسمت در حالی که بخشی از آن روی گلگیرها و بخشی دیگر روی در صندوق قرار دارند تشابه نسبی با چراغ های جلو دارند.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

آرم S شکل سئات در میانه ی دو چراغ دیده می شود،همچنین نوشته ی LEON که مدل این هاچ بک شهری است پایین تر از نشان این برند خودروسازی نصب شده است. سپر مشابه نمای جلو عضلانی و با شبرنگ هایی در دوطرف تزئین شده اند.

خروجی های اگزوز دوبل دوار به جذابیت این قسمت کمک شایانی می کنند،هرچند اگر در هر طرف سپر خودرو یک اگزوز وجود داشت جذابیت بیشتری داشت.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

کابین و فضای داخلی:

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

با بازکردن در خودرو با محیطی زیبا و با کیفیت مواجه شدیم،که بیش از حد انتظار ما بود.

صندلی های جیر مشکی رنگ در حالی که در کناره ها از چرم استفاده شده است با دوردوزی هایی قرمز رنگ تصویری مطلوب از کابین این خودرو به بیننده منتقل می کند. فرمان خوش دست نیز با دوردوزی هایی قرمز رنگ کلیدهایی را برای تنظیمات سیستم صوتی و تنظیمات تلفن همراه روی خود جای داده است.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

پشت فرمان،صفحه کیلومتر شمار و دور شمار به صورت دوار با طرحی اسپرت قرار دارند،مضاف بر اینکه صفحه ای کوچک در میان این دو اطلاعات ضروری را به راننده گوشزد می کند.

همچنین در پشت فرمان شیفترهای تعویض دنده و کروز کنترل به چشم می خورند.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

جلو داشبورد مرکزی با صفحه ی LCD که میان دو دریچه ی تهویه مطبوع قرار دارند دیده می شوند.
پایین تر دکمه ی فلاشر و سنسورهای جانبی و ..... به چشم می خورند.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

در این قسمت دکمه هایی برای تنظیمات تهویه مطبوع که برای راننده و سرنشین جلو به صورت مستقل است در نظر گرفته شده است.
پایین تر از قسمتی که شرح آن رفت ورودی هایی برای فلش و کابل AUX دیده می شود.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

زیر دست راننده گیربکس 7 دنده ی خودکار قرار دارد.
ترمز دستی اتوماتیک و استفاده از AUTO HOLD که در سربالایی ها و سراشیبی ها می تواند کمک رسان راننده باشد از موارد مثبت سئات لئون است.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

روی در راننده کلیدهای شیشه بالابر و تنظیمات آینه های جانبی دیده می شود.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

مشابه اکثر خودروهای آلمانی در سئات نیز دکمه ای دوار در سمت چپ فرمان برای تنظیمات چراغ های جلو در نظر گرفته شده است که مشابه آن را در مرسدس،بی ام و آئودی مشاهده کرده بودیم.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

از نظر فضاسازی نیز برای سرنشینان جلو کمبودی حس نمی شود،اما اگر راننده از قدی بلند برخوردار باشد و صندلی را مطابق میل خود تنظیم کند پای سرنشین عقب تقریبا با صندلی جلو مماس می شود،مضاف بر اینکه سوار و پیاده شدن برای سرنشینان عقب کمی مشکل است.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

در قسمت صندوق بار نیز فضای کافی برای قرار دادن اشیاء در نظر گرفته شده است و برای سفرهای شهری مناسب و کافی است البته اگر قصد سفر با این خودرو را داشته باشید باز هم در این قسمت شما را ناامید نخواهد کرد.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

پیشرانه:

سئات لئون با دو پیشرانه به بازار کشور راه یافته است که هردوی این پیشرانه ها آلمانی هستند به این ترتیب که یکی از آن ها ساخت آئودی و دیگری ساخت فولکس واگن است.

پیشرانه ی نخست با ۱۳۹۵ سی سی حجم به یاری توربوشارژر می تواند ۱۵۰اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که با توسل به گیربکس 7 سرعته قادر خواهد بود ظرف مدت حدود 8 ثانیه سرعت خود را از صفر کیلومتر به صد کیلومتر در ساعت برساند.

اما پیشرانه ی دوم که زیر کاپوت خودروی مورد بررسی ما قرار داشت 4 سیلندر توربوشارژ دار با حجم دقیق موتور 1798 سی سی،قادر خواهد بود 180 اسب بخار و گشتاوری برابر 250 نیوتن متر تولید کند.

شتاب صفر تا صد این پیشرانه نیز با توجه به کاتالوگ خودرو 7.2 ثانیه توسط کمپانی اعلام شده است.

مصرف سوخت این اسپانیایی آلمانی تازه وارد نیز 5.8 لیتر به صورت ترکیبی است.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

تجربه رانندگی:

پشت فرمان سئات لئون قرار می گیرم و با تنظیم صندلی مناسب قد خود گیربکس را روی حالت درایو قرار داده و شروع به حرکت می کنیم. فرمان خوش دست مشابه فولکس واگن گلف بوده و به خوبی در دستان راننده قرار می گیرد و برای مانور در مسیرهای پر پیچ و خم بسیار مناسب است. با کمی بازی با پدال گاز متوجه شدیم با خودروی هاچ بکی قدرتمند روبرو هستیم به گونه ای که با لمس گاز به صندلی دوخته شدیم در حالی که خودرو به جلو پرتاب شده بود.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

با توجه به بهره مندی خودرو از توربوشارژ،همان طور که حدس زده بودیم مقداری تاخیر و لگ در ابتدای حرکت چاشنی کار بود که با روی دور افتادن دیگر شاهد این موضوع نیستیم.

صدای خروجی از اگزوز نیز با توجه به کلاس خودرو مناسب ارزیابی شد.
دنده ها با تکان هایی ریز تعویض می شوند و عملکردی بی نظیر دارند.

برای کسب شتاب بهتر گیربکس را روی حالت دستی قرار دادیم تا به وسیله ی شیفترهای پشت فرمان و بالا بردن دور موتور تا مرز 6000 هزار اقدام به تعویض دنده کنیم تا بهترین عملکرد را از خودرو شاهد باشیم.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

لذت رانندگی در حالتی که راننده اقدام به تعویض دنده می نماید بسیار بیشتر از حالت اتوماتیک است.
از نظر ارگونومی نیز این محصول اسپانیایی در جایگاه مناسبی قرار می گیرد به گونه ای که استفاده از امکانات و تجهیزات این خودرو به سادگی میسر می شود و هیچگونه سردرگمی برای راننده ایجاد نمی کند.

فرمان در دست،خودرو گوش به فرمان،هندلینگ مطلوب،توان خروجی مناسب و .... از مهم ترین مواردی هستند که پس از تجربه ای چند ساعته با سئات لئون می توان به آن ها اشاره کرد.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

بد نیست در انتهای این قسمت مروری بر رقیبان سئات لئون داشته باشیم،از رقبای این خودرو در بازار کشور می توان به آلفارومئو جولیتا،ولوو V40 و DS5 اشاره کرد،اما از آن جایی که مالک خودرو قبل از خرید سئات لئون یک دستگاه آلفارومئو جولیتا داشتند توانستیم بیشتر درباره این دو بحث کنیم که با توجه به گفته های مالک و پرسش هایی که از سایر خبرنگاران که بررسی این دو خودرو پرداخته بودند داشتیم متوجه شدیم در مسابقه ی درگ بین سئات لئون و آلفارومئو جولیتا برنده سئات لئون است.

سخن پایانی:

به طور کلی می توان به این نتیجه رسید که اگر به دنبال خودرویی هستید که در خیابان چشم ها دنبالش کنند و از برندی شناخته شده ( حداقل در کشور) برخوردار باشد سئات گزینه ی مناسبی نیست،زیرا با واردات اندک این خودرو چندین سال طول خواهد کشید تا این برند به خوبی در ذهن ها جا بیفتد.

اما در آن طرف ماجرا اگر برای خودتان زندگی می کنید و نظرات سایر افراد برای شما اهمیت چندانی ندارد،قطعا در این سگمنت یکی از بهترین گزینه ها سئات لئون است. خودروی هاچ بکی جمع و جور با فضای داخلی و صندق بار مناسب،توان خروجی عالی،شتاب گیری مطلوب،گیربکس و پیشرانه ی مهندسی آلمانی با عملکردی بی نظیر از مهم ترین نکات مثبت این خودرو می باشند،مضاف بر اینکه طراحی اسپرت و زیبای این خودرو می تواند دل هر بیننده ای را ببرد.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

از نکات مثبت دیگر این خودرو سطح تجهیزات مناسب آن است که می توان به ترمز ضد قفل،سنسور تشخیص باران،سیستم کنترل لغزش،تهویه اتوماتیک دو ناحیه ای،سیستم ایستایی در شیب و .... اشاره کرد.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

لازم به ذکر است هم اکنون کیهان موتور آرین نماینده شرکت سئات در کشور است.
برخلاف صحبت هایی که در زمان معرفی این خودرو صورت گرفته بود و قیمت 145 میلیونی برای آن در نظر گرفته شده بود مالک خودرو با قیمت 188 میلیون تومان اقدام به خرید این خودرو کرده بودند.

در انتهای مقاله لازم است از مالک محترم خودرو آقای امیر معادی که خودرو و زمان خود را در اختیار تیم تست car.ir قرار دادند تشکر کنیم.

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!

نخستین تجربه سواری و بررسی سئات لئون!



نظرات