1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تجربه رانندگی با خودروی آریو محصول جدید شرکت سایپا

تجربه رانندگی با خودروی آریو محصول جدید شرکت سایپا

25 آذر 1393
  • 8

شاید کمتر فعال صنعت خودرویی در ایران یا حتی جهان نام زاتوی ZOTYE را در صنعت خودروسازی شنیده باشد. زاتوی در سال 2005 خودروسازی را آغاز کرد و اولین محصول خود یعنی Nomad که یک شاسی بلند است را در سال 2006 روانه بازار کرد. این خودرو در واقع یک کپی از دایهاتسو تریوس بود. در سال 2008 زاتوی صادرات خودرو را با همین تک محصول شروع کرد. سال 2009 Nomad را در هند با موتور دیزلی TUD5 پژو بر روی خط تولید برد. زاتوی از سال 2009 تاکنون 8 محصول جدید در سگمنت های مختلف معرفی کرده که تقریبا همه آنها با استفاده از خرید امتیاز یا کپی برداری از محصولاتی چون سوزوکی، تویوتاو فیات بوده اند. زاتوی برای آینده 4 محصول جدید دیگر را نیز در نظر دارد که آنها نیز خرید تکنولوژی از فیات و لانچیا هستند.

سایپا برای تکمیل سبد محصولات خود یکی از محصولات این خودروساز به نام Z300 را برای تولید انتخاب کرده و نام آن را بهS300 وسپس به آریو تغییر داد. آنچه که محتمل است خرید کل امتیاز این خودرو است چرا که برند خودرو نیز به سایپا تغییر پیدا کرده و اکنون ما فقط سایپا آریو را می شناسیم. با توجه به اینکه شاسی خودرو از تویوتا به اشتراک گرفته شده و موتور خودرو نیز همان موتور میتسوبیشی لنسر است( تولیدی در چین) می توان گفت حداقل از لحاظ تکنولوژی استفاده شده خودروی بدی به نظر نمی رسد و در صورتیکه امتیاز خودرو کاملا در دست سایپا باشد،‌تیم تحقیق و توسعه سایپا می تواند برای افزودن محصولات جدید با برند سایپا از این محصول استفاده کند.

طراحی بیرونی خودرو تقریبا همان نسل دوم تویوتا آلیون است که از سال 2007 بر روی خط تولید تویوتا قرار گرفته است. اگر چه بررسی طراحی یک امر سلیقه ای است اما در کل می توان نمره قبولی را به ظاهر این خودرو داد،‌مخصوصا بخش جلویی خودرو از طراحی جذاب و گیرایی برخوردار است اما بخش عقب طراحی ساده تری را دارد. اما در هر صورت بخش های مختلف خودرو با هم هماهنگی خوبی را دارند.

فضای داخلی خودرو در قسمتهایی پلاستیکی و بسیار خشک و در برخی نواحی نرم و با کیفیت است. کیلومتر شمار با یک شیب ملایم به سمت عقب و پایین قرار گرفته ، کنترل کردن سرعت را در حین رانندگی گاها راحت نیست. نحوه قرار گرفتن پشت فرمان متناسب و ارگونومیک است.طراحی داشبورد در نهایت سادگی است ویک صفحه نمایش بزرگ در وسط و سیستم تهویه مطبوع خودکار در زیر آن خودنمایی می کنند. صندلی ها تقریبا خشک و آنچنان راحت نیستند. فضای سرنشینان داخلی خودرو به خوبی طراحی شده و با توجه به سایز خودرو مناسب یک خانواده 4 نفره برای سفر است. از این جهت بالاتر از برخی رقبای هم رده چینی خود قرار می گیرد.

پس از روشن کردن موتور خودرو، صدای پیشرانه به شدت و به راحتی وارد کابین می شود آنچه که مشخص است عایق بندی ضعیف بدنه در برابر صدا های مزاحم است. در حین شتابگیری این وضعیت بدتر از قبل می شود. موتور 1.6 لیتری میتسوبیشی با توان 117 اسب بخار در دور 6000 و 151 نیوتن متر در دور 4000 با همراه یک گیربکس 4 سرعته تیپ ترونیک وظیفه به حرکت در آوردن آریو 1325 کیلوگرمی را دارد.موتور میتسوبیشی این خودرو در یک کمپانی تحت نظارت خود میتسوبیشی در چین تولید می شود در نتیجه انتظار کیفیت بالای عملکردی را از این خودرو داشتیم اما آنچه که پس از اولین تلاش برای شتابگیری دیده شد ضعف عملکرد گیربکس بود. گیربکس در دادن معکوس و حتی سبک کردن دنده بسیارناهماهنگ با موتور عمل می کند، در شتاب اولیه و مخصوصا استارت اولیه کند و سنگین شروع به شنابگیری می کند،اگرچه کیفیت تعویض دنده نرم ، بی صدا و بدون ضربه است.

سیستم تعلیق خودرو نرم تیون شده است و به نظر می رسد کاملا مورد علاقه مصرف کننده ایرانی خواهد بود البته نرم بودن بیش از اندازه سبب شده که مانور پذیری خودرو با مشکل مواجه شود. باید تاکید کرد قطعا برای یک خودروی خانوادگی در درجه اول راحتی و آسایش مهم است.

سیستم ترمز خودرو عملکرد خوب و مطمئنی از خود نشان می دهد. دید خودرو به بیرون با توجه به شیشه های جانبی خوب و راضی کننده است. با توجه به آپشن دوربین عقب و آینه های جانبی مناسب دنده عقب گرفتن به سادگی انجام می پذیرد.سازنده مصرف سوخت این خودرو را 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده که باید دید در سیکل شهری تا چه میزان افزایش خواهد یافت.قیمت رسمی این خودرو توسط سایپا 76 میلیون تومان اعلام شده که این خودرو را از نظر قیمنی در کنار جیلی امگراند 7 اتوماتیک قرار خواهد گرفت و همینطور در حدود 15 میلیون تومان گرانتر از جک جی 5 اتومات خواهد بود.

 تجربه رانندگی با خودروی آریو محصول جدید شرکت سایپا

 تجربه رانندگی با خودروی آریو محصول جدید شرکت سایپا

 تجربه رانندگی با خودروی آریو محصول جدید شرکت سایپا

 تجربه رانندگی با خودروی آریو محصول جدید شرکت سایپا

 تجربه رانندگی با خودروی آریو محصول جدید شرکت سایپا

 تجربه رانندگی با خودروی آریو محصول جدید شرکت سایپا

 تجربه رانندگی با خودروی آریو محصول جدید شرکت سایپا

 تجربه رانندگی با خودروی آریو محصول جدید شرکت سایپا

منبع دنده 6


نظرات

  • اسدی اسدی (4 مهر 1396 ساعت 09:19)

    ضعف آریو -اولا -دور فرمانش کمه -دوما -عدم همانگی گیربکس اتومات باموتور -سوما-درسر بالاییها کم میاره این ماشین اگه موتو رش 1800سی سی بود خیلی عالی میشد

  • امیر امیر (18 دی 1395 ساعت 18:21)

    سلام دوستان من 10 روزیه بعد از کلی تحقیق و بررسی ماشین آریو اتوماتیک ثبت نام شده خودم رو تحویل گرفتم . بدون هیچگونه حب و بغض خدمتتون عرض کنم که در این رنج قیمت و بین ماشینهای موجود در ایران و برای کسانی که دنبال رانندگی هیجانی نیستند ، واقعا ماشینه خوبیه . خوش ظاهر ، بسیار جادار ، راحت ، هندلینگ مناسب ، طراحی خوب اتاق ( با توجه به کپی برداری از تویوتا ) و ...
    به نظر من ایراد این خودرو حذف برخی از آپشنهای اون مثل مانیتور ، دوربین دنده عقب ، رینگ 16 ، لاستیک 205 هست که اونهایی که براشون مهمه با مقداری هزینه میتونن انجام بدن .
    من واقعا از انتخابم پشیمون نیستم و به کسانی که ظاهر اون رو میپسندند و انتظار ماشین ساخت کره از اون ندارند ، توصیه میکنم که تا شرایط خوبی رو که سایپا گذاشته بخرند . مطمئن باشید اگه یه خورده شناخته بشه و متقاضی اون زیاد بشه ، دیگه با این شرایط نمیفروشن .
    یه توضیح هم بهتون بدم که من این خودرو رو از بین گزینه ال 90 اتومات ، جک j5 انتخاب کردم با این تفاوت که پشت فرمون هر دوی اینها نشسته بودم و در حد دانش خودم تستشون کردم و الان خوشحالم که آریو ( زوتی ) گرفت.
    امیدوارم تونسته باشم اطلاعات درستی بهتون بدم ، چون خودم حدود دو ماهی برای خرید آریو تحقیق کردم .

  • آرش توکلی آرش توکلی (26 آذر 1393 ساعت 10:13)

    79 میلیون به یه ماشین چینی پول بدن !!!! خوب بجاش نصفشو بدن یه پارس بخرن . مطمنا از هیچ لحاظ به گرد پاشم نمیرسه

  • محمدماجد محمدماجد (25 آذر 1393 ساعت 14:07)

    نزده خریده امتیازشو .خوبه یکار یاد گرفتن کپی

    آرش توکلی آرش توکلی (26 آذر 1393 ساعت 10:15)

    کاش کپی بود !!! کپی به این میگن که برن عین اون ماشینو خودشون بسازن و داخلی کنن!!! اخه اینا نمیتونن کپی هم کنن!!! مونتاژیه ..

  • صالح انصاری صالح انصاری (25 آذر 1393 ساعت 14:00)

    اینو سایپا زده؟

  • جرمی جرمی (25 آذر 1393 ساعت 10:34)

    چقدر خوبه که سایپا در گرفتن نردبانهای ترقی ، برای کشور دوست و برادر چین ، کوتاهی نمیکند !!!!!

  • الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (25 آذر 1393 ساعت 10:05)

    جالبه سایپا هر ماشینی که میاره با افتخار آرم شرکتشو روش میزنه...قیمتش هم خیلی زیاده.