1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. کوییک سایپا در مقابل کوئید رنو

کوییک سایپا در مقابل کوئید رنو

5 فروردین 1396
  • 1

چند روزی از معرفی کوییک به عنوان محصول جدید و پر حاشیه سایپا گذشته و در این مدت حتی یک عکس با کیفیت از نمای داخلی این خودرو توسط سایپا منتشر نشده است.

 کوییک سایپا در مقابل کوئید رنو

ارائه اطلاعات قطره چکانی و ضد و نقیض البته رویه عجیبی در نحوه اطلاع رسانی شرکت های داخلی نیست و برای خبرنگاران به موضوعی عادی و قابل پیش بینی تبدیل شده، از همین رو نیز خبرنگاران معمولا به سراغ منابع آگاه می روند تا سر از اسرار مگو و پشت پرده صنعت خودرو در بیاورند.

در این مورد خاص، نامگذاری محصول جدید سایپا به نام "کوییک" حاشیه سایز شده است، چرا که طبق رویه جاری سایپا این محصول می توانست با کُد های فنی 3 رقمی شناخته شود و یا اسمی بر وزن تیبا، ساینا و....بگیرد، در عین حال پیشتر دیده بودیم که مدل هاچ بک تیبا، با نام تیبا 2 به بازار معرفی شد و کوییک نیز می توانست بر همین اساس ساینا 2 نام بگیرد.

سایپا البته فهرستی شش گانه از موارد استفاده از نام کوییک در گوشه و کنار ایران زمین منتشر کرده از اسم قومی در کردستان تا منطقه ای در هرمزگان را شامل می شود، اما گویا این فهرست تنها ظاهر ماجراست و سایپا در خفا قصد داشته تا نامی نزدیک و هم آوا با محصول فوق ارزان قیمت رنو، یعنی کوئید انتخاب کند.

ماجرا از آنجا نشات می گیرد که رنو پیشنهاد جایگزینی پراید با کوئید را به سایپا داده بود، اما آنطور که از ظواهر امر پیداست دست همکاری رنو با ایدرو برای تولید مستقل محصولات در ایران، مشخصات نه چندان جالب توجه کوئید و اختلاف قیمت این خودرو با پراید باعث شد که این پیشنهاد عملا رد شود.

کوئید در نسخه پایه یکی از ارزان ترین و البته نا امن ترین خودروهای جهان است و با قیمت 4700 دلار می توانست در محدوده 20 الی 25 میلیون تومان به جایگزینی برای پراید مبدل شود، اما در ادامه مذاکرات مشخص شد که رنو قصد ارائه نسخه ارتقاء یافته کوئید را برای بازار ایران دارد که حداقل 6000 دلار قیمت می خورد.

چنین قیمتی با توجه به هزینه های سرمایه گذاری، مالیات های متعدد و....عملا کوئید را به محصولی 30 الی 35 میلیون تومانی مبدل می کند و این مسئله عملا امکان جایگزینی کوئید با پراید را از میان می برد.

در این گیر و دار احتمال تولید کوئید در ایران خودرو برای رقابت با پراید و تیبا نیز مطرح شده بود و طبیعتا چنین چیزی چندان به مذاق سایپا که تنها در گروه خودروهای ارزان قیمت به ایران خودرو برتری دارد، خوش نمی آید.

بنابراین به نظر می رسد که تمامی عوامل دست به دست هم داده اند تا سایپا با تجهیز ساینا هاچ بک (کوییک) به بیشترین امکانات ممکن و طراحی مجدد ظاهری آن، محصولی برای شکست دادن کوئید به بازار معرفی کند.

فرضیه چنین رقابت سنگینی چندان با حال و هوای کسالت آور حاکم بر صنعت خودروسازی کشورمان جور در نمی آید اما با توجه به قیمت 30 الی 35 میلیون تومانی اعلامی برای کوییک (از نسخه دستی کم آپشن تا نسخه های اتوماتیک فول آپشن) و نزدیکی این قیمت به قیمت تمام شده کوئید، چندان بعید هم نیست که سایپا بخواهد پیش از آمدن کوئید این بخش از بازار را به تصرف خود در آورد.

در ادامه قصد داریم تا به فرض درستی این حدس و گمان به مقایسه مشخصات و امکانات کوییک سایپا و کوئید رنو بپردازیم.

چندان بیراه نیست که کوییک را نمونه ارتقاء یافته و به روز شده از پراید بدانیم، بنابراین ذات این خودرو مُدرن نیست و درصد بالای داخلی سازی مجموعه موتور و گیربکس، عرضه آن را با قیمت 30 - 35 میلیون تومان ممکن کرده است.

 کوییک سایپا در مقابل کوئید رنو

در مقابل کوئید خودرویی کاملا جدید است که با هدف ارزان بودن ظرف سال های اخیر توسط رنو مهندسی شده است، در تلاش رنو برای ارزان تمام کردن کوئید همین بس که چرخ های این خودرو تنها به واسطه 3 پیچ به توپی متصل شده اند و در جای جای بدنه ارزان سازی تا سر حد ممکن انجام شده است.

در واقع اگر بحث تولید داخل کوئید جدی می شد، با توجه به داخلی سازی قطعات، امکان تولید آن با قیمتی در محدوده پراید نیز وجود داشت اما همانطور که می دانید بزرگان صنعت قطعه سازی کشور که می توانند قطعات خودروهای پراید و پژو را با تیراژی چند میلیونی در سال تولید کنند، چندان تمایل و علاقه ای برای سرمایه گذاری در راستای تولید قطعات خودروهای جدید ندارند و همین مسئله قیمت تمام شده کوئید را بالا می برد.

فارغ از این مسائل از نقطه نظر ایمنی کوییک و کوئید چندان حرفی برای گفتن ندارند، نیازی به گفتن نیست که توسعه ایمنی بزرگی بر روی بدنه کوییک انجام نشده است و همچنان با بدنه خانواده تیبا مواجهیم که اندکی از پراید محکم تر است.

 کوییک سایپا در مقابل کوئید رنو

در مقابل کوئید هم خودرویی با صفر و 1 ستاره ایمنی محسوب می شود و نسخه گران قیمت تر آن شاید بتواند در آزمون تصادف آمریکای لاتین 2 ستاره را از آن خود کند، اما تاکنون اطلاعات موثقی در مورد مشخصات و ایمنی این مدل منتشر نشده است.

تفاوت های فنی

کوییک از موتور 1.5 لیتری 87 اسب بخاری چهار سیلندر نیرو می گیرد که البته موتور چندان مُدرنی هم نیست، اما کوئید که اساسا برای بازار کم بضاعت هند طراحی شده با موتوری 3 سیلندر با حجم 0.8 لیتر (تقریبا نصف حجم موتور کوییک) معرفی شده و البته قرار است نسخه های قدرتمند تر 1 لیتری هم داشته باشد، اما از هر منظری که به این اعداد نگاه کنید، کوئید جز در بحث مصرف سوخت، برتری خاصی به کوییک ندارد و با توجه به جاده های کوهستانی کشورمان قدرت موتور 87 اسب بخاری کوییک می تواند مزیت بزرگی در مقابل حدود 60 اسب بخار قدرت کوئید باشد.

در زمینه گیربکس نیز چنین اختلافی دیده می شود، سایپا قصد دارد با همکاری شرکت پانچ بلژیک، گیربکس CVT را برای نسخه های اتوماتیک کوییک ارائه دهد، اما رنو بازهم در راستای ارزان تمام شد کوئید، تصمیم به استفاده از گیربکس نیمه اتوماتیک AMT گرفته که تکنولوژی ضعیفی در دنیای گیربکس محسوب می شود و نمی تواند حتی با گیربکس های CVT رقابت کند.

منبع:دیجیاتو



نظرات

  • mansoooor mansoooor (5 فروردین 1396 ساعت 13:38)

    آخه کجاش قابل مقایسس