1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. با 200 میلیون تومان ، رنو تلیسمان بخریم یا هیوندای سوناتا

با 200 میلیون تومان ، رنو تلیسمان بخریم یا هیوندای سوناتا

13 شهریور 1396
  • 2

رنو و به‌طورکلی فرانسوی‌ها هیچ‌گاه در بازار سدان‌های بزرگ موفقیت چندانی نداشتند اما با ورود تلیسمان به دنیای رنو، ورق کاملاً برگشته است تا جایی که این سدان خوش‌تراش به یکی از پرفروش‌ترین‌ها در کلاس خود در اروپا بدل شده است. در ایران ‌هم با ورود تلیسمان شاهد تحولی در محصولات رنو بودیم و این خودرو به یکی از محبوب‌ترین سدان‌های بازار تبدیل شده است. در سوی دیگر این مقایسه هیوندای سوناتا را داریم، خودرویی که در دو نسل قبلی به‌طور پیوسته یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های بازار کشور بوده و هرچند فروش نسل فعلی‌اش با نوساناتی همراه شد اما هنوز هم یکی از محبوب‌ترین‌های بازار است. در این بخش این دو سدان را رو در روی یکدیگر قرار داده‌ایم تا ببینیم فرانسوی‌ها چه خودرویی برای جدال با شرقی‌ها را عرضه کرده‌اند.

با 200 میلیون تومان ، رنو تلیسمان بخریم یا هیوندای سوناتا

موتور و گیربکس، متفاوت

رنو تلیسمان و هیوندای سوناتا، در زمینه قوای محرکه دقیقاً دو فلسفه متفاوت را دنبال می‌کنند؛ در یک‌سو ساختار سنتی موتور با حجم بالا و گیربکس اتوماتیک عادی را داریم و در سوی دیگر موتوری با حجم کوچک و تقویت شده توسط توربوشارژر و گیربکس دو کلاچه را. در این میان هیوندای ترجیح داده برای مدل‌های عرضه شده در ایران از ساختار عمومی‌تر خودروهای این کلاس استفاده کند و به این ترتیب هیوندای سوناتا از موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری بهره می‌برد. این موتور که به شکل گسترده‌ای در دیگر محصولات هیوندای و البته در خودروهای برند کیا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد در سوناتا می‌تواند 178 اسب بخار قدرت و 229 نیوتون متر گشتاور تولید کند. رنو برای تلیسمان از موتور 1.6 لیتری توربو بهره گرفته که می‌تواند 190 اسب بخار و 260 نیوتون متر گشتاور تولید کند. در حالی که هیوندای، سوناتا را با گیربکس شش سرعته اتوماتیک با مبدل گشتاور روانه بازار کرده است. البته هیوندای در زمینه موتور در بازارهای جهانی قدرتمند است و سوناتا را با موتورهای کم‌حجم (1.6 لیتری و 2 لیتری) توربو هم به بازار عرضه کرده است که در صورت ورود آن‌ها به ایران رقابت برای تلیسمان دشوار می‌شود چراکه موتور 2 لیتری توربو آن می‌توان 245 اسب بخار قدرت تولید کند.

امکانات

خودروهای کره‌ای معمولاً با سطح بالایی از امکانات به بازار عرضه می‌شوند و در بازار ایران ‌هم این مسأله همیشه یکی از برتری‌های آن‌ها در مقابل رقبا بوده تا جایی که بعضی از امکانات خودروهای کره‌ای در ایران تنها در خودروهای گران‌قیمت‌تر و آن‌هم به‌صورت آپشن در دسترس هستند. این مسأله در هیوندای سوناتا هم دیده می‌شود و این خودرو در بازار ایران با سطح بالایی از امکانات عرضه شده است. در مقابل رنو معمولاً خودروهایی با دوام و بی‌دردسر عرضه می‌کند که در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی تنها به نصب اصلی‌ترین امکانات بسنده شده است و بیشتر باب طبع اروپایی‌های مقتصد است. در تلیسمان اما این روند تغییر کرده و این سدان بزرگ، با آپشن‌های بالایی عرضه شده که به‌راحتی می‌تواند با رقبای کره‌ای خود در بازار رقابت کند.

طراحی داخلی و خارجی

رنو تا همین چند سال پیش در زمینه طراحی یک شرکت محافظه‌کار بود و طراحی‌های این شرکت هرچند معمولاً نمی‌شد انتقاد جدی به آن‌ها کرد ولی اکثرا فاقد هیجان بودند. این روند اما با معرفی تلیسمان تغییر کرده است . طرح چراغ‌های جلو دیگر امضای محصولات رنو است و آن را بر روی دیگر محصولات این شرکت هم می‌بینیم ضمن آنکه همین موضوع در مورد طراحی چراغ‌های عقب هم صادق است. در داخل کابین هم رنو تلاش کرده این هیجان را تزریق کند و به‌ویژه با بهره‌گیری از یک صفحه‌نمایش عمودی بزرگ و نورپردازی داخلی کابین، محیطی جذاب و مدرن را ایجاد کرده است.

در مقابل هیوندای سوناتا موردبررسی (نمونه‌های موجود در ایران که از سری پیش از فیس‌لیفت است) سبک طراحی کاملا متفاوتی دارند. هیوندای سوناتا در نسل قبلی خودرویی با طراحی اغراق شده و خطوط کشیده شده بود. سبک طراحی نسل قبلی هرچند منتقدانی داشت اما درمجموع توانست موفق باشد و بسیاری از خریداران، سوناتا را به دلیل طراحی ویژه‌اش می‌خریدند. نمونه‌های فیس‌لیفت سوناتا که هنوز به ایران نرسیده است.

با 200 میلیون تومان ، رنو تلیسمان بخریم یا هیوندای سوناتا

جدال در جاده

در زمان راندن دو خودرو تفاوت‌ها بیشتر می‌شود. تفاوت قدرت موتور دو خودرو چندان زیاد نیست اما در عمل تلیسمان عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. با افزایش دور موتور، توربوشارژر تلیسمان وارد مدار می‌شود و اینجا است که خودرو ناگهان شتاب می‌گیرد و گشتاور بیشتر هم به کمکش می‌آید تا به‌وضوح سریع‌تر از سوناتا باشد. در این میان گیربکس دو کلاچه تلیسمان با تعویض دنده‌های سریع هم کمک بزرگی است تا شتاب گیری خودرو چند ثانیه سریع‌تر از سوناتا باشد. سوناتا اما رفتار آرام‌تر و یکنواخت‌تری دارد و با حجم موتور بزرگترش، فشار کمتری را به موتور وارد می‌کند. ازنظر قیمت خرید، تلیسمان با تغییرات اخیر نرخ ارز، در مدل‌های 2018 گران‌تر از سوناتا است که البته فعلاً مدل‌های 2018 آن عرضه نشده است ضمن آنکه هزینه قطعات رنو نیز اندکی بیشتر از هیوندای است. درمجموع شاید بتوان بازهم تفاوت مسیر دو خودرو را بیان کرد، جایی که تلیسمان تلاش می‌کند اسپرت‌تر باشد و سوناتا شخصیت آرام‌تری را نشان می‌دهد و به این ترتیب می‌توان تا حدی طیف خریداران این دو خودرو را میان جوان‌ترها و افرادی که راحتی را بیش از هیجان دوست دارند تفکیک کرد.



نظرات

  • س س (15 شهریور 1396 ساعت 13:41)

    اگه آدم عاقل باشه و یه ذره به فکر نسلاى بعد خودش و کشورش باشه ١٦٠ ٧٠ میده پریوس فول میگیره که از همه لحاظ از این دو تا سرتره

  • امیرحسین امیرحسین (14 شهریور 1396 ساعت 07:34)

    من بیش از یکسال سوناتا ال اف فول شرکتی مدل ۲۰۱۵ داشتم. ماشین بدی نیست ولی ویژگی خاصی هم نداره... تلیسمان خیلی برتره. قوی تره سریعتره مدرن تره و حتی آپشنال تره