1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی رنو تلیسمان در فرانسه

بررسی رنو تلیسمان در فرانسه

15 مرداد 1395
  • 4

اولین تست رسمی تَلیسمان در فرانسه برگزار شد. وقتی حضور رنو در بازار ایران قوت گرفت، کسی فکرش را نمی کرد که این برند فرانسوی بتواند برای شرقی های بازار تهدید به حساب شود.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از روزنامه دنیای‌خودرو، واقعیت آن است که شاید تا امسال هم آنچنان خطر خاصی را برای ژاپنی و کره ای ها ایجاد نکرده باشد. ذهنیتی وجود داشت که رنو محصولات ارزان قیمت دارد و نمی تواند در بازار خودروهای وارداتی موفق ظاهر شود. این ذهنیت بارها باعث شده که تعداد فروش خودروهای رنو نسبت به هم کلاس های خود کمتر باشد.

به عنوان مثال رنو لتیتود روزگاری با هیوندای آزرا رقابت می کرد که به مراتب فروش آن کره ای بهتر بود و حال سفران 2.5 لیتری رقیب خودروهایی چون تویوتا کمری و کیا اپتیما JF است. یکی از مسائلی که باعث شد تا مشتری اولین قدم را برای خرید برخی مدل های رنو برندارد، بحث طراحی بود که باید قبول کرد که ظاهر خودروهای رنو سبک خاص خود را دارد و با شرقی ها متفاوت است. می شود گفت که طراحی رنو فضایی نیست و تا حد زیادی، معمولی به چشم می آید و گاهی قدیمی قلمداد می شود. اما امروز رنو محصول لوکسی را به بازار معرفی کرده است که توانسته نظر بسیاری از فرانسوی ها را به سمت خود بکشاند. طراحی قوی این خودرو باعث شده تا مشتریان اولین قدم انتخاب خودرو را محکم به سمت این خودرو بر دارند. رنو ((تَلیسمان))، خودرویی است سدان که به عنوان لوکس ترین سواری رنو شناخته می شود. در سفر چند روزه ما به فرانسه که به دعوت رنو پارس و کمپانی رنو صورت گرفته بود، شرایطی فراهم شد تا پنج شنبه هفته گذشته به تست تَلیسمان بپردازیم.

 بررسی رنو تلیسمان در

1- تَلیسمان نه تالیسمان

این روزها در خیابان های پاریس، تعداد قابل توجهی رنو تلیسمان دیده می شود. خودرویی که سدان است و در عین حال در بین مردم به نسبت قیمتش لوکس شناخته می شود. اما جالب بود که در دفعات متعددی نام این خودرو را تَلیسمان شنیدیم و نه تالیسمان. وقتی با کارشناسان رنو صحبت می کردیم، آن ها هم تلفظ تَلیسمان را درست می دانستند و اعلام کردند که گفتن نام تالیسمان کاملا اشتباه است. لذا اولین نکته که به یادمان رسید تا بازگو کنیم، نام صحیح این خودرو فرانسوی است که باید از این به بعد با تلفظ جهانی صدایش بزنیم.

2 - خطوط طراحی جدید رنو دیده می شود

رنو، تلیسمان را یک محصول جدید می داند و آن را به نسلی قبل مرتبط نمی کند. این خودرو از نظر ابعاد و اندازه به عنوان یک سدان سگمنت D شناخته می شود. وقتی به بدنه تلیسمان نگاه می کنید، برخی نکات جالب است که شما را در گیر این خودرو می کند. از کنار اصول طراحی دقیقی استفاده شده است و یک سوم اتاق به طراحی فوقانی خودرو اختصاص داده شده است که شیشه ها و دید بیرون از آن میسر می شود. اکثر خطوط طراحی بدنه به ناگاه رها نشده اند و مسیر ثابتی را روی فلز دنبال کرده اند و یا آرام آرام محو شده اند. چراغ های جلو سبک جدید رنو را دارد و با دی لایت C شکل امضای رنو را به ما نشان می دهد. البته که لوگو بزرگ با پس زمینه مشکی، نماد جدید طراحی این برند را روی تلیسمان کامل می کند. در بخش عقب تقریبا درب صندوق ابعاد مناسبی دارد. چراغ های عقب دو تیکه طراحی شده اند و با طرحی برجسته روی این سدان فرانسوی نصب شده اند. می توان بهترین خودرو متناسب با طراحی جدید رنو را تلیسمان معرفی کرد. زیرا ابعاد و اندازه بسیار مناسب و دقیقی در آن استفاده شده است و هر محصولی که بعد آن با این طراحی معرفی می شود، یاد خود می اندازد. رینگ های طرای شده ۱۸ اینچی که با رنگ های ترکیبی تزیین شده اند، زیبایی خاصی به این سدان به نسبت بزرگ می دهند. از آنجایی که فاصله محوری تلیسمان، ۲۸۱۰ میلی متر اعلام می شود، بدیهی است که این سدان را باید کمی بزرگتر از رقبا معرفی کرد.

 بررسی رنو تلیسمان در

3- مشخصات فنی دوست داشتنی

در حومه پاریس نسخه هایی از تلیسمان برای تست ما آمده شد که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتون متر گشتاور داشت. ولی این در حالی بود که موتور خودرو تنها ۱۶۱۸ سی سی حجم داشت و به وسیله فناوری توربو، این قدرت را ایجاد می کرد. جالب بود که حداکثر گشتاور موتور TCE200 که روی این خودرو نصب بود، در دور موتور ۲۵۰۰rpm به راننده تحویل داده می شد. در این نسخه از تلیسمان، گیربکس هفت دنده EDC یا همان دوکلاچه نصب است که باعث شده تا مصرف سوخت و شتاب خودرو بهبود پیدا کنند. طبق اعلام رسمی کمپانی رنو، تلیسمان با این مشخصه فنی بین ۵٫۸ الی ۶٫۲ لیتر بنزین به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند. در برخی تست های شتابگیری جاده ای نیز، توانستیم ۰ تا ۱۰۰ این خودرو را بین ۷٫۸ الی ۸ ثانیه ثبت کنیم. حال سوال اینجاست که این موتور با فناوری بالا، چگونه می خواهد با بنزین ایران هماهنگ باشد؟! این سوال را از یک کارشناس رنو پرسیدیم و در پاسخ گفت: طبق بررسی های ما بنزین ایران طی دو سال گذشته بهبود کیفیت داشته است. از طرفی فناوری موتور TCE200 نیز بر مبنا یورو۵ و یورو۶ است. برای همین برای جلوگیری از هرگونه مشکل و بد کارکردن موتور، فیلترهایی مخصوص برای بازار ایران طراحی شده است که ابعاد بزرگتری دارد و مشکلات جزئی بنزین با این فناوری را بر طرف می کند.

 بررسی رنو تلیسمان در

نسخه تست شده توسط خبرنگاران ایرانی در جاده های فرانسه، به سیستم ۴Control نیز مجهز بودند. این سیستم در برخی محصولات رنو از جمله تلیسمان به صورت آپشن نصب می شود. ۴Control به این سبک عمل می کند که با توجه به دستور راننده به فرمان برقی، چرخ های عقب در سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر، تا ۳٫۱ درجه در جهت مخالف می چرخند و وقتی سرعت خودرو بالای ۵۰ کیلومتر بر ساعت باشد، ۱٫۷ درجه پیچش دارند. این فناوری باعث می شود که هندلینگ یک خودرو دیفرانسیل جلو تا حد زیادی بهبود پیدا کند و شعاع گردش را برای راننده تا حد زیادی مناسب و کم نگه دارد. طبق گفتگوهای انجام شده در فرانسه، رنو تلیسمان بازار ایران به سیستم ۴Control مجهز نیست. زیرا تامین بازار ایران از خط تولید کره جنوبی انجام می شود که هنوز در آنجا این فناوری اجرایی نشده است. لازم به ذکر است که تلیسمان با موتور ۱٫۶ لیتری، نسخه ۱۴۰ اسب بخار و ۱۹۳ نیوتون متر نیز دارد.

4- امکانات رفاهی و ایمنی در حد لوکس

تلیسمان در بازار جهانی در تیپ های مختلف عرضه می شود که معروف ترین مدل آن INITIALE است. این مدل در بخش طراحی داخلی کمی لوکس تر ظاهر شده است و به پشت سری های لوکس مجهز است. این پشت سری ها نیز حس صندلی های فرست کلاس در هواپیما را به سرنشین منتقل می کنند. به غیر از این آپشن و طراحی، برخی امکانات سفارشی نیز بیشتر در این مدل ها دیده می شود. مانند سقف پانارومیک و چراغشور که به صورت سفارشی روی تلیسمان نصب می شود.

 بررسی رنو تلیسمان در

ولی باز هم در نسخه های عادی این خودرو امکانات به نسبت لوکسی وجود دارد. صندلی های جلو برقی، گرمکن صندلی های جلو و فرمان، سردکن صندلی های جلو، هدآپ، صفحه نمایشگر RLINK 8.7 اینچی، سیستم صوتی BOSE، ۱۳ بلندگو، نمایشگر پشت آمپر دیجیتال TFT، ماساژور صندلی های جلو، آینه حساس به نور، چراغ های جلوی LED، روشن شدن اتوماتیک مه شکن با توجه به چرخش در پیچ، رادار خطی، رادار نقطه کور، سیستم جلوگیری از تصادف، کروزکنترل هوشمند، کروزکنترل و لیمتر سرعت، استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، آینه تاشو برقی، شیشه های اتوماتیک، ستون فرمان با قابلیت تنظیم در چهار جهت، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، روشن و خاموش شدن خودرو به صورت اتوماتیک، روشن شدن خودرو از روی سوییچ، سنسور نور و باران، پنج حالت پیش فرض رانندگی و قابلیت تنظیم پارامترهای متغییر خودرو به صورت دلخواه، نروپردازی داخلی با رنگ های متفاوت، تودوزی چرم و طح چوب، سیستم تشخیص تابلوهای محدودیت سرعت، نور بالای اتوماتیک، سنسور پارک جلو و عقب با قابلیت پیش بینی شرایط خودرو از کنار، موس وسط، سیستم کمکی پارک نیمه خودکار، دوربین دید عقب، پورت USB شارژ برای سرنشیان جلو و عقب و… از جمله امکانات این خودرو محسوب می شوند.

 بررسی رنو تلیسمان در

با نگاهی کلی می توان متوجه شد که رنو با نگرشی جدید امکانات کاربردی و مناسب را برای مشتریان خود در نظر گرفته است. در سوالی از کارشناسان رنو پرسیدیم که چرا سیستم های مثل تنظیم دما برای سرنشین عقب یا یونیزه کابین در تلیسمان حذف شده است؟ او جواب داد: با توجه به نیاز بازار و بازخوردهایی که از قبل گرفتیم، در رویکرد جدید رنو نیازی نمی بینیم تا امکانات و آپشن های پر هزینه و کم استفاده را برای مشتریان نصب کنیم و بیشتر به سمت امکاناتی حرکت کرده ایم که بتوانیم مشتری را راضی نگه داریم.

 بررسی رنو تلیسمان در

 بررسی رنو تلیسمان در

5- ایمنی، مشخصه بارز تلیسمان

رنو تلیسمان در تست تصادف سال ۲۰۱۵، توانست پنج ستاره ایمنی را از موسسه EuroNcap دریافت کند. ۸۶% سلامت برای سرنشینان بزرگسال، ۸۴% سلامت برای سرنشینان کودک، ۶۸% سلامت برای عابر پیاده و ۷۶% صحت عملکرد امکانات ایمنی خودرو باعث شده است تا این روزها تلیسمان به عنوان یک خودرو ایمن شش ایربگه در بازار اروپا شناخته شود. با توجه به وزن ۱۴۴۴ کیلوگرمی تلیسمان، نقشه های مهندسی خودرو نشان می دهد که از ورق های به نسبت مستحکم برای ساخت شاسی آن استفاده شده است.

6- آغاز رانندگی در جاده های فرانسه

صبح پنج شنبه بود که با سه دستگاه رنو تلیسمان سفر خود را در جاده های حوالی پاریس آغاز کردیم. رانندگی در جاده هایی که سرشار از سکوت و آرامش بود و ما را به یاد تیزرهای تبلیغاتی می انداخت. یک دستگاه تلیسمان مشکی INITIALE نیز بین خودروها بود که در بخشی از امکانات رفاهی با دو خودرو دیگر متفاوت بود. کامپیوترهای تلیسمان را reset کردیم تا از اطلاعات به نسبت دقیق آن در طول سفر استفاده کنیم.

اولین نکته جالب برایمان کار کردن با بخش صفحه نمایشگر RLINK خودرو بود. پنج پیش فرض برای رانندگی وجود داشت که می شد خودرو را در شرایط مختلف قرار داد تا نرمی، راحتی، مصرف سوخت، گازدهی، سفتی فرمان و… تغییر کند. به غیر از این پیش فرض که کامفورت، اسپرت و… نام داشتند، در بخش تنظیمات دستی از سفتی صندلی تا میزان حساسیت سیستم تعلیق و گازدهی خودرو قابل تنظیم به صورت متناوت بود. با توجه به اینکه موتور ۱٫۶ لیتری توربو تلیسمان صدای خاصی ندارد و عایق بندی قوی در اتاق خودرو استفاده شده است، شما به عنوان راننده می توانستیم میزان صدای موتور را که به صورت طبیعی و مصنوعی نشیده می شود، تنظیم کنید. این جزئیات به حدی بود که می توانستید نمودار گشتاور و اسب بخار را روی صفحه کیلومتر خودرو داشته باشید. بارها از این تنظیمات استفاده کردیم. جالب است بدانید وقتی در حالت اسپرت بودیم و روی سنگ فرش خیابان حرکت می کردیم، تا حدی خشکی صندلی و تعلیق احساس می شد.

 بررسی رنو تلیسمان در

ولی با قراردادن در حالت کامفورت، خشکی صندلی ها از بین می رفت و صدای تعلیق خودرو کمتر از نصف به داخل اتاق می آمد. به غیر از آن بارها سیستم صوتی BOSE خودرو را هم مورد آزمایش قرار دادیم. جالب بود که در بیشترین سطح صدا هم، عملکرد بلندگوها مختل نمی شد. وقتی در فضای شهری بودیم، حداکثر سرعت بین ۵۰ الی ۷۰ کیلومتر بر ساعت بود. لذا ما هم به همین حداکثر سرعت برای تست های پایداری خود اکتفا کردیم و گاهی با سرعت به پیچ های تند حمله می کردیم. توصیف عملکرد سیستم ۴CONTROL کار به نسبت سختی است. زیرا این سیستم به قدری جالب فعالیت خود را انجام می داد که حدود نیم ساعت ما را متعجب کرده بود. این سامانه باعث می شد که انتهای خودرو بسیار قابل کنترل باشد و هندلینگ به مراتب بهتری در تلیسمان احساس شود. امیدواریم که نسخه های قابل عرضه به بازار ایران نیز، به این آپشن مجهز شوند. جالب بود که خودرو دکمه ای برای قطع کردن سیستم کنترل پایداری الکتریکی نداشت و از روی همان نمایشگر RLINK باید سطح پایداری و عملکرد سامانه های الکتریکی تنظیم می شد.

 بررسی رنو تلیسمان در

گیربکس هفت دنده دو کلاچه تلیسمان را باید به عنوان یکی از روان‌ترین گیربکس های دوکلاچه معرفی کرد. معمولا گیربکس های دو کلاچه تاخیر اولیه برای حرکت دارند و عملکرد دلچسبی در سربالایی ها ندارند. ولی باور این مسئله سخت بود که بتوان با تجربه گیربکس های دوکلاچه سابق، پشت فرمان تلیسمان نشست. کمپانی روی گیربکس های EDC خود بسیار کار کرده است و آن را به عنوان یکی از افتخارات صنعت خودروسازی خود به مشتریان معرفی می کند. تعویض دنده ها بسیار نرم و سریع در این خودرو انجام می شد و نمی گذاشت تا قدرت موتور توربو در کسری از ثانیه هدر برود. زیرا در صورتی که هدر رفت قدرت یا به اصطلاح گاز خلاصی در خودرو توربو و گیربکس دو کلاچه داشته باشیم، امر مفید توربو و کلاچ های خودرو به طور محسوسی کاهش پیدا می کند. لذا هماهنگ کردن این قطعه پیچیده با هم، کار سختی است و برخی صنایع خودروسازی نو پا مانند چینی ها، دقت لازم را برای این کار ندارند. هماهنگی خوب گیربکس و موتور باعث شده بود که شتاب اولیه کمتر از ۸ ثانیه را در جاده های فرانسه با رنو تلیسمان، تجربه کنیم و شتاب ثانویه به مراتب بهتری از رقبای احتمالی در بازار ایران را در آن شاهد باشیم.

 بررسی رنو تلیسمان در

در حین رانندگی متوجه شدیم که سیستم جلوگیری از تصادف این خودرو، به شکل دقیقی عمل می کند. ابتدا فاصله طولی مطمئن را با خودرو جلویی با توجه به رنگ ها به راننده اعلام می کند. اگر راننده بیش از حد مجاز به خودرو جلویی نزدیک شود، عددی نشان داده می شود که راننده چقدر وقت برای کنترل خودرو دارد (در صورتی که خودروی جلویی ترمز ناگهانی بزند). جالب بود که مشخصات کروزکنترل هوشمند و رادار فاصله نیز روی هدآپ راننده نوشته می شد.

 بررسی رنو تلیسمان در

موتور توربو این خودرو چیدمان پیچیده ای دارد. ولی جالب است که سیستم توربو را پشت موتور نصب کرده اند و حرفه ای با این مسئله برخورد کرده اند. کمپانی های مطرح برای جلوگیری از خسارت های احتمالی در تصادفات به توربو و عملکرد یک دست آن، سامانه توربو را پشت موتور نصب می کنند. کمپانی رنو اعلام کرده است که نسخه ۱۹۰ اسب بخاری تلیسمان به سرعت بیش از ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت می رسد و مدل مدل ۱۴۰ اسب بخار هم تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت را تجربه می کند. در تست های ما از نسخه ۱۹۰ اسب بخار، متوجه شدیم که رسیدن به این عدد اصلا دور از ذهن نیست. زیرا گشتاور آنی که به چرخ های جلو وارد می شود، به راحتی می توانست در چند ثانیه ما را به سرعت بالای ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برساند (در مناطق مشخص شده). با اینکه رانندگی ما با تلیسمان تا حدی پر فشار بود، ولی جالب بود که در حالت های فشار، مصرف سوخت بالای ۷٫۸ لیتر را تجربه نکردیم و وقتی در انتهای مسیر مجددا کامپیوتر سفر را reset کردیم و در حالت اکونومی راندیم، به مصرف سوخت کمتر از ۶٫۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رسیدیم.

 بررسی رنو تلیسمان در

برخی شاید این متن را بخوانند و بگویند که چرا انقدر از تلیسمان تعریف کردیم؟! واقعیت این است که با نشستن پشت فرمان تلیسمان ۱۹۰ اسب بخاری، نظر خیلی ها در مورد رنو تغییر می کند. خودرویی که از موتور ۱٫۶ لیتری قدرت فوق العاده را می گیرد و در عین حال مصرف سوخت پایینی دارد. کمپانی که طراحی خود را در داخل و بیرون متحول کرده است و این روزها امکانات خوبی را روی محصولاتش قرار می دهد. با اینکه سطح کیفی رنو به نسبت برخی کره ای ها بالاتر بوده است، اما امروز رنو دوباره ارتقا کیفیت داده است تا بازار ژاپنی ها را هم تحت الشعاع خود قرار دهد. رنو تلیسمان در بازار اروپا تا ۴۰ هزار یورو قیمت گذاری می شود (با توجه به نوع موتور و سطح امکانات). باید دید که شرکت واردکننده چگونه قیمت این خودرو را تعیین می کند و با چه شرایطی آن را برای رقابت با خودروهایی چون تویوتا کمری، هیوندای سوناتا LF، کیا اپتیما JF و… آماده می کند.

 بررسی رنو تلیسمان در

گفتنی است که احتمالا رنو تلیسمان در اواخر تابستان 95 به بازار ایران معرفی رسمی می شود و احتمالا با مدل 2017 پا به جاده‌های کشور می گذارد و رقیبی مستقیم برای تویوتا کمری و هوندا آکورد خواهد بود.

 بررسی رنو تلیسمان در

 بررسی رنو تلیسمان در

 بررسی رنو تلیسمان در فرانسه

 بررسی رنو تلیسمان در

 بررسی رنو تلیسمان در

 بررسی رنو تلیسمان در

نکات مثبت:

۱- کیفیت ساخت مناسب
۲- طراحی بیرونی عامه پسند
۳- طراحی داخلی خلوت و بروز
۴- امکانات سطح بالا
۵- ایمنی خوب و مورد تایید نهادهای رسمی ایمنی
۶- فضای کابین و صندوق بزرگ
۷- موتور کم مصرف و پرقدرت
۸- گیربکس دو کلاچه بدون تاخیر
۹- نرمی مناسب اتاق و صندلی ها
۱۰- موتور تطبیق داده شده با شرایط بنزین ایران

نکات منفی:

۱- فناوری توربو به نسبت پیچیده که شاید بازار ایران کشش آن را نداشته باشد
۲- در صورت قیمت گذاری بالای ۲۰۰ میلیون تومان، کار برای تلیسمان سخت می شود
۳- خدمات پس از فروش مبهم
۴- سابقه نه چندان خوب نگین خودرو در تحویل به موعد خودرو
۵- دشواری قبول کردن لوکس بودن این خودرو از جانب مشتریان
۶- دشواری کار کردن با سیستم RLINK در ابتدای استفاده
۷- نبود سیستم ۴Control در نسخه های بازار ایران

نوشته حسین دلاور



نظرات

  • کیومرث کیومرث (18 مرداد 1395 ساعت 01:01)

    صرف نظر از کیفیت و مشخصات فنی تلیسمان ، بزرگترین مشکلی که سر رَاه این خودرودر بازار ایران وجود دارد نگین خودرو است. بی اعتنایی این شرکت به خواسته های مشتریان و بدقولی های مکرر مسیولین آن برای بی اعتبار کردن هر خودرویی کفایت میکند

  • اسکالید اسکالید (15 مرداد 1395 ساعت 18:40)

    40 هزار یووووووووورووووووو ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
    با این پول میشه بنز و بی ام و ، ... خرید

  • اسکالید اسکالید (15 مرداد 1395 ساعت 18:34)

    فیلتر های مخصوص برای ایران!!! خدا میدونه که قیمت این فیلتر ها چقدر خواهد بود؟

  • اسکالید اسکالید (15 مرداد 1395 ساعت 18:32)

    طراحیش رو از فولکس کپی کرده ، ولی بازم خیلی خوبه که رنو دست از طراحی های عقب افتاده برداشته. به شخصه از طراحی های ساده بیشتر خوشم میاد تا طرح های فضایی ولی رنو دیگه زیادی ساده بود و واژه عقب افتاده برازندش بود.