1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نسل به نسل با رنو کولئوس

نسل به نسل با رنو کولئوس

13 بهمن 1395
  • 1

شاسی بلند جمع و جور رنو برای نخستین بار در سال 2000 و در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. این خودرو که از مدل‌های متعدد آن در بازار کشورمان نیز وجود دارد، توانست راهی به بازار خودروهای کراس اوور و شاسی بلند برای رنو باز نماید. کولئوس برای ورود به بازار تا سال 2007 منتظر ماند تا نسخه نهایی و تولیدی آن ساخته شود. توسعه این محصول در ابتدا با طراحی رنو و کمک‌های فنی نیسان صورت گرفت. از آنجایی که نیسان خودروهای دیگری مشابه این مدل را تولید می‌کرد و سابقه مناسبی در این زمینه داشت، کولئوس تبدیل به خودرویی کم نقص و راضی کننده شد. هنوز هم می‌توان این رضایت را از خریداران و مالکان نسل اول کولئوس دریافت.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

در سال 2008 کولئوس توانست 5 ستاره ایمنی را در تست تصادف ADAC کسب کند. تولید نسل اول در کره جنوبی، هند و روسیه صورت می‌گرفت. نسخه دیگری از کولئوس که در تأسیسات سامسونگ موتور کره جنوبی تولید می‌شد در بازار داخلی این کشور با نام سامسونگ QM5 به فروش می‌رسید.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

نسل اول از سه نوع پیشرانه برخوردار بود. یک موتور 2.5 لیتری بنزینی 169 اسبی که شتاب صفر تا صد 9.3 ثانیه و بیشینه سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را برای آن به ارمغان می‌آورد و دو موتور 2.0 لیتری دیزلی که یکی 148 اسب و دیگری 173 اسب بخار قدرت داشتند و شتاب صفر تا صد آن‌ها نیز به ترتیب 10.4 و 9.8 ثانیه بود. برای انتقال نیرو هم دو گزینه 6 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک وجود داشت.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

طراحی عجیب و نامتعارف نسل اول باعث شد تا در سال 2011، رنو فیس لیفت بزرگی را برای این مدل تدارک ببیند. در این فیس لیفت چراغ‌ها و جلوپنجره کاملاً دگرگون شدند. چراغ‌های کشیده‌تر و جلوپنجره عریض باعث شد تا چهره خودرو بازسازی شده و بتواند فروش رو به کاستی خود را جبران نماید.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

اما تحول واقعی در سال 2016 و نسل دوم کولئوس اتفاق افتاد. طراحی این نسل از زبان طراحی جدید رنو پیروی می‌کند که در محصولات دیگری چون تلیسمان و مگان جدید نیز دیده می‌شود. در این طراحی، چراغ‌های کشیده جلو با نوارهای روزتاب LED که به صورت زوائدی باریک از گوشه چراغ‌ها آویزان شده‌اند، چهره‌ای متمایز و کاملاً قلدر به خودرو داده‌اند. چراغ‌های افقی عقب نیز با نوارهایی باریک به نزدیکی هم می‌رسند. خطوط روی بدنه مخصوصاً شکاف روی گلگیرهای جلو، گلگیرهای متورم، جلوپنجره با نوارهای پهن کرومی با نشان بزرگ لوزی شکل رنو باعث ابهت خودرو شده‌اند. این چهره تهاجمی و خشن باعث شده که در میان انواع خودروهای کراس اوور و شاسی بلند متنوع بازار که شناخت و تمیز آن‌ها از یکدیگر کار سختی است، رنو به خوبی متمایز گردد.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

کولئوس جدید در ابعاد نیز رشد نموده است. طول خودرو از 4522 میلی‌متر به 4672 میلی‌متر و عرض آن از 1855 به 1843 میلی‌متر و ارتفاع آن از 1707 میلی‌متر به 1678 میلی‌متر رسیده است. فاصله بین دو محور نیز از 2690 میلی‌متر به 2705 میلی‌متر افزایش یافته است. بدین ترتیب نسل دوم 15 سانتی‌متر طویل‌تر، 12 میلی‌متر باریک‌تر و 29 میلی‌متر کم ارتفاع‌تر از قبل شده و بین دو محور جلو تا عقب آن نیز 15 میلی‌متر فاصله بیشتری وجود دارد. با این حال نوع طراحی کولئوس جدید به گونه‌ای است که آن را بسیار بزرگتر و قدرتمندتر جلوه می‌دهد.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

افزایش طول باعث شده تا این خودرو دیگر در سگمنت C قرار نگیرد و وارد سگمنت بزرگ‌تر D شود. این تغییر ابعاد در کابین خود را به خوبی نشان داده است به گونه‌ای که مثلاً فضای زانو برای سرنشینان عقب 77 میلی‌متر افزایش یافته است. فضای بار نیز در حالت عادی 458 لیتر گنجایش دارد که با تا نمودن صندلی‌های عقب به 1690 لیتر می‌رسد.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

کولئوس اشتراکات فراوانی با برادر ناتنی خود یعنی نیسان ایکس تریل دارد. نسخه پایه به صورت دیفرانسیل جلو می‌باشد. متأسفانه برخلاف ایکس تریل که می‌توان به صورت 7 نفره نیز آن را سفارش داد، رنو کولئوس تنها در یک مدل با ظرفیت 5 سرنشین در دو ردیف صندلی ارائه می‌شود.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

در بخش پیشرانه نیز موتور مشترکی با ایکس تریل دیده می‌شود. این موتور چهار سیلندر با تنفس طبیعی همان 169 اسب بخار سابق را تولید می‌کند. گشتاور آن نیز 226 نیوتن متر در دور موتور 4400 است. برای انتقال نیرو هم یک گیربکس CVT اتوماتیک در نظر گرفته شده که حالت‌های دستی قابل تعویض نیز دارد.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

طراحی کابین نیز شکوهمند و مدرن است. رنو روی ساده‌سازی فضای داخلی تمرکز نموده و هر دکمه و کلید اضافی را حذف کرده و عملکردهای مختلف را در یک نمایشگر لمسی عمودی جمع‌آوری کرده است. سادگی داخل کابین با نورپردازی خاص آن جبران شده است. بعلاوه کاربری آسان نیز پس از چندی برای راننده و سرنشینان بسیار خوشایند خواهد بود. نمایشگر 8.7 اینچی داشبورد نیز به صورت دیجیتالی و با گرافیکی جذاب است. در مقایسه با رقبا می‌توان توجه به جزئیات بیشتری را در کولئوس مشاهده کرد. کابین نیز ابعاد مناسب و جاداری دارد و فضاهای زیادی برای قرار دادن اشیای مختلف در آن پیش‌بینی شده است. مجموع این فضاها، گنجایشی 35 لیتری دارند. موقعیت راننده نیز بالا و مسلط است. کیفیت قسمت‌های اصلی کابین بالا بوده اما در برخی جزئیات می‌توان موارد پلاستیکی متوسط را نیز مشاهده نمود.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

لیست تجهیزات استاندارد نیز بسیار غنی می‌باشند. شش ایربگ، مانیتور فشار باد تایرها، رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی، ریل سقفی، دوربین دید عقب، سنسور عقب، کروز کنترل، سیستم صوتی پیشرفته با 8 بلندگو، برف‌پاک‌کن خودکار، چراغ با سنسور نور محیطی و روشنایی خودکار، سیستم تهویه دو ناحیه‌ای، چراغ داخل کابین با نورپردازی لوکس، نمایشگرهای TFT و روکش چرمی فرمان در مدل پایه نیز یافت می‌شوند.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

در یک رده بالاتر می‌توان ترمز پارک الکترونیکی، صندلی برقی راننده، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها، گرم‌کن صندلی‌های جلو، استارت دکمه‌ای، سیستم ناوبری ماهواره‌ای، چرخ‌های 18 اینچی آلیاژی، شیشه‌های تیره شونده و غیره را نیز دریافت نمود. مدل‌های دو دیفرانسیل با روکش‌های چرم طبیعی کابین، سیستم صوتی Bose با 12 بلندگو، سانروف، درب عقب برقی مجهز به سنسور، مجموعه ایمنی پیشرفته شامل هشدار نقاط کور، هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار قابل سفارش‌اند.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

مزدا CX-5، هیوندای توسان، فولکس‌واگن تیگوان و نیسان X تریل از رقبای عمده این خودرو محسوب می‌شوند و البته می‌توان یک دوجین رقیب دیگر را نیز در این سگمنت نام برد. بنابراین کار رنو بسیار دشوار خواهد بود اما با تکیه بر طراحی خاص، کابین جالب و کاربردی بودن آن، کولئوس می‌تواند موفقیت‌های به مراتب بیشتری از نسل اول خود را کسب نماید. کولئوس یک گام بزرگ و جهش وار از نسل اول به دوم را به نمایش می‌گذارد. ویژگی‌های خوبی چون کابین جادار، هزینه پایین، طراحی و قابلیت اطمینان باعث شده‌اند تا بتوان امیدواری بیشتری به این خودرو داشت.

 پرونده‌ای برای رنو کولئوس

منبع:wikipedia-caradvice



نظرات

  • farhad farhad (16 بهمن 1395 ساعت 20:46)

    آپشنهای تیپی که نگین خودرو وارد می کند چیست؟