1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. مروری بر رنو داستر 2015

مروری بر رنو داستر 2015

10 خرداد 1394
  • 0

در حال حاضر، بازار کراس‌اوورهای زیر 100 میلیون تومانی در ایران، عمدتاً تحت سلطه انواع و اقسام برندهای چینی می‌باشد؛ اما یکی دو سالی نمی‌گذرد که مدلی خاص، که اتفاقاً از نمای ظاهری متفاوتی هم نسبت به انواع موجود در بازار بهره می‌برد، روانه کشورمان شده که آرم و نشان رنو را بر پیشانی خود حمل می‌کند. این خودرو از ناحیه شرق اروپا وارد ایران شده و از ساخته‌های شرکت داچیای رومانی محسوب می‌گردد. البته اطلاع از این موضوع، فرق چندانی هم به حال این مسئله نمی‌کند زیرا این شرکت نیز از اقمار رنو به شمار آمده و استانداردهای این کمپانی را در محصولات خویش لحاظ می‌کند. این کراس‌اوور رومانیایی که رنو/داچیا داستر نام دارد رقیبی قدر برای رقبای چینی خود محسوب می‌شود و حتی ممکن است که در برخی از ویژگی‌های آفرودی، همتایان کره‌ای خود را هم به چالش کشد. بگذریم!

حال فرض کنیم که شما شخصی هستید با بودجه‌ای محدود، ولی سخت گریزان و فراری از برندهای چینی! در این صورت تنها گزینه‌ای که فعلاً جهت خرید، در دسترستان است، همین خودروست که تا حدی می‌تواند رافع نیازهای شما باشد اما چنانچه دراین‌باره تردید دارید و بین خرید این خودرو و رقبای چینی‌اش مردد مانده‌اید، باید این مسئله را بیشتر مورد واکاوی خویش قرار دهید.

واقعیت آن است که اگر از خودروهایی همچون لیفان X60 و نیز MVM X33 فاکتور بگیریم و آن‌ها را در حد و اندازه‌های داستر ندانیم و یا جیلی X7 را به دلیل بهای بالای 100 میلیون تومانی آن و نیز برلیانس V5 را نیز به دلیل بهای بالاترش نسبت به داستر، خارج از این گردونه فرض کنیم. در حال حاضر، تنها سه کراس‌اوور چینی باقی می‌مانند که از برخی از جنبه‌ها، رقیبی جدی برای رنو داستر محسوب می‌شوند.

یکی از این دو، خودروی جک S5 است که از پیشرانه‌ای 2 لیتری (توربو) بهره می‌برد که توان خروجی‌اش معادل 174 اسب‌بخار است و علاوه بر آن، از انبوهی از تجهیزات رفاهی هم سود می‌برد و از چهره عامه‌پسندتری نیز برخوردار است و در این میان، بهای 75 میلیون تومانی (ثبت‌نامی) این خودرو را هم نباید فراموش نمود، که حدود 22 میلیون تومان پایین‌تر از داستر است.

خودروی دیگر نیز چانگان CS35 نام دارد که هم‌اکنون از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار چین به شمار می‌آید. این خودرو گرچه از پیشرانه‌ای ضعیف‌تری نسبت به داستر برخوردار است اما در ویژگی‌هایی همچون کیفیت رنگ و مونتاژ بسیار نزدیک به آن می‌باشد و درزمینهٔ هایی همچون طراحی داشبورد نیز، به‌مراتب زیباتر و شکیل‌تر از آن است؛ بهای ثبت‌نامی این خودرو در حدود 87.5 میلیون تومان است که حدود 9 میلیون تومان ارزان‌تر از داستر می‌باشد و در ضمن، این خودرو از گیربکس خودکار هم بهره می‌برد (البته در بازار آزاد بهای این خودرو به مرز 100 میلیون تومان هم رسیده است).

در نهایت امر، خودروی هاوال H6 را پیش رو داریم که در حال حاضر پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار چین محسوب می‌شود. این کراس‌اوور چینی از پیشرانه 2.4 لیتری (میتسوبیشی) سود می‌برد که توان خروجی آن معادل 161 اسب‌بخار است همچنین با بهایی حدود 88 میلیون ثبت‌نام می‌شود که حدود 8 میلیون تومان ارزان‌تر از داستر است و این خودرو نیز همچون هم‌قطار چشم‌بادامی‌اش (چانگان) با گیربکس خودکار عرضه می‌شود.

اما در مقابل رنو داستر نیز نسبت به رقبای چینی‌اش از مزایایی چون پشتوانه برند معتبر رنو و خصوصیات آفرودی بهتر سود می‌برد. در زمینه کیفیت رنگ و مونتاژ هم چانگان و هاوال فاصله نزدیکی با داستر دارند و تنها جک S5 است که در این موارد، در پس داستر قرار می‌گیرد.

رنو و یا داچیا داستر، برای نخستین بار در سال 2010 میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش درآمد. این خودرو بر مبنای پلت فرم B0 رنو تکوین یافته است که با نیسان تیدا مشترک است. خودروی مذکور، در اکثر بازارها با نام رنو داستر فروخته می‌شود و این امر شامل کشورهای همچون ایران، مکزیک، هندوستان و آفریقای جنوبی و نیز ممالک واقع در آمریکای جنوبی نیز می‌شود. مجموعاً در سال 2014 میلادی، 60 درصد از فروش داستر با نشان رنو و 40 درصد از آن نیز با نشان داچیا بوده است. این خودرو در سال 2015 میلادی هم دستخوش فیس‌لیفت جزئی گردید و در حال حاضر علاوه بر رومانی، در ممالکی همچون برزیل، روسیه، هندوستان، اندونزی و کلمبیا هم تولید می‌شود.

این کراس‌اوور در وب‌سایت متعددی در دنیا مورد بررسی قرار گرفته است که در این میان چند نمونه را برایتان گلچین نمودم.

سایت AUTOEXPRESS بریتانیا، این کراس‌اوور را بدین صورت مورد ارزیابی قرار داده است:

نکات مثبت

ارزش عالی در مقابل بهای پرداختی

فضای مناسب کابین

نمای ظاهری دلپذیر

نکات منفی

مدل پایه آن به شدت ابتدایی است. (به لحاظ تجهیزات)

سیستم کنترل پایداری در آن به صورت آپشن عرضه می‌شود. (استاندارد نیست)

موتور دیزل آن پرسروصدا است.

در مجموع، این سایت 4 امتیاز از 5 امتیاز را برای این خودرو قائل شده است.

سایت DRIVEARABIA امارات هم نکات ذیل را برای این خودرو لحاظ نمود:

نکات مثبت

بهای ارزان

پارک آسان

هندلینگ نسبتاً خوب

کاربردی بودن خودرو

نکات منفی

کند بودن خودرو

وجود پلاستیک‌های سخت در کابین

ترکیب پیشرانه

تیپ‌های پایین آن عرضه نمی‌شود.

سایت WHAT CAR نیز این خودرو را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار داده است که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود:

عملکرد: 3 امتیاز، عملکرد این خودرو بسیار خوب و مناسب است چنانچه سعی کنید نمونه دیزل آن را به دست آورید.

سواری و هندلینگ: 3 امتیاز، سواری راحت و هندلینگ آشفته

خرید و مالکیت: 5 امتیاز، خودرویی شگفت‌انگیز در مقابل بهای پرداختی

کیفیت و قابل اطمینان: 3 امتیاز، بخش‌های مختلف به کار رفته در آن مورد تست و آزمون قرار گرفتند.

ایمنی: 2 امتیاز، کسب نتایج ضعیف در تست تصادف موسسه EURONCAP

پشت فرمان: 3 امتیاز، داشبورد ساده و کنترلرهای رنج‌آور صندلی‌ها

فضا و کاربردی بودن: 4 امتیاز، فضای کافی برای 5 سرنشین وجود دارد و صندوق عقب آن بسیار بزرگ است

تجهیزات: 3 امتیاز، تجهیزات رفاهی موجود در این خودرو مناسب است به شرطی که از خرید مدل پایه آن پرهیز کنید.

در مجموع، این سایت 3 امتیاز از 5 را برای این خودرو در نظر گرفته است.

مشخصات فنی

حجم موتور: 1998 سی‌سی

توان: 135 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه

گشتاور: 195 نیوتن‌متر در 3750 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 10.2 ثانیه (نمونه دو دیفرانسیل) – 10.7 ثانیه (نمونه تک دیفرانسیل)

حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت (نمونه تک دیفرانسیل) – 178 کیلومتر بر ساعت (نمونه دو دیفرانسیل)

نوع گیربکس: 4 سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک)

سیستم تعلیق جلو: مک‌فرسون استرات

سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی (در نمونه تک دیفرانسیل) – مستقل، چند عضوی (نمونه دو دیفرانسیل)

مصرف سوخت ترکیبی: 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر

استاندارد آلایندگی: یورو 5

ابعاد

طول/عرض/ ارتفاع: 4315/1822/1634 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2673 میلی‌متر

فاصله از کف زمین: 205 میلی‌متر (تک دیفرانسیل) – 210 میلی‌متر (دو دیفرانسیل)

وزن خالص: 1206 کیلوگرم

اندازه تایرهای جلو و عقب: 215/65 R 16

مینیمم و ماکزیمم گنجایش بار: 475 – 1636 لیتر

حجم باک بنزین: 50 لیتر

ایمنی

سه ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP

4 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی) – نمونه پایه تنها از 2 کیسه هوا بهره می‌برد.

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم کمکی ترمز BA

سیستم ISOFIX برای صندلی کودکان

سیستم کنترل پایداری ESC (گزینه اختیاری)

سیستم کنترل کشش ASR (گزینه اختیاری)

تجهیزات رفاهی (نمونه فول عرضه شده در امارات)

پوشش چرمی فرمان

ستون فرمان قابل تنظیم

چراغ نقشه‌خوانی

فرمان برقی

باربند سقفی

چراغ‌های مه شکن جلو و عقب

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + پورت USB و AUX + اتصالات بلوتوث

چهار عدد بلندگو

دوربین دید عقب

سیستم ناوبری NAVIGATION

سنسورهای پارک عقب

قیمت

در ایران: 96.750 میلیون (مدل 2015، ثبت‌نام در نمایندگی)

در ایران: 96.750 میلیون (مدل 2015، ثبت‌نام در نمایندگی)

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

 مروری بر رنو داستر 2015

منبع پدال


نظرات