1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نگاهی به رنج‌روور اِووک

نگاهی به رنج‌روور اِووک

7 آبان 1395
  • 0

رنجروور همواره به عنوان بازوی ساخت خودروهای لوکس‌تر لندروور شناخته می‌شده و شاسی بلندهای اشرافی را برای ثروتمندان تولید می‌کرده است. اما اِووک یک سنت شکنی برای این شرکت به حساب می‌آید. زیرا این خودرو به دور از اشرافیت رایج انواع رنجروور بوده و البته ویژگی‌های لوکس یک SUV را با قابلیت‌های کاربردی در هم آمیخته است. رنجروور اکنون یکی از اعضای خانواده جگوار، لندروور –رنج‌روور یا به اختصار JLR است. این مجموعه اکنون در مالکیت تاتا موتورز هندوستان قرار دارد اما همچنان مهندسی و ساخت خودروها در انگلستان انجام می‌شود. اِووک در ابتدا و در سال 2011 در دو نسخه 3 و 5 درب و در دو معماری تک و دو دیفرانسیل معرفی شد. این خودرو بیشتر برای استفاده شهری و با تمرکز روی کاهش آلایندگی و مصرف سوخت و با طراحی مشابه مدل مفهومی لندروور LRX طراحی شده بود. بدین ترتیب، زبان طراحی جدید مجموعه خودروهای لندروور و رنجروور نیز از همین جا شروع شد. این خودرو، یک ماشین مقرون به صرفه‌تر از رنج‌روور کلاسیک و در ابعادی کوچکتر بود.

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

اقبال با اِووک همراه بود زیرا در اولین سال حضور خود در بازار توانست به فروش دور از انتظار 88 هزار دستگاهی دست یابد. لندروور می‌خواست که مجموعه‌ای جدید از فناوری‌های نوین را در خودروهای خود به کار گیرد. در این صورت بهتر دید تا قالبی جدید برای این کار نیز آماده سازد. مصالح سبک وزن و فناوری کامپوزیت، سیستم احیای انرژی ترمزها، سیستم استارت/استاپ و سیستم پیشرانه هیبریدی از ویژگی‌هایی بود که لندروور به دنبال پیاده سازی آنها بود. خودروی کانسپت LRX برای نمایش همین فناوری‌ها و توانایی‌ها ساخته شد. از سال 2008 تا سال 2011 توسعه اِووک بر اساس مدل کانسپت صورت گرفت.

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

شاسی unibody مدرن برای بهبود کیفیت سواری در نظر گرفته شده بود و البته این خواسته خریداران بود زیرا اولویت به جاده و مسیرهای مناسب داده شده بود تا آفرود و خارج از جاده. با این وجود، فاصله کف خودرو از زمین به 215 میلی‌متر می‌رسید و اورهنگ کوتاه جلو و عقب نیز باعث عملکرد مطلوب در مسیرهای خارج از جاده می‌شد. پلتفرم اِووک یک پلتفرم توسعه داده شده از روی پلتفرم EUCD فورد بود. با این وجود حدود 90 درصد از قطعات این مجموعه بازطراحی شدند. مصرف سوخت 6 لیتری در مسیرهای شهری و 5 لیتری در حالت ترکیبی برای نسخه دیزلی اِووک با حجم موتور 2.2 لیتر و با گیربکس دستی نشان از خودرویی مطلوب در این کلاس می‌دادند. نسخه بنزینی 2.0 لیتری هم در شهر 11.9 و به صورت ترکیبی 8.4 لیتر سوخت نیاز داشت.

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

هر دو مدل 3 درب کوپه و 5 درب اِووک در چهار تریم قابل سفارش بودند. ساده، پرستیژ، تک و پویا. مدل پایه یا Pure ساده‌ترین مدل بود. مدل داینامیک نیز بیشترین ویژگی‌ها را به همراه داشت. در بازار امریکای شمالی، 80 درصد مدل‌های به فروش رفته از نوع 5 درب بودند.

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

کابین اِووک نیز مجلل و لوکس بوده و الگویی برای سایر تولیدات بعدی این شرکت شده است. قابل‌توجه‌ترین قسمت، سقف سانروف شیشه‌ای ثابت است که تمام کابین را پوشش می‌دهد. یک نمایشگر لمسی 8 اینچی نیز برای سیستم اطلاعات و سرگرمی در نظر گرفته شده است. استارت دکمه‌ای، صندلی‌های انفرادی گرم شونده، روکش‌های چرمی و نمایشگر 5 اینچی داشبورد همراه با رنگ‌ها و نورپردازی‌های قابل سفارش کابین از ویژگی‌هایی اِووک به شمار می‌روند.

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

اِووک با کمک آلومینیوم به وزن زیر 1670 کیلوگرم قناعت نموده است. برای رسیدن به این موضوع علاوه بر درب کاپوت آلومینیومی و سقف، درب‌های عقب نیز از کامپوزیت ساخته شده‌اند. سقف شیب‌دار باعث گردیده تا دید رو به عقب محدود شود بنابراین از 5 دوربین برای جبران این موضوع استفاده شده است.

پیشرانه‌های اِووک شامل موتور 2.0 لیتری توربو دیزل با قدرت 150 اسب بخار و یا نسخه 180 اسب بخار همین موتور و یک موتور بنزینی 2.0 لیتری توربو با قدرت 240 اسب بخار می‌باشند. اِووک اکنون با گیربکس اتوماتیک 9 سرعته ساخت ZF ارائه می‌شود که بهره‌وری بیشتر و شتاب بهتری را برای آن به ارمغان می‌آورد. مدل‌های قدیمی‌تر با گیربکس شش سرعته خودکار ارائه می‌شدند. سیستم تعلیق اِووک نیز از نوع مغناطیسی بوده که سرعت انطباق آن با توجه به مسیر از طریق تغییر سفتی کمک‌ها متغیر است.

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

رنجروور همچنین روی ایمنی اِووک نیز تمرکز ویژه‌ای نموده به طوری که این خودرو توانسته 5 ستاره ایمنی تست تصادف یورو ان کاپ را به دست آورد. اِووک همچنین مورد تحسین کارشناسان خودرویی و ژورنالیست‌های این حوزه نیز قرار گرفته و توانسته به عنوان خودروی سال 2012 انتخاب گردد.

در سال 2013 اِووک یک به‌روزرسانی جدید را دریافت نمود که شامل گیربکس جدید و سیستم‌های کمکی راننده نظیر پارک خودکار و سنجش ترافیک و اخطار خروج از لاین جاده و همچنین چرخ‌های آلیاژی جدید و رنگ‌های جدید برای بدنه و کابین می‌شدند.

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

مدل جدید اتوبیوگرافی داینامیک با موتور بنزینی پرقدرت‌تر 285 اسبی و 400 نیوتن متری و چرخ‌های 20 اینچی و بهبود سیستم سرگرمی معرفی شد. اما جالب‌ترین مدل اِووک، نسخه روباز کانورتیبل آن است که در سال 2016 معرفی شده و بر اساس نسخه کوپه اما با سقف جمع شونده می‌باشد. قیمت پایه نسخه کانورتیبل از 58 هزار دلار شروع می‌شود. این خودرو با موتور 240 اسبی، شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 8.1 ثانیه‌ای دارد. به عنوان یک کراس اوور کوچک و جمع و جور لوکس، اِووک در بازار با خودروهایی نظیر BMW X1، لکسس NX و مرسدس GLA و آئودی Q3 رقابت می کند.

 نگاهی به رنج‌روور اِووک

منابع:caranddriver-wikipedia



نظرات