1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. پراید 111 یا ام وی ام 110؟

پراید 111 یا ام وی ام 110؟

24 دی 1395
  • 2

اگر آمار و ارقام را دنبال کنید، در می یابید که قشر عظیمی از خریداران خودرو در ایران بودجه محدودی دارند و اکثر خریداران خودور در بازار در رنج قیمت زیر 30 میلیون تومان متمرکز شده اند. متاسفانه خودروهای ارزان قیمت در بازار تنوع محدودی دارند و خریدارانی که ریسک خرید خودرو صفر را قبول نمی کنند، ناچار به خرید چند مدل محدود هستند که سردمدار آنها پراید است! البته در چند سال اخیر با حضور خودروهای چینی در بازار، تنوع خودروهای ارزان قیمت بهبودی نسبی یافت.

از مهم ترین تغییر در معاملات خودروهای زیر 30 میلیون تومان، می توان به عرضه ام وی ام 110 یا همان کپی چینی ماتیز در ایران اشاره کرد. الببته همان طور که این روزها از خبرها پیداست، بازار خودروهای کوچک و ارزان قیمت ایران در چند سال آینده قرار است دست خوش تغییرات قابل توجهی شود. فعلا تا عملی شدن وعده ها و وقوع این اتفاقات خوب، تصمیم گرفتیم 2 هاچ بک ارزان قیمت بازار را در مقابل یکدیگر قرار دهیم. البته ام وی ام 110 با مدل جدید جایگزین شده و هاچ بکی دیگر از خانواده پراید به اسم تیبا 2 نیز به گروه خودروهای ارزان قیمت بازار اضافه شده است. پس به نوعی می توان گفت این مقایسه ای است بین دست دوم های ارزان قیمت بازار.

پراید 111

پراید به عنوان یکی از قابل دسترس ترین و پرفروش ترین خودروهای بازار، در طول عمرش چند باری دست خوش تغییرات مختلفی شد که از جمله این پروژه ها می توان به پراید 141 و پراید 132 اشاره کرد. نسخه هاچ بک پراید اما دست نخورده باقی مانده بود تا آن که پراید 111 هاچ بک یا همان مروارید در سال 88 به عنوان جایگزینی برای پراید هاچ بک معروف به بازار آمد.

 پراید 111 یا ام وی ام 110

پلت فرم و استخوان بندی 111 تفاوتی با پراید هاچ بک ندارد، اما در قسمت هایی از بدنه و فضای کابین دست خوش تغییراتی شده و امکاناتی جدید به آن اضافه شده تا کمی برای مخاطبان اش تنوع ایجاد کند.

از مهم ترین تغییرات بدنه نسبت به پراید هاچ بک می توان به ملحقات قسمت جلو، چراغ ها، سپر و جلوپنجره که از پراید 132 قرض گرفته شده اند و تغییراتی در قسمت عقب از جمله تغییر فرم شیشه عقب، چراغ ها و سپر عقب اشاره کرد.

ظاهر 111 نسبت به ام وی ام 110 بزرگ تر اما قدیمی تر به نظر می رسد. هم چنین درزهای عجیب و غریب بین قطعات بدنه خبر از مونتاژ ضعیف 111 می دهند. داخل کابین نیز وضعیت نسبت به پراید هاچ بک متفاوت است و با تغییراتی در کنسول جلو و صندلی ها سعی در به روزرسانی 111 شده. البته رنگ بندی بی روح کابین در مقابل کابین کرم رنگ ام وی ام معمولی تر به نظر می رسد و کیفیت پایین قطعات و متریال استفاده شده در ساخت کابین به شدت به اصطلاح توی ذوق می زند. هم چنین مونتاژ ضعیف قطعات باعث شده تا پس از مدتی سر و صدای اضافی از نقاط مختلف کابین به گوش برسد.

البته صندلی ها نسبت به ارزش خودرو، کیفیت مناسبی دارند و از صندلی های ام وی ام راحت تر هستند. فضای کابین و صندوق بار نیزاز ام وی ام 110 بزرگ تر است. پراید 111 مثال سایر اعضای خانواده پراید، یک پیشرانه 1323 سی سی را در دل خود جای داده که علی رغم حجم و مصرف سوخت بیش تر از ام وی ام 4 سیلندر، قدرت نسبتا کم تری تولید می کند. توان پیشرانه پراید به 62 اسب بخار می رسد که برای رفت و آمدهای شهری با این هاچ بک سبک وزن مناسب به نظر می رسد.

مجموعه جلوبندی اما ضعف های اساسی دارد و به مرور زمان دچار مشکلاتی می شود. در مدل SX امکانات جدیدی نظیر سیستم ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و کیسه هوا اضافه شده اما 111 هم چنان در بحث ایمنی مثل رقیب اش ام وی ام 110 قابل اعتماد نیست و بدنه اش دلیلی برای مقاومت در برابر ضربات وارده نمی بیند و همه چز را به سرنشینان متحول می کند!

ام وی ام 110

ام وی ام 110 یا همان ماتیز چینی، از اولین نمایندگان سرزمین اژدها بود که با تکیه بر ظاهر شبیه با ماتیز محبوب، طرفداران زیادی در بازار ایران به دست آورد. چراغ های دوار و فرم مدرن تر بدنه 110، ترکیبی هماهنگ تر و زیباتر از 111 را برایش به ارمغان آورده. البته نمی توان به طراحی این هاچ بک چینی نمره قبولی داد. چرخ های کوچک، درها و پنجره های جانبی بزرگ باعث می شوند نتوانید بیش از چند دقیقه به ظاهر 110 نگاه کنید! البته در مدل جدید که با نام 110 اس شناخته می شود، وضعیت ظاهری خیلی بهتر از قبل شده و می توان گفت از نظر ظاهری، این مدل یک سر و گردن از رقیب اصلی اش یعنی تیبا 2، بالاتر است.

 پراید 111 یا ام وی ام 110

البته ابعاد بزرگ درب ها، علی رغم اندازه کوچک بدنه، سوار و پیاده شدن به کابین را آسان کرده اند. هم چنین پنجره های بزرگ و رنگ بندی کرم رنگ کابین باعث می شوند تا فضای کابین بزرگ تر از آن چه هست به نظر برسد.

هنگام سواری با ام وی ام 110 حس می کنید داخل یک آکواریوم قرار گرفته اید! دید به اطراف مناسب است. هم چنین کیفیت ظاهری و مونتاژ قطعات کابین بهتر از 111 به نظر می رسد. البته با کیفیت پایین اکثر قطعات کابین همان سر و صداهایی که در کابین 111 شنیده می شود را برای این هاچ بک چینی نیز به ارمغان می آورد. ام وی ام110 در انواع مدل های مجهز به پیشرانه های 3 و 4 سیلندر در بازار ایران عرضه شده از نظر فنی و در مقام مقایسه، ام وی ام 110، 4 سیلندر در کنار پراید 111 قرار می گیرد.

پیشرانه 1100 سی سی ام وی ام علاوه بر مصرف کم تر سوخت نسبت به پراید، قدرت بیش تری معادل 67 اسب بخار تولید می کند. کارکردن پیشرانه از پیشرانه پراید 111 روان تر است. اما در بحث واکنش پدال گاز و انتقال حس چابکی بیش تر، پراید 111 از ام وی ام 110 برتر است. تایرهای کوچک و سیستم تعلیق ضعیف، ضربات مسیر ناهموار را به کابین منتقل می کنند.

اما در رانندگی طولانی حس نرمتر بودن تعلیق ام وی ام نسبت به پراید قابل لمس است. البته از نظر پایداری و قدرت مانور، ام وی ام 110 با توجه به تایرهای نازک و کوچک و فرم قوطی کبریتی شکل بدنه، در پس پراید 111 قرار می گیرد و در سرعت های بالا و تغییر مسیرهای ناگهانی حسابی باید حواس تان به رفتارتان باشد چرا که ام وی ام 110 منتظر تلنگری برای چپ شدن است! و نکته آخر در مقام مقایسه با پراید 111 این که، بازار خرید و فروش نسخه های دست دوم ام وی ام 110 نسبت به پراید ضعیف تر است.

پیشنهاد نهایی

این 2 هاچ بک ارزان قیمت با تکیه بر ویژگی هایی نظیر مصرف سوخت پایین، ابعاد جمع و جور، لوازم جانبی فراوان در بازار و راحتی تعمیر پیشرانه و سیستم فنی شان، طرفداران زیادی دارند و اگر هم کمی خوش بین باشیم، نسبت به سایر ارزان قیمت های بازار، جوان پسندتر هستند. البته باید دید با ورود رقبای ارزان قیمت به بازار، باز هم بازار خرید و فروش این 2 هاچ بک نام آشنا داغ می ماند یا خیر!

منبع:ایران جیب



نظرات

  • reza reza (25 دی 1395 ساعت 23:26)

    سلام . فرمودید که این 2 خودرو نسبت به خودروهای کم قیمت بازار از بهترین انتخاب ها هستند . ( مگه خودرو دیگه ای یا انتخاب دیگری وجود داره برای انتخاب ؟

  • کاربر ایرانی کاربر ایرانی (24 دی 1395 ساعت 08:52)

    جاروبرقی بخریقوطی حلبی یا جاروبرقی ؟