1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تجربه رانندگی با پورشه پانامرا 4اس در تهران

تجربه رانندگی با پورشه پانامرا 4اس در تهران

18 دی 1396
  • 5

از اواخر دهه ی گذشته شمسی بود که خودروهای پورشه یکی پس از دیگری پایشان به ایران باز شد. این حرف برای زمانیست که شما می توانستید با کمتر از 200 میلیون تومان یک پورشه ی شاسی بلند مدل روز سوار شوید! رقمی که در حال حاضر باید برای خرید سدان های کوچک کره ای بپردازید... اما کمی پس از وارد شدن نسخه‌ی فیس لیفت شده‌ی پورشه کاین نسل اول، سدانی از خانواده ی پورشه به کشور وارد شد. خودرویی که صدا و ظاهرعجیبش، که به گفته ی جرمی کلارکسون بی شباهت به دایناسور(!) نیست، نگاه هر عابری را در خیابان از آن خود می کرد؛ رویدادی که هم اکنون و پس از گذشت 8 سال از حضور این خودرو در کشور، همچنان به قوت خود باقیست!

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

پورشه پانامرا اولین سدان ساخت کمپانی پورشه است. مدل توربو اس پانامرا، سریع ترین سدان وقت در زمان عرضه بود. در واقع پورشه با ساخت پانامرا به دنبال آن بود تا لذت رانندگی پرهیجان در کنار خانواده هم محقق گردد !

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

پانامرا در3 مدل استاندارد، 4اس و توربو به کشور وارد شده، که مدل در اختیار ما از نسخه‌ی 4اس است.

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

بعد از آن که در خودرو را باز کردید و در آن نشستید، نیاز نیست که خودرو را روشن کنید تا آدرنالین در خون شما جریان پیدا کند؛ چرا که طراحان پانامرا کار خود را در طراحی کابین، به خوبی انجام داده اند! فرمان 3 شاخ پورشه با آرم PDK، پشت آمپر 5 دهنه که اعداد سرعت شمار تا 330 کیلومتربرساعت در آن پیش می روند، کرنومتر روی داشبورد و کنسول پر از دکمه، در کنار یکدیگر، حس عجیبی توام از هیجان و سردرگمی به شما القا می کنند.

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

چیده شدن این تعداد از دکمه و کلید های مختلف در کنار هم، شاید مورد پسند همه ی سلیقه ها نباشد و دسترسی به این همه کلید، دشوار به نظر برسد؛ اما جالب است که بدانید، تنها پس از چند ساعت که با پانامرا همسفر شوید، جایگاه کلید ها را به خوبی به خاطر خواهید سپرد و از نحوه ی عملکرد آن ها مطلع خواهید شد.

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

کابین پانامرا در حالی که کاملا اسپرت طراحی شده، به اندازه ی یک خودروی لوکس آماده ی پذیرایی از 4 سرنشین خودرو است. ادوات داخلی بسیار با کیفیت ساخته شده و با دقت فراوان در کنار یکدیگر قرار گرفته اند؛ به نحوی که خودروی مدل 2011 ای که در اختیار ما قرار داشت با حدود 60 هزارکیلومتر کارکرد، همچنان کابینی بی صدا و آرام داشت و اثری از استهلاک و یا از بین رفتن چرم در قسمت هایی مانند غربیلک فرمان، صندلی ها و یا دسته دنده در آن دیده نمیشد. البته نحوه ی نگهداری از خودرو تاثیر بسزایی در سلامت کابین خواهد داشت اما تفاوت سلامت کابین این خودرو و خودروی دیگر مالک پورشه که از محصولات بی ام و بود، گویای کیفیت بالاتر مونتاژ و ساخت کابین در محصولات پورشه بود.

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

بیش از این تاب نمی آوریم و اهرم استارت خودرو را، که به رسم پورشه در سمت چپ فرمان قرار دارد، می چرخانیم. پیشرانه ی 4.8 لیتری 8 سیلندر خودرو با صدایی هیجان انگیز روشن می شود. اهرم دنده که با آرم PDK مزین شده را در حالت درایو قرار می دهیم و شروع به حرکت می کنیم.

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

PDK سری جعبه دنده های دو کلاچه ی کمپانی پورشه است که عملکردی بسیار سریع تر از جعبه دنده های معمولی دارد. پس از شروع حرکت با اولین تعویض دنده ی خودرو به وضوح متوجه این موضوع خواهید شد. علیرغم ابعاد بزرگ خودرو، پس از مدتی با آن ارتباط برقرارخواهید کرد و با کمک آیینه های کناری با ابعاد تقریبا مناسب، دید نسبی نسبت به عقب خودرو نیز خواهید داشت. هرچند آیینه ی وسط بیشترجهت رویت چهره ی سرنشینان عقب کارایی دارد! پدال گاز خودرو را کمی بیشتر فشار می دهیم تا معیار بهتری از شتاب خودرو به دست آوریم؛ دنده ها یکی پس از دیگری در محدوده ی 4500 تا 5000 تعویض می شوند و این عمل با بالاترین سرعت انجام می پذیرد. این شتاب گیری برای سبقت در شدید ترین سربالایی ها در حالی که ظرفیت سرنشینان خودرو نیز تکمیل باشد، کاملا پاسخگوست و بعضا بیش از حد نیاز؛ اما به یاد داشته باشید که در انتهای پدال گاز حالتی وجود دارد که در اکثر خودرو هایی که پدال گازشان اهرم پایین (اتوبوسی) است آن را تجربه کرده ایم. حالتی که گویی درانتهای پدال یک دکمه قرار گرفته که اصطلاحا به آن گاز سبفت یا KickDown می گویند؛ و ما هنوز از آن حالت استفاده نکرده ایم!

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

در مکانی مناسب برای شتابگیری توقف می کنیم و از بین حالت های رانندگی، حالت اسپورت پلاس را انتخاب می کنیم؛ کاهش ارتفاع خودرو احساس می شود. به یاد داشته باشید که برای تنظیم حالت کمک فنرها حتما باید توقف کامل انجام دهید. پدال ترمز را با پای چپ و با پای راست پدال گاز را تا انتها فشار می دهیم. دور موتور خودرو به سرعت روی عدد 5800 قفل می شود و نوشته ی لانچ کنترل بر روی نوار PDK بر روی فرمان ظاهر می شود. کافیست تا پایتان را از روی پدال ترمز بردارید تا شلیک شدن این سدان قلدر که وزنش با سرنشینان به بیش از 2 تن می رسد، شما را متحیر کند! عدد 4.8 ثانیه برای شتاب 0-100 این خودرو اعلام شده که ما در تست عملی و در شرایطی که اصلا بهینه نبود، به عدد حدودی 5.5 رسیدیم. شتاب گیری تا سرعت های بالاتر به راحتی انجام می شود و شما قادرهستید در کمتر از 12 ثانیه به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنید. فرمان خودرو در سرعت های بالا، چیزی جز دستور راننده اجرا نمی کند و سیستم 4 چرخ متحرک پانامرا کمک شایانی به اجرای دقیق فرامین راننده خواهد کرد. شتاب جانبی قابل تحمل اعلام شده برای پانامرا G 0.98 می باشد که آن را خودرویی بسیار پایدار معرفی می کند.

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

پایمان را روی پدال ترمز می گذاریم تا از سرعت خود کم کنیم. دیسک‌های 14 اینچی به همراه کالیپر هایی که در زیر خود 6 پیستون جای داده اند در چرخ های جلو، و دیسک های 12 اینچی با 4 پیستون کار گرفته شده در چرخ های عقب، به خوبی از پس رام کردن این سدان 1.9 تنی بر می آیند. از خودرو پیاده می شویم تا نگاهی به قسمت عقب کابین بیاندازیم.

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

فضا برای 2 سرنشین با جثه های متوسط در عقب خودرو، مناسب به نظر می رسد؛ هرچند ارتفاع سقف برای افراد قد بلند ایده‌آل نیست. برخلاف فضای داخلی، صندوق عقب خودرو گویی که برای یک رودستر در نظر گرفته شده! ظرفیت صندوق عقب 495 لیتر عنوان شده است که آن را از رقیب اصلی پانامرا، یعنی مرسدسCLS جادار تر نشان می دهد. اما دهانه کوچک صندوق و محل اشغال شده برای قرار گرفتن چرخ های عقب، اجازه ی استفاده‌ی بهینه از تمام ظرفیت صندوق عقب خودرو را به شما نخواهند داد.

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

جمع بندی:

نسخه ی 4S پانامرا با توجه به مدل، کارکرد، سلامت و سطح امکانات هم اکنون ( دی 96 ) بین 650 تا 850 میلیون تومان قیمت دارد. برای خرید یک پورشه پانامرا باید خیلی جوانب را مانند سلامت خودرو و هزینه های جانبی در نظر بگیرید؛ چرا که استفاده ی روزمره از چنین خودرویی برای شما گران تمام خواهد شد و همچنین در هنگام فروش با افت قیمت زیادی همراه خواهد بود و به عنوان حرف پایانی باید گفت پانامرا خودرویست که شما پس از تشکیل خانواده، باید آن را جایگزین پورشه 911 خود کنید!

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

در پایان از آقای نیما صالحی زاده، مالک خودرو جهت قراردادن خودرویشان در اختیار تیم Car.ir و آقایان سمیع زمانی فرد و پویا یگانه جهت هماهنگی و یاری در تهیه ی این گزارش، تشکر و قدردانی می‌نماییم.

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس

 

 تست و بررسی پورشه پانامرا 4اس



نظرات

  • پژمان پژمان (12 بهمن 1396 ساعت 01:11)

    پانامرا توربو ٥٠٠ اسب است نه ٥٥٠ اسب

  • یمین یمین (22 دی 1396 ساعت 09:48)

    عمرا بتونه مثل ماشین من تو 4 ثانیه آتیش بگیره

  • محمد امین محمد امین (19 دی 1396 ساعت 01:43)

    گزارش خیلی خوبی بود ، واقعا سایت خیلی خوبی دارید فقط لطفا اگه میشه از مرسدس بنزcls 500 یا cls550 هم یکی از همین گزارش های خوب و کامل بذارید

  • ترسو ترسو (18 دی 1396 ساعت 12:58)

    فقط سرعتش زیاده !!!

  • سجاد سجاد (18 دی 1396 ساعت 11:10)

    امکاناتش چقد شبیه پرایده :)
    الکی گرونش کردن خخ