1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. پورشه ماکان در برابر مرسدس تازه وارد , GLCکوپه

پورشه ماکان در برابر مرسدس تازه وارد , GLCکوپه

4 شهریور 1395
  • 0

ب‌ام‌و X6 و X4، پورشه ماکان از اولین خودروهایی هستند که اصول منطقی خودروسازی جهان را تغییر دادند. این مدل‌ها با شکل و ظاهر به نسبت عجیب خود ، با 4 در، قد و شاسی‌ بلندشان نه SUV محسوب می‌شوند و نه در شمار کوپه‌ها قرار می‌گیرند. اما در ادبیات خودروسازی هم SUV هستند و هم کوپه. بنز نیز با نادیده گرفتن این هشدارها یک ترکیب حد وسط کوپه و SUV را به عنوان جدیدترین عضو کلاس GLC خود را با نام مرسدس بنز GLC کوپه 2017 وارد بازار کرده است.

ترکیبی از یک کوپه 4 در و شاسی بلند که اینک در نگاه مردم و ادبیات کارشناسان مرسوم شده است و قرار است برندهای بزرگ دیگر نیز نمونه‌های مشابه را در سال‌های آینده وارد بازار کنند.

 مقایسه پورشه ماکان و بنز glc کوپه

به مناسب معرفی رسمی بنز GLC کوپه 2017 که هنوز در بازار خودروها داغ داغ محسوب می‌شود به مقایسه این خودرو با یک جنگنده دیگر به نام پورشه ماکان می‌پردازیم.

خودروی GLC کوپه در اصل تغییر شکل یافته نسل قبل GLC است که برای اولین بار در نمایشگاه خودرویی نیویورک در دو مدل کوپه GLC300 4Matic و AMG GLC43 معرفی شد. به عنوان یک خودروی کوپه این GLCها باید کشیده‌تر از نسل قبل ساخته شود اما برعکس انتظار، طول و ارتفاع به ترتیب 7.6 و 3.5 سانتی‌متر کوتاه‌تر شده است.

اما فاصله‌ بین محور یکسانی را با برادر خود به اشتراک می‌گذارد. ویژگی‌های دیگر این مدل شبه کوپه، این است که صندوق عقب گردتر است و چراغ‌های عقب بزرگتری دارد. طرح لبه‌ اسپویلر آن از کوپه‌ کلاس S به عاریت گرفته شده است و جای پلاک آن نیز نسبت به سپر پایین‌تر آمده است.

اسپلیتر‌ها در این خودرو اسپورت‌تر و پررنگ‌تر ظاهر شده‌اند. GLC مدعی است که خودرویش در رده شاسی‌بلندهای سایز متوسط قرار می‌گیرد. این ادعایی است که نمونه‌های مشابه این بنز مانند X6 بی‌ام‌و یا ماکان مطرحش نکرده‌اند.

اما از دیگر سو یک ماکان 2017 به عنوان یک هاچ بک در شکل و شمایل شاسی بلندها و کشیده مانند کوپه‌ها، سواری کاملی مانند نسخه‌های دیگر پورشه را ارائه می‌دهد. در نسخه‌های جدید ماکان گروه سازنده تلاش کرده تا فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم کند. همین موضوع باعث شده تا فضای بار در این خودرو کاهش یابد. البته این مشکلی است که اکثر شاسی بلندهای کوپه با آن مواجه می‌شوند.

 مقایسه پورشه ماکان و بنز glc کوپه

GLC کوپه در زیر کاپوت خود، از یک موتور 2.2 لیتری دیزلی بهره می‌برد. اما در دنیایی که سال 2020 آن شروع منع استفاده از دیزل و بنزینی‌هاست، استفاده نکردن از سامانه‌های پلاگین- هیبریدی‌هایش ساده‌انگارانه به نظر می‌رسد.

بنابراین GLC در ساختارش از پلاگین و هیبریدی‌ها نیز بهرعه می‌برد. این پیشرانه با گشتاوری برابر 370 نیوتن متر بازدهی نزدیک 241 اسب بخار ارائه می‌دهد. از طرفی در این خودرو شاهد سامانه انتقال قدرت 9 سرعته هستیم.

 مقایسه پورشه ماکان و بنز glc کوپه

اما جدیدترین مدل‌های ماکان که با کد GTS شناخته می‌شوند، در زیر کاپوت خودرو دارای یک موتور 3 لیتری 6 سیلندر توربو هستند که با گشتاور 500 نیوتن متر بازده 370 اسب بخاری تولید می‌کنند. تا اینجا ماکان با اعداد برتری خودش را نشان داده است. اما ماکان به یک جعبه دنده 9 سرعته خودکار PDK مجهز می‌شود که احتمالا با موتور توربو همخوانی خوبی دارد.

 مقایسه پورشه ماکان و بنز glc کوپه

نسبت فرمان در GLC کوپه نسبت به نسل قبل سریع‌تر شده است. سیستم تعلیق فولادی بنز که کنترل بدنه‌ی دینامیک نامیده می‌شود به همراه سیستم تعلیق بادی سفارشی این کمپانی به منظور کمتر کردن تکان‌های بدنه اندکی سفت‌تر هستند.

 مقایسه پورشه ماکان و بنز glc کوپه

در ماکان فرمان خودرو نیز از موتور الکتریکی و کمکی جدیدی سود می‌برد که بنا به گفته‌ی پورشه در تصحیح خطاهای ماکان‌های قبلی قدم بزرگی برداشته شده است. درحالی‌که احساس فرمان خودرو به‌صورت بدیهی فاقد میمیک های 911 است اما مقدار سرگرم‌کننده‌ای از بازخورد فرمان برای چنین کراس اووری وجود داشته و پورشه می‌گوید که این تغییر در تمام ماکان‌های 2017 صورت گرفته است.

 مقایسه پورشه ماکان و بنز glc کوپه

منبع:عصر خودرو



نظرات