1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی پورشه ماکان مدل 2015

بررسی پورشه ماکان مدل 2015

23 خرداد 1394
  • 3

بسته به سلایق و علاقه‌مندی‌هایی که هر شخص از آن برخوردار است، انتظاراتش هم از یک خودرو متفاوت است. بیشتر اشخاص از این مرکب موتوری توقع خاصی ندارند و تنها به این حد که آن‌ها از مکانی به مکانی دیگر منتقل کند، راضی‌اند. اما معدود افرادی نیز وجود دارند که کارکرد متفاوتی را از آن طالب‌اند و صرف جابه‌جایی با یک خودرو به‌هیچ‌وجه آن‌ها را راضی نمی‌کند. این‌ها از زمره کسانی هستند که لذت ناب رانندگی را خواهان‌اند و بی‌شک هم در این میان، از جمله محصولاتی که برای این کار ساخته و پرداخته شده است خودروی هیجان‌انگیز پورشه است.

گرچه انواع مختلف پورشه از ذات و جنمی اسپرت برخوردارند اما در عین حال، مایه‌های آسایش و راحتی را نیز از یاد نبرده‌اند و دراین‌باره مشتریان خود را ناامید نمی‌سازند. از سوی دیگر، محصولات این برند از کارآمدی و دوام بسیار خوبی هم بهره می‌برند و همین نکته است که تا حدی پورشه را از دیگر همتایانش متمایز می‌سازد، چون هر چه باشد هزینه سرویس و استهلاک آن پایین‌تر از دیگر رقبای سوپر اسپرتش امی باشد. گرچه ممکن است طرح‌های پورشه موردپسند همگان نباشد ولی تا آن حد ماندگار هست که دغدغه‌های همچون پیری زودرس و یا از مد افتادگی بدنه را از فکر و ذهن صاحبانشان دور نماید. آن‌هم در دوره و زمانه‌ای که زیباترین احجام و اشکال نیز پس از مدتی آدمی را خسته و دل‌زده می‌سازد.

موضوع این مقاله درباره یکی از جدیدترین محصولات پورشه به نام مکان یا ماکان (MACAN) است، نام این خودرو نیز برگرفته از زبان مردمان جزیره جاوه اندونزی بوده و به معنای ببر است. این خودرو در سال 2014 میلادی و در شهر لایپزیک آلمان در خط تولید قرار گرفت، این خط هم به موازات خطوط تولید پانامرا مستقر می‌باشد. طراح این خودرو نیز شخصی به نام MICHEAL MAUER می‌باشد و پلت فرم آن هم با خودروی آئودی Q5 مشترک است.

اخیراً این خودرو توسط سایت «AUTOMIDDLEEAST» امارات مورد بررسی قرار گرفته است که در اینجا برگردان آن را تقدیمتان می‌نمایم.

خلاصه بررسی

کل امتیاز این خودرو: 4.5 از 5

این خودرو جز نخستین کراس‌اوورهای اسپرتی دنیاست و پس از این هم درباره آن، بیش از آنچه قبلاً بوده، گفته خواهد شد.

نمای ظاهری

پورشه ماکان را می‌توان خودرویی با نمای ظاهری عالی برشمرد. طراحی بخش اعظم بدنه (تنه) آن از برادر بزرگ‌ترش، پورشه کاین به عاریت گرفته شده است. چیدمان بخش جلوی این خودرو هم از خطوط تیز بهره برده و هم تا حدی تداعی‌گر باله‌های ماهی است، شیب تعبیه شده در بخش پشتی آن نیز به طرز ظریف و ماهرانه‌ای از مدل کیمن اقتباس گردیده است. به طور حتم برای پورشه این امکان وجود دارد که طرح‌های متفاوتی را نسبت به مدل‌های موجود در بازار بیازماید و چه بسی که ممکن است که ارائه این مدل، نوعی آزمون برای سنجش یک ایده خوب – در نسل اول این خودرو- باشد.

کابین

کمپانی پورشه این خودرو را به‌مانند مدلی اسپرت و یا SUV در معرض فروش قرار داده است. شاید این نکته کمی عجیب به نظر برسد ولی زمانی که در درون کابین آن می‌نشینید بیش از همه، این جنبه‌های اسپرتی اتاق است که توجه شما را به خودش جلب می‌نماید. مثلاً در این خودرو کنسول میانی و نیز لبه‌های درب‌ها، بالاتر از محل استقرار راننده قرار دارند؛ در واقع، هنگامی که در داخل آن جای می‌گیرید این احساس به شما القاء می‌شود که گویی به درون یک کوپه پرتاب شده‌اید. کمتر موردی را در این کابین خواهید یافت که لبخند را بر لبانتان ننشاند.

مهندسی

پورشه ماکان با انواع رموز و شگردها، این امکان را برایتان فراهم می‌کند که چه در داخل جاده (ON – ORAD) و چه در خارج از آن (OFF- ROAD)، سواری خوبی را با آن تجربه نمایید. چنانچه حالت «اسپرت» را جهت رانندگی در این خودرو فعال کنید، فنربندی آن سفت‌تر می‌گردد و ثباتی همچون پورشه 911 را برای خودرویتان به ارمغان می‌آورد و اگر گزینه فنربندی بادی را برای آن انتخاب نمایید، ارتفاع خودرو به میزان 40 میلی‌متر بالاتر می‌آید و این امکان نیز برایتان فراهم می‌شود که به آسانی از پس موانع پیش روی‌تان، در خارج از جاده‌ها برآمده و آن‌ها را مغلوب نمایید.

آنچه که در این خودرو ارائه می‌شود

در حال حاضر می‌توانید سه تیپ از ماکان را جهت خرید گزینش نمایید، ماکان S، ماکان دیزل و توربو. ماکان توربو نسبت به بقیه اعضای گروه، از تجهیزات بیشتری بهره می‌برد اما در عوض ماکان S از پکیج‌های انتخابی بهتری برخوردار است. پیشرانه دیزل نیز توانی معادل 245 اسب‌بخار را از خود ارائه می‌دهد که از این لحاظ ضعیف‌ترین نمونه در بین مدل‌های موجود (در امارات) است اما از طرفی گشتاور خروجی این پیشرانه معادل 580 نیوتن‌متر است که قوی‌ترین جایگاه را در بین اعضاء، به آن می‌بخشد (پیشرانه‌های به کار رفته در ماکان S و توربو هم به ترتیب از توانی معادل 340 و 400 اسب‌بخار برخوردارند).

توضیح: نمونه‌ای که قرار است در بازار ایران عرضه شود دارای پیشرانه‌ای 2 لیتری توربو می‌باشد و فعلاً در بازار امارات عرضه نمی‌شود.

جمع‌بندی نهایی

در مجموع، ماکان خودرویی خوب و مناسب است و محبوبیتش درمیان آن دسته از اشخاصی که این خودرو آن‌ها را آماج خود قرار داده، یعنی افراد حرفه‌ای بین سنین 20 الی 30 سال، کاملاً اثبات شده است. حتی ممکن است که این مسئله شامل افرادی که صاحب یک کودک هستند، نیز بشود. ماکان خودرویی اسپرت و در عین حال شیک است، خشک و در عین حال راحت است. به طور حتم، این خودرو چیزی نیست که به راحتی از آن بگذرید.

نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

نمای ظاهری عالی

هدایت و کنترل عالی

تجهیزات کارآمد

نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

محدود بودن تجهیزات استاندارد

مشخصات فنی

ماکان 2 لیتری توربو: نمونه‌ای که قرار است در بازار ایران ارائه شود.

توان: 237 اسب‌بخار در 5000 الی 6800 دور در دقیقه

گشتاور: 350 نیوتن‌متر در 1500 الی 4500 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 6.9 ثانیه

حداکثر سرعت: 223 کیلومتر بر ساعت

مصرف ترکیبی در 100 کیلومتر: 7.2 الی 7.5 لیتر

ماکان S:

حجم موتور: 3 لیتر

توان: 340 اسب‌بخار در 6500 دور در دقیقه

گشتاور: 460 نیوتن‌متر در 5000 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 5.4 ثانیه

حداکثر سرعت: 254 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی در هر صد کیلومتر: 8.7 – 9 لیتر

ماکان توربو:

حجم موتور: 3.6 لیتر

توان: 400 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه

گشتاور: 550 نیوتن‌متر در 4500 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 4.8 ثانیه

حداکثر سرعت: 266 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت ترکیبی در هر صد کیلومتر: 8.9 الی 9.2 لیتر

نوع جعبه‌دنده: 7 سرعته PDK

ضریب آئرودینامیک بدنه: 0.36 CD

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع:4681/1923/1624 میلی‌متر

فاصله بین دو محور جلو و عقب:2807 میلی‌متر

وزن:1865 – 1925 کیلوگرم

گنجایش محل بار: 500 لیتر

حجم باک: 65 لیتر (مدل S و نیز 2 لیتری توربو) – 75 لیتر (مدل توربو)

ایمنی

5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا

6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده،؛ سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم کنترل پایداری DSC

سیستم کمکی ترمز در حلت اضطراری BA

سیستم کنترل کشش PTM

سیستم کمکی حرکت در سرپیچ‌ها

سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

سیستم هشداردهنده خروج از مسیر (در مدل توربو به صورت استاندارد ارائه می‌شود)

سیستم تعلیق فعال PASM (در مدل توربو به صورت استاندارد ارائه می‌شود)

و…

تجهیزات رفاهی

همان‌طور که شما خوانندگان عزیز در جریان هستید کمپانی پورشه خودروهای خود را با آپشن های متفاوتی به بازار عرضه می‌کند و اکثر این گزینه‌ها هم به صورت سفارشی و به درخواست مشتری است، به همین خاطر می‌بینیم که مدل‌های پورشه از لحاظ تجهیزات رفاهی تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. به همین روی سعی شده است که در لیست ذیل تنها تجهیزات (تقریبی) نمونه‌های عرضه شده در بازار امارات، درج شود.

ماکان S:

تنظیم‌کننده اتوماتیک صندلی‌ها – چراغ نقشه‌خوانی – استراحتگاه دست برای صندلی‌های جلو – صندلی‌های حافظه‌دار – صندلی‌های با پوشش چرمی از نوع آلکانترا- تنظیم اتوماتیک صندلی‌ها – روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو – چراغ LED عقب – اسپویلر عقب – چراغ‌های جلوی هوشمند فول LED به همراه سیستم روشنایی در روز – اگزوزهای دوگانه اسپرت – سنسورهای پارک جلو و عقب – سیستم SRART/STOP – سوکت 12 ولتی – تهویه مطبوع تمام اتوماتیک سه نقطه‌ای (تنظیم مجزا برای عقب) – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + MP3 + AUX + بلوتوث – سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان – سیستم ورود بدون کلید – سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) – کامپیوتر رانندگی –نگه‌دارنده فنجان‌ها – رینگ‌های آلومینیمی 18 اینچی و……

ماکان توربو:

این مدل علاوه بر تجهیزاتی که در نمونه S وجود دارد به اقلام اضافی ذیل نیز مجهز است:

گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو – گرم‌کن صندلی‌های عقب – شیفترهای پدال روی فرمان – چراغ‌های جلوی زنون (BI-XENON) به همراه سیستم روشنایی در روز- شیشه عقب ضد بخار- سیستم ناوبری (NAVIGATION) – کروز کنترل هوشمند با رادار تنظیم فاصله – کیف ابزار چرمی – سیستم صوتی BOSE – رینگ‌های آلومینیمی 19 اینچی و…….

آپشن ها: دوربین دید عقب – سیستم کمک پارک – سیستم صوتی BORMASTE – تلویزیون دیجیتال – قطب نمای دیجیتال – شیشه دودی عقب – پرده برقی عقب – رینگ‌های 20 و 21 اینچی – سقف پانورامیک- تنظیم‌کننده صدای اگزوز و…….

قیمت

در ایران:نحوه ورود و فروش این خودرو در کشورمان هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد ولی برخی نشریات ارقامی در حدود 700 میلیون تومان را برای مدل 2 لیتری توربو آن ذکر می‌کنند.

در انگلستان: 41,570 پوند (نمونه 2 لیتری توربو) – 44,650 پوند (مدل اس) – 60,994 پوند (نمونه توربو)

در امارات: 258,000 الی 320,000 درهم (نمونه S) – 348,900 الی 420,000 درهم (نمونه S)

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

 بررسی پورشه ماکان مدل 2015

منبع پدال


نظرات

  • رخش جاده رخش جاده (23 خرداد 1394 ساعت 18:50)

    خدا را شکر که چراغ های جلوی وزقی شو تغییر دادن !!!! خیلی جذاب شده . . .

  • اسکالید اسکالید (23 خرداد 1394 ساعت 16:51)

    میییییییخوامش

  • حسین معمار حسین معمار (23 خرداد 1394 ساعت 05:04)

    چقدر رویایی...البته با قیمتی رویایی...(تو ایران)