1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. همه چیز درباره پورشه کاین

همه چیز درباره پورشه کاین

25 شهریور 1395
  • 0

پورشه سالها به عنوان خودروسازی با خودروهای مطرح کوپه یا کانورتیبل شناخته می شد که در قله این محصولات، مدل جاودانی 911 به چشم می خورد. در ابتدای قرن جدید مدل های ارزان قیمت تری نیز وارد خانواده پورشه شدند. اما تلاش پورشه برای احیای یک مدل چهار درب ناگهان با یک ساختارشکنی عجیب همراه شد و از دل آن پورشه کاین به عنوان نخستین شاسی بلند اسپرت این کمپانی متولد شد. کاین، یک کراس اوور SUV میان سایز اسپرت قلمداد می شود. در حالی که تلاش پورشه این بوده تا روح اسپرت سایر محصولات آن در این خودرو نیز دمیده شود.

 همه چیز درباره پورشه کاین

نخستین کاین در سال 2002 رونمایی شد . طراحی کاین برگرفته از مدل های روز پورشه بود. چراغ های مشابه مدل باکستر و سبک منحصر به فرد کاپوت و برجستگی گلگیرها، با فضای درونی وسیع و بزرگ و البته لوکس، همراه گشته بود. این مدل به یک موتور هشت سیلندر خورجینی مجهز شده بود. در واقع این خودرو نخستین خودروی اسپرت واقعی در بین شاسی بلندهای جهان آن روز بود که می توانست شتاب صفر تا صدی 5.7 ثانیه ای را به جای بگذارد. این رقم در بین خودروهای آن زمان بسیار حیرت انگیز بود. البته کاین نسخه های متعددی داشت. نسخه شش سیلندر آن با یک موتور شش سیلندر از سری VR6 با توان 250 اسب بخار، شتابی 8.1 ثانیه ای با گیربکس تیپ ترونیک و 7.5 ثانیه ای با گیربکس دستی داشت.

 همه چیز درباره پورشه کاین

مدل S از موتور V8 بهره می برد که قدرت آن به 340 اسب بخار و گشتاور آن به 420 نیوتن متر می رسید. شتاب این مدل 7.1 ثانیه و نهایت سرعت آن 250 کیلومتر بر ساعت بود. مدل GTS هم از موتور هشت سیلندر 4.5 لیتری با قدرت 405 اسب بخار سود می برد. بعلاوه این مدل به سیستم تعلیق اسپرتی و چرخ های بزرگ 21 اینچی مجهز شده بود. شتاب صفر تا 100 این نسخه با گیربکس شش سرعته دستی 5.7 ثانیه بود. اما بالاتر از این مدل های یادشده، نسخه های توربو قرار داشتند. مدل هایی که حال و هوای سوپر اسپرتی داشتند.

 همه چیز درباره پورشه کاین

اولین مدل توربو، قدرتی 450 اسبی داشت. با این موتور، شتاب خودرو به 5.3 ثانیه رسیده بود. در یک مرحله بالاتر، نسخه توربو S جای داشت که البته از سال 2006 و برای رقابت با مرسدس بنز ML 63 AMG ساخته شده بود و 521 اسب بخار نیرو و 720 نیوتن متر گشتاور از موتور هشت سیلندر 4.5 لیتری با توربوشارژر دوقلوی آن استخراج می شد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این نسخه به 5.0 ثانیه رسیده بود.

 همه چیز درباره پورشه کاین

در سال 2008 حجم موتورهای توربو به 4.8 لیتر افزایش یافت که حدود 50 اسب بخار به نیروی موتورها می افزود. بدین ترتیب شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت در مدل توربو S به 4.7 ثانیه ارتقا یافت.

 همه چیز درباره پورشه کاین

کاین همچنین با موتورهای دیزلی نیز عرضه می شد. نسل اول این خودرو نیز تا سال 2010 روی خط تولید ماند. نسل دوم کاین هم در سال 2010 و به عنوان مدل 2011 روانه بازار شد. این مدل از نظر ظاهری، تغییرات خفیفی داشت و کاملا به الگوهای نسل اول کاین وفادار مانده بود. نسل دوم از ابعاد بزرگ تر و ارتفاع کمتری برخوردار بود. چراغها بر اساس مدل کاررا GT تغییر کرده بودند و پایه آینه ها به روی درب ها منتقل شده بود. تغییرات داخلی نیز از پانامرا الهام گرفته بودند. کاین جدید با بهره گیری وسیع از آلومینیوم و منیزیوم، 250 کیلوگرم از سلف خود سبک وزن تر بود.

 همه چیز درباره پورشه کاین

کاین جدید نیز از موتورهای متنوعی چون موتور شش سیلندر 3.0 لیری یا 3.6 لیتری VR6 سود می برد. اما موتور اصلی آن 4.8 لیتری V8 بود. این موتور با تنفس طبیعی و مشترک با پورشه پانامرا بین 400 تا 420 اسب بخار نیرو تولید می نمود. کاین توربو نیز قدرتی 493 اسبی داشت. در حالی که ممتازترین مدل یعنی توربو S قدرتی 550 اسب بخاری تولید می کرد.

 همه چیز درباره پورشه کاین

پورشه در این نسل از تجهیزاتی چون کنترل دینامیک شاسی، تعلیق گازی تطبیقی و تعلیق مغناطیسی بهره گرفت. مدل های هیبریدی کاین نیز از سال 2015 روانه بازار شدند. کاین S E-Hybrid نخستین شاسی بلند پلاگین هیبریدی جهان در این سگمنت محسوب می شود. قدرت پیشرانه این مدل 410 اسب بخار است.

 همه چیز درباره پورشه کاین

کاین در سال 2016 همچنان می خواهد از عنوان سریع ترین SUV جهان دفاع کند. هرچند سرعت بنتلی بنتایگا، تنها در مسیر مستقیم اندکی بالاتر ثبت شده اما پورشه نیز برای پس گیری رکورد سرعت بی کار ننشسته است.

 همه چیز درباره پورشه کاین

کاین توربو S مدل 2016 با قیمت 158 هزار دلاری و موتوری با قدرت 570 اسب بخار، یک غول حیرت انگیز را به تصویر می کشد. در سال 1999، پورشه 911 GT3 توانست در پیست نوربرگ رینگ، رکورد 7 دقیقه و 56 ثانیه ای را ثبت کند. کمتر کسی در آن زمان می توانست تصور کند که روزی یک شاسی بلند از همین کمپانی نیز بتواند رکورد مشابهی را برجای بگذارد. اما کاین با ثبت رکورد 7 دقیقه و 59.74 ثانیه ای خود این امر را محقق نمود و نخستین شاسی بلند جهان شد که این پیست را زیر زمان 8 دقیقه طی کرده است. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این نسخه به 3.8 ثانیه رسیده است که برای یک خودروی 2.5 تنی ترسناک به نظر می رسد. این خودرو از ویژگی های خارق العاده ای نیز برخوردار است ترمزهای سرامیکی آن با روتور 16.5 اینچی مجهز به 10 پیستون کالیپر هستند. چرخ های 21 اینچی نیز به صورت استاندارد روی این خودرو دیده می شوند. در مدل توربو همچنین از تریم فیبر کربنی در کابین نیز استفاده شده است تا کمی توجیح منطقی برای قیمت بالای آن نیز باشد. هرچند اکنون با قیمتی 60 هزار دلاری نیز می توان یک کاین خریداری نمود.

 همه چیز درباره پورشه کاین

 همه چیز درباره پورشه کاین

 همه چیز درباره پورشه کاین

 همه چیز درباره پورشه کاین

 همه چیز درباره پورشه کاین

 همه چیز درباره پورشه کاین

 همه چیز درباره پورشه کاین

منابع: caranddriver-wikipedia



نظرات