1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. پرطرفدارترین خودروهای دست دوم در بازار: مگان و زانتیا

پرطرفدارترین خودروهای دست دوم در بازار: مگان و زانتیا

12 تیر 1396
  • 0

وقتی که خودرو مگان سال 85 به بازار خودروی ایران وارد شد، همه جا صحبت از رقابت آن با زانتیا بود. آن روزها به خاطر قیمت نزدیک این دو خودرو (نزدیک ۳۰ میلیون) خیلی‌ها با هم مقایسه‌یشان می‌کردند. اما حالا اگر به سراغ این دو خودرو بروید دیگر خبری از ماشین صفر کیلومتر و خودروی تولید سال نیست. تولید خودرو زانتیا در سال ۸۹ و تولید مگان در سال ۹۲ متوقف شد. طی این سالها قیمت این دو خودرو نیز افت و خیز زیادی داشت. به طور کل در حال حاضر قیمت مگان دست دوم نسبت به زانتیا بالاتر است. اگر سری به سایت‌های خرید و فروش خودرو بزنیم می‌بینیم که گرانترین مگان موجود در این پایگاه خرید و فروش نزدیک به ۷۵ میلیون تومان و گرانترین زانتیای حاضر در دیوار حوالی ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.

 پرطرفدارترین خودروهای دست دوم در بازار: مگان و زانتیا

موتور هر دوی این خودروها 2000 سی‌سی است، اما قدرت موتور مگان 132 اسب‌بخار است که این یعنی از موتور 135 اسب‌بخاری زانتیا ضعیف تر است. همین اتفاق باعث شده عملکرد مگان در شتاب و سرعت نهایی اندکی از زانتیا بدتر باشد. از سمت دیگر با اینکه قدرت موتور مگان از زانتیا کمتر است، مصرف کمتری دارد؛ به طوری که مگان در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی ۸ لیتر بنزین و زانتیا در همین مسیر ۹ لیتر مصرف می‌کند. در بررسی‌های این دو خودرو در زمینه ایمنی سرنشینان و سلامت عابران نیز مگان در هر دو مورد نمره‌ی بسیار بهتری می‌گیرد. اما چرا مردم به سراغ زانتیا می‌روند؟ با توجه به این که زانتیا مدت طولانی در کشور تولید شده است از لحاظ دسترسی به قطعات یدکی و قیمت لوازم شرایط بسیار بهتری از مگان دارد. در عین حال تعداد تعمیرگاه‌هایی که به صورت تخصصی به کار زانتیا می‌پردازند به مراتب بیشتر از مگان است. از سمت دیگر عامل قیمت را دست‌کم نگیرید. چیزی نزدیک به ۲۰ میلیون تومان اختلاف قیمت می‌تواند کفه‌ی ترازو را به نفع زانتیا سنگین کند. از دیگر ویژگی‌های جذاب زانتیا قابلیت تنظیم ارتفاع آن است. شما به کمک اهرمی که کنار اهرم ترمز دستی قرار دارد می‌توانید ارتفاع زانتیا را برای مسیرهای پر دست‌انداز زیاد کرده و برای جاده‌ها و مسیرهای سرعتی کم کنید.

 پرطرفدارترین خودروهای دست دوم در بازار: مگان و زانتیا

زانتیا یا مگان؟

اولین نکته در مورد این دو خودرو این است که هر دویشان به صورت کارکرده در بازار موجودند، پس از قبل خودتان را برای هزینه‌های احتمالی فنی یا ظاهری آماده کنید. اگر نمی‌خواهید گذرتان به تعمیرگاه بیفتد سراغ هیچکدام از این دو خودرو نروید؛ اما اگر حالش را دارید، پس از خرید هر یک از این دو خودروی فرانسویِ محبوب یک چکاپ و تعمیر اساسی را در برنامه‌تان داشته باشید. در این صورت برای مدتی طولانی می‌توانید با آنها سواری باکیفیت و لذت‌بخش داشته باشید.

اگر کم بودن قیمت و هزینه نگهداری برایتان ملاک اصلی است، قطعاْ زانتیا را به شما پیشنهاد می‌کنیم، اما اگر قرار است ماشینی به‌روزتر و با کیفیت بالاتر داشته باشید مگان را دریابید، به خصوص که دنده‌ اتوماتش نیز در بازار موجود است.



نظرات