1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. پرونده‌ای برای پژو 308

پرونده‌ای برای پژو 308

8 آذر 1395
  • 1

پژو 308، یک خودروی خانوادگی کوچک و جمع و جور فرانسوی است که از سال 2007 وارد بازار شده و تاکنون به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای حال حاضر پژو در بازار اروپا مطرح بوده است. این خودرو توانسته جایزه بهترین خودروی سال اروپا در سال 2014 را نیز دریافت نماید که نشان‌دهنده تکامل و بلوغ آن در مقابل رقبای قدرتمندش است.

 پرونده‌ای برای پژو 308

در واقع نام‌گذاری پژو 308 با فرمول پژو به کلاس 3 و نسل هشتم از این کلاس اشاره دارد. این خودرو جایگزین مدل 307 شده و البته در نسل اول از همان شاسی قدیمی 307 نیز بهره می‌برد. 308 نسبت به سلف خود کمی کشیده‌تر و عریض‌تر شده بود. این موضوع باعث افزایش فضای داخلی آن می‌شد. ضریب آئرودینامیکی آن در ابتدا 0.28 بود که بعدها و پس از فیس لیفت به عدد 0.28 ارتقا یافت. بعلاوه کسب 5 ستاره ایمنی از آزمون تست تصادف یورو NCAP نشان از قابلیت اعتماد و ایمنی این خودرو بود. بنابراین با وجود این ویژگی‌ها، این خودرو توانست شایستگی خود برای فتح قلوب خریداران را اثبات نماید.

 پرونده‌ای برای پژو 308

308 همچنین توانسته رکورد جهانی گینس برای بهره‌وری سوخت به عنوان یک خودروی بنزینی غیر هیبریدی را با مصرف 3.13 لیتر در هر صد کیلومتر در مسافت تست 14580 کیلومتری از آن خود کند. پس می‌توان گفت که این خودرو در بین خودروهای هم کلاس خود یکی از مقرون به صرفه‌ترین انتخاب‌ها نیز محسوب می‌شود. پژو 308 در سبک‌های مختلف بدنه ازجمله استیشن واگن، هاچ‌بک 3 و 5 درب، کانورتیبل و نسخه صندوقدار که مشترکا با دانگ فنگ چین تولید می‌شود، در بازار حضور دارد. نسخه SW یا استیشن 308 در دو مدل با 5 و 7 صندلی قابل سفارش است. نسخه کروکی آن هم که با عنوان 308 CC شناخته می‌شود در بهار سال 2009 رونمایی شده است. سقف فلزی و سخت الکتریکی این مدل در 20 ثانیه باز یا بسته می‌شود. اگر این سقف بسته باشد، فضای صندوق عقب 465 لیتر خواهد بود و اگر جمع شود، فضای صندوق به میزان 266 لیتر کاهش می‌یابد.

 پرونده‌ای برای پژو 308

نسخه سدان 308 برای بازار چین طراحی شده و تفاوت‌هایی با مدل اروپایی آن دارد. ازجمله باید به تفاوت در جلوپنجره مشبک جلو، چراغ عقب و تزئینات کرومی اشاره کرد. فضای داخلی این نسخه با مدل‌های دیگر یکسان است. این مدل از یک صندوق جادار 502 لیتری سود می‌برد.

 پرونده‌ای برای پژو 308

در سال 2011 نخستین فیس لیفت 308 رونمایی شد. قسمت جلوی خودرو و سپر تغییر کرده و تغییراتی جزئی نیز در پشت به چشم می‌خورد. همچنین یک مدل میکرو هیبریدی با تکنولوژی استارت/استاپ و سیستم بازیابی انرژی نیز در این سال معرفی شد. با این حال پرفروش‌ترین مدل 308 در سال 2008 رقم خورد که بیش از 290 هزار دستگاه از آن در سراسر دنیا به فروش رسید. در حالی که فروش این خودرو در سال 2012 به 184 هزار دستگاه افول نموده بود. کل فروش نسل اول به 1,251,700 دستگاه بالغ گردید. تولید نسل اول در سال 2013 متوقف و جای آن به نسل دوم 308 داده شد که برخلاف انتظار، نام آن به 309 تغییر پیدا نکرد. این خودرو آغازگر نام‌گذاری جدید پژو شد که عدد آخر نیز در آن ثابت شده است. عدد 8 نشان از خودروهای جریان اصلی پژو در نام آن‌ها دارد و عدد یک برای مدل‌هایی نظیر پژو 301 نشان از بازارهای نوظهوری چون چین دارد.

 پرونده‌ای برای پژو 308

نسل دوم 308 با طراحی متفاوت، شباهت زیادی به سایر برادران جدید و نونوار شده خود نظیر 208 و 508 داشته و از زبان طراحی جدیدی سود می‌برد. مهم‌ترین ویژگی طراحی جدید، استفاده از یک جلوپنجره مشبک با قاب فلزی است درحالی که مدل‌های قبلی فاقد جلوپنجره بودند. پلتفرم جدید این خودرو با سیتروئن C4 پیکاسو مشترک بوده و قابلیت‌های بهتری را ارائه می‌کند. این پلتفرم باعث کاهش وزن 140 کیلوگرمی خودرو شده است. بعلاوه نسل جدید، عریض‌تر و کم ارتفاع‌تر نیز شده است و فاصله بین دو محور آن هم کشیده‌تر شده و به 2620 میلی‌متر رسیده است. طراحی خودرو نشان از استواری و استحکام بیشتری داشته و در رقابت با خودروهایی چون فورد فوکوس و فولکس گلف، توان رقابت بهتری را ارائه می‌کند.

 پرونده‌ای برای پژو 308

پیشرانه‌های متنوعی برای 308 قابل انتخاب است. ازجمله موتور پایه 3 سیلندر 1.2 لیتری بنزینی با قدرت خروجی تنها 82 اسب و مدل‌های پرقدرت‌تر آن با قوای 110 تا 130 اسب بخار، موتور 1.6 لیتری با تنفس طبیعی با قدرت خروجی 125 تا 155 اسب بخار، موتور توربوی 1.6 لیتری 250 و 270 اسبی و موتورهای دیزلی 1.6 و 2.0 لیتری 92 تا 180 اسبی. بعلاوه برای انتقال نیرو به محور جلو هم از گیربکس‌های 5 و 6 سرعته دستی یا 6 سرعته خودکار بهره گرفته می‌شود.

 پرونده‌ای برای پژو 308

نسخه GTi به عنوان یک مدل اسپرت با قدرت خروجی 250 تا 270 اسب بخار یکی از داغ‌ترین مدل‌های پژو محسوب می‌شود. نسخه 250 اسبی مجهز به چراغ‌های کاملاً LED جلو، دیفرانسیل با لغزش محدود الکترونیکی، رینگ‌های 18 اینچی آلیاژی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم استارت/استاپ، کاهش ارتفاع سواری خودرو به میزان 11 میلی‌متر، دوربین دید عقب و اگزوزهای دوقلو است. نسخه بالاتر 270 اسبی نیز از دیسک ترمزهای 380 میلی‌متری Alcon، روکش چرم و آلکانترای صندلی‌ها، ماساژور صندلی و رینگ‌های 19 اینچی سبک وزن سود می‌برد.

 پرونده‌ای برای پژو 308

308 خودرویی بسیار راحت با سواری نرم و عالی است. حتی در مسیرهای ناهموار و با پوشش نامناسب آسفالت نیز تا د زیادی نرم و رام خواهد بود. اما در پیچ‌های تند جاده میزان چرخش بدنه بیش از حد بوده و فرمان نیز بازخورد مناسبی ندارد. بنابراین چندان روی هندلینگ آن حساب نکنید که این برای یک خودرو از پژو کمی ناامیدکننده است.

 پرونده‌ای برای پژو 308

کابین طراحی خاصی دارد. غربیلک فرمان بیش از حد معمول کوچک است و نشانگرهای جلوداشبورد را باید از بالای فرمان نگاه کرد. فرمان حالت بیضی شکلی داشته و البته خوش‌دست است. در داشبورد مرکزی هم یک نمایشگر لمسی عریض جای گرفته است که به عنوان سیستم سرگرمی و اطلاعات از آن استفاده می‌شود. تعداد دکمه‌ها و کلیدها بسیار خلاصه شده و کنسول کاملاً ساده و تقریباً خالی به نظر می‌رسد. این موضع پیچیدگی را کاهش داده و ارگونومی مناسبی نیز ایجاد نموده است. هرچند نبود کنترل‌های جداگانه برای سیستم تهویه، نیاز به طی چندین مرحله در این سیستم برای رسیدن به یک تنظیم ساده دلخواه دارد. سیستم سرگرمی پژو همچنان گیج‌کننده بوده و نیاز به اصلاح دارد. هرچند کابین از طراحی هوشمندانه‌ای برخوردار بوده و مدرن به نظر می‌رسد.

 پرونده‌ای برای پژو 308

متأسفانه فضای عقب برای سرنشینان همچنان تنگ است و اگر رقبای آن را نیز در نظر بگیریم، این موضوع حادتر می‌شود. مخصوصاً فضای سر برای سرنشینان بلند قد کافی نیست اما برای یک زوج بالغ و فرزندانشان، کابین مناسب خواهد بود. در عوض فضای صندوق بار بزرگ و کافی است. فضای بار در مدل هاچ‌بک 470 لیتر است که بهتر از فورد و فولکس بوده ولی 120 لیتر از اشکودا اکتاویا کمتر است. تجهیزات ایمنی خودرو به صورت استاندارد شامل کروز کنترل تطبیقی و ترمز هوشمند خودکار برای پیشگیری از برخورد نیز می‌شود.

 پرونده‌ای برای پژو 308

با این وجود 308 با قیمت معقول و کیفیت مناسب و طراحی به‌روز و پیشرانه‌های مقرون به صرفه می‌توانست یکی از کاندیداهای خوب ورود به بازار کشورمان باشد در حالی که گفته می‌شود یکی از خودروهایی که در دور جدید همکاری با پژو ساخته می‌شود، نسل بسیار قدیمی‌تر و منسوخ شده 307 خواهد بود که امیدواریم چنین اتفاقی واقع نگردد.

 پرونده‌ای برای پژو 308

 پرونده‌ای برای پژو 308

 پرونده‌ای برای پژو 308

 پرونده‌ای برای پژو 308

 پرونده‌ای برای پژو 308

 پرونده‌ای برای پژو 308

منابع:
wikipedia-whatcar



نظرات

  • محمد محمد (10 آذر 1395 ساعت 12:14)

    پژو یکی آشغال ترین خودرو دنیاست گول ظاهرش نخورید