1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی پژو RCZ در ایران

بررسی پژو RCZ در ایران

15 بهمن 1393
  • 11

 بررسی پژو RCZ در ایران

سال‌ها پیش زمانی که خودروی مفهومی در نمایشگاه‌ها در معرض دید عمومی قرار می‌گرفت ، انتظار تولید آن به هیچ وجه نمی رفت اما سال‌های اخیر کمی اوضاع صنعت و فاصله آن با علم‌های ناب کم و کمتر شده است به نحوی که بعد از مدت کوتاهی شاهد حضور خودرو‌های مفهومی در خیابان‌ها هستیم‌. از نمونه‌های آن می‌توان به مورانو و پژو RCZ اشاره کرد‌. معمولا با دیدن یک خودرو خاص چند سوال به ذهنمان می‌رسد و اصلی‌ترین آنها موتور و شتاب است که در کنار آن موارد دیگر از جمله قیمت و مصرف سوخت هم اهمیت پیدا می‌کند.

سال 2008 شرکت فرانسوی پژو در نمایشگاه فرانکفورت از یک محصول اسپرت خود با نام RCZ رونمایی کرد و این در حالی بود که سال قبل در همان نمایشگاه به‌صورت مفهومی از RCZ 308 پرده‌برداری شده بود. بالاخره در آوریل 2010 محصول RCZ روانه بازار شد و تقریبا در 80 کشور به‌جز ایالات متحده آمریکا در دسترس بود. شرکت پژو دلیل طراحی و تولید این خودرو را بیشتر جذب جوانان اعلام کرد تا بتوانند با یک خودروی جمع و جور کوپه و یک موتور قدرتمند از سواری و شتاب و همچنین ظاهری جوان‌پسند لذت کافی ببرند. پژو با ابتکار بی‌نظیری در طراحی خودرو و نگاهی کامل رو به آینده اقدام به تولید این خودرو کرده و با توجه به تبدیل یک خودروی مفهومی به یک خودروی تولیدی ، RCZ پروژه‌ای بسیار ارزشمند برای این خودرو ساز فرانسوی محسوب می‌شود ؛ پروژه‌ای که هیجان در اینچ به اینچ آن تزریق شده است‌. در اینجا خودروی پژو RCZ مدل 2013 را در خیابان‌های شیراز به چالش کشیدیم تا قدرت مانور آن‌را محک بزنیم.

 بررسی پژو RCZ در ایران

حس جوانی

پویایی و زیبایی با نسبت هماهنگ و پر جنب و جوش RCZ، سبکی نوین از پژو ارائه می‌دهد. دو برآمدگی روی سقف آن که 1500 دلار آب خورده و در ادامه قوس شیشه عقب، نه‌تنها یک شاهکار قابل توجه از مهندسان پژو است بلکه امضایی روی یک کوپه بی‌نقص بوده و نکته‌ای دقیق برای بهینه‌سازی جریان هوا جهت ایجاد آیرودینامیک عالی در RCZ است. در سپر جلو و عقب 4 سنسور UltraSonic جاساز شده تا پهنای 1845 میلی‌متری RCZ را پوشش دهد و توسط دکمه‌ای که روی داشبورد قرار داده شده می‌توان آن‌را غیرفعال کرد. انتهای در صندوق عقب اسپویلر فعال یک‌تکه قرار دارد و توسط دکمه‌ای در وسط کنسول می‌توان آن‌را باز و بسته کرد، این اسپویلر کمک بسزایی در افزایش نیروی رو به پایین در عقب خودرو می‌کند و در زمان شتابگیری یا مانورهای سریع تأثیر فراوانی در چسبندگی بالا دارد.

برای یک آخر هفته طولانی می‌توان روی یک فضای بار مناسب حساب کرد زیرا با باز کردن در صندوق فضای 384 لیتر به چشم می‌خورد که برای یک خودرو کوپه مناسب است و البته زمانی که صندلی‌های سرنشین عقب را بخوابانید فضا تا 760 لیتر افزایش پیدا می‌کند البته در اینجا بد نیست گوشه چشمی به هیوندای ولوستر بیندازیم زیرا فضای صندوق بار آن در حالت استاندارد 320 لیتر است و هنگام خواباندن صندلی عقب این فضا به 1015 لیتر می‌رسد. از نمای کنار ارتفاع 1362 میلی‌متری آن با طول 4290 میلی‌متری و حذف ستون B، نوار نقره‌ای رنگ روی سقف و رینگ‌های 10 پره‌ای مشکی رنگ 19 اینچی همخوانی دلنشینی دارند. برای حفاظت از بدنه این خودرو مالک می‌تواند از شرکت پژو یک روکش با لوگوی آن به قیمت 305 یورو خریداری کند.

 بررسی پژو RCZ در ایران

قلب فرانسوی‌ساز

از بیرون خودرو ذهن بیننده به سوی یک پژو کوپه 2سرنشینه هدایت می‌شود اما بلافاصله با باز‌کردن در خودرو متوجه 2 صندلی نیمکتی برای نشستن سرنشینان عقب خواهید شد و با وجود قوس سقف فضای اضافی تقدیم سرنشینان عقب کرده است. سوار و پیاده شدن سرنشین عقب به‌دلیل ارتفاع سقف کمی دشوار است و حتی پس از نشستن باید مانند مجسمه‌ای از سواری خشک RCZ بهره ببرند زیرا با وجود سر صندلی اسپرت دید محدودی به جلو خودرو دارید و پس از کمی وقت‌گذرانی در خودرو بد نیست سری به مراکز ماساژ بزنید.2 سرنشین جلو می‌توانند با طراحی ماهرانه و استفاده از مواد مرغوب و با کیفیت در نمای داخلی RCZ از سواری با این خودرو لذت ببرند و مطمئنا پس از روشن کردن سیستم صوتی آن با خروجی 4 اسپیکر و 2 توییتر JBL، از آن خسته نخواهند شد. سیستم تهویه جداگانه RCZ یکی دیگر از خصوصیات این کوپه استثنایی است.

صندلی‌های اسپرت به رنگ کرم و استفاده از نوارهای کروم رنگ در نقاط مختلف کابین طرحی جالب بود. یک ساعت عقربه‌ای دایره‌ای شکل در میان دو دریچه تهویه، طراحی داخلی این خودرو چشم‌اندازی از ادغام فضای لوکس و اسپرت است. صندلی‌های جلو مجهز به سیستم گرمکن بوده و با تنظیم‌کننده کاملا برقی آن می‌توان از 2 حالت حافظه ذخیره استفاده کرد. هنوز رگه‌هایی از اصالت پژو در این خودرو مشهود است به‌نوعی که دسته راهنما، دسته برف‌پاک‌کن و حتی کنترل سیستم صوتی پشت فرمان کاملا شبیه خودروی 206 است و برخلاف صندلی‌ها برای تنظیم ارتفاع فرمان باید از دسته مکانیکی زیر فرمان استفاده کرد. هنگام باز و بسته کردن درها سیستم فعال شیشه‌ها نیز مشهود است.

 بررسی پژو RCZ در ایران

سبز و پرقدرت

زمان بازکردن در موتور نکته قابل توجهی به چشم می‌خورد؛ یک تکه بودن گلگیر با در موتور؛ یعنی اگر مالک تصادف کند در زمان تعویض باید هزینه دو گلگیر و یک کاپوت خودرو خود را همزمان یعنی حدودا 1880 دلار پرداخت کند. از اینها که بگذریم لازم است بدانید این خودرو با 2 نمونه موتور 1.6 لیتری توربو و 2 لیتری توربو روانه بازار شده‌اند اما حداکثر توان آنها در 4 نمونه مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. نمونه آزمایش شده دارای موتور 1598 سی‌سی 4سیلندر توربو تزریق مستقیم بنزینی 16 سوپاپ است و این موتور 1.6 لیتری توربو می‌تواند در دور موتور 5800 دور در دقیقه حداکثر توان 156 اسب بخار تولید کند و این در حالی است که با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک حداکثر گشتاور 240 نیوتن متر در دور موتور فوق‌العاده 1400 دور در دقیقه را برای RCZ رقم می‌زند.

بعضی از افراد به‌دلیل شتاب بالای آن به اشتباه این نمونه را 2 لیتری می‌خوانند درصورتی‌که نمونه گیربکس اتوماتیک آن منحصرا روی موتور 1.6 لیتری توربو با 156 اسب بخار نصب شده که در کلاس GT پژو RCZ قرار می‌گیرد و نمونه 2لیتری آن تنها توربو دیزل است. در دیگر نمونه‌ها گیربکس خودروها دستی بوده و حداکثر توان قوی‌ترین موتور آن 270 اسب بخار مربوط به موتور 1.6 لیتری توربو در کلاس RCZ R است. این خودرو با چنین موتوری جزو کندترین مدل RCZ است زیرا به گفته کمپانی پژو در وضعیت ایده‌آل شتاب صفر تا 100 آن 9 ثانیه است اما نمونه دنده دستی این مدل می‌تواند در مدت زمان 8.3 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 برساند. نمونه دیگری با همین موتور 1.6 لیتر و قدرت 200 اسب نیز موجود است که می تواند سرعت خود را در زمانی حدود 7.0 ثانیه از صفر به 100 برساند.

قوی‌ترین RCZ یعنی نمونه R می‌تواند با موتور 1.6 لیتری توربو 270 اسبی در مدت زمان 5.9 ثانیه از حالت سکون به 100 کیلومتر در ساعت جهش کند. اگر بخواهید در مورد میزان آلایندگی RCZ یا همان میزان تولید دی اکسید کربن (CO2) یا گازهای گلخانه‌ای بدانید، نمونه آزمایش شده با استاندارد EURO5 برابر 168 گرم به ازای هر کیلومتر است، در صورتی‌که نمونه RCZ R با استاندارد EURO6 تنها 145 گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند.شاید دیگر زمان شیطنت‌های پر آلاینده و پرمصرف به پایان رسیده، دیگر یک موتور حجیم 6 سیلندری برای 270 اسب بخار لازم نباشد و شاید هنوز زمان خداحافظی با خودرو‌های قدرتمند فرا نرسیده باشد.

 بررسی پژو RCZ در ایران

شیطنت با RCZ

در زمان حرکت در هر سرعت و دور موتوری که پدال گاز را می‌فشردیم صدای دلچسبی از RCZ به گوش نمی‌خورد و به گفته مالک خودرو این موضوع کمی آزاردهنده و مستلزم تغییرات در سیستم اگزوز است. براساس ظاهر کوپه خودرو نمی‌توان توقع سیستم تعلیق نرمی از آن داشت و یکی از مزیت‌های دیگر RCZ تجهیز شدن آن به یک سیستم تعلیق توسعه داده شده از جمله در جلو مجهز به سیستم تعلیق مک‌فرسون با میل تعادل و در عقب مجهز به سیستم تعلیق U شکل با پشتیبانی دو بازو کمکی و میل تعادل است؛ البته شاید دست اندازهای خیابان محسوس باشد اما به‌دلیل وجود لاستیک‌های 245/40ZR19 این مهم به حداقل خود رسیده است.

در ادامه آزمایش رانندگی کمی حس شیطنتمان گل کرد و قدرت چسبندگی RCZ را به چالش کشیدیم؛ فرمان چرم اسپرت آن‌را در سرعت 80 کیلومتر در ساعت، به سرعت چپ و راست کردیم تا ضعف خود را نشان دهد اما با وجود آنکه محور جلو است به خوبی به آسفالت چنگ می‌زد و در مسیر تعیین شده ادامه داد، فاصله دو محور 2612 میلی‌متر و فاصله عرضی مرکز چرخ‌های جلو 1580 میلی‌متر و چرخ‌های عقب 1593 میلی‌متر در این موضوع بی دلیل نیستند و به صورت علمی نشان‌دهنده تعادل بهتر است. سرعت خودرو را افزایش دادیم و برای بار دیگر امتحان کردیم، در سرعت 110 کیلومتر در ساعت کمی تمایل به بی تعادلی داشت اما بازهم یکدنده بود تا اینکه دسته ترمز دستی را برای کمی بی تعادل کردن RCZ کشیدیم و پس از جیغ و دود لاستیک در هر سمت که فرمان هیدرولیک آن‌را می‌چرخاندیم با دقت فوق العاده و پاسخ بسیار عالی قابل کنترل روبه‌رو شدیم و با قدرت موتوری که داشت بدون سرخوردگی به مسیرش ادامه می‌داد.

پدال ترمز و پدال گاز هم سطح نیستند و این موضوع باعث خستگی مچ پا در ترافیک‌های طولانی می‌شود که جزو معایب آن محسوب می‌شود.هنگام دور زدن باید کمی دقت کرد به دلیل آنکه فضای جلو دید مناسبی ندارد و دماغه خودرو تا مرکز چرخ جلو 934 میلی‌متر است. در این خودرو سواری اسپرت‌تر به دلیل کاهش 20 میلی‌متری ارتفاع صندلی راننده و کاهش 40 میلی‌متری مرکز ثقل خودرو به نسبت پژو 308‌هاچ‌بک محسوس است.

وقت ثبت شتاب صفر تا 100 خودرو رسید و با لانچ مطلوب از جای خودش کنده شد، به موازات افزایش اعداد ثانیه‌شمار، عقربه کیلومترسنج هم رفته رفته به عدد 100 کیلومتر در ساعت نزدیک می‌شد تا اینکه عدد 10.9 ثانیه رکورد زد. اصلا این زمان مطلوب نبود و بازهم تلاش کردیم برای کاهش زمان شتاب RCZ با موتور 1.6 لیتری توربو و حداکثر قدرت 156 اسب بخار، دنده را در حالت تعویض دستی قرار دادیم و با فشردن دکمه S کنار دسته دنده استیلش حالت اسپرت را فعال کردیم. استارت دوباره، با نزدیک شدن دورسنج موتور به خط قرمز دنده را افزایش دادیم البته یادتان باشد اگر فراموش کنید دنده را تعویض کنید برای کاهش آسیب‌دیدگی گیربکس خودرو به طور اتوماتیک دنده تعویض می‌شود؛ این بار زمان 10.12 ثانیه مشاهده شد و تلاش برای بهتر کردن این زمان بیهوده بود و البته با مجموع وزن 160 کیلوگرم به 1424 کیلوگرمی خودرو می‌توان دلیل بر زمان نامطلوب RCZ دانست.

با لمس پدال ترمز متوجه شدیم ترمز این خودرو بسیار فعال و در عین حال قدرتمند است و با مرور بر مشخصات سیستم ترمز متوجه شدیم در جلو مجهز به دیسک‌هایی با قطر 302 میلی‌متر و ضخامت 26 میلی‌متر است در صورتی‌که نمونه 1.6 لیتری 200 اسب بخار (RCZ R) این اندازه به قطر340 میلی‌متر و ضخامت 30 میلی‌متر تغییر می‌کند و دیسک‌های عقب در تمام مدل‌ها یک نمونه استاندارد به قطر 290 میلی‌متر با 12 میلی‌متر ضخامت نصب شده است؛ RCZ آزمایش شده می‌تواند در مدت زمان 4.2 ثانیه سرعت خود را از 100 به صفر برساند. طراحان برای آنکه قدرت مانور RCZ را افزایش دهند آن را به سیستم کنترل کشش (ESP) تجهیز کردند و برای دسترسی بهتر راننده برای غیرفعال کردن آن دکمه ESP Off/On را روی داشبورد جاساز کرده‌اند. نمونه‌های گیربکس دستی RCZ سیستم کنترل کشش هوشمند (ASR) نصب شده و به طور خودکار نیروی کشش از هر دو چرخ جلو را با توجه به سطح گرفته و واکنش نشان می‌دهد و از ثبات کنترل پویا (DSC)، توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBFD) و ترمز اضطراری و کمکی (EBA) را می‌توان با غیرفعال کردن ESP براساس تجربه و خواستار بطور کامل سیستم‌های کنترل کشش را قطع کرد.

براساس این آزمایش نتیجه می‌گیریم خودروی پژو RCZ با موتور 1.6 لیتری توربو و توان 156 اسب بخار با گیربکس اتوماتیک قیمتی برابر 26 هزار یورو دارد و می‌تواند انتخاب مناسبی برای جوانان خاص‌پسند باشد اما دقت کنید روبه‌روی آن هیوندای ولوستر 1.6 لیتری توربو 183 اسب بخاری با قیمت 27 هزار دلار (گیربکس اتوماتیک) قرار گرفته است. مصرف سوخت RCZ با وجود باک 55لیتری به ازا هر 100 کیلومتر در شهر 10.3 لیتر و در جاده 5.5 لیتر است؛ یعنی با یک مخزن سوخت می‌تواند مسافت 748 کیلومتری را طی کند اما هیوندای ولوستر با حجم مخزن سوخت 50 لیتر به ازا هر 100 کیلومتر در شهر 11.8 لیتر و در جاده 9.1 لیتر مصرف می‌کند و می‌تواند با یک مخزن سوخت مسافت 555 کیلومتر را طی کند.

در سایت‌های مختلف نظرسنجی خودرویی پژو RCZ از 5 امتیاز توانسته بود نمره 4.9 بگیرد و بیشترین نظرات به‌سوی ظاهر زیبا و خاص، موتورهای اقتصادی براساس ارزش پول ذکر شده بود البته عیب آن‌هم دید ضعیف و صندلی تنگ در ردیف عقب اعلام شد. در روبه‌روی آن خودروی ولوستر از 5 امتیاز براساس کیفیت ساخت و طراحی هوشمندانه امتیاز 3.2 را از 5 امتیاز نصیب خود کرده بود.

پژو RCZ برای کسانی که عاشق شتاب و چسبندگی بالا هستند کاملا مناسب است و به نسبت هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند امکانات و کیفیت خوبی به‌دست می‌آورند.



نظرات

  • آرش آرش (11 آبان 1398 ساعت 15:00)

    ببخشید قیمت تمام شده ی این ماشین چقدر میوفته, و آیا چطور میشه اون رو تهیه کرد

  • گالاردو گالاردو (18 بهمن 1393 ساعت 16:59)

    این مدل از پژو همه ی فاکتورهای لازم جهت واردات و قیمت گذاری مناسب رو داره..

  • رخش جاده رخش جاده (15 بهمن 1393 ساعت 20:11)

    اییییییییییییییین همه تشکیلات موتورش 1.6 لیتریه !! مثل 206 هست!

    علاقمند به ماشین علاقمند به ماشین (19 بهمن 1393 ساعت 03:52)

    سلام دوست عزیز. فکر کنم متن رو با دقت نخوندی . یه نگاهی به اعداد و ارقام قدرت و گشتاور این ماشین بنداز و بعد موتورش رو با 206 بازار ایران مقایسه کن. موتور ماشینهای جدید خیلی نسبت به ماشینهایی که شما تو ایران سوار میشید فرق کرده....برای نمونه بگم که موتور سه سیلندر 1200 سی سی 308 جدید از موتور 4 سیلندر 2000 سی سی زانتیای موجود در ایران قویتره. پیشنهاد میکنم یه مطالعه ای راجع به موتورهای کم حجم توربوی جدید داشته باشی. موفق باشی

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (15 بهمن 1393 ساعت 17:55)

    پژو میتونه از این هم موفق تر باشه.

    فوجی فوجی (15 بهمن 1393 ساعت 19:07)

    بله با استاد نظر دادن..........

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (15 بهمن 1393 ساعت 17:44)

    ماشین جالبیه

  • محمدماجد محمدماجد (15 بهمن 1393 ساعت 16:16)

    چرا پلاکش نکردن

  • مهدی صا مهدی صا (15 بهمن 1393 ساعت 13:35)

    پشتش شبیه پورشه است !

  • برندآینده برندآینده (15 بهمن 1393 ساعت 09:00)

    مگه ایران اومده؟؟؟؟؟

  • آفرین آفرین (15 بهمن 1393 ساعت 07:09)

    این همه انسانها با سلایق و ایده های مختلف در دنیا زندگی میکنند بالطبع نیاز آنها مدل های مختلف خودرو را طلب می کند .