1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. مقایسه پژو پارس TU5 و سمند سورن ELX با موتور EF7

مقایسه پژو پارس TU5 و سمند سورن ELX با موتور EF7

6 آذر 1395
  • 18

چند وقتی است که قصد خرید خودرویی با قیمتی در حدود 40 میلیون تومان دارم. در ابتدا خودروهای دست‌دوم را از لیست انتخاب‌هایم حذف کردم چراکه نمونه‌های صفرکیلومتر را ترجیح می‌دهم. همچنین ازآنجایی‌که به‌هیچ‌عنوان تمایل و علاقه‌ای به خرید خودروهای چینی ندارم، انتخاب‌هایم محدود به محصولات داخلی آن‌هم ساخته‌های ایران‌خودرو شد. در بین محصولات این شرکت دو خودرویی که از سر اجبار توجهم را جلب کرده‌اند، پژو پارس LX با موتور TU5 و سورن ELX با موتور EF7 هستند. البته دراین‌ بین نیم‌نگاهی هم به پژو 206 صندوقدار V8 داشته‌ام؛ بنابراین در سایت‌ها و مجلات گوناگون خودرویی بررسی‌های فراوانی پیرامون این دو خودرو انجام داده و از مالکین آن‌ها نیز بسیار پرس‌وجو کرده‌ام.

بنابراین هرچند هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌ام، اما با توجه به بررسی‌هایی که طی چند ماه گذشته انجام داده‌ام، تقریباً اطلاعات کاملی از مزایا و معایب پارس LX و سورن ELX کسب نموده‌ام. به همین دلیل تصمیم گرفتم مقایسه‌ای میان این دو خودرو انجام دهم تا هم اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار داده باشم و هم از تجربیات و پیشنهادات مخاطبین عزیز بهره‌مند گردم. ذکر این نکته ضروری است که شخصاً هیچ تعصبی نسبت به هیچ بک از این دو خودرو نداشته و صرفاً به‌عنوان یک خریدار به آن‌ها نگاه می‌کنم؛ بنابراین سعی کرده هم تا حد امکان مقایسهٔ عادلانه‌ای بین سورن و پارس انجام دهم.

 پژو پارس TU5 بخریم یا سمند سورن ELX با موتور EF7؟

طراحی خارجی

در مورد طراحی خارجی این دو خودرو حرف زیادی نمی‌توان زد چراکه سال‌ها است در خیابان‌های کشور حضورداشته و همه چندین و چند بار آن‌ها را دیده‌اند. خصوصاً پژو پارس که نزدیک به 17 سال است با همین طراحی ظاهری در حال تولید است. بااین‌حال بحث برتری طراحی میان پارس و سورن بحثی کاملاً سلیقه‌ای است چراکه برخی پارس و برخی سورن را می‌پسندند. ولی سورن به لطف طراحی جدیدتر، تقاضای کمتر و حضور کمتر در خیابان‌ها، کمتر از پارس تکراری شده است. بعلاوه سورن فیس‌لیفتی از سمند LX است که هرچند هماهنگی طراحی LX در آن دیده نمی‌شود اما چهره‌ای بروزتر و مدرن‌تری را به نمایش می‌گذارد. در سوی دیگر پارس قرار دارد که هرچند کاملاً پیر و تکراری شده است اما همچنان جذابیت خود در بازار را حفظ نموده و تقاضای بالایی دارد. ولی در کل سورن با فرم سپرهای یکپارچه با بدنه، چراغ‌های عقب LED و زه‌های جانبی همرنگ بدنه، طراحی بروزتری نسبت به پارس دارد هرچند که پارس نیز طراحی هماهنگ‌تری دارد.

 پژو پارس TU5 بخریم یا سمند سورن ELX با موتور EF7؟

طراحی داخلی

سورن به‌عنوان فیس‌لیفتی از سمند LX در سال 1385 معرفی شد و هرچند در بیرون تفاوت‌های زیادی با LX داشت اما در داخل از داشبورد و تریمی کاملاً مشابه سمند استفاده می‌کرد؛ اما چندی بعد ایران‌خودرو دست‌به‌کار شده و داشبورد کاملاً جدیدی را برای سورن ارائه کرد که انصافاً در مقایسه با تولیدات داخلی، طراحی زیبا و هماهنگی دارد. سورن با داشبورد جدید با نام سورن ELX عرضه شد اما در سال 1392 نمونهٔ جدیدی از آن با نام سورن ELX سال یا کلاس 11 ارائه شد که در داشبورد تغییراتی داشته و مجهز به دکمه‌های کنترلی روی فرمان شده بود.

 پژو پارس TU5 بخریم یا سمند سورن ELX با موتور EF7؟

ایران‌خودرو همچنین برای پارس هم به دلیل کهنگی طراحی داخلی، داشبورد جدیدی ارائه کرد که هرچند نسبت به قبل طراحی بهتری دارد اما کیفیت متریال داخلی آن بسیار افت کرده است. بااین‌حال پارس LX به دلیل تریم کرم‌رنگ داخلی، لوکس‌تر و زیباتر از سورن ELX سال با تریم مشکی‌رنگ به نظر می‌رسد ولی ازلحاظ کیفیت داخلی به‌وضوح سورن یک سر و گردن بالاتر از پارس قرار می‌گیرد چراکه جنس داشبورد پارس از پلاستیک خشک بوده که کاملاً بی‌کیفیت است درحالی‌که سورن از این لحاظ وضعیت بهتری دارد.

تجهیزات

هر دو خودروی موردنظر ما از محصولات به‌اصطلاح لوکس و رده‌بالای ایران‌خودرو بشمار می‌روند و به همین دلیل در رنج قیمتی خود تجهیزات نسبتاً مناسبی را ارائه می‌کنند. از تجهیزات مشترک هر دو خودرو می‌توان به ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ با ABS و EBD، دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با غربیلک مجهز به دکمه‌های کنترلی، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی و تا شونده اتوماتیک، شیشه‌های برقی هر چهاردر، سنسور دنده‌عقب، رینگ‌اسپرت آلومینیومی و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو اشاره کرد درحالی‌که سورن با گرم‌کن آینه‌های جانبی، دسترسی از داخل خودرو به صندوق بار، پاور ویندوز، تنظیم زاویهٔ نور چراغ‌های جلو و کیفیت بهتر سیستم صوتی بالاتر از پارس قرار می‌گیرد.

 پژو پارس TU5 بخریم یا سمند سورن ELX با موتور EF7؟

پیشرانه

پارس موردنظر من از نوع LX یعنی مجهز به پیشرانهٔ TU5 متعلق به پژو 206 تیپ 5 است. موتوری با 1600 سی‌سی حجم، 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور. در سوی دیگر سورن نیز این اواخر فقط با موتور به‌اصطلاح ملی EF7 عرضه می‌شود؛ یعنی موتوری که دیدگاه‌های مثبت و منفی کاملاً متضادی نسبت به آن وجود دارد. درهرحال EF7 پیشرانه‌ای با 1700 سی‌سی حجم است که با تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته کردن سوپاپ‌ها، 114 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که هرچند نسبت به موتورهای روز دنیا بازدهی پایینی دارد اما با توجه به پیشرانه‌های محصولات داخلی می‌توان خروجی موتور EF7 را نسبتاً معقول و مناسب دانست. البته ایران‌خودرو به‌تازگی نسخهٔ توربوی سورن را هم عرضه کرده که 150 اسب بخار قدرت دارد.

 پژو پارس TU5 بخریم یا سمند سورن ELX با موتور EF7؟

رانندگی

بر روی کاغذ سورن با 6 اسب بخار قدرت بیشتر و 13 نیوتن متر گشتاور بیشتر برتر از پارس به نظر می‌رسد اما از یک‌سو اضافه‌وزن 72 کیلوگرمی سورن نسبت به پارس و از یک‌سو مشکل گاز نخوردن و یا به‌اصطلاح کُپ کردن در دنده‌های یک و دو موجب می‌شود که پارس علیرغم توان کمتر در شتاب اولیه برتر میدان باشد؛ اما مشکل پارس عدم همخوانی موتور و بدنه است یعنی هرچند موتور TU5 مصرف سوخت کمتری از موتور قبلی XU7 دارد اما برای هیکل سنگین پارس ضعیف بوده و کشش موتور قبلی را ندارد بنابراین در سربالایی‌ها خصوصاً هنگام پُر بودن سرنشینان کاملاً کم آورده و نیاز به معکوس پیدا می‌کند. این در حالی است که سورن در شتاب ثانویه بر پارس برتری داشته و حتی با دنده 5 هم شیب‌ها را طی می‌کند. به همین دلیل شتاب صفرتاصد سورن 12 ثانیه است درحالی‌که پارس در دنده‌های 3 به بعد با افت توان مواجه شده و برای رسیدن به صد کیلومتر در ساعت به 13.2 ثانیه زمان احتیاج دارد.

 پژو پارس TU5 بخریم یا سمند سورن ELX با موتور EF7؟

هندلینگ و راحتی دو خودرو تقریباً در یک سطح است اما سورن به دلیل وزن سنگین‌تر و کشش بیشتر، برای جاده‌های برون‌شهری مناسب‌تر است درحالی‌که پارس در شهرها چابک‌تر عمل می‌کند. در بحث ترمز گیری هم برتری با سورن است و عملکرد بهتری دارد درحالی‌که هنگام حرکت با دور موتور بالاتر از 3000 rpm صدای موتور TU5 پارس بیشتر از سورن به داخل کابین می‌آید؛ اما در بحث مصرف سوخت طبق اعلام ایران‌خودرو، پژو پارس LX به‌صورت ترکیبی 7.5 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند که بهتر از مصرف 8.1 لیتری سورن ELX است.

نتیجه

پس از بیان موارد بالا با توجه به حدود 600 هزار تومان قیمت کمتر سورن و تجهیزات بیشتر، کیفیت بالاتر و قدرت بیشتر آن می‌توان سورن ELX کلاس 11 را پیروز این رقابت دانست اما تقاضای بازار کاملاً برعکس است به‌گونه‌ای که پارس و خصوصاً مدل LX فروش بسیار بیشتری نسبت به سورن دارد. از سوی دیگر سورن در بخش بازار دست‌دوم هم مغلوب پارس شده و دیرتر و با افت قیمت بیشتری فروش می‌رود؛ بنابراین در کل می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که اگر اصطلاحاً تو بورس بودن، طراحی داخلی زیباتر و تا حدودی مصرف کمتر مدنظر باشد پارس LX انتخاب بهتری است اما اگر تجهیزات بیشتر، کیفیت بالاتر و شتاب و کشش را مهم بدانیم قطعاً سورن ELX EF7 پیروز میدان است.

البته همین فروش پایین‌تر سورن نیز می‌تواند برای برخی افراد نقطهٔ مثبتی باشد چراکه مشابه آن کمتر در خیابان‌ها دیده شده، دیرتر تکراری می‌شود و از همه مهم‌تر نسخهٔ وانت آن هنوز ساخته نشده است (آریسان)! با‌این‌وجود در کل هیچ‌یک از این دو خودرو را با توجه به پیشرفت‌های صنعت خودروسازی مدرن جهانی نمی‌توان گزینه‌های ایده آلی دانست اما در این بازار انحصاری داخلی چاره‌ای جز خرید این چهارچرخه‌های وطنی وجود ندارد و در غیر این صورت باید سراغ نمونه‌های چینی رفت که شخصاً علاقه‌ای به آن‌ها ندارم.

مشخصات فنی

 پژو پارس TU5 بخریم یا سمند سورن ELX با موتور EF7؟

منبع:پدال



نظرات

  • Masuod Masuod (13 تیر 1396 ساعت 12:01)

    به نظرم پرایدچیزدیگه ای هس

  • حامد کرمی حامد کرمی (12 فروردین 1396 ساعت 07:14)

    خیلی عالی بود نظر من کامل عوض شد و سورن انتخاب میکنم

  • salar salar (11 دی 1395 ساعت 15:26)

    ضمن تشکر از شما .
    بنظر من اگه 206بخرین برنده این چون اولا طراحی داخلی و پلتفرمش فرانسویه .بنظر من زیاد هم که بعضیا میگن خشک نیست .
    چون وزنش کمه بخاطر همون میگن خشکه .

    علی علی (1 اردیبهشت 1399 ساعت 12:46)

    با سلام پژو 206 ماشین کوچیکیه و راحت چپ میکنه

  • پرویز پرویز (7 آذر 1395 ساعت 09:44)

    (و از یک‌سو مشکل گاز نخوردن و یا به‌اصطلاح کُپ کردن در دنده‌های یک و دو ):من سه ماهه که هر نمایندگی بردم گفتن نمیشه کارییش کرد.تازه الان فهمیدم همه ef7 ها این مشکلو دارن و ایران خودرو هیچ کاری نمیکنه.این ماشین رو بفروشم با همه ایرانی بودنم دیگه محاله ماشین ایرانی بخرم

  • Kiya Kiya (7 آذر 1395 ساعت 09:37)

    از هر لحاظ پارس tu5 خیلی عالی آزمایششم پس داده

  • معراج معراج (7 آذر 1395 ساعت 09:36)

    ما که هردو را سوار شدیم واستفاده کردیم هردو سر و ته ی کرباسند چاره ای نداری باید بخری

  • رضا خانی رضا خانی (7 آذر 1395 ساعت 09:02)

    سورن ازهمه لحاظ بهتره ولی متاسفانه موتور ای اف تولید جدید خیلی زود به تعمیر میرسه و هزینه تعمیر و نگهداریش زیاد تره حتی هزینه اجرت تعمیرش نصبت به ایکس 5 خلی بالاتره متاسفانه راه دسترسی به بعضی قتعاتش خیلی مزخرفه .این دلیل بد اقبالی سورن ای اف هستش.در کل انتخاب بین بد و بدتر هستش وگرنه حیف ما ایرانیا نیست سوار این ماشینای اشغال بشیم با همین پول تو اروپا میشه بهترین ماشینا رو سوار شد .

  • Milad Milad (7 آذر 1395 ساعت 08:19)

    سورن خیلی بهتره.

  • مهدی مهدی (6 آذر 1395 ساعت 23:57)

    باسلام جوری مقایسه کردین انگارلامبورگینی وبامازراتی هستنددوخودروی پرمصرف وپراصطلاک وباایمنی پایین ..ماشین های کره وژاپن کجااین آشغالا کجا

  • علی علی (6 آذر 1395 ساعت 22:33)

    ممنون

  • هم وطن هم وطن (6 آذر 1395 ساعت 20:24)

    با تشکر از مقاله خوبتون
    به نظرم منم برتری ازآن سورن هست
    در مورد فروش بیشتر پارس میشه گفت که به راهی که اکثر مردم می روند شک کن!!

  • محسن محسن (6 آذر 1395 ساعت 18:41)

    هیچ موتوری در ایران خودرو فعلا نیست که توان رقابت با ای اف ۷ را داشته باشد موتور تی یو ۵ واقعا هیچی واسه گفتن نداره مردم فقط به دلیل بدنه پارس کمی میخرنش که اونم الان متوجه شدن تی یو ۵ واقعا بدرد نخوره به خصوص نسل جوون الان همه طرفدار ای اف ۷ شدن خدارا شکر از سال ۹۳ به بعد هم مشکلاتش برطرف شده از لحاظ امکانات و اپشن ها و قیمت هم سورن خیلی بالاتر از پارس هستش افرادی که کمی دانش فنی داشته باشن و سطح سوادشون یاری کنه بعید میدونم پارس را انتخاب کنند اونم با موتور تی یو ۵ ایرانخودرو داره میکنه تو پاچه مردم چه خبره ۳۷ میلیون پول پارس با این موتور بی ارزش. پشت ای اف۷ تکسوز هر کسی بشینه عاشقش میشه.

    کارشناس کارشناس (9 آذر 1395 ساعت 16:10)

    سلام. من کارشناس ارشد مکانیک و جوان هم هستم! و پارس رو انتخاب کردم. در خدمتتون هستم....

    ماهان ماهان (11 خرداد 1399 ساعت 00:08)

    داداش کجایی ک سال ۹۹ باید ۱۳۷ میلیون بدیم بالای این اشغال ۳۷ میلیون ک خیلی خوبه

  • محمد محمد (6 آذر 1395 ساعت 18:38)

    ضمن تشکر از مقاله مفیدتان به نظر من از نظر کم صدا بودن و راحتی خودرو پژو ۲۰۶ وی ۸ از پارس و سورن بهتر می باشد . البته اگر علاقه به خرید دست دوم هم داشته باشید پژو ۲۰۶ وی ۹ با گیربکس اتومات هم خیلی ماشینه خوبیه!

  • مهدی مهدی (6 آذر 1395 ساعت 17:51)

    با توجه به تجربه سواری این دو ماشین که داشتم می تونم بگم که صدای موتور در داخل هر دو ماشین بعد از دور موتور ۳۰۰۰ خیلی وحشتناک بم و غیر قابل تحمل است و پس از کارکرد حدودا بیست هزار تا از کل ماشین تو دست اندازها صدا میاد و هر دو بسیار بی کیفیت هستند.عدم هماهنگی گیربگس در هر دو ماشین باعث شده که هیچکدوم ماشینای چالاکی نیستند.سورن کشش خوبی تو سربالایی داره.ولی همون طور که تو مطلب بالا گفته شده تو دنده یک و دو پارس tu5 یه کم بهتره.اجزای داخل موتور سورن بسیار بد دست است و برای تعویض لامپ های چراغ های کناری جلو زحمت زیادی لازم است.پارس بسیار نا امن است و در اکثر تصادفات شدید باعث آسیب به سر نشین می شود و.....

  • kgh kgh (6 آذر 1395 ساعت 12:14)

    ضمن تشکر بابت این مقاله مفید فکر میکنم بد نبود ال نود هم در این مقاله مقایسه میشد قیمتش در همین حد 40 میلیون هست ایران خودرو هم تولید میکنه