1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

14 مرداد 1394
  • 18

سال 1379 بود که تلویزیون تیزر تبلیغاتی جالبی را از محصول جدید ایران خودرو پخش می کرد.یک پژو متفاوت از 405 تکراری همیشه در صحنه،با رنگ آلبالویی در مقابل دوربین مانور می داد و نام پژو پرشیا بر صفحه تلویزیون نقش می بست.تنها چند ماه بعد البته نام این محصول به پارس تغییر کرد و حالا که پانزده سال از آن دوران می گذرد هنوز هم شاهد تولید همان خودرو با همان چهره و مشخصات از سوی ایران خودرو هستیم،البته در کنار مدل قدیمی و اصطلاحا 8 سوپاپ، چند سالی است که بزرگترین خودروساز کشورمان مدل های 16 سوپاپ پارس را هم به سبد تولیدی خود افزوده است و برای بررسی این آشنای قدیمی بر آن شدیم تا به سراغ یکی از نمونه های صفر کیلومتر از پارس LX با موتور 1.6 لیتری TU5 برویم.خودرویی نام آشنا با بدنه ای پانزده ساله، موتور و گیربکسی ده ساله و درصد ساخت داخل بسیار بالا که قاعدتا باید محصولی کم و عیب و نقص حداقل در چند هزار کیلومتر اول باشد.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

به روز رسانی های خارجی بدنه نسبت به پرشیای سال 1380 به افزوده شدن راهنما بر روی آینه های جانبی،تغییر طرح رینگ اسپرت و جزییاتی از این دست محدود می شود اما همانطور که در تصویر مشخص است، هنوز هم قلاب مخصوص بکسل کردن خودرو به شکل عجیب و بسیار مشخصی در معرض دید قرار دارد و این نکته ایست که حتی در خودروهای چینی هم دیده نمی شود.همچنین مونتاژ کاپوت به درستی انجام نشده و فاصله این قطعه با گلگیرهای چپ و راست یکسان نیست.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

خوشبختانه در داخل کابین تغییراتی را شاهد هستیم.داشبورد جدید طراحی و کیفیت ساخت نسبتا خوبی دارد و با توجه به قیمت کلی خودرو و ماشین های رقیب،نمره قبولی می گیرد،اما طراحی فرمان مجهز به ایربگ به شکلی انجام شده که عملا بخشی از دید راننده نسبت به مجموعه پشت آمپر را مختل می کند.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

بعد از خرید خودرو می توانید یک روز تعطیل کامل را با بستن و سفت کردن پیچ و مهره ها نیمه باز به خوبی و خوشی سپری کنید.بسیاری پیچ ها شل هستند و برخی دیگر نیز مانند این تصویر به کلی از جای خود خارج شده اند.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

مکانیزم باز کننده کاپوت نیز در نوع خود بسیار جالب است،اتصال این قطعه پلاستیکی به مجموعه فلزی قفل کاپوت تنها با یک پین 2 سانتی متری پلاستیکی انجام شده است و خارج شدن این پین از جای خود که در همان روز نخست اتفاق افتاد، معضلی را برای خریدار پدید آورده بود.جالب تر آنکه به دلیل طراحی بسیار خاص این قسمت،جایگزینی این پین شکننده پلاستیکی با پیچ و مهره فلزی هم تقریبا امکان پذیر نیست،چرا که عملا فضایی برای بستن مهره وجود ندارد.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

این سومین مرتبه است که طراحی مجموعه پشت آمپر پارس تغییر کرده است اما اینبار باید اعتراف کرد که این کار با ظرافت و خوش سلیقگی انجام شده و می توان این تغییر را در زمره نکات مثبت پارس LX با داشبورد جدید توصیف کرد.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

هم سطح بودن مجموعه پدال های گاز و ترمز ،نکته ایست که می تواند بر روی ایمنی رانندگی نیز تاثیر گذار باشد و این نکته در بسیاری خودروهای مدرن به دقت رعایت می شود،اما سطح پدال های گاز و ترمز پارس LX چند سانتی متر با یکدیگر فاصله دارند.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

در این تصویر شاهد آب شدن چسب آب بندی چراغ جلو پارس در اثر گرمای شدید پیشرانه هستیم.ظاهرا بعد از گذشت 15 سال از تولید چنین خودرویی، هنوز سازندگان در مورد رفع عیوب ساده یا جلوگیری از پیدایش ایراد های جدید تلاش چندانی نمی کنند.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

فاصله زیاد بین چرخ و گلگیر دیگر به امری عادی در خودروهای ساخت داخل مبدل شده است.فاصله کف اکثر خودروهای ایرانی به این دلیل،حتی از SUV ها و خودروهای اصطلاحا شاسی بلند نیز بیشتر است.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

در نمای عقب چهار حسگر فاصله سنج بر روی سپر عقب و درز بسیار بزرگ درب صندوق عقب حسابی توی ذوق می زند.جایگزین شدن ترمز های دیسکی چرخ های عقب به جانی نمونه کاسه ای و قدیمی، از جمله معدود تغییرات فنی است که حتی در ظاهر خودرو نیز تاثیر مثبتی به دنبال داشته است.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

تعویض باتری، خریداری جعبه مخصوص محافظت از ECU و تعویض تایرهای فابریک با نمونه های خارجی از جمله اولین کارهای خریدار پس از تحویل خودرو بوده اند که در مجموع هزینه ای در حدود یک میلیون تومان را به همراه داشته اند.مشخص نیست که چرا خودروسازان تجهیزاتی مانند قفل ECU یا تایرهای با کیفیت را به صورت استاندارد یا تجهیزات آپشن ارائه نمی دهند.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

دست دنده در نگاه اول خوش فرم و نسبتا با کیفیت به نظر می رسد اما احساس تعویض دنده ها چندان جالب نیست و فاصله فیزیکی بین دنده ها نیز زیاد به نظر می رسد.همچنین در زمان رانندگی به نظر می رسد که صدای اضافی واضحی از جعبه دنده شنیده می شود.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

طراحی تریم داخلی در مجموع به خوبی انجام شده است و از برخی خودروهای چینی رقیب چشم نواز تر به نظر می رسد اما کیفیت پلاستیک خشک اجزای داخلی کابین چندان خوب نیست.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

این داشبورد جالب با طراحی خوب تحت تاثیر مونتاژ ضعیف قرار گرفته است و به سر و صدا افتادن قطعات داخلی کابین در بلند مدت چندان عجیب به نظر نمی رسد.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

دریچه گاز سیمی تاخیر چندانی نسبت به فشردن پدال گاز نشان نمی دهد و از این نظر نسبت به دریچه گاز برقی مزیت هایی دارد.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

باز بودن پیچ های شل گیر در فضای درونی گلیگر سر و صدای اضافه عجیبی را به وجود می آورد که پس از بستن پیچ ها به آسانی رفع می شود.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

این دریچه و محفظه بدون درب در سمت چپ ستون فرمان تعبیه شده است تا برای نگهداری وسایلی مانند مدارک خودرو،دسته کلید ، فندک و .....مورد استفاده واقع شود اما شیب زیاد این قسمت و تیز بودن لبه های آن مشکل ساز به نظر می رسد.

 بررسی پژو پارس LX صفر کیلومتر

صدای باد در سرعت های بالا معمولا به مسائل آیرودینامیکی،نحوه عایق کاری و اشتباهات مونتاژی مشابه همین مورد مربوط می شود.فاصله و درزی که بین پایه بیرونی آینه و سطح شیشه وجود دارد، صدای خاصی را در سرعت های بالا به وجود می آورد،اما این تنها صدای اضافه در هنگام رانندگی با پارس LX نیست.چرا که صدایی شبیه خرابی بلبرینگ چرخ عقب،صدای اضافی گیربکس،لرزش برخی قطعات تریم داخلی و صدای نه چندان جالب پیشرانه در دور موتور بیش از 3000 نیز به وضوح شنیده می شود.آی کاش پارس LX بعد از گذشت پانزده سال از تولید مدل اولیه با خودرویی بسیار بهتر و با کیفیت تر جایگزین می شد و یا حداقل کیفیت ساختی بهتر از این داشت.



نظرات

  • Mohamd Mohamd (11 دی 1401 ساعت 17:57)

    دوستان عزیز جاتون خالی این الان ۵۶۰ تومن شده و ناقابل یه راهنما روگلگیر و صندلی برقی و رینگ و ترمز عقب دیسکی رو برداشتن جاش بدنه حلبی گذاشتن الان موندم تحریر گر سایت اونو ببینه چی میگه.....!

  • Mohammad Mohammad (9 خرداد 1399 ساعت 15:44)

    خسته نباشید
    داداش این طرح کلیدایه فرمون ک گذاشتی برایه همه نمونه هاشه یا فقط برایه یه کلاس خاصه؟
    بعد اون شما بین رانا و پارس ال ایکس کدومو بیشتر پمیپسندین؟از همه لحاظ

    ali ali (12 شهریور 1399 ساعت 21:25)

    قطعا پارس tu5 بهتره از هر نظر
    از نظر سیستم برق کشی - طراحی - آپشن- زیبایی - بازار خرید و فروش بهتری هم داره

  • فرهاد فرهاد (7 بهمن 1398 ساعت 04:57)

    طراحیش مربوط میشه به پژو 406 که 25سال پیش در فرانسه تولید شد405 خودرویی بدون آپشن بود اما 406 با 3ایربگ و تجهیزات اضافی تولید شد و چندسال بعد به ایران خودرو رسید فقط نمای چراغهای عقب رو تغیر دادن به نظرم تا سال90 ماشین خوبی بود الان نه کیفیت اون موقعش رو داره نه بصرفه است بشخصه الان ماشین چینی رو ترجیح میدم چون حداقل یک نظارت و استاندارد جهانی رو دارن

  • مهرداد مهرداد (6 اسفند 1396 ساعت 12:05)

    صندلی های این خودرو به شدت کیفیت پایینی داره و از لحاظ سایر هم مخصوصا صندلی های جلو کوچکتر از مدل های پایینتر و اولیه پژو پارسه.
    سیستم صوتیش هم خیلی ابتدایی و ضعیفه و با این قیمت خودرو خیانتی که به مردم از فروش این خودرو دارند کاملا واضحه

  • amir amir (2 آذر 1395 ساعت 14:13)

    سلام خوبین اقا من یه پارس LX tu5 کلاس ١٣صفرسفید واسم از شهرستان اوردن هنوز هم پلاک نشده یه مشکلی داره اول که نمیشه در ماشین رو قفل کرد یعنی بعد از زدن دکمه قفل چ روی کلید چه از داخل ماشین در ماشین باز و بسته میشه و به هیچ وجه هم آینه هاش بسته نمیشه هنگام قفل کردن درها و خود ماشین خود به خود بوق میزنه هنگام باز کردن در یا هنگام روشن کردن ماشین بعضی وقاتا میخوره بعضی وقتا نمیخورها کسی میدونه مشکل از چیه سر باتری هم در اوردم جا زدم تغیری نکرده لطفا و خواهشا کمک کنین چون نمیدونم باید ماشین رو بخرم یا نه و اینکه با حل کردن مشکلاتش در اینده برمیگرده یا نه لطفا جواب بدین؟؟

    مهدی مهدی (22 دی 1397 ساعت 15:01)

    سلام دوست گرامی
    یه نگاه به کلید لادری بنداز ، احتمالا کلید لادری درست عمل نمیکنه

    Mohammad Mohammad (9 خرداد 1399 ساعت 15:47)

    داداش طرخ فرمونش و کلیدایه فرمون همین چیزیه ک داداشمون تو سایت گذاشته؟

  • امین نیک امین نیک (29 بهمن 1394 ساعت 01:13)

    چرا پژو پارسهای ELX مدیران تواید نمیشه ؟!؟! (ترمزهای دیسکی ABS-EBD با موتور LP4 فرانسوی که استاندارد مدلهای 406 و 307 هستند . صندلیهای برقی فول ریکارویی یا همان خلبانی معروف با شیشه های UV سولار آلمانی . رینگهای زیبای خرچنگی یا خورشیدی اسپیدلاین فرانسوی . سنسور های کمک پارک سپرعقب و جلو . کامپیوترداشبورد با سیستم امنیتی دزدگیر و هشدار سخنگو . سویچ ریموت دار با ایموبلایزر . آیینه های راهنمادار جمع شونده گرم کن دار با شیشه های رفلکس مثل زانتیا و سنسور دماسنج . پاورویندوز , قفل شدن خودکار دربها هنگام حرکت و روشن شدن فلاشرها در ترمزهای شدید , بلوتوث موبایل , ایربگ راننده با کمربندهای پیش کشنده . آمپر و کیلومتر ساژم فرانسوی با کامپوتر سفری . لیور دنده کروز کنترل دار . تزیینات چوب و چرم فرمان و داشبورد و رودریها و ..............) چرا هر چی خوبه مال قدیماست ؟ ضمنا به امکانات فوق کیفیت بالای لوازم و قطعات که همه از برندهای اصل و با کیفیتی مثل کروز و ... استفاده شده و تولید و مونتاژ خط VIP رو اضافه کنید . آیا اگر چنین پارسی تولید میشد مردم خودرو چینی میخریدن یا خریدن خودرو را تحریم میکردن ؟!؟!

  • مرتضی مقدم مرتضی مقدم (16 مرداد 1394 ساعت 08:35)

    چند وقت پیش برای ماموریت بین شهری سوار یک خودرو پارس صفر کیلومتر مشابه همین خودرو شده بودم
    در قسمت های پلاستیکی درب مونتاژ نامناسب قابل مشاهده بود و ازطرفی وجود پلیسه در لبه های قطعات پلاستیکی بسیار به چشم می خورد که نشان از تولید ضعیف قسمت های پلاستیکی داخلی داشت
    توی مسیری هم که با خودرو می رفتیم سیستم صوتی کامل قطع می شد خودبه خود بعد از مدتی برقش وصل می شد و کار می کرد

  • الی عشق لکسوس الی عشق لکسوس (15 مرداد 1394 ساعت 11:15)

    ممنون از بررسیتون اما ما مجبوریم ( یعنی اینا مجبورمون کردن) که یا همین ماشینا رو سوار شیم یا اگه بخایم ماشین خارجی سوار شیم باشد با احتساب پول گمرک و ... باید چند برابر قیمتش پول بدیم.
    به طور مثال اگر وضعیت کشور مثل چند سال پیش عادی بود و هر دلار 1000 تومان می بود و از هزینه ی گمرک و پلاک و حق آقاین خبری نبود، یک تویوتا کمری 2015 در مدل های مختلفش بین 23 تا 33 هزار دلاره (toyota.com/camry) یعنی باید بین 23 تا 33 میلیون تومان باشه در حالی که الان تو بازار حدود 200 میلیون تومان قیمت داره. خودتان قضاوت کنید.

    آرش فری آرش فری (20 مرداد 1394 ساعت 20:05)

    صحبت شما درسته دوست عزیز، اما بحث پایین اومدن کیفیت خودرویی است که کارخانه سازنده بعد از حدود 15 تولید نه تنها کیفیت و آپشن به اون افزوده بلکه کم هم کرده! یکی از راه کارها خرید مدل های قدیمی تر این خودروها هست که واقعا به مراتب کیفیت فنی بالاتری از مدل های سال های اخیر دارند! با این کار هم به هدف خود می رسید و هم تلنگری به کارخانه ها جهت احترام بیشتر به مشتری میزنید!

  • مهران امانت مهران امانت (15 مرداد 1394 ساعت 08:20)

    توی ایران همینجوره، وقتی که تیراژ میره بالا، کیفیت مونتاژ میاد پایین !

  • رخش جاده رخش جاده (15 مرداد 1394 ساعت 08:13)

    لطفا از سمند هم تست هایی بگذارید تا یکی از شاهکار های دوباره ایران خودرو رو ببینیم !!!!!!!!!!!!!!

  • جنرال جنرال (15 مرداد 1394 ساعت 04:18)

    بسیار مفید بود

  • آرش فری آرش فری (14 مرداد 1394 ساعت 14:08)

    خیلی جالب فاجعه رو نشون دادید! این تست هارو چند وقت یه بار بزارید تا اونایی که نژادپرستانه راجع به خودروهای چینی نظر میدهند کمی هم واقع بینانه به خودروهای زیر پایه خودشون نگاه کنند!

    الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (15 مرداد 1394 ساعت 09:54)

    واقعا گل گفتی........

  • سلطان  ای بی اس سلطان ای بی اس (14 مرداد 1394 ساعت 08:50)

    نکته خیلی جالب واسه من اینه که تو همه ی پژو پارس ها همین مشکل ها وجود داره ماشین ما اکثر این، مشکلات رو داشت البته از شرش خلاص شدیم