1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. پژو 206 Rc را بشناسید

پژو 206 Rc را بشناسید

29 آبان 1400
  • 5

پژو 206 رسماً از سال 1380 وارد ایران شد. از آن زمان تا کنون این اتومبیل در تیپ‌های 1 تا 6 به بازار عرضه شده است اما در سال‌های اخیر تنها در دو تیپ 2 و 5 تولید و عرضه می‌شود.

یکی از تیپ‌های جوان پسند که می‌توانست با آمدن به بازار داغ ایران، بازار را به آتش بکشد و غوغایی به پا کند متأسفانه وارد کشور نشد. این تیپ که RC نام دارد هم از نظر ظاهر و هم توان موتوری، از تیپ‌های دیگر برتر است، هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها در جهان طرفداران و مخاطبان خاص خود را دارد.

آنچه در اولین نگاه به این خودرو جلب نظر می‌کند چهره‌ی خشن آن نسبت به تیپ‌های دیگر است. این خشونت ظاهری به خاطر حجم سپر در این تیپ است. در جلوی این تیپ دو چراغ شور هم به چشم می‌خورد که هنگام استفاده از برف پاک کن‌های خودرو آب را با فشار زیاد روی چراغ‌ها اسپری می‌کند. برف پاک کن‌های این تیپ در افزایش فضای دید راننده بسیار مؤثر است چرا که سه بازوی محرک دارد و می‌تواند سطح بیشتری را در برگرفته و تمیز کند. با کمی دقت بیشتر می‌توان فهمید که گلگیرهای تیپ RC هم دستخوش تغییراتی شده و قوس بیشتری دارد که به چهرۀ تهاجمی این تیپ بسیار کمک کرده است.

 پژو 206 RC ، یکی از بهترین‌ خودروهایی که به ایران نیامد

اگر بتوانیم چشمانمان را که غرق در ابهت این خودرو است، کمی بچرخانیم و از کنار به آن نگاه کنیم دو در بودن این خودرو توجه ما را به خود جلب می‌کند و این یعنی تیر خلاص کارخانه پژو به سمت دل هر جوانی که سودای سوار شدن بر این خوردرو را در سر می‌پرورد. رینگ‌های 17 اینچی با پهنای 205 میلی‌متری که با نام "آتلانتیس” شناخته می‌شود به جذابیت این خودرو بسیار افزوده و به قول معروف می‌توان گفت «گل بود به سبزه نیز آراسته شد».

با نگاه به درِ باک می‌توان دریافت که در این تیپ با نمونۀ فلزی و کروم رنگ تعویض شده است.جلوۀ دیگر این خودرو همرنگ بودن زه‌ها و دستگیره‌های در با رنگ خودرو است که به این ویژگی "پک لوک” گفته می‌شود.

نمای عقب تیپ RC تفاوت زیادی با نمونه‌های دیگر ندارد، تنها می‌توان به سیستم اگزوز متفاوت با سر اگزوز‌های دوبل آن و یک بالچه که تأثیر بسزایی در زیبایی این خودرو گذاشته است، اشاره کرد.

آنتن رادیویی هم از جلوی خودرو به عقب منتقل شده است که توانایی پشتیبانی از سرویس‌های نویگیشن را هم دارد.

هنگامی که قصد سوار شدن به این خودرو را داشته باشید صندلی‌های اسپرت و جذاب این تیپ که آرم RC روی آن حک شده توجه شما را به خود جلب می‌کند. صندلی‌هایی که هنگام رانندگی تمام بدن شما را با مهربانی و سخاوت در آغوش می‌گیرد و سر پیچ‌ها به بدن کمترین فشار را وارد می‌کند. این صندلی‌ها همچنین مجهز به سیستم گرمکن هستند.

 پژو 206 RC ، یکی از بهترین‌ خودروهایی که به ایران نیامد

خودرو در مجموع مجهز به شش کیسه هوا است. دو کیسه هوا روی داشبورد، دو عدد روی ستون‌های جلویی و دو عدد نیز به‌صورت پرده‌ای نصب شده‌اند. صفحه نمایش LCD خودرو از نوع DRT3 است که کامل‌ترین اطلاعات را مانند میزان مصرف سوخت در لحظه، هشدار سوختگی هر کدام از حسگرها و… را در اختیار راننده قرار می‌دهد. از آپشن‌های دیگر و ضروری می‌توان از سیستم کنترل الکترونیکی پایداری یا ESP و کروز کنترل نام برد که وجود هر کدام در زمان نیاز خودش بسیار کاربردی است.

کیلومتر شمار هم با نمونه‌ای جدید جایگزین شده است که توانایی نمایش تا 250 کیلومتر بر ساعت را دارد و در قابی چرمی و شکیلی جای گرفته است.

برای این تیپ پژو یک پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2.0 لیتری 16 سوپاپ با کد EW10 J4S در نظر گرفته که توانایی تولید 178 اسب بخار در دور موتور 7000 دور در دقیقه و گشتاور 202 نیوتن متری در دور موتور4750 دور در دقیقه را دارد در حالی که نمونه‌های وارد شده به کشور از نوع Tu3 و Tu5 بوده که به ترتیب 1.3 و 1.5 لیتری بوده و نمونۀ Tu5 حداکثر توان خروجی 110 اسب بخار را دارد. 206 با این موتور شتابی در حدود 7.4 ثانیه برای 0 تا 100 می‌تواند داشته باشد که با همین شتاب می‌توان خیلی از غول‌های بازار ایران را شکست داد.

پژو 206 آرسی 2.jpg

طبیعی است که این همه قدرت را نمی‌توان به یک جعبه دندۀ معمولی انتقال داد چراکه جعبه داده‌های موجود در تیپ‌های دیگر توان تحمل این قدرت را نداشته و فقط باعث تلف شدن قدرت موتور می‌شوند. از همین رو جعبه دنده هم با نوع دیگری جایگزین شده تا راننده بتواند در هر لحظه با فشار دادن پدال گاز تمام 178 اسب بخار این شیر خفته را آزاد نماید.

یکی از شرکت‌های تولید قطعات تیونینگ خودرو بنام dp engineering پروژه‌ای را بر روی 206 RC انجام داده که با به‌کار بردن قطعاتی مانند توربو، تعویض ECU و دیگر قطعات توانسته توان خروجی این موتور را به عدد 513 اسب بخار و 550 نیوتن‌متر گشتاور برساند که با این کار عملاً رقیبی برای این خودرو باقی نمی‌ماند و حتی خیلی از بزرگان دنیای خودرو را به‌راحتی می‌تواند پشت سر و آنها را در حسرت دیدن این خودرو در آینه‌های خود بگذارد!

پژو 206 آرسی 3.jpg

جوانان ایرانی که از نعمت این خودروی همه چیز تمام، محروم شده‌اند خود دست به‌کار شده و روی تیپ‌های 2 و 5 موجود در ایران شروع به تیونینگ، تغییرات موتوری، ظاهری و آپشنی کرده و سعی در ایجاد یک RC فول دارند که هر فرد با توجه به بودجه‌اش یک سری تغییرات را می‌تواند ایجاد کند. با حدود هزینه‌ی 80 تا 90 میلیون تومان می‌توان یک RC فول را جمع کرد که پرداخت چنین هزینۀ زیادی تنها از یک عاشق 206 بر می‌آید.

 



نظرات

  • محمد محمد (28 بهمن 1401 ساعت 20:43)

    بهترین موتور موتور GTi6است که ۰تا ۱۰۰فابریکش ۶ثانیه است وتا ۷۰۰ اسب بخار جا داره که تقویت بشه

  • پیمان پیمان (25 آذر 1400 ساعت 14:14)

    باز هم در صورت تیونینگ کامل نمی تونه بزرگان صنعت خودروسازی رو شکست بده

    206outi 206outi (22 فروردین 1401 ساعت 21:54)

    خب مثلا بوگاتی رو شکست نمیده، اما نوشته خیلی از بزرگان! 500 اسب بخار ینی قدرت در حد پورشه911، اینکه یه 206 اون قدرت داشته باشه کم نیست و دیگه کیلومترشمار 250تاییش هم نمیتونه جوابگو باشه

  • Mani Mani (16 بهمن 1399 ساعت 23:14)

    خیلی ماشین خوبیه
    حیف شد که به ایران نیومد
    واقعا زیبا و جوان پسنده

  • حسین حسین (31 اردیبهشت 1399 ساعت 17:08)

    عالی بود دمتون گرم حیف که تو ایران نیست ..............