1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی اوپل کورسا 2015

بررسی اوپل کورسا 2015

18 خرداد 1394
  • 0

قبل از اینکه با اوپل کورسا (یا واکسهال کورسا به‌طوری که در بریتانیا شناخته می‌شود) آشنا شویم، باید به نکته‌ای در مورد شرکت اوپل اشاره کنیم، در واقع به این موضوع که چگونه کورسا از بچه‌ای سرراهی به مدلی حیاتی برای اوپل بدل شده است، اشاره می‌کنیم.

ماه سپتامبر سال 1982 کورسا A برای عموم به نمایش گذارده شد. این مدل که بر پایه پلتفرم GM4200 طراحی شده بود، به‌عنوان رقیبی برای فولکس واگن Polo تولید شد. این مدل جمع‌وجور هاچ بک به‌زودی تبدیل به موفق‌ترین مدل تاریخ اوپل شد.

این موضوع که نسل اول کورسا اصالتی آلمانی ندارد، واقعیتی است که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مدل به‌طور اختصاصی در زاراگوزای اسپانیا مونتاژ شده بود، ولی به علت درخواست بالای مدل A، روسای اوپل تصمیم گرفتند تا مدل B را در نقاط مختلف جهان از جمله آلمان نیز تولید کنند.

موردی مشابه برای کورسا C که از سال 2000 تا 2006 تولید می‌شد نیز اتفاق افتاد. اما از نسل چهارم به بعد طراحی خودرو به پلتفرم SCCS منتقل شد. مدلی سوپرمینی که بدون کاهش مقدار تولید فقط در آلمان و اسپانیا تولید می‌شد.

نسل به نسل به علت جذابیت تجاری، انتظارات از کورسا بالاتر می‌رود. بنابراین کورسا 2015 جدید نیز باید انتظارات بسیاری را برآورده کند. هنگام معرفی کورسای جدید به خبرنگاران، کارل-توماس نومان مدیرعامل اوپل، ادعا کرد که به موفقیت نسل پنجم ایمان دارد.

نومان نکاتی نظیر راحتی، کمک به راننده برای رانندگی بهتر و سیستم سرگرمی کورسا E را مواردی دانست که موفقیت این نسل را نیز تضمین خواهد کرد. کورسای 2015 به‌عنوان نسل کاملاً جدید به بازار عرضه شده است. (نسل پنجم تحت برند اوپل و Mk4 تحت برند واکسهال)

بنابراین، آیا طراحی این مدل شهری نیز کاملاً نو شده است؟ از ستون A به بعد این‌گونه است. اما طراحی ستون‌های دیگر خودرو کمابیش شبیه کورسای D که از سال 2006 تا سال 2014 تولید گشت، می‌باشد. ظرفیت بار 286 لیتری این خودرو هنگامی که صندلی‌های عقب برداشته شده‌اند، می‌تواند موردی شگفت‌انگیز برای کسانی که به موارد فنی و جزئیات توجهی ندارند باشد.

کورسای E و کورسای D شباهت بسیاری از نظر طراحی بدنه دارند، اما سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند!

موارد اصلی طراحی کورسا با طراحی دینامیک‌تر نسل جدید درهم‌آمیخته شده‌اند و فقط در کوچک‌ترین جزئیات بصری است که طراحی مدل E با اجداد خوش‌نام خود تفاوت دارد

ستون های A، B و C، شیشه جلو، پنجره‌های جانبی، فریم پنجره‌ها و سقف این مدل تقریباً تفاوت چندانی با نسل قبلی آن ندارند.

در قسمت جلوی خودرو، اوپل کورسای جدید دارای دو چراغ LED بال شکل است که در طول روز نیز روشنایی دارند، هم چنین چراغ‌های جلو از نو طراحی شده‌اند.

چراغ‌های گرد روی سپر جلو دارای قابی مشکی و پلاستیکی و حاشیه‌ای کرومی هستند که به زیبایی در طرفین محافظ ذوزنقه‌ای شکل رادیاتور، قرار گرفته‌اند.

نوارهای کرومی جلوی خودرو که آرم اوپل را احاطه کرده‌اند و شبکهء محافط رادیاتور که دارای دو طرح شبکه‌ای متفاوت در بالا و پایین این نوارها است، مواردی هستند که شخصیتی منحصربه‌فرد به نسل پنجم این مدل می‌دهند.

سعی کنید با چشمانی نیمه‌باز به عکس جلوی خودروی مورد آزمایش نگاه کنید، نوار کرومی و دو چراغ LED بال شکل آن سبیل و ابروهای پرپشت یک مرد را تداعی خواهند کرد.

همهء چیزهای خوب پایانی دارند و وصف زیبایی‌های کورسا نیز از این قاعده مستثنا نیست. وقتی از بغل به این خودرو نگاه می‌کنید طراحی تیغ مانند درها نظر شما را به خود جلب می‌کند.

نکته‌ای جالب که به نظر غیرطبیعی می‌آمد این بود که لاستیک درزگیر در عقب چند سانتی‌متر قبل از انحنای ستون C پایان می‌یافت. آیا سفارش چند سانتی‌متر لاستیک بیش‌تر آن‌قدر سخت بوده است؟ در این مورد به نظر می‌رسد سیستم ضد نفوذ هوا و درزگیری کورسا کاری ناقص بوده است.

وقتی به قسمت عقب خودرو نگاهی می‌اندازید به‌سختی در طراحی آن موردی متفاوت با نسل چهارم می‌یابید. چراغ های عقب خودرو به نظر می‌رسد از طراحی مدل آسترا J تأثیر گرفته‌اند که به هر حال طراحی معمولی قسمت عقب خودرو را القا می‌کند.

در پایان بررسی خارجی خودرو باید اشاره کنیم که نوارهای کرومی دستگیره‌های در واقعاً از جذابیت آن کاسته است.

خیلی صریح و واضح باید گفت، وقتی داخل کورسا نشسته‌اید حس نشستن داخل خودرویی بزرگ‌تر را خواهید داشت.

همان لحظه که بر روی صندلی راننده می‌نشینید می‌توانید تغییر اساسی آن را نسبت به نسل قبلی حس کنید، خصوصاً اگر ابتدا به سراغ سیستم سرگرمی آن بروید.

علاوه بر آن دریچه‌های هوای دایره‌ای شکل مدل‌های پیشین با دریچه‌های ذوزنقه‌ای جایگزین شده‌اند. ستون ابزار و داشبورد نیز کاملاً مدرن شده‌اند و با پلاستیک‌هایی از جنس متوسط رو به بالا ساخته شده‌اند.

اگر به‌دقت داخل خودرو را نگاه کنید شاید متوجه اشکالات کوچکی شوید که البته مشکلاتی اساسی نیستند. به فاصلهء نسبتاً زیاد ترمز دستی و صندلی‌ها نگاه کنید. سیم‌های سیستم برقی صندلی‌ها که با نواری مشکی‌رنگ کنار ریل صندلی بسته شده‌اند را مشاهده کرده‌اید؟

مورد دوم را من هم اگر افتادن قبض جریمه زیر صندلی نبود، شاید متوجه نمی‌شدم. به نظر من بار سنگینی بر دوش نسل پنجم کورسا خواهد بود، این بار بیش‌تر خواهد شد اگر این موضوع را که مدل کورسا پنجمین مدل پرفروش اروپا بعد از گلف، فیستا، کولیو و پولو است را نیز در نظر بگیریم.

اگر بخواهیم عادلانه سخن بگوییم، باید اشاره کنیم که بستن سیم‌ها با نواری مشکی را در خودروهای گران‌تر و لوکس‌تر نیز دیده‌ایم. و اما در مورد قیمت، مدل پایه کورسا با موتور 1.2 لیتری 4 سیلندری قیمتی معادل 11150 یورو دارد.

در بریتانیا، مدل 3 در واکسهال کورسا لایف 2015، 11080 پوند قیمت دارد که از ارزان‌ترین مدل Polo مخصوص رانندگی در بریتانیا 200 پوند ارزان‌تر و از Polo در سایر کشورهای اروپایی 400 یورو ارزان‌تر است.

رنو کولیو 2015 در هر دو مورد بریتانیا و اروپا تقریباً قیمت یکسانی با کورسا دارد اما فورد فیستای جدید در بریتانیا نزدیک 1000 پوند ارزان‌تر است.

درواقع از نظر اقتصادی، کورسا 2015 با آپشن های پایه، نسبت به قیمت آن ارزش خرید بالایی دارد. ولی این موضوع در مورد سیستم کوزمو و برخی آپشن ها صادق نیست.

در مورد مسائل فنی، کورسای 2015 همانند مدل نسل قبل‌تر آن بر روی پلتفرم GM Fiat Small طراحی شده است. سیستم تعلیق دارای نقاط اتکای جدید، پنجه‌های اتصال جلویی سیستم تعلیق و هندسهء از نو طراحی شده است.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که کورسای جدید مرکز ثقل پایین‌تری دارد که می‌تواند تجربه دینامیک رانندگی را بهتر کند. اما آیا واقعاً هنگام رانندگی نیز این راحتی مشهود بود؟

اگر راحتی فیات را در رانندگی شهری در نظر نگیریم، اوپل نیز ماشینی تند و تیز خواهد بود، مانند مگسی که در بین انبوهی از زنبورها پیش می‌رود.

سیستم فرمان و کنترل خودرو پیشرفت‌های ملموسی داشته‌اند، البته اگر با نسل‌های قبلی این مدل آشنا هستید. هرچند ازلحاظ هندلینگ هنوز به کیفیت فیستا نرسیده است.

باید اعتراف کنم که با دیدن نسل پنجم دستهء راهنمای شورلت کامارو لحظه‌ای به اشتباه فکر کردم اوپل کورسا از این ماسل‌کار آمریکایی نمونه‌برداری کرده است. اما حقیقت این است که اوپل کورسا 2015 یک خودروی تند و تیز با سیستم فنر و تعلیق نرم است که اندکی از پیشینیان خود ازنظر هندلینگ قوی‌تر است.

هر چند ماشین مورد آزمایش ما واقعاً کامل بود، اما سنسورهای پارک، پنجره‌های عقب برقی، مانیتور 7 اینج لمسی IntelliLink، چراغ‌های روی سپر جلو و رنگ قرمز ماگمایی آن آپشن‌های اضافه این خودرو بودند.

اما برای یک سوپرمینی با قیمت 16565 یورو و با پیکربندی پیشرفته کوزموی خود، نه تنها من بلکه تمامی افرادی که خودرو را سوار شدند، انتظار داشتند حداقل سنسور پارک خودرو به طور استاندارد بر روی خودرو موجود باشد.

وقتی از شهر خارج شوید، صدای آینه‌ها و لاستیک‌های درزگیر درها شما را شگفت‌زده خواهند کرد. در سرعت‌های حدود 130 کیلومتر بر ساعت موتور 1 لیتری ECOTEC توربو و دنده‌ء 6 سرعته کورسا، کار خود را به خوبی انجام می‌دهند اما صدای باد واقعاً آزاردهنده است.

واقعاً این حرف بزرگنمایی نیست، کافی است در یک کورسای نسل پنج بنشینید و در اتوبان حرکت کنید تا متوجه شوید داخل اتاق واقعاً چه سروصدایی به پا خواهد شد. در نقطه مقابل در پیچ‌ها چرخ‌های جلو وظایف خود را طبق انتظار شما به خوبی انجام خواهند داد، هر چند حساسیت فرمان و پاسخ سریع آن مشابه کورسای دارای سیستم OPC/VXR نخواهد بود.

رانندگی در حالت اسپرت سرگرم‌کننده است مخصوصاً اگر محور عقب خودرو ثابت و محکم باشد که این موضوع به کشش گوشه مرکزی خودرو کمک می‌کند(برای دریفتینگ). همانند رانندگی در شهر سیستم تعلیق در جاده‌ها و اتوبان‌ها نیز به خوبی عمل کرد. واقعاً باعث شرمساری است که سر و صدای زیاد قابلیت اوپل کورسای 2015 را به عنوان خودرویی برای استفاده ی روزمره تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بالاتر از همهء این‌ها، موتور کاملاً جدید 1 لیتری توربوشارژ سه سیلندر ECOTEC کورسای نسل پنجم است که هر کسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

احتمالاً برایتان سؤال شده است که چرا اوپل هر دو موتور 1.4 لیتری توربو 4 سیلندر با توان 100 اسب بخار را همراه موتور 999 سی‌سی سه سیلندر 115 اسب بخاری برای خریداران این مدل قرار داده است؟ من با مدل 1.4 لیتری آشنا هستم، اما واقعیت این است که مدل 1.0 لیتری توربوشارژر، نرم‌تر و به‌صرفه‌تر است و راحت‌تر افزایش دور می‌دهد.

برداشت من این است که اوپل می‌خواهد تمایل به حجم موتور کمتر و مصرف کمتر را در خریداران ایجاد کند. این موتور در هوای بارانی مصرف 6.5 لیتر در 100 کیلومتر را به ثبت رساند.

این عدد در حالی ثبت شده است که سیستم گرم‌کننده فرمان خودرو و صندلی‌ها و هم‌چنین سیستم تهویه روشن بوده‌اند.

باید اعتراف کنم که موتور 1 لیتری ECOTEC یک سر و گردن از مدل 1 لیتری EcoBoost بالاتر است.

همان‌طور که شاید قابل پیش‌بینی باشد، گیربکس 6 سرعته دستی این خودرو چیزی بین خوب و ناامیدکننده است. تعویض راحت و سریع دنده قابل ذکر است همان‌طور که صدای نرم گیربکس هنگام تعویض دنده نیز از امتیازات آن محسوب می‌شود.

در نقطه مقابل اگر در تعویض دنده با دست قدرت کافی اعمال نکنید هنگام خلاص کردن دنده، گیربکس بین دنده 3 و 4 درگیر می‌ماند که این موضوع صدایی خشن هنگام رها کردن کلاچ ایجاد می‌کند.

بحث پدال‌ها شد، اگر به‌دقت به پدال‌ها نگاه کنید متوجه خواهید شد که اوپل از سه پلاستیک مختلف برای هر پدال استفاده کرده است.

مشکل دیگر این خودروی شهری این است که سیستم سرگرمی آن هنگامی خدمات نقشه و مسیریابی را فعال می‌کند که شما گوشی خود را به آن وصل کنید، قطعاً این موضوع برای کسانی که 24 ساعته اینترنت و گوگل مپ را بر روی گوشی خود دارند خدمتی زائد است.

به‌عنوان کسی که از یک اوپل کورسا استفاده می‌کند، بی‌طرفانه می‌گویم پلاستیک استفاده شده در سیستم تهویه بی‌کیفیت‌ترین موردی بود که داخل مدل 2015 آن دیده‌ام. یکی دیگر از جزئیات خوبی که به آن توجه شده است پشتی صندلی‌های جلو است.

با راه‌حلی ساده در تغییر طراحی این پشتی‌ها، اوپل فضای کافی برای نشستن دو نفر یا سه نفر با جثه‌ای کوچک‌تر را فراهم کرده است. فضای خودرو برای مسافرتی کوتاه در آخر هفته کافی است هرچند که پولو و فابیای اشکودا کمی فضای بیش‌تر از این مدل را دارا هستند.

صحبت از این دو مدل جدید شد پس باید به این نکته هم اشاره کنیم که همانند کورسای جدید این دو مدل نیز روی پلتفرمی جدید طراحی شده‌اند. اوپل کورسا 2015 ازنظر مشخصات خوب و موتور کم‌مصرفش در بخش خودروهای سوپرمینی یک خودرو متوسط رو به بالا محسوب می‌شود.

مانند تمامی خودروهای این بخش، کورسا نیز قابلیت پیشرفت دارد اما می‌توان گفت در ساخت آن، اوپل تمامی تلاش خود را به‌کار برده است.

به‌صورت کلی ما با خودرویی خوب که قابل رقابت با سوپرمینی‌های دیگر است روبرو هستیم. اگر در نظر دارید یک اوپل کورسا 2015 را به‌عنوان خودروی خانوادهء خود تهیه کنید، به‌عنوان کمک کوچک فکری اضافه می‌کنم، ایربگ خودرو که سیستم اینفلیتور (متورم کننده) پرده مانند آن در ستون پشت خودرو کارگذاری شده است نیز شما را راضی خواهد کرد.

از نظر بازار فروش اوپل کورسا 2015 دو مزیت بزرگ نسبت به رقیب‌های خود دارد، موتور ECOTEC یک لیتری خود و قیمت پایین آن نسبت به رقبا. اما باید منتظر ماند و دید این دو مزیت موفقیت این خودرو را تضمین خواهند کرد یا خیر؟

 بررسی اوپل کورسا 2015

در حال حاضر می‌توان به فروش خوب و رضایت مشتریان از کورسا 2015 امیدوار بود. اما باید اشاره کرد که از هم‌اکنون انتظارات از نسل ششم این خودرو که بر روی پلتفرم جدید G2XX/Global Gamma طراحی خواهد شد بالاست.

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

 بررسی اوپل کورسا 2015

منبع پدال


نظرات