1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

27 آبان 1394
  • 0

شاید باورش سخت باشد، ولی نیسان تیتان از سال ۲۰۰۴ به طور مستمر در خط تولید حضور داشته است. این مدل در پایین‌ترین سطح بازار پیکاپ‌ها قرار دارد و در سال ۲۰۱۴، تنها ۱۲۵۲۷ دستگاه فروخته است؛ این در حالی است که این رقم تقریباً برابر تعداد سری F هایی است که هر ۵ روز در فورد تولید می‌شوند.

امّا تصور کنید که نیسان همین امروز تصمیم بگیرد که تولید تیتان را متوقف کند، فکر می‌کنید که چه اتفاقی می‌افتد؟ مسلماً نه کسی به آن فکر می‌کند و نه کسی درباره آن صحبت خواهد کرد، و اینکه کمتر کسی در خارج از کارخانه مونتاژ نیسان در «کانتون» ایالت می‌سی‌سی‌پی امریکا دلش برای این پیکاپ تنگ می‌شود.

حتی پس از آن که در شراکت نیسان-کرایسلر (که البته در سال ۲۰۰۹ از هم گسسته شد) تقریباً به یک «رام» با نشان نیسان نزدیک شده بود، نیسان تیتان هنوز زنده است. اکنون نیز تیتان ۲۰۱۶ باز هم در بازار حاضر شده تا منش تراک‌های بزرگ را کماکان دنبال کند. البته دو نوع از این تراک داریم؛ اولی تیتان معمولی است که ساده‌سازی‌های زیادی در مورد آن انجام شده و بدنه جدید تیتان بر روی فریم قدیمی قرار گرفته است. ولی پس از آن، تیتان XD را داریم که در اینجا بررسی خواهد شد. این مدل از استخوان‌بندی جدید و فریم مخصوص به خود استفاده می‌کند. ریچارد میلر (Richard Miller)، برنامه‌ریز محصول تیتان در نیسان می‌گوید:

ما در تیتان XD توانستیم موقعیت فنربندی را پایین‌تر از یک تراک سه چهار تُنی معمولی، درنظر بگیریم. در نتیجه، فرصتی برای ما فراهم شد که در عین داشتن سواری نرم و راضی‌کننده، هنوز هم یک ظرفیت یدک‌کشی ۱۲ هزار پوندی (۵۴۴۳ کیلوگرمی) را در اختیار داشته باشیم. و به خاطر فنرهای نرم‌تر، از پایه‌های کابین هیدرولیکی استفاده کردیم که نسبت به پایه‌های کابین لاستیکی، «لرزش‌های جاده» را بهتر خنثی می‌کند.

تیتان XD از یک سیستم تعلیق کنترل بازویی با فنربندی کویل در جلو استفاده می‌کند و در عقب نیز از سیستم فنربندی صفحه‌ای کمک گرفته شده است. سیستم فرمان نیز از نوع ساچمه چرخان است.

سه فرم کابین و دو فاصله محوری برای تیتان XD درنظر گرفته شده است. مدل پایه، «کرو کاب» غول‌پیکر است که با بارگیر بزرگ خود، طولی به اندازه ۶۱۶۷ میلی‌متر دارد و بر روی یک فاصله محوری ۳۸۵۱ میلی‌متر سوار شده است. این فاصله محوری به اندازه ۱۳۲ میلی‌متر از طولانی‌ترین مدل فورد F-150 «سوپر کرو» کوتاه‌تر است. با این حال، پیش‌آمدگی‌های بزرگتر نیسان باعث شده که طول کلی تیتان، تنها ۲۳ میلی‌متر کمتر باشد. همانند دیگر پیکاپ‌های بزرگ، تیتان XD نیز بزرگیِ خود را در دماغه بلند خود نشان داده است. این دماغه بلند تیتان، آن‌قدر ارتفاع دارد که اگر یک شخص بزرگسال بخواهد محفظه موتور را با دقت ملاحظه کند، باید روی انگشتان پاهای خود بایستد.

در این محفظه، یک موتور جدید ۵ لیتری توربو-دیزل V-8 از تیم «کامینز» و البته متفاوت با موتورهای «رام» استفاده شده است. این موتور V-8 جدید قدرتی به میزان ۳۱۰ اسب‌بخار دارد و حداکثر گشتاورش در ۱۶۰۰ دور بر دقیقه به ۷۵۲/۴ نیوتن‌متر می‌رسد. این خروجی بین گزینه ۳ لیتری اکو دیزل توربو V-6 ساخت «VM موتوری» در رام 1500 با قدرت ۲۴۰ اسب‌بخار و گشتاور ۵۶۹/۴ نیوتن‌متر، و گزینه ۶/۷ لیتری «کامینز» توربو-دیزل شش سیلندر با قدرت ۳۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۸۹۴/۸ نیوتن‌متر قرار می‌گیرد. همچنین موتور دیزل نیسان نسبت به موتورهای بزرگ توربو-دیزل موجود در تراک‌های سنگین فورد (۴۴۰ اسب‌بخار و ۱۱۶۶ نیوتن‌متر) و جنرال‌موتورز (۳۹۷ اسب‌بخار و ۱۰۳۷ نیوتن‌متر، قدرت کمتری تولید می‌کند. در همین حال، یک موتور بنزین‌سوز ۵/۶ لیتری V-8 برای XD جدید درنظر گرفته شده که البته با چیزی که در تیتان قدیمی استفاده می‌شد، فرق دارد.

طبیعتاً تیتان XD پلاتینیوم ریورس دارای هر امکان تکنولوژیک ممکن است و بیشتر از هر مدل دیگری از چوب و چرم استفاده کرده است. صندلی‌ها با تکیه‌گاه مناسب در پشت، بسیار راحت هستند و بیشتر کنترل‌ها به صورت منطقی به کار برده شده‌اند. همچنین عایق‌‌کاری ضخیم کابین، موجب شده که سر و صدای «کامینز» کمتر به گوش برسد.

تیتان XD که از چرخ‌های ۲۰ اینچی در پوششی از تایرهای جنرال گربر HTS استفاده می‌کند، فرمان کُندی دارد؛ ولی در عین حال، دارای یک سواری نرم است. سیستم گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک «اِیسین» شیفت دنده‌ها را بسیار مؤدبانه و با اعتماد به نفس انجام می‌دهد. این موضوع حتی وقتی که در تست، یک تویوتا تاندارای ۲۰۰۰ بر روی یک تریلر به دنبال تیتان کشیده می‌شد، قابل‌لمس بود. در عین حال، باید گفت که تیتان XD پایداریِ زیادی دارد؛ چیزی که با توجه به وزن بالای آن، چندان هم دور از ذهن نیست.

تیتان XD سنگین‌وزن به ۹/۲ ثانیه زمان احتیاج دارد تا بتواند به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و در عرض ۱۷ ثانیه نیز مسیر یک‌چهارم مایل را با سرعت نهایی ۱۳۱/۹۶ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند. این آمار تنها اندکی با مدل دو کابین رام اکو دیزل با ۹ ثانیه کامل تا شتاب ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و ۱۶/۹ ثانیه برای فاصله یک‌چهارم مایل اختلاف دارند. این در حالی است که وزن۲۵۸۰ کیلوگرمی رام در مقایسه با ۳۳۰۳ کیلوگرم وزن تیتان XD، بسیار سبک به نظر می‌رسد.

وزن بالا، چسبندگی جانبی تیتان XD را به 0.74g در تست لغزش در پیچ محدود کرده است و در همین حال، توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت به مسافتی برابر ۵۸/۵۲ متر نیاز خواهد داشت. در تست انجام‌شده برای تیتان XD، با طی مسافتی بیش از ۹۱۰ کیلومتر که حدود ۳۲۰ کیلومتر آن به صورت یدک‌کشی بوده، این خودرو مصرف‌ سوختی معادل ۱۹/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نشان داده است.

تراک 4×4 شاید در تست‌ها حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد، ولی در همین حال، تریم «پلاتینیوم ریوِرس» جلوه‌ خاصی به آن بخشیده است. ضمن اینکه نیسان در این مدل از برخی‌های ویژگی‌های مناسب برای مدیریت فضای حمل وسایل استفاده کرده است؛ از جمله گیره‌های ریلی برای بستن بار و چراغ‌های LED در ارتفاع پایین.

به گفته نیسان، قیمت تیتان XD دیزل از حول و حوش ۴۰ هزار دلار شروع می‌شود و حداکثر به ۶۰ هزار دلار می‌رسد. ولی اینکه بازار خودرو برای حضور یک پیکاپ فول‌سایز سنگین با پیشرانه دیزلی و سطح عملکردی پایین‌تر نسبت به رقبا، آمادگی دارد یا خیر، چیزی است که به‌زودی برای نیسان مشخص خواهد شد. البته طبیعتاً نیسان با معرفی این تراک، چیزی را هم از دست نخواهد داد.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب/ چهار چرخ متحرک ، ۵ سرنشین، ۴ در پیکاپ.

• قیمت مدل تست (تخمین): ۴۰۰۰۰ دلار.

• نوع موتور: DOHCبا ۳۲ سوپاپ دیزل V-8، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک آهنی و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۴۹۹۷ سی‌سی.

• قدرت: ۳۱۰ اسب بخار در ۳۲۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۷۵۲/۴۸ نیوتن‌متر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۳/۸۵۱ متر.

• طول ماشین: ۶/۱۶۷ متر.

• عرض: ۲/۰۵ متر.

• ارتفاع: ۱/۹۹۹ متر.

• وزن کلی: ۳۳۰۳ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۹/۲ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۸/۲ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۰/۱ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۱/۹۷ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۷۰/۵۹ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۸/۵۲۲ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 74 g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: اعلام نشده.

• مصرف سوخت در تست: ۱۹/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی نیسان تیتان XD مدل ۲۰۱۶

منبع پدال


نظرات