1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

6 فروردین 1395
  • 0

با فروش ۴ میلیونی نیسان سنترا در ایالات متحده تاکنون، این مدل به معنای واقعی، در همه جا حاضر است و مطابق گفته نیسان، در حال حاضر ۹۳ درصد از مدل‌های بعد از ۲۰۰۵ از این خودروی ساده و با دوام، هنوز هم در جاده‌های امریکا تردد می‌کنند. این مدل در ابتدا رقبایی مانند تویوتا کرولا و هوندا سیویک داشته، امّا امروز دیگر مدل سطح اول نیسان محسوب نمی‌شود و این جایگاه را به ورسا واگذار کرده است. نیسان در نسل هفتم سنترا برای ۲۰۱۳، این خودرو را تبدیل به یک «مینی-آلتیما» کرده است.

همانند آلتیما، سنترا نیز برای مدل سال ۲۰۱۶ دچار یک دگرگونی میان‌دوره‌ای گسترده شده تا ظاهر کلی خانواده سدان‌های نیسان، ظاهری برجسته‌تر و مطابق با ماکسیما ۲۰۱۶ پیدا کند. همه‌چیز از ستون A بدنه به طرف جلو و از جمله گل‌گیرهای جلو، چراغ‌ها جلو، کاپوت و جلوبندی، با طراحی جدید همراه شده و در بسیاری از موارد، بهبود پیدا کرده‌اند. در عقب، سپر صاحب یک فرم جدید شده و همین‌طور چراغ‌های عقب با طراحی LED کامل استفاده شده‌اند. همچنین طرح تازه‌ای برای چرخ‌های ۱۷ اینچی به کار گرفته شده که در نسخه سنترا SR ظاهر بسیار جالبی ایجاد کرده‌اند.

به منظور ارتقای حالت شلختگی و حال‌ و هوای قدیمی کابین، نیسان از طرح‌های جدید برای وسط داشبورد، کنسول و درها استفاده کرده و غربیکل فرمان سه پره‌ای را از 370Z به کار گرفته است. همه مدل‌ها به جز مدل پایه S و FE+S با یک مجموعه‌ نشانگرها جدید در یک نمایشگر قائم با قابلین نمایش اطلاعات مختلف همراه می‌شوند. همچنین یک دسته دنده جدید برای سیستم گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته در اختیار قرار گرفته و البته هیچ‌گونه محلی برای «کنترل دستی دنده» درنظر گرفته نشده است.

اولین رانندگی با سنترا نشان می‌دهد که این سدان از نیسان، بالغ‌تر از قبل شده است. این در حالی است که سیستم فرمان هنوز هم کُندی خود را دارد و تمایلی به ادامه حرکت در وسط خط حرکت جاده، پس از عبور از یک پیچ ندارد. با این حال، یاتاقان‌های جدید و تنظیمات دستیار الکترونیکی فرمان باعث شده‌اند که شرایط برای حرکت در مسیر مستقیم در بزرگراه، آسان‌تر شود. همچنین یکی از مزایای سنترا ۲۰۱۶، تنظیمات جدید سیستم تعلیق آن هستند که اثرات سطح جاده را با آرامش در خود هضم می‌کند؛ موضوعی که به لطف ۱۰ درصد سختی بیشتر برای فنربندی و تیونینگ دوباره شوک‌ها حاصل شده است. عایق‌های صوتی بیشتری به داشبورد و درها اضافه شده و همچنین محل قرارگیری موتور به گونه‌ای تنظیم شده که صدای کمتری را به داخل کابین منتقل کند. به گفته نیسان، سنترای جدید چسبندگی بیشتری در شرایط رانندگی سخت در جاده نشان می‌دهد و در جاده‌های پر پیچ و خم، لغزش بدنه کمتری به همراه دارد.

در عین حال، سواری ساکت‌تر باعث می‌شود که صدای موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۳۰ اسب‌بخار واضح‌تر از قبل به گوش برسد. البته این موضوع علی‌رغم تنظیماتی است که برای سیستم CVT درنظر گرفته تا در هنگام فشردگی پدال گاز بیش از یک‌چهارم، شرایط یک گیربکس اتوماتیک معمولی تداعی شود. در آخرین تست سنترا ۲۰۱۳، این مدل رکورد ۹/۲ ثانیه را برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت از خود به جای گذاشته و با توجه به اینکه مدل ۲۰۱۶ نیزا پیشرانه مشابه بهره می‌برد، انتظار ارتقای قابل‌توجهی را در این زمینه نباید داشت.

سنترا ۲۰۱۶ با شروع قیمت ۱۷ هزار و ۶۱۵ دلار برای مدل پایه S با گیربکس دستی (تنها تریمی که با گیربکس دستی ارائه می‌شود)، به بازار عرضه شده است. این در حالی است که حداکثر قیمت آن به ۲۳۰۰۵ دلار برای مدل سطح بالای SL می‌رسد و در این بین، سه سطح تریم دیگر نیز قرار دارند. مدل SR تست‌شده در اینجا با استایل اسپورتی و مجموعه‌ای نسبتاً گسترده از تجهیزات استاندارد، با قیمت ۲۱۲۴۵ دلار در دسترس قرار می‌گیرد. هنگامی که پکیج SR پرمیوم ۲۵۹۰ دلاری با تجهیزاتی چون صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی Bose، سانروف و سیستم راهبری و پکیج تکنولوژی ۱۲۳۰ دلاری با مواردی مانند کروز کنترل انطباقی، ترمز اتوماتیک و سرویس‌های نیسان کانکت به آن اضافه شوند، قیمت کلی خودرو برابر ۲۵ هزار و ۲۴۵ دلار خواهد بود. البته این قیمت چندان چشمگیری به شمار نمی‌آید، ولی برای مدلی مانند سنترا که به این اندازه در زمینه کیفیت و کارآیی پیشرفته کرده، قیمت بسیار منصفانه‌ای است.

شاید خیلی‌های سنتراهای دهه ۸۰ میلادی را به خاطر داشته باشند، ولی اینکه کسانی در ۳۰ سال دیگر، باز هم به یاد مدل ۲۰۱۶ سنترا باشند، چیزی است که نمی‌توان انتظار زیادی برای آن داشت. امّا همان‌طور که مدل‌های گذشته سنترا نیز نشان داده‌اند، احتمالاً نسخه‌های کارکرده این خودرو باز هم برای مدت زیادی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.

• قیمت پایه:

o S با قیمت ۱۷۶۱۵ دلار.

o FE+S با قیمت ۱۸۸۶۵ دلار.

o SV با قیمت ۱۹۳۸۵ دلار.

o SR با قیمت ۲۱۲۴۵ دلار.

o SL با قیمت ۲۳۰۰۵ دلار.

• نوع موتور: DOHC چهار سیلندر در یک ردیف با ۱۶ سوپاپ، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.

• گنجایش: ۱۷۹۸ سی‌سی.

• قدرت: ۱۳۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۱۷۳/۵ نیوتن‌متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ سرعته دستی یا سیستم CVT.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۷ متر.

• طول ماشین: ۴/۶۲۵ – ۴/۶۳۶ متر.

• عرض: ۱/۷۶ متر.

• ارتفاع: ۱/۴۹۶ متر.

• وزن کلی(تخمین): ۱۲۹۳- ۱۳۳۸ کیلوگرم.

تخمین عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۴ – ۹/۲ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۷ – ۳۲/۳ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶/۶- ۱۷/۲ ثانیه.

• سرعت نهایی: ۱۹۳/۱۲ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۸/۷۴ – ۸/۷۱ لیتر در شهر و ۵/۸۸ – ۶/۵۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

 بررسی اولیه نیسان سنترا ۲۰۱۶

منبع پدال


نظرات