1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. حال و روز نیسان پاترول این روزها چگونه است

حال و روز نیسان پاترول این روزها چگونه است

30 اسفند 1395
  • 1

نیسان پاترول در بیش از نیم قرن اخیر راه درازی را از خدمت در ارتش ژاپن تا حرکت در خیابانها و جاده‌های ایران پیموده است.

 ????? ????? 40???? ??

برای تامین نیاز ارتش ژاپن به یک خودروی چابک و پرقدرت بیابانی، سال ۱۹۵۱ اولین خودروی دو دیفرانسیل (چهار چرخ متحرک) شرکت نیسان با نام "پاترول" متولد شد.

این خودرو از نظر ظاهری تا حدی شبیه به خودروی جیپ ساخت آمریکا بود. تا سال ۱۹۸۰ پاترول تغییرات زیادی را به خود دید که از جمله آنها تغییر اتاق، موتور و تجهیزات داخلی این خودرو بود با این حال سال 1980 را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ تولید نیسان پاترول دانست.

در این سال تجهیزات لوکسی به این خودرو اضافه شد بطوریکه از این زمان به بعد پاترول نه تنها یک خودروی بیابانی و کوهستانی بلکه خودرویی در چندین مدل برای سلایق مختلف بود به‌گونه‌ای که برای اولین بار پاترول در دو مدل ۵ در و ۳ در، شاسی بلند و شاسی کوتاه عرضه شد.

این تغییرات و تنوع همگام با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو و بکارگیری آن در ساخت پاترول باعث شد که این خودرو به شهرت جهانی دست یابد تا جایی که نیسان در کشورهایی چون انگلستان، آلمان، اسپانیا و بلژیک اقدام به راه‌اندازی خطوط تولید این خودرو کرد.

از سال ۱۹۵۱ تاکنون نیسان پاترول در شش نسل مختلف در جهان تولید شده است و در سال ۲۰۱۰ آخرین نسل آن یعنی نسل ششم این خودرو توسط شرکت نیسان معرفی شد.

اما تولید پاترول در ایران از سال ۱۳۶۴ در شرکت پارس خودرو آغاز شد. در سال ۱۳۷۲ تجهیزات بیشتری مانند کولر، رینگ پهن و گارد محافظ سپر جلو و همینطور زاپاس‌بند عقب به پاترول‌های تولیدی اضافه شد و تاثیر زیادی در افزایش راحتی و همچنین زیبایی ظاهری این خودرو داشت.

در ایران فقط نسل سوم پاترول معروف به سری ۱۶۰ و ۲۶۰ تولید شد و سرانجام نیز در سال ۱۳۸۲ به دلیل عدم برخورداری از سامانه انژکتور و همچنین پایین بودن استانداردهای آلایندگی این خودرو، تولید آن در کشور متوقف شد.

پس از آن پارس خودرو، نیسان رونیز که برخلاف پاترول فقط دارای مدل پنج در و مجهز به سامانه انژکتور و قدرت موتور بالا بود را جایگزین پاترول کرد که البته رونیز تا زمان توقف تولید نتوانست به محبوبیت پاترول در ایران دست یابد.

در مجموع 61 هزار و 552 دستگاه نیسان پاترول در ایران تولید شد. پاترول در طول مدت تولید در ایران یکی از معدود خودروهای چهار چرخ متحرک مونتاژ شده در کشور بود و از اقبال عمومی مناسبی نیز در میان مصرف‌کنندگان برخوردار شد.

البته پاترول تولیدی در ایران علی‌رغم محبوبیت نسبی از ایراداتی نیز برخوردار بود. مصرف بالای سوخت، خشک بودن و تکانه‌های شدید خودرو در رانندگی و همچنین پایین بودن استاندارد آلایندگی از جمله ایرادات این خودرو بود.

هم‌اکنون نیز علی‌رغم گذشت مدت زمان زیادی از توقف تولید همچنان تعداد زیادی پاترول‌ در جاده‌های کشور تردد می‌کند. این خودرو همچنان مشتریان خاص خود را داشته و به طور نسبی خرید و فروش می‌شود. به عنوان مثال قیمت یک دستگاه نیسان پاترول 4 در مدل 1379 به رنگ یشمی با 102 هزار کیلومتر کارکرد معادل 35 میلیون تومان اعلام شده است.

منبع:ایران جیب



نظرات

  • f f (1 فروردین 1396 ساعت 16:58)

    بی خودی از خودتون قیمت کذاری نکنید که عامل کرانی شما هستید