1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نسل به نسل با نیسان مورانو

نسل به نسل با نیسان مورانو

29 دی 1395
  • 0

نیسان مورانو یکی از کراس‌اوورهای محبوب میان ساز است که به مدت بیش از 15 سال در حال رقابت در بازار است. نیسان در ابتدا این خودرو را تنها برای بازار امریکا و کانادا معرفی نموده بود اما خیلی زود توانست راه خود را به بازارهای جهانی نیز باز کند. نسل اول مورانو روی پلتفرم مشترکی با نیسان آلتیما ساخته شده بود. این خودرو همچنین نخستین کراس‌اوور جهان بود که تبدیل به یک خودروی کانورتیبل یا روباز شد.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

مورانو ابعادی مابین پت فایندر و نیسان ایکسترا دارد. در سال 2007 نسل اول این خودرو جای خود را به کراس‌اوور محبوب و ارزان‌تر روگ در ایالات متحده داد. در کانادا هم نیسان ایکس تریل به عنوان دومین خودروی کراس‌اوور نیسان با شاسی یک خودروی سواری روانه بازار شد. مورانو در همان ابتدا با طراحی خاص خود جلب توجه می‌کرد. چراغ‌های عمودی جلو و عقب و جلوپنجره مشبک و فرم آئرودینامیکی کاپوت و سقف همگی این خودرو را به گزینه‌ای متفاوت در بازار و با طراحی فراتر از زمان خود تبدیل کرده بودند.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

مورانو در سال 2003 توانست جایزه خودروی سال را در بخش خودروهای شاسی‌بلند از آن خود نماید. پیشرانه نسل اول از یک موتور شش سیلندر 3.5 لیتری با تنفس طبیعی تشکیل شده بود که 245 اسب بخار نیرو و 334 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این همان موتوری بود که در خودروهای دیگر نیسان نظیر آلتیما، ماکسیما و 350Z نیز انجام وظیفه می‌کرد. مورانو در تیپ پایه به صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شد اما امکان سفارش مدل دو دیفرانسیل AWD نیز برای آن مهیا بود. این خودرو یکی از بزرگترین خودروهایی بود که از یک گیربکس CVT استفاده می‌کرد و این تصور را که گیربکس‌های CVT تنها برای خودروهای کوچک و سبک وزن مناسب‌اند را به هم ریخت. مصرف سوخت مدل دیفرانسیل جلو در شهر 13 و در جاده 10.2 لیتر بود.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

سیستم تعلیق مستقل این خودرو برای هر چهار چرخ باعث شده بود تا یکی از بهترین سواری‌ها را در کلاس خود ارائه نماید. در بخش ایمنی هم مجموعه‌ای از ایربگ‌ها، کابین تقویت شده با فولاد، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل کشش و ترمز کمکی برای مورانو در نظر گرفته شده بودند. مورانو توانست در آن زمان پنج ستاره ایمنی را در تست تصادف به دست آورد هرچند در آزمون‌های آمریکایی NHTSA تنها 4 ستاره کسب کرد.

در سال 2006 تغییراتی اندک ازجمله به‌روزرسانی چراغ‌های عقب LED، دوربین دید عقب و نمایشگر رنگی همراه با سیستم GPS برای مورانو درنظر گرفته شدند.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

نسل دوم مورانو در سال 2008 و به عنوان مدل 2009 معرفی شد. فرم کلی بدنه تقریباً مشابه نسل اول بود و به خوبی اصالت اولیه آن حفظ شده بود. اما مهم‌ترین تغییرات شامل چراغ‌های جدید بودند که اینک به شکل افقی درآمده بودند. طراحی این خودرو شباهت‌هایی به نیسان روگ داشت. هرچند هنوز المان‌های تهاجمی مورانو در جلوپنجره آن حفظ شده بود. فضای داخل کابین نیز از نو طراحی شده بود. بعلاوه به کیفیت متریال مصرفی نیز افزوده شده بود.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

در این نسل از ویژگی‌های جدیدی نظیر حسگر باران، صندلی‌های چرم، درب عقب برقی، صندلی‌های عقب تاشوی برقی، سیستم ناوبری، تریم و تزئینات آلومینیومی یا چوبی و تجهیزات رفاهی لوکس دیگر استفاده شده بود. این نسل هم همانند نسل اول تنها به صورت یک خودرو با دو ردیف صندلی و ظرفیت 5 سرنشین به فروش می‌رسید.

پلتفرم نسل دوم با نیسان ماکسیما و آلتیما مشترک بود. موتور 3.5 لیتری آن نیز اصلاح شده و 265 اسب بخار نیرو و 336 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. گیربکس CVT نیز با امکان شیفت دستی ارتقا یافته بود. در نسل دوم تجهیزات ایمنی نظیر ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری الکترونیکی، کیسه هوای جلو، جانبی و پرده‌ای به خدمت گرفته شده بودند اما با سخت‌تر شدن آزمون‌های تصادف، نتایج این خودرو شامل 5 ستاره در تصادف از پهلو و 4 ستاره در تصادف از جلو بودند که ضعیف‌تر از نسل اول آن به شمار می‌آمدند.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

در سال 2010 نیسان یک نسخه کانورتیبل از مورانو را با نام کراس کابریولت معرفی کرد. این خودرو هیچ نسخه مشابهی در جهان نداشت و طراحی آن نیز عجیب و نچسب بود و همین باعث شد تا شکست خورده و در سال 2014 از رده خارج شود.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

در سال 2011 فیس لیفت مورانو نیز معرفی شد که تغییرات آن شامل چراغ‌های جدید جلو و عقب، چرخ‌های آلیاژی 18 اینچی، تریم داخلی با رنگ‌های جدید و تجهیزات جدید می‌شدند.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

در سال 2014 نسل سوم مورانو در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد. مورانوی جدید لوکس‌تر از همیشه و با چهره‌ای کاملاً متفاوت بود. این مدل از روی مدل کانسپت رزونانس الهام گرفته شده بود و از زبان طراحی جدید نیسان سود می‌برد. چراغ‌های متفاوت و کاملاً تهاجمی، بدنه عضلانی و تنومند و چهره اسپرت آن، نشان از خودرویی قدرتمند داشت. جلوپنجره کاملاً تغییر کرده و از فرم V موشن جدید که امضای محصولات جدید نیسان است استفاده شده و چراغ‌ها نیز به فرم بومرنگی درامدند. ستون C به رنگ تیره باعث شده تا سقف فرمی شناور پیدا کند. در بخش پیشرانه همان بلوک قدیمی 3.5 لیتری V6 برای این نسل نیز استفاده شده است.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

برای سال 2016 یک نسخه هیبریدی هم از مورانوی جدید معرفی شد. این مدل از یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی همراه با گیربکس دوکلاچه و باتری‌های لیتیوم یون سود می‌برد. مورانوی جدید به لطف مواد سبک وزن، نزدیک 70 کیلوگرم رژیم گرفته است. هرچند موتور آن کمی قدیمی به نظر می‌رسد اما ترکیب خوبی با گیربکس برقرار کرده و عملکرد آن همراه با احساسی شبیه گیربکس‌های اتوماتیک معمولی است.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

ضریب آئرودینامیک نسل جدید به 0.31 رسیده که باعث بهبود مصرف سوخت نیز می‌شود. به گونه‌ای که مصرف سوخت در شهر به 11.2 لیتر و در جاده به 8.4 لیتر رسیده است. تجربه رانندگی با مورانو هم با وجود بدنه بزرگ و نسبتاً سنگین مطلوب و آرام است و با اینکه حرکات بدنه در پیچ‌ها مشاهده می‌شود اما هرگز به نقطه دور از انتظاری نمی‌رسد. بنابراین رانندگی دلپذیری با مورانو خواهید داشت. دید راننده بسیار مطلوب و پانوراما است. بعلاوه نیسان سعی کرده تا فضای کابین را کاملاً بی‌صدا و ایزوله نماید. به گونه‌ای که به زحمت صدای باد یا تایرها شنیده می‌شود.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

کابین بسیار زیبا، مدرن و روشن است. استفاده از تزئینات آلومینیومی و چرم باعث ایجاد حسی مطلوب می‌شوند. یک نمایشگر بزرگ برای سیستم سرگرمی درنظر گرفته شده که رابط کاربری لمسی آن کاربردی آسان دارد. صندلی‌ها نیز بسیار راحت و با فضای مناسب‌اند. ردیف دوم نیز از جای پا، سر و پشتی‌های خوبی برخوردار است. این صندلی‌ها با نسبت 60/40 تا می‌شوند تا فضای بار صندوق افزایش یابد. فضای بار در حالت عادی به 69.9 فوت مکعب می‌رسد.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

در بخش ایمنی می‌توان به گزینه‌های جدیدی چون سیستم پیشگیری از برخورد، ترمز اضطراری خودکار تا توقف کامل، هشدار ترافیک از پشت و هشدار نقاط کور و سایر امکانات ایمنی به‌روز اشاره نمود.

مورانو را نمی‌توان یک خودروی کاربردی شاسی‌بلند برشمرد زیرا فاقد ردیف سوم صندلی‌ها و جای بار بزرگ و سیستم‌های رفاهی ویژه سرنشینان پشتی است و در عین حال یک کراس‌اوور معمولی هم قلمداد نمی‌شود. این خودرو برای خانواده‌های کوچک و کم تعداد مناسب‌تر است. در واقع مورانو یک خودروی لوکس در این کلاس است که ویژگی‌های جذابی نظیر طراحی خشن و چشمگیر و کابین با کیفیت و لوکس را به همراه پیشرانه‌هایی توانمند در اختیار قرار می‌دهد.

 پرونده‌ای برای نیسان مورانو

قیمت پایه مورانو از کمتر از 30 هزار دلار آغاز می‌شود اما نسخه دو دیفرانسیل با تجهیزات سفارشی آن بیش از 40 هزار دلار تمام می‌شود. حالا مورانو با ظاهر چشمگیر خود می‌تواند همانند نسل اول بازار را تکان دهد و تجربه‌ای به همان میزان جذاب را برای خریداران خود رقم بزند. هرچند با این پیشرانه و محدودیت‌های وارداتی به کشورمان، امکان ملاقات با آن را نخواهیم داشت.

منابع:
wikipedia
autoblog
caranddriver



نظرات