1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

7 دی 1393
  • 6

وقتی نیسان کانسپت برجسته «رزونانس» خود را در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۳ به نمایش گذاشت، بدون هیچ‌گونه شک و تردیدی، مشخص بود که این کانسپت پیش‌نمایشی از نسل سوم مورانو خواهد بود. این خودرو اکنون به مرحله تولید قدم گذاشته است و مسئولان نیسان به پرچمدار جدید کراس‌آور خود افتخار می‌کنند.

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

با این حال، حرکت در مورانوی جدید آهسته‌تر بوده و قطعاً برای یک مسافرت خانوادگی مناسب‌تر است. همانند مدل‌های قبلی مورانو، موتور VQ بیست ساله نیسان با یک سیستم انتقال قدرت پیوسته CVT همراه شده است. حجم موتور مانند قبل ۳/۵ لیتر است و ۲۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۵/۴ نیوتن‌متر گشتاور برای این خودرو تولید می‌کند. با اینکه حفظ وضعیت تنفس طبیعی موتور VQ بسیار جالب‌توجه است، ولی در دنیایی که پر از موتورهای توربو و قدرت‌های بالا در آنهاست، قدرت ۲۶۰ اسب‌بخار از چنین حجم موتوری، چندان زیاد به نظر نمی‌آید. در هر حال، این قدرت برای جابجایی مورانو کارآیی خود را دارد؛ به‌ویژه برای رانندگی که می‌خوانند فقط با خودروی شخصی خود از جایی به جای دیگر بروند. امّا سیستم انتقال قدرت همچنان برای علاقه‌مندان ضعیف به شمار می‌آید. این در حالی است که سیستم Xtronic CVT دارای یک حالت شیفت دستی شده و شرایط یک گیربکس اتوماتیک معمولی را تداعی می‌کند. در همین حال، شاید بهتر بود در مورانو به جای وادار کردن راننده برای تقلا بر روی شیفتر روی کنسول، از پدل‌شیفتر به این منظور استفاده می‌شد.

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

طراحی بدنه در مورانوی ۲۰۱۵ فرق کرده است و ابعاد و استانداردهای آن تغییر کرده‌اند. در حالی که فاصله محوری خودرو در همان اندازه ۲/۸۲ متری باقی مانده، طول خودرو به اندازه ۷/۴ سانتی‌متر افزایش یافته و به ۴/۸۹ متر رسیده است. در این میان ظرفیت حمل وسایل از این موضوع بهره‌مند شده و ۱/۱۲ مترمکعب شده است. همچنین مورانو عریض‌تر و کم‌ارتفاع‌تر شده و بخشی از فاصله خود با کف جاده را از دست داده است. شاید نیسان در نهایت به این نتیجه رسیده است که قابلیت آفرود برای خریداران کراس‌آور به اولویتی پایین‌تر از امکانی مانند رادیوی AM نزول کرده است. بر این اساس، در مورانو دیگر خبری از حالت قفل برای سیستم دیفرانسیل چهارچرخ متحرک و همین‌طور نمایشگر گشتاور جداگانه مانند آنچه در «پت‌فایندر» وجود دارد، نیست.

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

برای اولین بار پس از معرفی این مدل در ۱۲ سال پیش توسط نیسان، مورانو به شرایطی مدرن از استایل رسیده است. شاید در این طراحی، از عناصر پایه ب‌ام‌و i3 کمک گرفته شده و در همین حال، در حجم بزرگتر بر روی آنها کار شده است. مورانو نمی‌تواند خودروی کاملاً جذابی تلقی شود، ولی در عین حال دارای ظاهری متفاوت است. طراحی جدید بدنه و به‌ویژه سقف باعث شده که جریان هوا بر روی آن بسیار بهتر صورت گیرد و همین موضوع باعث شده تا ضریب دراگ نیسان مورانو از ۰/۳۷ به ۰/۳۱ کاهش یابد.

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

مصرف سوخت «ترکیبی» مورانو طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا (EPA) کاهشی بی‌نظیر داشته است و از ۱۱/۸ لیتر به ۹/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. در این میان، تعداد چرخ‌های متحرک، فرق چندانی در این آمار ایجاد نکرده است. همچنین لازم به ذکر است که بنابر گزارش اخیر EPA، نیسان در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ بیشترین کاهش میانگین مصرف سوخت را در بین خودروسازان مختلف داشته است.

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

مانند دیگر مدل‌های جدید نیسان، مورانوی جدید نیز از وزن خود کم کرده و متوسط وزن خود را به پایین‌تر از ۱۷۷۰ کیلوگرم رسانده است. چهار تریم مختلف شامل S، SV، SL و پلاتینیوم (جایگزین LE) هر کدام می‌توانند با دیفرانسیل جلو یا تمام‌چرخ متحرک ارائه شوند. لیست وزن این مدل‌های مختلف از ۱۵ کیلوگرم سبک‌تر از مدل پایه تا ۶۶ کیلوگرم سبک‌تر از مدل پایه برای مدل SL چهارچرخ متحرک متغیر است.

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

از پشت فرمان، شرایط مورانو از یک کانسپت آینده‌نگرانه فاصله می‌گیرد و به سمت یک «نیسان» واقعاً خوب متمایل می‌شود. مجموعه کلیدها همان موارد معمول نیسان هستند و صندلی‌های «جاذبه صفر الهام‌ گرفته شده از ناسا» از همتای پلتفرم مشترک یعنی آلتیما، هم‌اکنون به صورت استاندارد و در ردیف اول و دوم استفاده شده‌اند. با این که سطح بالایی برای این صندلی‌ها تصور نمی‌شود، ولی بسیار راحت هستند.

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

طراحی داخلی با استفاده از عناصر پلاستیک با یک یا دو الگو همراه با رنگ انتخابی برای کابین انجام شده است. این طراحی اگرچه از برخی از جاها از شرایط مدرن فاصله دارد، ولی در برخی نماها شباهت‌هایی به یک کابین مرسدس‌بنز کلاس S دیده می‌شود. در مجموع، ساخت و پرداخت طراحی کابین قانع‌کننده است و طراحی زیباشناسانه آن به مراتب بهتر از پلاستیک‌های با ظاهری شبیه به فلز یا فیبر‌کربن‌های غیرواقعی است که برخی خودروسازان برای چسباندن خود به برندهای سطح بالا استفاده می‌کنند.

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

شیشه آکوستیک و استفاده از تجیهزات زیاد عایق صدا موجب ایجاد یک فضای ساکت برای داخل کابین شده است؛ در واقع در داخل کابین مورانو هیچ‌خبری از سر و صدای جاده نیست. برای یک خریدار متوسط، این ویژگی از مورانوی جدید، بهترین تغییر آن به عنوان یک محصول پرمیوم بازار محسوب می‌شود. همچنین یک سیستم ارتقا یافته اطلاعات و سرگرمی با قابلیت همگام‌شدن با گوشی هوشمند و تکنولوژی‌های ایمنی جدید مانند ترمز اضطراری و سیستم هشدار برخورد از جلو به‌وسیله امواج صوتی از دیگر امکانات ارائه شده در نیسان مورانو ۲۰۱۵ هستند. در نیسان مورانو، وزن متعادل سیستم فرمان بسیار قابل‌توجه است؛ سیستم تعلیق سواری راحتی را فراهم می‌کند و کنترل خوبی توسط پدال ترمز فراهم می‌شود.

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

قیمت گذاری نیسان مورانو اندکی بالاتر از مدل بزرگتر و سه‌ردیفه خود، یعنی پت‌فایندر صورت گرفته و از ۳۰۴۴۵ دلار برای مدل پایه آغاز می‌شود. این در حالی است که گران‌ترین نیسان مورانو، تریم پلاتینیوم است که به ۴۰ هزار دلار رسیده است. همچنین مدل‌های دارای دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک ۱۶۰۰ دلار بالاتر خواهند بود. نیسان در این مدل باعث می‌شود که باور کنیم که تمام پولی که داده‌ایم، ارزش این طراحی را داشته است. شاید هم بتوانیم ادعا کنیم که کیفیت دینامیک رانندگی مورانو از پول‌هایی که برای آن خرج می‌کنید، بالاتر است.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو یا تمام‌چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک. • قیمت مدل تست؛ دیفرانسیل جلو: ۳۰۴۴۵ دلار، دیفرانسیل AWD : ۳۲۰۴۵ دلار. • نوع موتور: DOHC ۲۴ سوپاپ V6، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت. • گنجایش: ۳۴۹۸ سی‌سی. • قدرت: ۲۶۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه. • گشتاور: ۳۲۵/۳۹ نیوتن‌متر در ۴۴۰۰ دور در دقیقه. • گیربکس: CVT با قابلیت شیفت دستی.

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۸۲۴ متر. • طول ماشین: ۴/۸۹۷ متر. • عرض: ۱/۹۱۵ متر. • ارتفاع: ۱/۶۹۲ متر. • وزن کلی: ۱۷۲۳ تا ۱۸۳۷ کیلوگرم.

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

 بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

تست‌های سرعت:

• صفر تا 96.5 کیلومتر بر ساعت: ۷/۱ تا ۷/۲ ثانیه. • صفر تا ۱۶۰.9 کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۷ تا ۲۰/۷ ثانیه. • عبور از یک‌چهارم مایل:۱۵/۴ تا ۱۵/۶ ثانیه. • سرعت نهایی: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

منبع پدال


نظرات

  • داریوش داریوش (28 فروردین 1396 ساعت 01:28)

    درود بر مردم ژاپن بخاطر ترکیب بی نظیر اخلاق و تکنولوژی

  • حسین معمار حسین معمار (7 دی 1393 ساعت 20:39)

    گالاردو جان چیزی به عنوان افعال معکوس نشنیدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • محمدماجد محمدماجد (7 دی 1393 ساعت 17:38)

    به هتل جدید نیسان خوش اومدین

  • حسین معمار حسین معمار (7 دی 1393 ساعت 09:18)

    به نظر شما شبیه mvm جدیده که اومده بازار نیست عایا؟؟؟

    گالاردو گالاردو (7 دی 1393 ساعت 17:14)

    دوست عزیز فکر نمی کنی که شاید mvm شبیه این باشه!!!!!!!!!!!!!!

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 03:30)

    رنگ روشنی که برای فضای کابین استفاده شده زیبایی این نیسان را دوچندان کرده.