1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

3 تیر 1394
  • 0

دمدمی‌مزاج، ناهماهنگ و عجیب‌وغریب؛ سه صفتی که به نظر می‌رسد همیشه به همراه نیسان جوک باقی بمانند. نیسان جوک که یک کراس‌اور ساب‌کامپکت است که از گلگیرهای بلند و حتی ارتفاع بلندتر خط پنجره‌ها (beltline) به‌عنوان نشانی برای صاحب‌سبک بودن خود استفاده می‌کند. در همین حال، این موضوع با طرح‌های نقره‌ای، درهای عقب مبهم و عجیب، درب عقب حبابی‌شکل و لنز خمیده چراغ‌های جلو و عقب که به سمت بالا اوج گرفته و از سطح بدنه جدا شده است، بیشتر به چشم می‌آید.

اگر بخواهید میزان اهمیت مدل جوک را برای نیسان دریابید، بهتر است نگاهی به تجدیدنظرهای گسترده مهندسان نیسان برای موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر برای مدل ۲۰۱۵ داشته باشید. در این موتور، طراحی پیستون‌ها تغییر پیدا کرده، نسبت فشردگی اضافه شده (از نسبت 9.5:1 به 10.5:1 افزایش یافته) و با سوئیچ از سطح فلزی آهنی داخل سیلندر به یک «سطح صیقلی با پوشش اسپری شده»، وزن و اصطکاک داخلی سیلندر کاهش یافته است. همچنین از اینرسی توربوشارژر نیز کاسته شده است. البته کارهای مهندسان نیسان به همین‌جا ختم نمی‌شوند و آنها یک عملکرد قفل بینابینی جدید نیز برای بخش مکش سیستم کنترل زمان‌بندی متغیر پیوسته سوپاپ‌ها در نظر گرفته‌اند که در کنار یک سیستم EGR کم‌فشار، دمای گاز اگزوز را پایین می‌آورد، به پمپ روغن با فشار متغیر تغییر حالت می‌دهد و عملکرد انژکتور را بهینه‌سازی می‌کند. این موارد قطعاً چیزی بیشتر از یک تیونینگ ساده هستند.

ولی علی‌رغم تغییرات مهم سخت‌افزاری در نسل دوم موتور توربوی ۱/۶ لیتری، این موتور چهار سیلندر دقیقاً همان قدرت ۱۸۸ اسب‌بخار و گشتاور حداکثر ۲۴۰ نیوتن‌متری را تولید می‌کند. البته خبر خوب این است که این گشتاور حداکثر از دور موتور ۱۶۰۰ در دسترس خواهد بود که از این نظر نسبت به دور موتور ۲۰۰۰ در نسخه قبلی تفاوت دارد. به نظر می‌رسد که نیسان فواید طراحی جدید را به سمت آلودگی کمتر و همین‌طور مصرف سوخت بهینه هدایت کرده است. جوک ۲۰۱۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۹/۰۵ لیتر و در جاده ۷/۵۹ لیتر مصرف می‌کند که این میزان به ترتیب در جاده و شهر، ۰/۳۶ و ۰/۲۵ لیتر نسبت به مدل قبلی کمتر است. در همین حال، در تست انجام شده در یک حالت ترکیبی، مصرف سوخت ۹/۰۵ لیتر از این خودرو مشاهده شده است.

در مدل ۲۰۱۴ از نیسان جوک می‌توانستیم در حالت تک‌دیفرانسیل از یک گیربکس دستی ۶ دنده نیز استفاده کنیم؛ ولی جوک SL مورد استفاده در این بررسی به‌صورت دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک است و از سیستم CVT به‌عنوان یاور همیشگی‌اش استفاده می‌کند. در هر صورت سیستم پیشرانه جو برای این هاچ‌بک ۱۴۵۴ کیلوگرمی مناسب است و برای تست‌های شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و مسیر یک‌چهارم مایل، به ترتیب زمانی براربر ۶/۹ و ۱۵/۴ ثانیه لازم دارد. در نتیجه، به‌راحتی می‌تواند از لحاظ شتاب‌گیری رقبایی را مانند جیپ رنگید 4×4 مدل ۲۰۱۵ با موتور ۱۸۰ اسب‌بخاری ۲/۴ لیتری چهار سیلندر و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک (زمان‌های ۸/۸ و ۱۶/۸ ثانیه) و هوندا HR-V با دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر و سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته (زمان‌های ۹/۵ و ۱۷/۴ ثانیه) پشت سر بگذارد.

سیستم کنترل یکپارچه نیسان (I-CON) سه حالت رانندگی نرمال، اسپورت و اکو را در اختیار قرار می‌دهد که در آنها، وضعیت پدال گاز، سیستم فرمان و واکنش گیربکس دچار تغییراتی می‌شود. اگر عنوان «بهترین شتاب در کلاس خود» را کنار بگذاریم، سیستم پیشرانه مورد استفاده در نیسان جوک از آن دست سیستم‌هایی نیست که کسی را برای بررسی و اظهارنظر بیشتر ترغیب کند. در کنار گام‌های شبیه تعویض دنده در سیستم CVT نیسان، برای دریافت «حداکثر میزان رضایت از رانندگی در هر کیلومتر» راه‌حل این است که گیربکس را در وضعیت رانندگی قرار داده، حالت «اسپورت» را انتخاب کنید و از فشار پدال گاز لذت ببرید. البته این را نیز باید گفت که وقتی به صورت دستی در دور موتور ۶۲۵۰ دور بر دقیقه CVT را شیفت دادیم، حسّی شبیه به «لیز خوردن» در ما ایجاد کرد. در همین حال، تمام ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولیدی از ۱۶۰۰ تا ۵۲۰۰ دور بر دقیقه در دسترس قرار می‌گیرد که می‌تواند برای مانورهای سریع بسیار مفید باشد. برعکس این موضوع، سیستم CVT ترسی از رسیدن موتور به خط قرمز ۶۴۰۰ دور بر دقیقه ندارد. همچنین با توجه به تغییر مداوم گشتاوری که از سیستم AWD به چرخ‌ها فرستاده می‌شود، کشش بسیار خوبی نیز در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

جوک تست‌شده در اینجا از تایرهای ۱۷ اینچی 215/55 گودیر ایگل RS-A استفاده کرده که با کمک آنها توانسته در تست لغزش در پیچ، چسبندگی جانبی برابر 0.84g از خود نشان دهد. در نتیجه، از این لحاظ نیز در وضعیتی بهتر از رنگید (0.78g) و هوندا HR-V با دیفرانسل تمام‌چرخ متحرک (0.80g) قرار می‌گیرد. سیستم فرمان الکتریکی حساس به سرعت در نیسان جوک، عملکرد خوبی دارد و دقت مناسبی در تغییر جهت خودرو نشان می‌دهد، ولی حسّ ساختگی موجود در آن، چندان خوشایند نیست. با این حال، فاصله محوری نسبتاً کوتاه ۲/۵۳ متری و محور عقب گشتاور برداری که باعث افزایش گشتاور ورودی به چرخ‌های عقب بیرونی در پیچ‌های تند می‌شود، رفتاری چابک را برای جوک ایجاد کرده است. پدال ترمز نیز عملکردی قابل‌اطمینان دارد و به‌راحتی قابل تنظیم است. سیستم ترمز در نیسان جوک می‌تواند این خودرو را از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، در فاصله ۵۳/۹۵ متر در سطح آسفالت متوقف کند.

با این که این مدل از نیسان رسماً یک خودروی پنج سرنشینه است، ولی شاید به‌زحمت بتوان دو مسافر را در صندلی‌های عقب جا داد. در همین حال، اگر دو شخص قد بلند در جلو بنشینند و برای راحتی بیشتر، صندلی‌های جلو را اندکی به عقب بکشند، صندلی‌های عقب دیگر تقریباً «غیرقابل‌استفاده» خواهد بود. در نتیجه، بهتر است صندلی‌های عقب را جمع کرد تا حداقل فضای بیشتری برای حمل وسایل ایجاد شود. به نظر می‌رسد که جوک در این زمینه کاربردی، در سطح پایینی قرار داشته باشد.

امّا کسانی که هنوز به توجه بیشتر به نیسان جوک مدل ۲۰۱۵ قانع نشده‌اند، شاید باید قیمت پایه ۲۷ هزار و ۷۶۵ دلاری آن را ملاحظه کنند. در همین حال، خودروی تست‌شده در اینجا، پس از اضافه کردن کف‌پوش‌ها و همین‌طور پوشش کف صندوق عقب (۲۱۰ دلار) و یک تکیه‌گاه دست وسط (۲۵۰ دلار)، قیمت تمام‌شده بسیار خوبی برابر ۲۸۲۲۵ دلار پیدا کرده است؛ یک قیمت شانه به شانه با هوندا CR-V EX AWD (قیمت پایه ۲۷۶۷۵ دلار) و مزدا CX-5 AWD تورینگ (قیمت پایه ۲۷۳۴۵ دلار). البته این دو خودروی رقیب با این که ابعاد کوچک‌تری دارند، ولی فضای بزرگ‌تری در داخل کابین آنها فراهم شده است. ولی شاید برای کسانی که به دنبال یک موتور توربوی سرسخت در یک کراس‌اور کوچک دو دیفرانسیل هستند، نیسان جوک یک گزینه مناسب تلقی شود.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.

• قیمت مدل تست: ۲۸۲۲۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۷۷۶۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۶۱۸ سی‌سی.

• قدرت: ۱۸۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۲۳۹/۹۸ نیوتن‌متر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: CVT با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۵۳ متر.

• طول ماشین: ۴/۱۲۵ متر.

• عرض: ۱/۷۶۵ متر.

• ارتفاع: ۱/۵۷ متر.

• وزن کلی: ۱۴۵۴ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۲ ثانیه.

• صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۴ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۵ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۶/۴۵ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۱۹۹/۵۶ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۹۵ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 84g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۰۵ لیتر در شهر و ۷/۵۹ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۹/۰۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

 تست و بررسی نیسان جوک SL AWD مدل 2015

منبع پدال


نظرات