1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی نسل جدید MVM X33

بررسی نسل جدید MVM X33

21 دی 1393
  • 5

شاید این پندار بسی وهم‌آلود به نظر آید که جماعت زردها را رقیبی قدر برای نامداران عرصه صنعت فرض نماییم؛ به‌خصوص قلمرو رازآلودی چون خودرو که هزاران معما و اما و اگر در خود نهفته دارد و شمارگان وارثان حقیقی‌اش نیز از انگشتان دست فراتر نمی‌رود. اگر به چیستی این کارزار غریب واقع‌بینانه بنگریم، تنها ممالکی همچون آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کره و چند اقلیم اروپایی دیگر را می‌یابیم که به‌راستی بر این فن چیره گشته و درخور نام استادی‌اند و چنانچه درجایی هم از این عالم چرخی از صنعت می‌چرخد در مدار آن‌هاست که در حال گردش است و نه به خودی خود. ممکن است بسیاری از ممالک را نیز ببینیم که به‌ظاهر سرگرم به این حرفه‌اند و سنجه تولید هم در آن‌ها میلیونی است ولی خودروساز نیستند و در بهترین حالت مونتاژگرند و نه طراح و بنیان‌گذار، در بدترین حالت هم متوهم به خودروسازی‌اند که این یکی از همه خوفناک‌تر است!

در این میان، جماعت چینی سوداهای بزرگی را در سر می‌پروراند و به هر دربی هم می‌کوبد تا بلکه بتواند خود را در این صنف جای دهد؛ برای رسیدن به این هدف، رؤیا و آرزو و هرچه که آن را بنامیم به هر دهلیزی سر می‌کشد و از هیچ شیوه‌ای ولو ناصواب هم که باشد روی‌گردان نیست. این قوم در ره رسیدن به مرادش، درجایی دست به کپی کاری می‌زند و در مکانی دیگر سرمایه‌گذاری مشترک و مونتاژ، در ساحتی متفاوت جای‌جای عالم را کاویده و هر کارگاه و کارخانه‌ی ورشکسته‌ای را که یافت از صاحبان مالباخته‌اش خریداری می‌کند و… در خاتمه اگر تمامی این کوشش‌ها نتیجه‌ای در پی نداشت و به فرجام خوش نرسید راه سرقت را در پیش گرفته و به‌یک‌باره تمامی اسناد و مدارک را می‌رباید!

در بین تمامی خودروسازان این اقلیم، یکی از آن‌ها بیش از همه دعوی استقلال را در سر می‌پروراند و در پی هماوردی هرچه فزون‌تر با بزرگان است؛ این بزرگ مدعی کوچک، چری نام دارد که در سرای ما ام‌وی‌ام خوانده می‌شود. پیش از این، مدل تیگو این برند با نام X33 به کشورمان راه یافت و به‌عنوان اولین کراس‌اوور چینی هم در این بازار عرضه شد؛ گرچه این خودرو در بدو ورودش به بازار به موفقیتی نسبی دست یافت که فراتر از انتظار بود، ولی رفته‌رفته از تعداد مشتریانش کاسته شد و تب اولیه خریدش نیز به سرعت فروکش نمود که چنانچه نیک بنگریم مهم‌ترین علت وقوع این امر، کیفیت ناهمگونش بود، که سبب‌ساز دل‌زدگی خریدارانش گشت و لا غیر. چند وقتی است که نمونه‌های فیس لیفت شده این خودرو در نمایندگی‌ها مشاهده شده و تا حدی نیز توانسته نظرات خرد و کلان ملت را به خود جلب نماید. علاوه بر این، خودرو مذکور به بازار امارات هم نیز راه یافته و در رسانه‌های خودرویی این مملکت هم مورد بررسی قرار گرفته است. اخیراً یکی از سایت‌های این کشور به نام AUTOMIDDLEEAST خودرو مذکور را مورد کنکاش خویش قرار داده که چکیده‌ای از آن را در اینجا تقدیمتان می‌کنم.

خلاصه بررسی

کل امتیاز این خودرو: 3.5 از 5

ممکن است که مشاهده یک چری تیگو منظره‌ای عادی در جاده‌های امارات نباشد، اما این خودرو به یکی از دشوارترین بخش‌های رقابتی بازار راه یافته و رویارویی سختی را هم با رقیب کره‌ای‌اش کیا اسپورتیج در پیش خواهد داشت. با توجه با بسته کاملی از تجهیزات رفاهی که در این خودرو عرضه می‌شود و همچنین بهای کم و منطقی‌اش، چری تیگو ازجمله برندهای چینی ست که بالقوه می‌تواند رقبای ژاپنی و کره‌ای‌اش را قدری خجلت‌زده نماید.

نمای ظاهری

با وجود اینکه تنها کراس‌اووری که در خط تولید چری قرار دارد مدل تیگوست، نمی‌توان آن را به سبب طرحی که جای‌جایش را از رقبا وام گرفته مورد سرزنش قرار داد. با این همه، در نمای جلو، این چراغ‌های زاویه‌دار و براق آن است که با ترکیب با سیستم روشنایی در روز (DAY LIGHT)، مغرورانه خود به رخ بیننده می‌کشد. نمای پشتی آن یک کپی نامناسب از نسل دوم تویوتا RAV4 است، حدس می‌زنم که با خود خواهید گفت که خالق این خطوط آخرین فرایندهای طراحی خودرو را طی نکرده است…

کابین

در داخل کابین، این طرح کاربردی و شسته‌ورفته آن است که به همراه پلاستیک‌های نقره‌ای مات پرداخت شده که در بخش میانی آن قرار گرفته و همچنین پلاستیک‌های مشکی روی داشبورد و درب‌ها، نظرها را به خویش جلب می‌نماید. با پرداخت 3000 درهم مبلغ اضافی، می‌توانید سطوح بالاتری از راحتی را در تیگو مشاهده کنید، تجهیزات اضافی که در این رده عرضه می‌شود عبارت‌اند از، صندلی‌های با پوشش چرمی، تهویه مطبوع خودکار و صندلی‌های برقی با تنظیمات شش جهتی.

تجهیزات

در حال حاضر چری تیگو با دو تریم متفاوت به خریداران عرضه می‌شود؛ علاوه بر این، خودروی مذکور یک از معدود مدل‌های عرضه شده در بازار امارات است که به صورت استاندارد از میزان قابل‌توجهی از تجهیزات رفاهی بهره می‌برد. بیشتر خریداران این برند متمایل به آن هستند که به‌جای تریم پایه، نمونه بالاترش یعنی COMFORT را انتخاب نمایند؛ اما نمونه پایه تیگو که از بهای 52/900 درهمی برخوردار است نیز از تجهیزات بسیاری سود می‌برد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از کروز کنترل، سنسور پارک، تنظیم کننده ارتفاع نور چراغ‌های جلو، چراغ‌های مه شکن و بعلاوه سیستم صوتی CD PLAYER و پورت USB.

آنچه که این خودرو ارائه می‌دهد

این خودرو از پیشرانه‌ای با حجم 2 لیتر بهره می‌گیرد که توانی معادل 137 اسب بخار در 5,570 دور در دقیقه و گشتاوری برابر با 182 نیوتن متر در 4,500 دور در دقیقه را ارائه می‌دهد. در نهایت امر، این SUV کامپکت چینی قادر است که با این موتور به سرعتی معادل 170 کیلومتر دست یابد. اگر در پی آن هستید که حسی از لاکچری را نیز تجربه نمایید باید جعبه دنده‌ای متفاوت را گزینش کنید، اگرچه بیشینه توانایی این خودرو در مدل 4 دنده اتوماتیک هم بروز می‌کند، اما این مدل‌های مجهز به گیربکس CVT هستند که سواری نرم‌تر و نیز مصرف سوخت کمتری را به شما ارائه می‌دهند.

داوری نهایی

اگر قصد خرید این خودرو را دارید، باعث خوشحالی‌تان خواهد شد چنانچه بدانید که با گزینش این مدل به‌جای کیا اسپورتیج، مبلغ قابل‌توجهی برابر با 15/000 درهم را صرفه‌جویی خواهید نمود. اما اگر در پی خودرویی جادار هستید پس سری هم به نمایشگاه تویوتا بزنید و مدل ارزشمند AVANZA، که در آن جا برای حمل 7 سرنشین وجود دارد، را با بهایی معادل 55/000 درهم انتخاب کنید. اما این را هم به خاطر داشته باشید که در این خودرو ژاپنی، نصف تجهیزاتی را که در تیگو وجود دارد را هم دریافت نخواهید نمود.

نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

میزان فراوانی از تجهیزات استاندارد

بهای بسیار خوب

نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

تنها به صورت دیفرانسیل جلو طراحی شده و عرضه می‌شود

قرارگیری بر روی صندلی‌ها تیگو همانند یک هاچ بک است.

مشخصات فنی

موتور: 4 سیلندر خطی، 16 سوپاپ DOHC

حجم موتور: 1971 سی‌سی

توان: 137 اسب بخار در 5570 دور/دقیقه

گشتاور: 182 نیوتن متر در 4500 دور/ دقیقه

شتاب صفر تا صد کیلومتر: 13 ثانیه

حداکثر سرعت: 175 کیلومتر

استاندارد آلایندگی: یورو 4

حجم باک: 55 لیتر (مدل دارای جعبه دنده دستی) – 57 لیتر (مدل دارای جعبه دنده CVT)

سیستم تعلیق در جلو: مستقل، مکفرسون با فنر پیچشی و میله نگه‌دارنده و ضد لغزش

سیستم تعلیق در عقب: کشنده چندگانه با فنر پیچشی

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4390/1765/1705 میلی‌متر

فاصله دو محور: 2510 میلی‌متر

وزن خالص: 1412 کیلوگرم (مدل دارای جعبه دنده CVT) – 1455 کیلوگرم (مدل دارای جعبه دنده دستی)

سایز تایرهای جلو و عقب: 215/55R16

ایمنی

2 عدد کیسه هوای ایمنی (برای راننده و سرنشین جلو)

مجهز به سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)

مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

کمربندهای ایمنی پیش کشاننده

سیستم ضد سرقت (IMMOBILIZER)

برخی از تجهیزات این خودرو

تهویه مطبوع اتوماتیک

سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل)

آینه وسط مجهز به نمایشگر دیجیتال جهت جغرافیایی، ارتفاع، فشار هوا

سانروف برقی

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + MP3 + پورت USB + 4 عدد بلندگو

سنسور پارک

صندلی‌های چرمی

تنظیم برقی صندلی راننده در 4 جهت

تنظیم صندلی سرنشین در دو جهت

آینه‌های برقی

مه شکن‌های جلو و عقب

سیستم نمایش اطلاعات خودرو (مسافت، مصرف سوخت و…)

قیمت

در ایران: 72 میلیون تومان (ثبت نام در نمایندگی)

در امارات: 52,900 الی 55,900 درهم

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

 بررسی نسل جدید MVM X33

منبع پدال


نظرات

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (21 دی 1393 ساعت 16:36)

    ایران تو صادرات هم عقبه. آخه چرا 2014 رو نیاوردن ؟؟؟؟ چرا 2011؟ چرا؟؟؟

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (21 دی 1393 ساعت 14:05)

    تو خارج قیمت خوبی داره تو ایران با این عوارض برعکس میشه

  • بیخیال بی پولی بیخیال بی پولی (21 دی 1393 ساعت 11:46)

    خیلی زیباست ...

    جیتی آر جیتی آر (21 دی 1393 ساعت 16:35)

    فک کنم در مقایسه با ژیان نوشتید خیلی زیباست!!!

  • آفرین آفرین (21 دی 1393 ساعت 08:31)

    خوشابحال وارد کنندگان خوب سود میده