1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

10 تیر 1394
  • 1

مدیران خودرو عزم خود را برای عرضه اولین خودرو برقی تولید انبوه به بازار کشورمان جزم کرده است و در این راستا تولید نمونه برقی MVM 110 فیس لیفت شده را در برنامه دارد.به همین بهانه قصد داریم که بیشتر به بررسی ویژگی های فنی این خودرو و محدودیت های تردد با خودروهای برقی در کشورمان با توجه به نبود زیر ساخت های مناسب بپردازیم.

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

قدرت موتور

مدل بنزین سوز MVM 110 یا همان چری QQ در حدود 70 اسب بخار قدرت دارد،اما توان نمونه برقی به حدود 57 اسب بخار محدود می شود.در مقابل گشتاور150 نیوتن متری موتور برقی از حداکثر گشتاور 93 نیوتن متری موتور سه سیلندر بنزین سوز بیشتر است و از لحظه اولیه فشردن پدال گاز، در اختیار راننده قرار دارد.از این رو می توان انتظار داشت که کُندی حرکت نمونه برقی در مقایسه با مدل بنزینی حتی با وجود وزن بیشتر خودرو برقی چندان محسوس نباشد، اما در سرعت های بالا کمبود توان و اسب بخار باعث کُندی حرکت QQ EV می شود.آنچنان که حداکثر سرعت این خودرو به شکل رسمی 100 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است که اختلافی 50 کیلومتری را نسبت به نمونه بنزین سوز و معمولی نشان می دهد،شاید جالب باشد بدانید که عملکرد خودروهای برقی تا حد زیادی به وضعیت باتری ها از نظر کارایی ، عملکرد و میزان شارژ آن ها بستگی دارد.آنچنان که حتی در مورد نمونه کاملا برقی ب ام و i3 نیز مشکلی در زمان سبقت گیری مشاهده شد که در صورت کافی نبودن شارژ باتری ها،ناگهان از توان خودرو برای شتاب گیری و سبقت گیری کاسته می شد و این مسئله خطرناک ب ام و را بر آن داشت تا نمونه هیبریدی i3 را با اضافه کردن یک موتور بنزینی پشتیبان ارائه دهد.بنابراین در خصوص چری QQ EV نیز باید در زمان رانندگی با سرعت های بالا به وضعیت باتری ها از نظر میزان شارژ توجه کرد تا امکان استفاده از حداکثر توان موتور ها وجود داشته باشد.

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

مشخصات باتری

نمونه اولیه چری QQ در مدل قبل از فیس لیفت، از یک مجموعه باتری های معمولی سرب اسید بهره می برد که کارایی محدودی داشت اما برای نمونه جدید از تکنولوژی باتری های لیتیوم یون (مشابه باتری های رایج در موبایل و لپ تاپ) استفاده شده است که بر اساس گفته سازنده می تواند انرژی لازم برای حرکت بخشیدن به خودرو را برای مسافت 200 کیلومتر تامین کند،البته این یک واقعیت است که میزان بُرد و پیمایش خودروهای برقی نیز همچون میزان مصرف سوخت خودروهای بنزینی،عدد ثابتی نیست و با توجه به شرایط رانندگی ، شیب مسیر، باد مخالف و بسیاری عوامل دیگر تغییر می کند.بنابراین با توجه به کمبود یا در واقع ، عدم وجود جایگاه های شارژ باتری خودرو در شهر ها و جاده های کشورمان، عملا نمی توان ریسک استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت باتری را به جان خرید و از این رو استفاده از QQ برقی تنها برای جابه جایی در مسیر های کوتاه کمتر از 150 کیلومتر منطقی به نظر می رسد، در این شرایط هم باید توجه داشت که برای شارژ مجموعه باتری ها با برق شهری 220 ولت به زمانی در حدود 8 الی 10 ساعت نیاز خواهد بود که رقم بسیار بزرگی در مقایسه با زمان لازم برای بنزین زدن یک خودرو معمولی به نظر می رسد.

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

قیمت و شرایط استفاده

مسئولین مدیران خودرو بارها بر فروش مدل بنزینی با قیمتی کمتر از 30 میلیون تومان تاکید کرده اند اما در رابطه با قیمت مدل برقی MVM 110 تاکنون رقمی به صورت رسمی اعلام نشده است.در مقام مقایسه خوب است بدانید که مدل های بنزین سوز چری QQ هم اکنون در بازار داخلی چین با قیمت 38 الی 50 هزار یوآن عرضه می شود اما نمونه برقی یا QQ EV قیمتی سه برابری دارد و با رقم 160 تا 165 هزار یوآن به فروش می رسد که البته پس از دریافت تسهیلات دولتی این ارقام تا حدود 70 الی 75 هزار یوآن کاهش می یابد.با این حساب می توان پیش بینی کرد که قیمت تمام شده مدل برقی در بازار کشورمان نیز به شکل قابل توجهی بیشتر از نمونه های بنزین سوز خواهد بود و همین مسئله هم انتخاب و خرید QQ EV را در مقایسه با رقبای هم قیمتی چون پژو 206 ، تندر 90 ، MVM 315 و بسیاری خودروهای قیمت متوسط دیگر بازار ، بسیار سخت می کند.با توجه به قدرت محدود پیشرانه، ظرفیت نه چندان بالای باتری و عدم دسترسی به جایگاه ای شارژ سریع در کشورمان، باید اذعان کرد که انتخاب و استفاده از QQ EV تنها برای رفت و آمد از منزل تا محل کار در مسیر های کوتاه و پر ترافیک توجیه دارد، چرا که با توجه به مشخصات ایمنی مدل فیس لیفت شده QQ که نسبت به مدل قدیمی تغییری نکرده است، استفاده از این مدل با قدرت موتور محدود و ایمنی اندک، در شرایط بزرگ راهی و اتوبانی (حتی در بزرگ راه های داخل شهری تهران) هم با ریسک هایی همراه است.

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

از طرف دیگر باید گفت که در مقابل مزایایی چون هزینه بسیار ناچیز شارژ خودروهای برقی و آلایندگی صفر که آمد و شد بی مشکل در محدوده طرح ترافیک را نیز ممکن می سازد،مشکل نگهداری و هزینه بالای تعویض باتری لیتیوم یون را نیز باید در نظر گرفت که عمر محدودی داشته و میلیون ها تومان قیمت دارد.از سوی دیگر در بلند مدت نیز میزان افت قیمت یک خودرو برقی چینی در بازار کشورمان مشخص نیست و ممکن است خریداران چنین خودرویی از این نظر هم ضرر بیشتری را نسبت به خریداران خودروهای بنزینی تجربه کنند.

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

با تمام این اوصاف باید اعتراف کرد که با توجه به طرح جدید ترافیک که قرار است از سال آینده بر مبنای میزان آلایندگی خودروها، اجرایی شود،این خودرو می تواند یکی از معدود انتخاب های قیمت متوسط باشد که مجوز ورود به محدوده مرکزی شهر را دریافت می کند.در واقع سایر خودروهای برقی و هیبریدی بسیار گران قیمت هستند و برای افرادی نه چندان ثروتمندی که نیازمند تردد بی دردسر در محدوده طرح ترافیک هستند، چری QQ EV می تواند به تنها انتخاب موجود در بازار مبدل شود.

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران

 بررسی اولیه اولین خودرو برقی در بازار ایران



نظرات

  • PARSA PARSA (17 مرداد 1395 ساعت 03:26)

    خودرو الکتریکی
    مهمترین بحث عمر باطری این خودرو ها هست ، عمر باطری تو تسلا موتور آمریکا 8 سال هست که با توجه به شرایط آب و هوایی آمریکا بعد از 8 سال 20 درصد عمرش از بین میره. این باطری ها نیاز به سرد بودن دارند، یعنی با خنک موندن عمرشون زیاد میشه و برای مناطق مثل دوبی و امارات و اهواز و سیستان اصلا خوب نیستن و کلا ممکنه از کار بیافتن تو دمای بالا. مگه باطریهای جدید بیان . الان تسلا بیشتر تو آمریکای شمالی فروش میره چون اونجا سرده. هر سال تکنولوژی باطری 10 درصد رشد میکنه، یعنی الان با یه باطری 60 کیلوات ساعت لیتیوم 250 کیلومتر میشه رفت تا 10 سال دیگه میشه 500 کیلومتر تا 2025 . ولی در مورد دماش چی؟ برای خاورمیانه؟ باید طراحی ویژه باشه برای مناطق گرم. تا 2025 ----> 1000 کیلومتر عادی میشه با قیمت 150 میلیون و عمر باطری نزدیک به 8-20 سال. با توجه به گرمای هوای ایران و سربالایی های زیاد احتمالا برای شهرای مثل آذربایجان و شمال غرب که سردن خوب باشه، ولی قدرت خریدش نیست. برای شهرای تهران به پایین عمر مفید نخواهد داشت. بازم اگر رشد 10 درصدی تو باطری باشه معمولا 10 سال دیگه زمان میبره تا مشکل گرماش حل بشه یعنی 20 سال و تا سال 2030 و با توجه به قیمت بالا و تکنولوژیو فراگیری بعد از سال 2025 احتمالا بعد از 10 سال بعدش یعنی 2035 بشه قیمت حداقل 50 ملیونی تعییین کرد پس تا 20 سال دیگه ما نمیتونیم مثل پژو 405 بطور زیاد سوار تمام الکتریک بشیم. باید حداقل 20 سال برای تکنولوژی فراگیر صبر کرد بعد از 2035 تعداد این ماشینا با درون سوزا میتونه برابر بشه ولی یه 10 تا 20 سال زمان میبره یعنی تا سال 2045 -2050 دیگه 95 درصد درون سوزا میرن کنار. اوج بازار ایران میشه سالهای 2045 در سال 1440 تا 1450 و بعد از اون ( اگر قدرت خرید باشه که قطعا بخاطر نخریدن نفت و اقتصاد ضعیف ما باید به بنزین تکیه کنیم). سال 1440 من سنم الان 28 اونوقت 70 سالگی من که میخام یه تویوتا بنزینی بخرم تا 60 سالگی سوار شم موقع بازنشستگی به بعد بدم یه برقی بخرم این مسیر 100 درصد قابل اطمینان است دوستان.