1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی MG550 انتخابی مناسب در بازار دست دوم ها

بررسی MG550 انتخابی مناسب در بازار دست دوم ها

14 تیر 1394
  • 1

کمپانی MG یا همان Morris Garages در اصل یک کمپانی خودروسازی انگلیسی بود که پس از سال‌ها فعالیت و البته تغییرات مختلف ساختاری، در اوایل سال 2000 به گروه خودروسازی MG Rover تبدیل شد، اما مشکلات اقتصادی کمپانی مادر و همچنین تنگ‌شدن عرصه رقابت در بازار موجب شد تا چینی‌ها از فرصت استفاده کرده و پیشنهاد خرید MG توسط کمپانی نانجینگ اتومبیل که در سال 2007 با کمپانی SAIC نیز ادغام شد را مطرح کنند که این امر با موافقت انگلیسی‌ها مواجه شد.

اگرچه مدل‌های قدیمی و کلاسیک MG از حدود 80 سال قبل در ایران حضور داشتند اما اولین خودرو مدرن و البته چینی MG، مدل ام‌جی 550 بود که با لقب شوالیه در بازار داخلی عرضه شد و اگرچه در ابتدا به خاطر سابقه ناخوشایند خودروهای چینی در کشور و با قیمتی حدود 40 میلیون تومان، چندان مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت اما مدتی بعد، نظر خیلی از مشتریان را در مورد خودروهای چینی تغییر داد و مشخص شد که در میان برندهای چینی نیز می‌توان خودروهای نسبتا خوب و راضی‌کننده‌ای را پیدا کرد؛ به طوری که بعضی از کارشناسان بازار معتقدند که رضایت نسبی مشتریان از مدل‌های MG، نقش مهمی در استقبال ایرانی‌ها از دیگر برندهای چینی که اخیرا به بازار داخلی وارد شده‌اند، داشته است و به نوعی می‌توان گفت که MG550 سفیر صلح خودروهای چینی در ایران بود!

در حال حاضر و با توقف تولید MG550، مدل صفرکیلومتر آن نیز در بازار یافت نمی‌شود اما اگر مایل به خرید این شوالیه دو رگه چینی-انگلیسی باشید، می‌توانید مدل‌های دست‌دوم آن را مد نظر قرار دهید.

طراحی ظاهری

در ابتدا، طراحی ظاهری ام‌جی 550 نه تنها نسبت به خودروهای چینی، بلکه نسبت به برخی دیگر از خودروهای وارداتی نیز، متفاوت‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسید که از جمله ویژگی‌های بارز آن می‌توان به جلوه نسبتا تنومند بدنه، طراحی مناسب کاسه چراغ‌ها و همچنین جلوپنجره استیل و عریض آن اشاره کرد. در واقع محبوبیت چهره MG550 در میان مشتریان به اندازه‌ای بود که حتی هنگام ورود مدل MG6 با طراحی ظاهری اسپرت و جدیدتر، هنوز هم خیلی‌ها ترجیح می‌دادند مدل 550 را خریداری کنند. در هر حال شاید طراحی ظاهری MG550 چندان مجذوب‌کننده و دلربا نباشد اما در مقایسه با برخی رقبای موجود در این کلاس و رنج قیمت، چهره لوکس‌تر و دلچسب‌تری را به نمایش می‌گذارد.

کابین و امکانات رفاهی

با اولین نگاه به فرم داشبورد و پانل مرکزی MG550 می‌توان به شباهت آن با طراحی داخلی نسل پیشین ب‌ام‌و سری 3 و یا حتی سری 5 پی برد و البته ام‌جی هم این مسئله را تکذیب نکرده و معتقد است که جهت دستیابی به یک جلوه مدرن و زیبا و همچنین فراهم کردن ارگونومی مناسب، از طراحی داخلی این مدل‌ها الهام گرفته است. کیفیت پوشش‌ها و ادوات داخلی، اگرچه به پای برخی رقبای کره‌ای هم نمی‌رسد اما در نوع خود و با این قیمت، نسبتا خوب و رضایت‌بخش به نظر می‌رسد و در پایان مطلب در مورد دوام آن هم صحبت خواهیم کرد. صندلی‌های MG550 راحت و نسبتا نرم هستند و فضای پا در ردیف جلو و عقب نیز خوب و جادار است که البته از این لحاظ، ردیف عقب آن، جادارتر و راحت‌تر از مزدا 3 و اندکی محدودتر از کیا سراتو ارزیابی شده است. اما آنچه که MG550 را متفاوت‌تر و وسوسه‌برانگیزتر از دیگر رقبا جلوه می‌دهد، تنوع امکانات و آپشن‌های آن است که در نوع خود، کامل و جالب توجه است و البته باید به این مسئله اشاره کنیم که این خودرو در 2تیپ دلوکس (نیمه فول آپشن) و گرند دلوکس (فول آپشن) در بازار داخلی عرضه شده است که عمده مدل‌های 2012 نیز از نوع اول یعنی نیمه فول آپشن هستند.

از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به سیستم ضد‌سرقت و ایموبیلایزر، قفل مرکزی و ریموت کنترل، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با گرم‌کن، روکش چرم صندلی‌ها، تنظیم برقی آینه‌ها با گرم‌کن، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه مجزا برای ردیف عقب، نمایشگر و نویگیشن، بلوتوث (در مدل گرند دلوکس)، پخش DVD و اتصال USB و AUX، صفحه کیلومتر‌شمار دیجیتال، سنسور باران و گرد و غبار مجهز به کنترل اتوماتیک شیشه‌ها، سیستم Anti Trap شیشه‌ها، آینه وسط الکتروکرومیک، سانروف برقی، محفظه خنک‌نگهدارنده در کنسول وسط، شیشه‌های UV (در مدل گرند دلوکس)، نشانگر فشار باد تایر، سنسور پارک جلو و عقب و همچنین دوربین دید عقب (در مدل گرند دلوکس) اشاره کرد، ضمن اینکه 6 کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده‌ای) نیز از سلامت سرنشینان حمایت می‌کنند.

سواری و مشخصات فنی‌

ام‌جی 550 با بهره‌گیری از یک پیشرانه 4 سیلندر و 1.8 لیتری توربوشارژ به قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن‌متر، کشش و توانایی حرکتی خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد و اگرچه استارت حرکت آن با کمی تاخیر همراه است، اما در شتاب‌گیری ثانویه و به لطف عملکرد توربوشارژها، رضایت شما را جلب خواهد کرد. گیربکس این مدل از نوع 5 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده‌ها از طریق پدال‌های پشت فرمان است که البته در حالت دستی، کمی تاخیر در تعویض دنده‌ها (پس از فشار دادن پدال شیفترها) کاملا احساس می‌شود اما در کل واکنش و پاسخگویی پیشرانه به پدال گاز، نسبتا تیز و قابل توجه است. گفته می‌شود که در طراحی سیستم تعلیق این خودرو از ب‌ام‌و‌های سری Z الهام گرفته شده ‌که البته در جلو از نوع مک فرسون با فنر لول و میله ضد‌غلتش و در عقب از نوع چند‌اتصالی با فنر لول و میله ضد‌غلتش است. ترمزهای این خودرو از نوع دیسکی خنک‌شونده هستند و توسط سامانه‌های ABS ،‌EBD ،‌MSR و BA پشتیبانی می‌شوند که عملکرد مطمئن و قدرت خوبی نیز دارند. از دیگر سامانه‌های کمکی و الکترونیکی MG550 می‌توان به سیستم کنترل پایداری DSC و همچنین کنترل عملکرد و پایداری ترمزها در پیچ (CBC) اشاره کرد که با این تفاسیر، پایداری و چسبندگی نسبتا خوبی را به نمایش می‌گذارد اما عملکرد فرمان آن کمی سبک و مرده است. از نظر سواری و عملکرد سیستم فنربندی می‌توان گفت که مانند دیگر خودروهای موجود در این کلاس، کمی سفت است، ضمن اینکه نفوذ صدای موتور به داخل کابین نیز نسبتا زیاد است.

استهلاک و دوام

اگرچه پیشرانه توربوشارژ MG550 کشش و شتاب‌گیری خوبی را برای شما فراهم می‌کند اما یقینا استفاده ناصحیح و فشار آوردن بیش از حد به پیشرانه یک اتومبیل اقتصادی و ارزان‌قیمت (با توجه به قیمت در بازار‌های جهانی)، جهت دستیابی به شتاب و سرعت بیشتر، نتایج ناخوشایندی را نیز در پی دارد که از جمله آنها می‌توان به ایجاد مشکل در قسمت سرسیلندرها و همچنین سامانه توربوشارژ برخی MGهای موجود در کشور (به گفته مالکان آنها) اشاره کرد. همچنین برخی مالکان مدل‌های 2010 و 2011 از اختلال در سیستم صوتی-تصویری و بلوتوث خودرو، خالی‌شدن لحظه‌ای ترمزها‌ هنگام استارت، خارج شدن باد سرد از دریچه هوا ردیف عقب به خاطر عبور از زیر محفظه خنک نگهدارنده (حتی در صورت روشن بودن بخاری) و همچنین ایرادات جزئی در سیستم تهویه مطبوع آن ناراضی هستند که ظاهرا این مشکلات در مدل‌های 2012 بر‌طرف شده است.

از لحاظ کیفیت و دوام پوشش‌های چرمی و قطعات پلاستیکی نیز می‌توان گفت که MG550 نمره نسبتا قابل قبولی را دریافت می‌کند و تا امروز، کمتر کسی با مشکل سایش، پوست‌پوست‌شدن، پارگی، شکستگی، رنگ پریدگی یا به سر و صدا افتادن این قطعات مواجه شده است، مگر آنکه مراقبت‌های لازم و نگهداری صحیح از کابین خودرو صورت نگرفته باشد. ضمنا تمامی مدل‌های MG توسط نمایندگی و با گارانتی 5 ساله (یا 150هزار کیلومتر) به بازار عرضه شده‌اند و به همین خاطر، هنوز بسیاری از مدل‌های دست دوم نیز شامل خدمات گارانتی می‌شوند.

 بررسی MG550 انتخابی مناسب در بازار دست دوم ها

 بررسی MG550 انتخابی مناسب در بازار دست دوم ها

 بررسی MG550 انتخابی مناسب در بازار دست دوم ها

 بررسی MG550 انتخابی مناسب در بازار دست دوم ها

 بررسی MG550 انتخابی مناسب در بازار دست دوم ها

 بررسی MG550 انتخابی مناسب در بازار دست دوم ها



نظرات

  • حسین معمار حسین معمار (14 تیر 1394 ساعت 05:06)

    عالی...عالی...عالی