1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. گزارش اولین تست و بررسی MG360 در ایران

گزارش اولین تست و بررسی MG360 در ایران

21 آبان 1395
  • 1

اوایل پاییز بود که گزارشی از خط تولید شرکت صنعت خودرو آذربایجان تهیه شد و به صورت رسمی، مونتاژ محصولات MG در این شرکت آغاز شد. بعد از گذشت چند ماه و پیش از عرضه به بازار این خودرو، شرایطی فراهم شد تا تست و بررسی از اولین محصول مونتاژی MG در ایران داشته باشیم. MG360 به عنوان اولین محصول تولید و مونتاژ داخل این برند چینی شناخته می شود که تا پایان سال جاری روانه جاده ها و خیابان های کشور خواهد شد.

گزارشی از اولین تست و بررسی MG360 در ایران + تصاویر

در این بخش از روزنامه دنیای خودرو، اولین تست و بررسی MG360 در ایران منتشر شده است که به برخی ویژگی های این خودرو تازه وارد اشاره می کند:

1- MG360 چگونه به ایران آمد؟

کمپانی سایک چین به عنوان مالک برند MG انگلیس، چند سالی است که در بازار جهانی فعالیت گسترده ای را آغاز کرده و هر از چند گاهی محصولات جدید را به بازار معرفی می کند. سایک در بازار چین به عنوان بزرگترین خودروساز آن کشور شناخته می شود و در بازار جهانی، رتبه هفتم تیراژ تولید را دارد. همچنین در بحث تراز مالی و اعتبار، در رتبه چهلم جهانی میان تمام کمپانی های نفتی، بانکی، اقتصادی، مهندسی، صنایع هوایی، صنایع خودروسازی و…. قرار دارد.

از همین رو می توان به حضور این کمپانی در ایران احساس رضایت داشت و گفت که احتمالا بزودی اتفاق های خوبی برای محصولات این برند در بازار ایران می افتد. سایک با همکاری شرکای ایرانی، شرکت ام جی پارس را در ایران تاسیس نمود و با سرمایه گذاری مشترک، برنامه مونتاژ محصولات خود را از خط تولید ایران آغاز کرد. در قدم اول شاهد سرمایه گذاری ۴۰ میلیون دلاری برای این همکاری هستیم و به گفته مسئولان این شرکت، تا ۵ سال آینده این رقم همکاری به ۴۰۰ میلیون دلار می رسد. سایک ۳۶۰ خودرویی است سدان که در بازار جهانی با برند MG عرضه می شود و خط تولید ایران، برنامه صادرات این خودرو را به شش کشور دیگر با برند MG دارد.

گزارشی از اولین تست و بررسی MG360 در ایران + تصاویر

2- در نگاه اول MG360 چگونه است؟

وقتی اولین برخورد را با MG360 دارید، احتمالا شما را به یاد خودروهای دیگر از این برند می اندازد. پلتفرم مشترک این خودرو با ام جی GT در بخش های مختلف خودرو قابل تشخیص است و حتی در بسیاری از قطعات شباهت فنی دارند. تفاوت اصلی ۳۶۰ با GT در بخش طراحی ظاهری است. طراحی MG360 تا حد زیادی خانوادگی است و در برخی جزئیات طراحی اسپرت را هم یدک می کشد. ولی در طراحی MG GT بیشتر با ظاهری اسپرت و جوانپسند طرف هستیم که تا حدی جذابیت را برای قشری خاص فراهم می کند. در بخش طراحی داخلی نیز ام جی ۳۶۰ با ام جی GT برابر است و تنها در برخی جزئیات با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال طراحی صفحه کیلومتر MG360 تلفیقی از طراحی آنالوگ و دیجیتال است و حس متفاوتی را به راننده می دهد. ولی شاید همین حس آنالوگ آن هم به این سبک برای برخی افراد به عنوان جذابیت به حساب نیاید و گاهی ضعف دیده شود.

گزارشی از اولین تست و بررسی MG360 در ایران + تصاویر

گزارشی از اولین تست و بررسی MG360 در ایران + تصاویر

کنار خودرو طراحی ساده و در عین حال متعادلی دارد. خطوط طراحی روی آن شلوغی بیهوده را جلوه نمی دهند و تا حد زیادی به زبان یک خودرو اقتصادی با مخاطب صحبت می کنند. با نگاهی گذرا به در عقب خودرو این خودرو، می توان فهمید که طراحان MG و سایک، فضای مناسبی را برای ردیف عقب در نظر گرفته اند. ولی وجود قوسی داخل شاسی در ردیف عقب باعث شده تا فضای پا برای فردی که در قسمت وسط صندلی عقب می نشیند تا حد زیادی از بین برود. همچنین با توجه به نوع طراحی در صندوق، فضای مناسب بار در داخل آن تعبیه شده است. نوع طراحی صندلی ها تا حد زیادی در جلو و عقب راحت بوده و با توجه به قیمت خودرو، آسایش مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. طراحی داشبورد MG360 در کنار سادگی قابلیت های ویژه ای را در بطن خود قرار داده است و کیفیت مناسبی دارد. در بخش های از داشبورد و رودری ها از طرح فیبرکربن برای تزیین داخل MG360 استفاده شده است.

گزارشی از اولین تست و بررسی MG360 در ایران + تصاویر

گزارشی از اولین تست و بررسی MG360 در ایران + تصاویر

در مجموع می توان گفت که این خودرو به عنوان یک محصول مونتاژی با توجه به نوع طراحی و فضای داخل قابلیت این را دارد تا نظر مشتریان ایرانی را به سمت خود بکشاند. از طرفی نگاه برخی منتقدان به MG360 این است که شاید طراحی ظاهری آن آنچنان جذاب به نظر نرسد و بیشتر حال و هوای یک خودروی اقتصادی را بازگو کند.

3- پیشرانه MG360 چیست؟

MG360 پیشرانه ای مشابه به ام جی GT دارد. این خودرو در نسخه های مختلف به موتور ۱٫۵ لیتری مجهز است. موتور 1.5 لیتری این خودرو ۱۰۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ نیوتون متر تولید می کند. این نیرو در تیپ ۱ و ۲ این خودرو با گیربکس پنج دنده دستی یا چهار دنده اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. اما در MG360 تیپ۳، موتور ۱٫۵ لیتری مجهز به سامانه توربوشارژ است که هنوز قدرت خروجی دقیق آن برای بازار ایران مشخص نشده است.

گزارشی از اولین تست و بررسی MG360 در ایران + تصاویر

ولی این پیشرانه توان تولید قدرتی بین ۱۲۷ الی ۱۵۶ اسب بخار را با گشتاور بیش از ۲۱۰ نیوتون متر دارد که این قدرت و نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. برخی شنیده ها حاکی از آن است که تیپ۱و۲و۳ حدود قیمتی به ترییب ۵۵، ۶۰ و ۶۵ میلیون تومان دارند و تا حد زیادی با روش رقابتی به جاده های ایران می آیند. در تست و بررسی ما، تیپ۲ این خودرو با موتور ۱٫۵ لیتری ۱۰۷ اسب بخار و گیربکس چهار دنده اتوماتیک حاضر بود که تا حد زیادی دید وسیعی از MG360 را به ما منتقل کرد.

4- پشت فرمان MG360 چه حسی را انتفال می دهد؟

تست از غرب تهران آغاز شد و چند کیلومتری را با سرعت پایین برای بررسی اولیه طی کردیم. اولین مسئله، مصرف سوخت MG360 است که می تواند با توجه به نوع قیمت گذاری نظر مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند. این خودرو در ترافیک های شهری، مصرف سوخت مناسبی را دارد و در شرایط متعادل عددی کمتر از ۹٫۵ لیتر را به ازاری هر ۱۰۰ کیلومتر به ما نشان می دهد. این در حالی است که وقتی با MG360 به جاده ها می روید و حالت ECO آن را فعال می کنید، مصرف سوخت آن در جاده کمتر از ۶٫۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر می شود و به صورت ترکیبی کمتر از ۷٫۵ لیتر می سوزاند.

گزارشی از اولین تست و بررسی MG360 در ایران + تصاویر

صندلی خودرو تا حد قابل قبولی راحت است و افرادی با وزن و قد متفاوت، تقریبا روی آن راحت می نشیندند و فضای مناسبی را در اختیار دارند. فرمان برقی MG360 نیز از نظر عملکرد خوب بوده و سنسور فرمان آن در سرعت های مختلف میزان سفتی متفاوتی را به دست راننده منتقل می کنند. همچنین فرمان پذیری این خودرو سدان با توجه به نوع سیستم تعلیق که در جلو مک فرسون و در عقب H شکل Torsion Beam، تا حد قابل زیادی مناسب ارزیابی می شود و در مانورهای شهری می توان روی آن حساب کرد. البته که محور عقب این خودرو تعلیق آنچنان پیچیده ای ندارد و در نسخه فول آپشن که به سیستم ESP مجهز است، کنترل و دقت پایداری بیشتری در MG360 احساس می شود. با اینکه عملکرد سیستم تعلیق این خودرو تا حد قابل قبولی ارزیابی می شود، ولی می توانست با نرمی بیشتر فاصله خود را از سایر رقبای چینی بیشتر کند.

با رانندگی خود سعی کردیم تا نحوه عملکرد گیربکس را بسنجیم. با این که در برخی سایت ها اعلام می شود که پیشرانه MG360 با MG350 کاملا برابر است و فرقی ندارد، ولی با کمی رانندگی و مقایسه می توان فهمید که سیستم انتقال قدرت جدید به مراتب بهتر از گیربکس قدیمی کار می کند. این گیربکس چهار دنده قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را دارد و حالت S (اسپورت) و W (برای جاده های لغزنده و برفی) روی آن تعبیه شده است که هر کدام واکنشی متفاوت را به چرخ ها می دهند. عموما از گیربکس های چهار دنده نمی توان قابلیت خاصی را توقع داشت. در MG360 هم تا حد زیادی این مسئله صدق می کند. ولی تعویض دنده نرم و بدون تکان از ویژگی های این خودرو در تیپ۲ آن به حساب می آید که تا حد زیادی آرامش را به راننده و سرنشینان منتقل می کند.

گزارشی از اولین تست و بررسی MG360 در ایران + تصاویر

دنده ۱ این خودرو قدرت به نسبت مناسبی دارد و کشش اولیه خوبی را به خودرو می دهد. در دنده ۲ با حالت خنگی مواجه نیستیم، اما به خاطر دامنه زیاد این چرخ دنده، کمی از کشش آن کاسته می شود. ولی این مسئله باعث نشده تا فشار مضاعف به موتور بیاید و صدای موتور در داخل اتاق بپیچد. نکته جالب در مورد MG360 نحوه عایق کاری و صداگیری اتاق آن بوده که تا حد زیادی نسبت به رقبا هر رده قوی تر ظاهر شده است. در دورهای بالای ۴۲۰۰rpm ورود صدای موتور به داخل اتاق آغاز می شود. این در حالی است که برخی رقبای چینی این خودرو، صدای آزاردهنده را از دور موتور ۳۰۰۰rpm به داخل اتاق می فرستند. همچنین وقتی در ترافیک رانندگی می کنید و یا خودرو به صورت درجا کار می کند، صدای موتور آن تا حد زیادی کم است.

برخی امکانات هم در MG360 باعث می شود تا راننده و سرنشینان احساس رضایت بیشتری را داشته باشند. مثلا مانیتور ۸ اینچی این خودرو کیفیت عملکرد بالایی دارد و از طرفی قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه را روی خود دارد و در گوشی هایی که به سیستم عامل IOS و اندروید مجهز هستند، برنامه های کاربردی آن ها را مثل Map در صفحه نمایشگر خود نشان می دهد. سانروف، سیستم کنترل باد لاستیک، سیستم ECO، کامپیوتر سفر، شیشه ها و آینه های برقی، دو کیسه هوا، تنظیم ارتفاع چراغ، بلوتوث روی فرمان، دوربین و سنسور عقب با خطوط پارک متغیر، تودوزی چرم، زیر آرنجی جلو و عقب از امکانات MG360 در مدل های پایه به حساب می آید. در نسخه فول تیپ۳، امکاناتی نظیر کیسه های هوای جانبی جلو، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و برخی امکانات دیگر به آن اضافه می شود. ترمز MG360 در رانندگی شهری و جاده ای عملکرد به نسبت خوبی را دارد. ولی باید دانست که به خاطر نوع سیستم تعلیق و شباهت آن به ام جی GT نباید، در پیچ های تند از ترمز ناگهانی و محکم آن استفاده کرد.

جمع بندی:

با توجه به اینکه MG360 برنامه صادرات را از ایران دنبال می کند، می توان به این مسئله اشاره کرد که کیفیت لازم جهت استفاده در کشورهای دیگر را دارد. همچنین بازخوردی که ما از نسخه ۱٫۵ لیتری ۱۰۷ اسب بخار با گیربکس چهار دنده اتوماتیک دریافت کردیم، به مراتب بهتر از برخی رقبای چینی در بازه قیمتی ۶۰ تا ۷۵ میلیون تومان است. در نتیجه می توان گفت که در صورت محقق شدن قیمت گذاری منطقی، MG360 می تواند رقابت را برای خودروهایی چون چری آریزو۵، جک J5 و پژو ۳۰۱ سخت کند.

نقاط قوت:

۱- کیفیت مناسب مواد به کار رفته در داخل
۲- امکانات رفاهی مناسب
۳- کم سر و صدا بودن اتاق (با توجه به اینکه خودرو مورد بررسی در تست های فنی بوده است)
۴- فرمان نرم
۵- تعویض دنده نرم
۶- قیمت به نسبت مناسب
۷- فضای کابین مناسب

نقاط ضعف:

۱- شاید طراحی ظاهری آن برای برخی دلچسب نباشد
۲- استقبال از نسخه توربو به احتمال قوی باعث می شود تا تیپ های دیگر این خودرو به حاشیه بروند
۳- فضای پای ردیف عقب در بخش وسط آنچنان خوب نیست
۴- در کنار اینکه امکانات خوبی در خودرو وجود دارد، ولی برخی افراد به دنبال سایر امکانات رفاهی هستند. مانند سیستم تهویه اتوماتیک و کروزکنترل
۵- تهویه برای ردیف عقب فقط از زیر صندلی های جلو انجام می شود

توجه: خودروی مورد بررسی از نسخه های وارداتی جهت تست فنی انتخاب شده است. لذا لوگو «سایک روو» روی فرمان خودرو دیده می شود که در نسخه های تولید داخل متفاوت است.

گزارشی از اولین تست و بررسی MG360 در ایران + تصاویر

منبع:روزنامه دنیای خودرو



نظرات

  • عرفان عرفان (9 فروردین 1396 ساعت 14:37)

    کی گفته سایک بزرگترین خودروساز چینه...!!!؟ طبق آخرین آمار چانگان بیشترین خودرو را تولید کرده... همین طور رتبه هفتم جهان در تیراژ و چهلم جهانی در بین شرکت های جهان هم چرت هست...