1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی و مقایسه MG GT با مزدا ۳ و هیوندای الانترا

بررسی و مقایسه MG GT با مزدا ۳ و هیوندای الانترا

1 آبان 1395
  • 0

در مدت زمان حدودا ۷ ساله حضور MG در بازار ایران، این کمپانی چینی– انگلیسی همیشه محصولاتی جالب توجه و قابل رقابت را به بازار عرضه کرده است؛ محصولاتی که گرچه هیچگاه به اندازه رقبای کره‌ای خود پرفروش نبوده، اما طرفداران خاص خود را داشته و خریداران خود را در طول زمان راضی نگه داشته‌اند‌. جدید‌ترین تحفه MG برای ایرانیان، سدان GT است که چندی پیش به صورت رسمی توسط مدیا موتورز رونمایی شد و با توجه قیمت اعلام شده برای آن باید به جنگ رقبای محبوب و نامداری همچون مزدا ۳‌، هیوندای الانترا و کیا سراتو برود‌. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو نگاهی مقایسه‌ای خواهیم داشت به MG GT و ۲ رقیب محبوب آن یعنی مزدا ۳ و هیوندای الانترا‌.

طراحان MG هنگام طراحی GT‌، بیش از هر چیز به یک طرح جوان‌پسندانه اندیشیده‌اند که نتیجه آن طرحی خاص با خطوط و المان‌های اسپرت است‌. نمای جلو GT تقریبا ساده بوده و در این نما تنها چراغ‌های نافذ جلو در ترکیب با جلوپنجره باریک MG جلب توجه می‌کنند‌. نمای جانبی GT نیز به لطف خطوط مختلف و قوس خاص سقف، حالتی فست‌بک گونه و متفاوت از رقبا داشته اما نمای عقب GT تا حدی غیر‌معمول طراحی شده و چراغ‌های به‌هم پیوسته از عامه‌پسندی این نما کاسته‌اند که البته نمی‌توان این موضوع را یک ضعف تلقی کرد زیرا همانطور که اشاره شد MG در طراحی GT بیشتر از خریداران عامه به دنبال جذب جوانان بوده است‌. کابین GT نیز با وجود اجزایی همچون مانیتور نسبتا بزرگ با ترکیب منظم کلید‌های زیر آن، دریچه‌های تهویه بزرگ عمودی در قسمت میانی و گرافیک خاص صفحه نشان‌دهنده‌ها، نمایی جذاب و اسپرت‌تر از برادر بزرگ‌ترش MG 6 را به نمایش می‌گذارد‌. مزدا 3 نیز در طراحی ظاهری و داخلی، سبکی اسپرت را با کمی چاشنی لوکس‌گرایی و خانوادگی‌بودن ترکیب کرده و این در حالی است که الانترا با گذر از المان‌های اسپرت به دنبال یک طراحی ملایم و در عین حال به‌روز و عامه‌پسند بوده است‌.

ابعاد و فضای داخلی

MG GT دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر 4612‌، 1804 و 1488‌میلی‌متر به همراه فاصله بین دو محور 2650 میلی‌متر است‌‌‌ که در مقام مقایسه با رقبا از این نظر می‌توان گفت که با خودرویی نسبتا بزرگ در کلاس خودش رو‌به‌رو هستیم به گونه‌ای که GT حدود 8 سانتی‌متر در طول، 3سانتی‌متر در عرض و 5 سانتی‌متر در ارتفاع از الانترا بزرگ‌تر است که این بزرگی ابعاد نسبت به مزدا 3 نیز به حدود 3 سانتی‌متر در طول، 5‌سانتی‌متر در عرض و ‌2 سانتی‌متر در ارتفاع می‌رسد‌. اما از لحاظ فاصله بین دو محور، GT در میانه قرار داشته و از این نظر حدود 1 سانتی‌متر از مزدا3 بزرگ‌تر اما 5‌سانتی‌متر از الانترا کوچک‌تر است‌. از لحاظ فضای داخلی هم می‌توان گفت که در MG GT و هیوندای الانترا با فضای باز و مناسبی رو‌به‌رو هستیم اما فضای ردیف عقب مزدا 3 اندکی تنگ بوده و این نکته هنگامی بیشتر لمس می‌شود که 3 نفر بزرگسال قصد نشستن روی صندلی عقب را داشته باشند‌.

مشخصات و توانمندی‌های فنی

MG GT در ایران با یک پیشرانه 1.5 لیتری ارائه خواهد شد که پیشرانه مذکور به لطف استفاده از فناوری توربو شارژر، یارای تولید حداکثر قدرت 127 اسب بخار و حداکثر گشتاور 210 نیوتن‌متر را دارد‌‌ که GT با اتکا به این پیشرانه و یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 7.5 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 9.8 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند‌. هیوندای الانترا نیز یک پیشرانه 1.8 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 148 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن‌متر را در اختیار داشته که پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 7.1 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 10.2 ثانیه و حداکثر سرعت 202 کیلومتر بر ساعت را برای ساخته هیوندای به ارمغان می‌آورد‌. قلب تپنده مزدا 3 نیز یک نمونه 2 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 148 اسب بخار و حداکثر گشتاور 187 نیوتن‌متر است که مزدا 3 با اتکا به این پیشرانه و یک گیربکس 5 سرعته تیپ ترونیک، ضمن مصرف 7.6 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 9.2ثانیه و حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را در شرایط استاندارد به ثبت می‌رساند‌. از لحاظ توانمندی‌های حرکتی، هندلینگ و لذت رانندگی نیز طبق تست‌های انجام گرفته، مزدا 3 بهترین عملکرد را بین این 3 خودرو داشته، پس از آن MG GT و در نهایت الانترا قرار می‌گیرند‌.

امکانات رفاهی و ایمنی

مهم‌ترین امکانات رفاهی MG GT مواردی همچون روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، دی‌لایت، قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، کروز کنترل، شیفترهای تعویض دنده از پشت فرمان، سنسور نور، سنسور باران، سنسور و دوربین دید عقب، سیستم صوتی و تصویری مجهز به 6 عدد بلندگو به همراه مانیتور 7 اینچی و بلوتوث و‌... را شامل می‌شود‌. از لحاظ ایمنی هم MG سنگ تمام گذاشته و علاوه بر ترمز ABS و EBD و 6 عدد ایربگ، شاهد سیستم‌های کامل امنیتی مانند ‌سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (‌VSC‌)، سیستم کنترل کشش (‌TCS‌)، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (‌HAS‌)، سیستم ترمز کمکی (‌BA‌)، سیستم کنترل ترمز در پیچ‌ها (‌CBC‌) و سیستم جلوگیری از مکث پیشرانه در شتابگیری‌های ناگهانی یا جلوگیری از تعویض ناگهانی دنده در سطوح لغزنده (‌MSR‌) را در GT شاهد هستیم‌. تعداد 5ستاره ایمنی GT در آزمایش‌های مؤسسه C-NCAP نیز تضمین‌کننده ایمنی GT خواهند بود‌. مزدا 3 و هیوندای الانترا نیز از لحاظ سطح امکانات رفاهی، بسیار کامل بوده و در مدل‌های فول برتر از MG GT ظاهر می‌شوند که از موارد برتری مزدا 3 نسبت به GT می‌توان به مواردی همچون کیلس استارتر و گرمکن صندلی‌های جلو اشاره کرد‌. الانترا نیز در بین این 3 خودرو کامل‌ترین سطح امکانات رفاهی را داشته و مواردی مانند گرمکن صندلی‌های عقب، گرمکن فرمان و سردکن صندلی‌های جلو در نمونه‌های فول آپشن الانترا موجود بوده اما 2 خودرو دیگر فاقد این موارد هستند‌. از نقطه نظر ایمنی نیز مزدا 3 و الانترا در دارا بودن سیستم‌های ABS ،‌EBD ،‌ESP و 6 عدد ایربگ با MG GT مشترک هستند اما سایر سیستم‌های امنیتی GT در 2 رقیب دیگر مشاهده نمی‌شود‌. در مجموع از نظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی، هر سه خودرو مورد بحث جایگاه مناسبی داشته و خریدار را راضی نگه می‌دارند‌.

سخن پایانی

در مجموع MG GT را می‌توان خودرویی با طراحی خاص و متفاوت با سایر خودرو‌های هم‌رده دانست که سطح نسبتا کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی را در ترکیب با دینامیک رانندگی نسبتا جوانانه به نمایش می‌گذارد‌. GT بیشتر مناسب افراد جوانی است که در این رنج قیمتی به دنبال خودرویی نسبتا خاص و متفاوت هستند‌. مزدا 3 و هیوندای الانترا نیز در طی چند سال حضور در بازار ایران، امتحان خود را پس داده و جایگاه خود را پیدا کرده‌اند و با توجه به اینکه نسل جدید هر دو خودرو مذکور به بازار جهانی ارائه شده، نمونه‌های موجود در بازار کشور به‌روز بودن خود را از دست داده اما همچنان گزینه‌هایی مناسب و با ریسک انتخاب پایین در محدوده قیمتی خود محسوب شده با این تفاوت که در مزدا 3 بیشتر به خوش‌دستی و لذت رانندگی پرداخته شده در حالی که الانترا برای یک سواری نرم و راحت با حداکثر امکانات رفاهی ساخته شده است‌. لازم به ذکر است هم‌اکنون MG GT توسط مدیا موتورز با قیمت نهایی 115 میلیون تومان (‌با احتساب مالیات بر ارزش افزوده‌) به فروش می‌رسد‌. 116 میلیون و 950 هزار تومان جدید‌ترین قیمت مزدا 3 اعلامی از سوی گروه بهمن است و هیوندای الانترا صفر‌کیلومتر مدل 2016 نیز در بازار بین 127 تا 138 میلیون تومان قیمت دارد‌.

 اصیل جوان ام جی در بازی بزرگان

منبع:عصر خودرو
نوشته: امیر خادمی پور



نظرات