1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

29 شهریور 1394
  • 2

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

MG به عنوان برند اسپرت ساز و کلاسیک انگلیسی در نمایشگاه شانگهای سال 2013 دست به سنت شکنی زد و از نمونه مفهومی اولین SUV خود که با مشارکت کمپانی SAIC طراحی شده بود تحت عنوان MG CS پرده برداشت.طراحی خاص و متفاوت این خودرو در این نمایشگاه آنچنان مورد توجه بازدید کنندگان و منتقدان قرار گرفت که مسئولین کمپانی در همان زمان تولید انبوه این مدل را با حداقل تغییرات نسبت به مدل نمایشی تایید کردند و حالا پس از گذشت نزدیک به دو سال، مدل MG GS به عنوان اولین کراس اوور MG حتی زودتر از بازار انگلیس در کشورمان نیز معرفی شده است.

چهارشنبه هفته گذشته فرصتی دست داد تا تنها چند ساعت پس از معرفی این محصول در مجاورت مرکز همایش های برج میلاد،طعم رانندگی با این خودرو متفاوت و جذاب را در پیست آزادی تهران بچشیم.محیطی که شاید برای محک زدن توانایی های یک خودرو اصطلاحا شاسی بلند چندان مناسب به نظر نرسد اما وقتی قرار بر به چالش کشیدن یک خودرو توربو 220 اسب بخاری باشد، شاید در کل استان تهران، محلی بهتر از پیست آزادی یافت نشود.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

در ذکر مشخصات فنی و عملکردی MG GS همین بس که این خودرو با موتور توربو 2.0 لیتری و گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوبل کلاچ، عملکردی بهتر از نیسان ماکسیما 3.0 لیتری از خود به نمایش می گذارد و توانایی رسیدن به صد کیلومتر در ساعت را ظرف 7.9 یا 8.0 ثانیه دارد.رقمی که اگر قرار بر مقایسه باشد از تمامی خودروهای هم کلاس و هم قیمت MG GS بهتر است و تنها خودروهایی چون ب ام و های X1 2.8 ، X3 3.8 و پورشه ماکان که قیمتی نزدیک به 3 برابر MG GS دارند می توانند فراتر از این رقم ظاهر شوند.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

به هرحال شتاب و سرعت تنها ویژگی یک خودرو نیست و برای محک زدن عملکرد MG GS در سایر زمینه ها، شرایطی بهتر از رانندگی در پیست قابل تصور نیست.سه خودرو ظاهرا یکسان برای تست و بررسی خبرنگاران آماده شده است اما کارشناسان شرکت تاکید می کنند که تنها نمونه نقره ای رنگ با مدل عرضه شده در ایران مطابقت کامل دارد و دو نمونه دیگر از نظر سطح تجهیزات و تریم داخلی دارای تفاوت هایی هستند که در نهایت توسط مدیران مدیا موتور تایید نشده اند.بنابراین در همان ابتدای کار به سراغ خودرو نقره ای می رویم که قرار است با مهلت 60 روز کاری در کشورمان نیز عرضه شود.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

طراحی ظاهری MG GS در یک جمله جذاب و متفاوت است و بر خلاف بسیاری خودروهای جدید و ساخت آسیای شرقی از الگوی تکراری و کپی برداری شده ای پیروی نمی کند.طراح خودرو تلاش فراونی را به کار بسته است تا المان هایی از معماری شهری لندن را در ساختار بدنه MG GS بگنجاند اما آنچه در محصول نهایی بسیار جلب توجه می کند، فرم عضلانی و برجسته روی کاپوت است که از اطراف نشان MG شروع شده و تا شیشه جلو نیز ادامه می یابد.چنین قسمتی در ساختار کمتر خودرو کراس اووری لحاظ شده و بیننده ر ابه یاد خودروهای کلاسیک انگلیسی مانند جگوار XJ می اندازد.در نمای بغل از اغراق در استفاده از خطوط پیچیده خبری نیست و گلگیرهای عضلانی و حجیم در کنار خط شانه ای افقی بیش از سایر بخش ها جلب توجه می کنند.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

یکی از تفاوت های نمونه مفهومی CS با مدل تولیدی نیز در همین نما دیده می شود که در واقع خطوط محافظ درب ها در نزدیکی محل رکاب به بخش پایینی در ها افزوده شده اند تا در برخورد های کوچک، خسارت کمتری متوجه پوشش رنگ شود.بر خلاف بسیار خودروهای دیگر، طراحان GS تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا در کنار توجه به مسائل آیرودینامیک، خطوط تیز و فرم های چند ضلعی را در ساختار بدنه این خودرو لحاظ کنند.ماحصل این نگاه به خوبی در کاهش تدریجی ارتفاع سقف و فرم خاص ستون C هویداست.ادامه این روند زمینه ساز طراحی بسیار خاص نمای عقب بوده است که چراغ های کشیده و باریک GS را نیز شامل می شود.هماهنگی طرح این چراغ ها با چراغ های تعبیه شده در قسمت پایینی (درون سپر عقب) و خروجی های ذوزنقه ای شکل اگزوز نیز بسیار هماهنگ و تحسین برانگیز به نظر می رسد.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

فضای داخلی

با ورود به کابین درخواهید یافت که تیم طراحی بودجه زیادی را برای شکل دادن به این بخش و استفاده از مواد مرغوب در اختیار نداشته است.فرم کلی داشبورد در مجموع به اندازه نمای خارجی خودرو، جذاب و متفاوت نیست و نشانه این موضوع را می توانید در طراحی نسبتا معمولی و ساده مجموعه پشت آمپر مشاهده کنید.همچنین جنس و بافت پلاستیکی مجموعه داشبورد و تو دری ها نیز چندان مناسب یک خودرو 140 میلیونی نیست و از این نظر GS به سختی می تواند با رقبای کره ای چون اسپرتیج و توسان یا میتسوبیشی ASX ژاپنی رقابت کند،اما در عوض پوشش چرمی صندلی ها که گویا از چرم طبیعی استرالیایی دوخته شده است در این کلاس یکی از نقاط قوت مهم برای MG GS محسوب می شود و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

ارگونومی کلی کابین و فضای سرنشینان نیز حتی برای افراد بلند قد مناسب به نظر می رسد. از این رو بیراه نیست که GS را یک کراس اور پنج نفره و مناسب برای مسافرت های خانوادگی توصیف کرد.هرچند فضای صندوق بار به دلیل وجود اجزای انتقال نیرو به محور عقب چندان عمیق نیست اما ابعاد مناسبی برای حمل چمدان دارد و همچنین امکان تا کردن پشتی صندلی ها نیر برای جا دادن وسایل حجیم در نظر گرفته شده است.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

رانندگی در پیست

نوبت به تجربه رانندگی با این کراس اوور داغ فرا می رسد.گیربکس علاوه بر حالات معمول رانندگی به حالت زمستانی نیز مجهز است که امکان حرکت طولانی مدت با دنده 2 را برای جلوگیری از هرزگردی چرخ ها به وجود می آورد، همچنین در حالت رانندگی SPORT نور پردازی مجموعه پشت آمپر از سفید به قرمز تغییر رنگ می دهد و دنده ها در دور بالاتری (نزدیک به محدوده رد لاین 7000 RPM) عوض می شوند.در زیر کاپوت اثری از نمد صدا گیر دیده نمی شود اما عایق کاری به خوبی انجام شده و در هنگام تخت کردن پدال گاز صدای موتور به هیچ وجه آزار دهنده نیست.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

شتاب گیری خودرو به گونه ای سریع است که اثر ضربه ای فشردن پدال گاز در دنده های یک و دو را کاملا احساس می کند و ناخوداگاه لبخندی از رضایت و لذت می زنید.در هنگام نزدیک شدن به اولین پیچ پیست ،لازم نیست چندان نگران وقایع بعدی باشید، چرا که پانزده سیستم ایمنی فعال و غیر فعال، وظیفه حفظ پایداری خودرو را بر عهده دارند و ساختار شاسی و بدنه خودرو نیز منطبق بر علم روز انجام شده است.واکنش ترمز ها در کاستن از وزن این کراس اوور 1.5 تنی از حد انتظار بهتر است و از آن بهتر میزان چسبندگی تایرهای میشلن به آسفالت است که ناگزیر از فشار وزن و شتاب جانبی جیغ می کشند اما در همین حال برای حفظ پایداری خودرو هم انجام وظیفه می کنند.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

گیربکس در هنگام کاهش سرعت به یاری مجموعه ترمز ها می آید و با اعمال دنده معکوس های دقیق و سریع و اعمال ترمز موتوری از سرعت حرکت خودرو می کاهد.درون دایره پیچ ، شاهد بادی رول نسبتا ملموس خودرو هستید که از نرمی سیستم فنربندی ناشی می شود اما به لطف سیستم مک فرسون در چرخ های جلو و مولتی لینک در محور عقب، اثری از بیش فرمانی و یا کم فرمانی دیده نمی شود و از پیچ عبور می کنیم.در هنگام تخت کردن گاز برای شتاب گیری مجدد موتور کمی دیر به پدال گاز واکنش نشان می دهد اما چنین مکثی در پیشرانه های توربو تقریبا طبیعی است.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

به هرحال باید گفت که MG GS بدون شک از نظر دینامیک رانندگی،ایمنی،شتاب و قدرت ترمز گیری از تمامی خودروهای هم کلاس و هم قیمت خود برتر است و این مسئله فقط به اعداد و ارقام روی کاغذ مربوط نمی شود،بلکه لذت رانندگی و دینامیک رانندگی با این مدل در شرایط سخت هم به راستی کم نظیر است و چنین نکاتی لذت رانندگی با یک کراس اوور خانوادگی را تا حد مطلوبی افزایش می دهد.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

تست بلند مدت در شرایط ایران

به گفته مسئولین فنی شرکت مدیا موتور، MG GS در حدود 50 هزار کیلومتر تست در شرایط ایران را تجربه کرده است و برای محک زدن دوام موتور آن در مواجه با بنزین نه چندان با کیفیت، مسیر های سخت و دور افتاده ای در استان های سیستان و بلوچستان و کرمان را نیز پشت سر گذاشته است.بر اساس نتایج این تست ها عملکرد پیشرانه با بنزین سوپر در حد مطلوبی برآورد شده است اما در صورت عدم دسترسی به بنزین سوپر، مشخص است که پیشرانه نمی تواند حداکثر قدرت خود را با بنزین معمولی ارائه کند.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی

به هرحال خریدارانی که خواهان لذت بردن از یک خودرو قدرتمند و کم مصرف (مصرف سوخت حدود 8 الی 10 لیتر در شرایط واقعی) هستند،باید به نکات مربوط به تامین سوخت مناسب این خودرو نیز دقت کنند و چنین مسائلی را مد نظر داشته باشند. همانطور که پیشتر گفته شد MG GS با قیمتی در حدود 142 میلیون تومان عرضه خواهد شد و مدت تحویل آن 60 روز کاری در نظر گرفته شده است.

 تجربه رانندگی با MG GS در پیست آزادی



نظرات

  • ایمان واریانت ایمان واریانت (30 شهریور 1394 ساعت 09:41)

    142,000,000 چه خبره ، چرا باید تو ایران ماشین رو با این قیمتهاى نجومى خرید
    یکى به فکر مردم باشه ، این حق ابتدایى ماست که یه ماشین داشته باشیم ، که هم با کیفیت و هم به قیمت واقعى باشه
    نه چندین برابر !!!!!!!!!!!!

  • امین روستایی امین روستایی (29 شهریور 1394 ساعت 05:08)

    قیافه و طراحیش خوبه ، جلو داشبورد هنوز خیلی کار داره تا به هیوندا و کیا برسه ولی مطمئنا از نظر فنی و ایمنی یه سر و گردن بالاتره و همینطور طراحی ظاهر بیرونی .... فقط مشکلی که هست بازار خودروهای ام جی توو کشوره ... که هنوز مثل کیا و هیوندا جا نیفتاده و موقع فروش به نظر من یکم با تاخیر فروش میره ... البته شاید این خودرو باعث فروش بیشتر و راحت تره خودروهای ام جی بشه