1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

26 آذر 1394
  • 0

خوشبختانه تغییر نام‌های مدل‌های مختلف بنز، برخلاف اینفینیتی با دلیل و منطق همراه بوده است. این در حالی است که هنوز هم برای اشاره به مدل‌های برند لوکس ژاپنی باید به طرح نامگذاری قدیمی اشاره کنیم. منطق نامگذاری بنز بر مبنای هماهنگی مدل‌های شاسی‌بلند با هسته سدان‌های خط تولید کمپانی استوار است. بر این اساس، GLK تبدیل به GLC (کلاس C) و ML تبدیل به GLE (کلاس E) و GL تبدیل به مدلی که در اینجا قرار است مورد بررسی قرار گیرد، یعنی GLS (کلاس S) شده است. البته GLA در هماهنگی با کلاس A تحت یک نامگذاری جدید ارائه شده است.

مدل جدید GLS در ماه مارس سال آینده میلادی از راه خواهد رسید؛ خودرویی که در نگاه اول شاید تفاوت‌های زیادی با مدل قبلی نداشته باشد. تغییرات ظاهری نسبت به کلاس GL تنها اندکی بیش از اضافه شدن یک حرف به نشان مدل هستند. با این حال، هنوز یک مدل بزرگ از مرسدس‌بنز را داریم که توانایی حمل ۷ سرنشین را در سه ردیف صندلی دارد و در همین حال می‌تواند باری به حجم ۲۶۶۲ لیتر را با خود حمل کند. با اندکی اضافه‌شدن عرض جلو پنجره، چراغ‌های جلو که در طراحی آنها تجدیدنظر صورت گرفته، به لبه‌های بیرونی دماغه بدنه نزدیک‌تر شده‌اند. ضمن اینکه چراغ‌های عقب جدید LED و طراحی جدید سپر عقب، از تغییرات قابل‌تشخیص در عقب هستند. در داخل کابین نیز از سیستم آشنای صفحه لمسی COMAND مرسدس‌بنز استفاده شده است.

بالاترین سطح غیر AMG، مدل GLS550 است که مطابق گفته مرسدس‌بنز، برای پیشرانه آن «ولخرجی» شده است. این خودرو از یک موتور ۴/۷ لیتری دو توربوشارژر V-8 استفاده می‌کند که قدرتی برابر ۴۴۹ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری برابر ۶۹۹ نیوتن‌متر را در دسترس قرار می‌دهد. در پشت فرمان، این موتور همان احساس قدرتی را ایجاد می‌کند که از یک خودرو با پیشرانه بنزینی باید انتظار داشت. البته شاید کمتر فرصت این را داشته باشید که از تمام قدرت خروجی موتور استفاده کنید. در عین حال، موتورهای کم‌هزینه‌تر V-6 می‌تواند گزینه‌های جذابی در سری GLS باشند و حتی مدل دیزلی GLS350d نیز اندکی نسبت به مدل قبلی‌اش قدرتمندتر شده است.

بزرگترین تغییرات در زمینه‌های مکانیکی این مدل بزرگ شاسی‌بلند بوده‌اند. تمام مدل‌های غیر AMG اکنون با یک گیربکس جدید ۹ سرعته اتوماتیک همراه هستند که نسبت گسترده 9.17:1 را در دسترس قرار می‌دهد. در بسیاری از حالت‌های رانندگی که تعداد آنها بسته به تجهیزات مدل می‌تواند به ۵ یا ۶ عدد برسد، گیربکس به منظور شروع حرکت راحت و بی‌دردسر، کار خود را از دنده دوم شروع می‌کند. تنها در حالت «اسپورت» است که پایین‌ترین نسبت دنده نیز درگیر خواهد شد. به منظور افزایش راندمان، مهندسان بنز ۵ سال گذاشته را صرف توسعه و بهینه‌سازی گیربکس‌های سری دنده‌های خورشیدی چهارتایی کرده‌اند. از دو پمپ برای ایجاد فشار هیدرولیک مورد نیاز برای راه‌اندازی استفاده می‌شود؛ اولی یک پمپ مکانیکی که همراه با روشن بودن موتور، کار می‌کند و دومی یک پمپ الکتریکی در مواقع نیاز، فشار را اضافه می‌کند.

گیربکس موسوم به 9G-tronic در هر یک از مدل‌های با پیشرانه بنزینی بسیار ساده و با آرامش عمل می‌کند؛ هیچ‌وقت برای رفتن به دنده بعدی عجله نمی‌کند و میزان تأخیر توربو در پایین‌ترین سطح آن درنظر گرفته شده است. با این حال، در مدل دیزل، همیشه این احساس به‌وجود می‌آید که خودرو دارد در یک دنده بالاتر از دنده مناسب حرکت می‌کند. مدل‌های دیزلی GL خودروهای دوست‌داشتنی‌ای بودند؛ شاید به این دلیل آنها در سطح نخست این سری قرار داشتند. در همین حال، برای جبران اسب‌بخار کمتر، گشتاور بیشتری را در اختیار قرار می‌دادند.

در هر حال، پس از رانندگی در کوههای آلپ، می‌توان گفت که مدل GLS450 با موتور ۳۶۲ اسب‌بخاری دو توربوشارژر V-6 از لحاظ عملکرد و ارزشمندی در بهترین حالت در بین مدل‌های کلاس GLS مرسدس‌بنز قرار دارد.

فضای کابین GLA بسیار آرام و ساکت است. همین حالت را می‌توان در مورد بازخورد راننده نسبت به فرمان و پدال‌ها نیز مشاهده کرد. همانند مدل GL450، یک پدال نرم برای ترمز باعث اندکی حدس و گمان در مورد کاهش سرعت می‌شود و غربیک فرمان نیز در برخی مواقع نسبت به اتفاقاتی که در سطح جاده رخ می‌دهند، بی‌تفاوت است. البته شاید این موارد نمی‌توانند دلیلی برای ملامت یک شاسی‌بلند لوکس ۳ ردیفه باشند.

تصمیم‌ نهایی در مورد قیمت این مدل گرفته نشده است، ولی می توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت GLS مدل ۲۰۱۷ انعکاسی از مدل قبلی GL باشد و مدل‌های GLS350 دیزل و GLS450 از سطحی پایین‌تر از ۷۰ هزار دلار شروع شوند. البته نباید انتظار داشته باشید که مدل‌های V-6 از GLS با قیمتی کمتر از ۹۰ هزار دلار در نمایندگی‌ها قرار گیرند؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از این واگن‌ها هزینه‌های اضافه‌ای چون نمایشگر‌های اطلاعات و سرگرمی، طراحی کامل چرمی، میله‌هی ضدّ لغزش داینامیک، جعبه انتقال دو سرعته و بسیاری از آپشن‌های گران‌قیمت دیگر در خود دارند. قیمت GLS550 احتمالاً از حدود ۹۳ هزار دلار شروع شود و بنابراین، از همین الان، یک سطح دسترسی اقتصادی خاص باید برای آن درنظر گرفت.

حال که صحبت از سطوح دسترسی اقتصادی شد، شاید بهتر است یادی از مرسد‌س-‌ای‌ام‌جی GLS 63 نیز داشدته باشیم. این خودرو با قدرت ۵۷۷ اسب‌بخار (۲۷ اسب‌بخار بالاتر از GL63)، در بسیاری موارد دارای حالتی است که مدل قبلی‌اش نسبت به مدل قدیمی با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک داشته است. البته برای بررسی بیشتر این مدل که گفته می‌شود سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را در زیر ۵ ثانیه ثبت می‌کند، شاید باید تا بهار سال آینده صبر کنیم.

در مجموع، به نظر می‌رسد که برجسته‌ترین نکات GLS جدید در نام آن نهفته باشند؛ این مدل رانندگی خوبی دارد، ظرفیت حملش مناسب است و همانند GL قبلی، سطح بالایی از طراحی ظاهری را به نمایش می‌گذارد.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل ، ۷ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.

• تخمین قیمت:

o GLS350d با قیمت ۶۶۰۰۰ دلار.

o GLS450 با قیمت ۶۸۰۰۰ دلار.

o GLS550 با قیمت ۹۳۰۰۰ دلار.

o GLS63 با قیمت ۱۲۳۰۰۰ دلار.

• نوع موتور:

o ۳ لیتری دیزل DOHC با ۲۴ سوپاپ V-6، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، با قدرت ۲۵۵ اسب‌بخار و گشتاور ۶۱۹/۶ نیوتن‌متر.

o ۳ لیتری DOHC با ۲۴ سوپاپ V-6، دو توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، با قدرت ۳۶۲ اسب‌بخار و گشتاور ۵۰۰/۳ نیوتن‌متر.

o ۴/۷ لیتری DOHC با ۳۲ سوپاپ V-8، دو توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، با قدرت ۴۴۹ اسب‌بخار و گشتاور ۶۹۹/۶ نیوتن‌متر.

o ۵/۵ لیتری DOHC با ۳۲ سوپاپ V-8، دو توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، با قدرت ۵۷۷ اسب‌بخار و گشتاور ۷۶۰/۶ نیوتن‌متر.

• گیربکس:

o ۷ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

o ۹ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۳/۰۷۶ متر.

• طول ماشین: ۵/۱۳۸ متر.

• عرض: ۱/۹۳۳ تا ۱/۹۸۱ متر.

• ارتفاع: ۱/۸۴۹ متر.

• وزن کلی(تخمین): بین ۲۵۵۰ تا ۲۷۰۰ کیلوگرم.

تخمین‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۷ تا ۷/۴ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۱ تا ۲۱/۵ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۳/۱ تا ۱۵/۶ ثانیه.

• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۰۹ تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت.

تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا:

• ۱۲/۴ تا ۱۸/۱ لیتر در شهر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• ۸/۷۱ تا ۱۳/۸ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

 بررسی اولیه مرسدس‌ GLS

منبع پدال


نظرات