1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

12 مرداد 1394
  • 0

کراس‌اورها بسیار محبوب شده‌اند و تقریباً همه خودروسازان نسخه‌های مختلفی از آنها را ارائه می‌کنند. موضوعی که شامل مرسدس‌بنز نیز می‌شود؛ خودروسازی که کلاس خودروهای لوکس کامپکت خود را با GLC جدید ارتقا داده است. کلاس GLC به‌عنوان بخشی از استراتژی جدید بنز، جایگزین کلاس GLK شده و از نظر مکانیکی، از جهت‌گیری‌هایی مشابه کلاس C سدان برخوردار است. همانند GLK، کلاس GLC نیز با رقبایی مانند آئودی Q5، ب‌ام‌و X3، لکسس NX، لینکلن MKC و پورشه ماکان دست و پنجه نرم می‌کند. در همین حال، برخلاف بیشتر رقبا، این خودرو را می‌توان با دیفرانسیل عقب سفارش داد و سیستم فورماتیک تمام‌چرخ متحرک نیز در دسترس قرار دارد.

در تست کنونی، دو مدل GLC250 و GLC250d از این کراس‌اور جدید مورد استفاده قرار گرفته‌اند. البته وقتی GLC در ماه نوامبر سال جاری میلادی روانه بازار شود، احتمالاً مدل GLC300 جذابیت بیشتری نسبت به GLC250 داشته باشد؛ چراکه با اینکه از همان موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند، ولی قدرتش ۳۰ اسب‌بخار بیشتر است و به ۲۴۱ اسب‌بخار می‌رسد.

مدل GLC250d که فرقش تنها در یک d است، برای پیشرانه از یک موتور دیزل استفاده می‌کند؛ مدلی که قرار است که در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی با نام GLC300d در بازار امریکا ارائه شود. بنابراین احتمالاً چیزی از یک GLC300 کم نخواهد داشت. این موتور دیزل قدرتی به‌اندازه ۲۰۱ اسب‌بخار تولید می‌کند و گشتاور حداکثری برابر ۵۰۰/۳ نیوتن‌متر دارد. هر دو نوع موتور، در یک حالت نرم و بهینه قرار دارند. در عین حال، واکنش پدال، اندکی به سبک مرسدس «کُند» است. هر دوی این مدل‌های GLC و همین‌طور نمونه‌های آینده آنها در بازار امریکا، از طراحی جدید مرسدس‌بنز در گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند. این سیستم عملکردی بسیار شفاف دارد؛ با این حال، در حالت «اسپورت پلاس»، در هنگام فشردن پدال گاز برای خروج از پیچ‌های تند، سر و صدای زیادی به پا می‌کند. از جمله مزیّت‌های این سیستم این است که برخلاف سایر سیستم‌های ۹ سرعته موجود در بازار، در نسبت‌های انتقال بالا دچار مشکل نمی‌شود.

همان‌طور که احتمالاً اکثر شما حدس می‌زنید، رانندگی با GLC همانند رانندگی با یک کلاس C در یک ارتفاع بالاتر است. سیستم فرمان یک اعتماد به نفس بسیار خوب برای حرکت در مسیر مستقیم ایجاد می‌کند و وقتی فرمان را می‌چرخانید، حرکات خودرو کاملاً قابل پیش‌بینی است. در عین حال، فرمان خودرو، کرخت و بی‌حس نشان می‌دهد؛ ولی این موضوع احتمالاً چیزی نیست که یک خریدار GLC به دنبال آن باشد.

صلبیت ساختار خودرو به اندازه یک «میلگرد» است. در طول تست GLC در اینجا، این فرصت برای ما فراهم شد که با آن اندکی به خارج از جاده برویم؛ از جمله یک مسیر سنگی با چاله‌های عمیق و چرخ‌های معلق در هوا، و همچنین جایی که صدای هیچ جنبنده‌ای به گوش نمی‌رسید.

در دو مدل GLC در اینجا، از آپشن سیستم تعلیق «ایرماتیک» استفاده شده است؛ سیستمی که از کنترل بدنه خوبی برخوردار است و حالت‌های مختلف تنظیم آن کاملاً با حس و حال خودرو در جاده مطابقت می‌کند. با این حال، همانند شرایطی که در کلاس C نیز شاهد هستیم، حالت «اسپورت‌پلاس» می‌تواند بسیار خشک باشد. البته این موضوع در جاده‌های صاف اروپایی، مسئله چندان مهمی نیست، ولی جایی که پستی و بلندی زیادی داشته باشد، احتمالاً راننده به استفاده بیشتر از حالت «کامفورت» سوق پیدا خواهد کرد.

اضافه‌شدن عناصر زیباشناسانه طراحی مرسدس به فرم کراس‌اور، بسیاری از انتظارات از ظاهر یک خودرو برآورده است. در واقع طراحی GLC یک حس خوشایند و باشکوه را منتقل می‌کند. در همین حال، طراحان تمام تلاش خود را برای استفاده از چرخ‌ها و تایرهای بزرگ‌تر برای این خودرو انجام داده‌اند. بر این اساس، مرسدس‌بنز کلاس GLC دارای چرخ‌های ۱۸ اینچی به صورت استاندارد است و در همین حال، از دو گزینه چرخ‌های ۱۹ اینچی و همین‌طور، چرخ‌های ۲۰ اینچی زیبای AMG با طراحی چند پره‌ای می‌توان استفاده کرد. نسبت به طراحی مدل GLK که بیشتر حالت چهار گوش دارد، انحناهای بیشتری در GLC به‌کار رفته است، ارتفاع بالاتری در نظر گرفته شده و به عرض و طول آن به ترتیب ۵۱ و ۱۲۷ میلی‌متر افزوده شده است.

کابین GLC با نشانه‌های از تصویر خوشایند کلاس C، یکی از بهترین طراحی‌های داخلی را در بین تمام مدل‌های حاضر در این کلاس خودرویی دارد. مواد به کار رفته، جزئیات و پرداخت طراحی، همگی در سطحی بسیار بالاتر از GLK قرار می‌گیرند. صندلی‌ها به میزان قابل‌ملاحظه‌ای راحت هستند و حتی در سرعت‌های بالای اتوبان نیز آب از آب تکان نمی‌خورد. بنابراین، جای تعجب است که یک شروع قیمت ۳۹۸۷۵ دلاری برای مدل GLC300 درنظر گرفته شده است؛ چراکه تنها ۱۰۵۰ دلار نسبت مدل سال قبل GLK گران‌تر است. مخصوصاً اگر این موضوع را درنظر بگیریم که تجهیزات استانداردی مانند یک صفحه نمایش ۷ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی با سطح نوشتاری لمسی، یک درب عقب خودکار، استارت فشاری، صندلی راننده تنظیم‌شونده خودکار و تکنولوژی کاهش تأثیر برخورد، به این مدل اضافه شده‌اند.

علاوه بر این، ابزارها و تجهیزات لوکس و ایمنی زیادی به‌عنوان آپشن درنظر گرفته شده‌اند؛ از جمله گرم‌کن و خنک‌کننده صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های عقب، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر در وسط، نمایشگر رو به بالا، سیستم صوتی Burmester، کروز کنترل راداری، سیستم دستیار ترمز، سیستم جلوگیری از برخوردهای پشت‌سر، سیستم دستیار هوشمند حرکت در بین خطوط، سیستم راهبری و چراغ‌های LED نوربالای انطباقی.

خبری از یک نسخه هیولایی مرسدس-ای‌ام‌جی GLC63 نیست، ولی قرار است که در تابستان آینده یک مدل GLC450 با قدرت ۳۶۲ اسب‌بخار از راه برسد. این مدل، رقبایی همچون ب‌ام‌و X3 ایکس‌درایو 35i با قدرت ۳۰۰ اسب‌بخار و آئودی SQ5 با قدرت ۳۵۴ اسب‌بخار در پیش رو خواهد داشت. همچنین یک مدل پلاگین هیبرید GLC350e نیز با همان سطح سیستم به‌کاررفته در C350e وجود خواهد داشت که احتمالاً به‌عنوان مدل ۲۰۱۸ ارائه خواهد شد.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.

• قیمت؛ مدل GLC300: ۳۹۸۷۵ دلار، مدل GL300 فورماتیک: ۴۱۸۷۵ دلار.

• پیشرانه:

o DOHC با ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، ۲/۱ لیتری دیزل با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی زنجیره‌ای با قدرت ۲۰۱ اسب‌بخار و گشتاور ۵۰۰/۳ نیوتن‌متر.

o DOHC با ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، توروبوشارژر و خنک‌کننده داخلی، ۲ لیتری با قدرت ۲۴۱ اسب‌بخار و گشتاور حداکثر ۳۷۰/۱۴ نیوتن‌متر.

• گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۸۷۳ متر.

• طول ماشین: ۴/۶۵۶ متر.

• عرض: ۱/۸۹ متر.

• ارتفاع: ۱/۶۳۸ متر.

• وزن کلی (تخمین): ۱۹۰۵ – ۱۸۱۴ کیلوگرم.

آمار عملکرد (تخمین):

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۳ تا ۶/۶ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶ تا ۱۶/۵ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۹ تا ۱۶/۴ ثانیه.

• سرعت نهایی: ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۰۵ تا ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۶/۹۲ تا ۸/۷۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

 اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC

منبع پدال


نظرات