1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

9 اردیبهشت 1394
  • 3

گاهی مواقع خودروسازان از رویه معمول خود خارج می‌شوند و محصولاتی به وجود می‌آورند که با ظاهر، کیفیت و ارزش‌های خود ما را شگفت‌زده می‌کنند؛ به‌عنوان نمونه می‌توان پورشه کاین و کادیلاک اسکالید را در نظر بگیرید. برخی مواقع نیز این پروسه به‌خوبی عمل نمی‌کند؛ چیزی که در ب‌ام‌و سری 5 GT شاهد هستیم. این در حالی است که افزایش قدرت مرسدس‌بنز در مدل GLA45 AMG به‌مراتب هیجان‌انگیزتر از گوژپشت ب‌ام‌و است.

در سطح بالای کلاس GLA برای مدل سال ۲۰۱۵، مرسدس‌بنز این مدل AMG 45 را به عنوان یک کراس‌اور کامپکت با عملکرد بالا می‌داند. ولی در واقع، این هاچ‌بک از لحاظ دینامیک شباهت زیادی به CLA45 سدان دارد. این خودرو با قدی به اندازه ۱۴۷۸ میلی‌متر می‌تواند در سایه‌ی یک فورد توروس پنهان شود.

به علاوه، GLA با طولی برابر ۴۴۴۵ میلی‌متر، حدود ۷ اینچ نسبت به CLA250 کوچک‌تر است و تنها اندکی ارتفاع رانندگی آن بالاتر رفته است. بدنه «پنج در» موجب تطبیق‌پذیری بیشتر کابین شده و در همین حال، همان فضای وسایلی را در اختیار می‌گذارد که در مدل سدان وجود دارد. همچنین فضای سر نیز بهبود یافته است. با این حال، این خودرو هنوز هم یک مدل کوچک با فضای پاهای محدود در عقب است.

GLA45 قلب تپنده خود را با CLA مشترک است و از همان موتور ۲ لیتری M133 با چهار سیلندر استفاده می‌کند که توسط یک توربوشارژر دوقلو با فشار 26.1 psi تغذیه می‌شود. قدرت خروجی نیز ۳۵۵ اسب‌بخار است و گشتاور حداکثر آن هم به ۴۵۰/۱۳ نیوتن‌متر می‌رسد. در این میان، صدای خشک و خشن اگزوز مانند هیچ‌کدام از موتورهای ملودیک ای‌ام‌جی طرح V نیست. یک مجموعه میل‌لنگ و پیستون جدید و همچنین یک بلوک آلومینیومی با استحکام بیشتر در میان آپگریدهای موتور GLA250 دیده می‌شوند.

در همین حال، استفاده از پکیج عملکرد AMG اگزوز به ارزش ۴۵۰ دلار در خودروی تست، باعث افزودن صدایی هیجان‌انگیز به آن شده است؛ ابزاری که باعث ایجاد یک صدای تیز و محرّک در هنگام رفتن به دنده بالاتر در حالت تخت‌گاز شده و این صدا آن‌قدر بلند است که تمام عابران پیاده را از خود مطلع می‌کند. عملکرد این خودرو نیز بسیار هیجان‌انگیز است. عملکرد موتور چهار سیلندر موجود در این مدل ۱۶۲۸ کیلوگرمی به همان شکلی است که در CLA45 وظیفه خود را انجام می‌دهد. این خودرو در حالت اصلی خود به صورت دیفرانسیل جلو است؛ ولی سیستم لانچ کنترل و یک دیفرانسیل چهار چرخ متحرک می‌تواند تا ۵۰ درصد نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل کند. در GLA45، شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۴/۲ ثانیه زمان می‌برد و مسیر یک‌چهارم مایل نیز در ۱۲/۸ ثانیه با سرعت نهایی ۱۷۵/۴۲ کیلومتر بر ساعت طی می‌شود.

شیفت سریع دنده در گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته، در تقابل با تأخیر قابل‌ملاحظه توربو عمل می‌کند، ولی در همین حال، موجب سرعت کم رانندگی می‌شود. در این خودرو، سه حالت رانندگی مختلف درنظر گرفته شده است؛ اکو، اسپرت و Manual. این حالت باعث تغییر شرایط شیفت دنده‌ها از «آرام» به «تهاجمی» می‌شوند. با این حال، GLA45 همیشه خودرویی عصبانی و تُندخو نشان می‌دهد. حرکت با آرامش در یک جاده اصلاً مناسب طبعش نیست. در مورد مصرف سوخت این خودرو، باید گفت که در طول تست در مسیری بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر در ترکیبی از خیابان و جاده، مصرفی برابر ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از GLA45 مشاهده شد که کاملاً کمتر از برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا قرار می‌گیرد. ایپا مصرف سوخت این خودرو را ۱۰/۲ لیتر در شهر و ۸/۱۱ لیتر در جاده تخمین زده است.

ارتفاع رانندگی GLA45 به اندازه ۴۶ میلی‌متر کمتر یک مدل معمولی GLA250 فورماتیک است که بر روی کمک‌فنرها، دامپرها، بوشینگ‌ها و میله‌های ضدّ لغزش با صلبیت بیشتری قرار گرفته است. مدل خاص مورد استفاده در این تست از چرخ‌های ۲۰ اینچی ۸۵۰ دلاری بهره برده است که در تایرهای کانتیننتال کانتی‌پروکانتکت 5P پرفورمنس پیچیده شده‌اند. این در حالی است که چرخ‌های استاندارد این خودرو به ۱۹ اینچی هستند. کنترل بدنه و چسبندگی خودرو در پیچ بسیار مناسب هستند و در تست لغزش در پیچ، چسبندگی جانبی 0.96g از GLA مشاهده شده است. سیستم ترمز نیز نسبت به CLA45 در سطح بالاتری قرار گرفته و از صفحات ۱۳/۸ اینچی در جلو و ۱۳ اینچی در عقب استفاده شده است. در نتیجه، این خودرو می‌تواند از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۴۶/۰۲ متری کاملاً متوقف گردد. امّا سیستم تعلیق عملکردی دردناک و محدود دارد و این موضوع در مسیرهای ناهمواری بیشتر از همه مشخص می‌شود. سیستم فرمان الکتریکی نیز بسیار پرقدرت و سریع نشان می‌دهد، ولی عدم حساسیت و تمرکز آن در وسط، موجب می‌شود که رانندگی در بزرگراه کار پرمشغله‌ای شود.

برای نمای ظاهری خودرو یک پکیج آئرودینامیک ۱۹۵۰ دلاری تهیه شده که یک بال بزرگ عقب و همچنین یک «کنارد» آئرودینامیک در جلوبندی اضافه می‌کند. در نتیجه GLA45 ظاهری عجیب و تهاجمی پیدا کرده و این حالت با رنگ‌آمیزی سیاه Cosmos به ارزش ۷۲۰ دلار، کالیپرهای قرمزرنگ ترمز به ارزش ۳۰۰ دلار و پکیج نایت استایلینگ AMG به ارزش ۷۵۰ دلار بیشتر هم شده است.

در خودروی تست، همچنین از یک فرمان چرم فاکس ۵۰۰ دلاری، صندلی‌های فوق‌العاده ای‌ام‌جی-ریکارو با هزینه ۲۲۵۰ دلار و پکیج چرم مشکی «رد کات» به ارزش ۱۵۰۰ دلار (شامل صندلی چرم مشکی، طرح‌ها و کمربندهای قرمز و طرح مشکی در سقف) استفاده شده است. در همین حال، پیدا کردن مواد پلاستیک‌های ارزان در کابین GLA45 چندان هم سخت نیست.

پکیج دستیار راننده ۲۵۰۰ دلاری شامل سیستم‌های تشخیص نقطه کور، دستیار عبور از بین خطوط و کروز کنترل «دیسترونیک پلاس» و همچنین پکیج مولتی‌مدیا به ارزش ۲۴۸۰ دلار شامل صفحه نمایش ۷ اینچی، کنترل صوتی سیستم راهبری، دوربین نمای عقب، دی‌وی‌دی پلیر و … از دیگر آپشن‌های مورد استفاده در خودروی تست بوده‌اند. انتظار این بود که تجهیزات پکیج پرمیوم شامل آینه‌های اتوماتیک، سیستم صوتی ارتقا یافته، کنترل هوای دوگانه و گرم‌کن صندلی‌های جلو به صورت استاندارد در این سطح قیمت ارائه شده باشند که چنین نبود و یک هزینه اضافی دیگر برابر ۲۳۰۰ دلار به خودروی تست اضافه کرد. همچنین یک سیستم دستیار پارکینگ نیز به خودروی تست اضافه شد که ۹۷۰ دلار دیگر نیز در بر داشت.

قیمت پایه GLA45 برابر ۴۹۲۲۵ دلار است که حدود یک هزار دلار کمتر از همتای CLA آن است. این در حالی است که این کراس‌اور کارآیی بیشتری نیز خواهد داشت. امّا استفاده از امکانات ارائه شده در خودروی تست، مبلغی برابر ۶۷۶۹۵ دلار برای شما در پی خواهد داشت. شاید برخی با این سطح قیمت به مدل‌های کلاس M مرسدس و یا یک ب‌ام‌و M3 جدید فکر کنند.

GLA45 به تنهایی یک خودروی جدّی و دارای عملکردی در کلاس جهانی و شاید بسیاری از آپشن‌های آن بیهوده به نظر برسند. با این حال، وجود مدلی مانند فولکس‌واگن GTI را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که با قیمتی نزدیک به نصف GLA، هیجان و لذت رانندگی بیشتری را فراهم می‌کند.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۵ در هاچ‌بک.

• قیمت مدل تست: ۶۷۶۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۹۲۲۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۹۹۱ سی‌سی.

• قدرت: ۳۵۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۴۵۰/۱۳ نیوتن‌متر در ۲۲۵۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۷ متر.

• طول ماشین: ۴/۴۴۵ متر.

• عرض: ۱/۸۰۳ متر.

• ارتفاع: ۱/۴۷۸ متر.

• وزن کلی: ۱۶۲۸ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۲ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۰/۸ ثانیه.

• صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۳۲ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۹ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۲/۸ ثانیه با سرعت نهایی ۱۷۵/۴۲ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (محدودیت قانونی): ۲۵۴/۲۸ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۶۴۵ متر.

• چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: 96g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۲ لیتر در شهر و ۸/۱۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

 تست و بررسی مرسدس GLA45 AMG

منبع پدال


نظرات

  • اسکالید اسکالید (10 اردیبهشت 1394 ساعت 22:30)

    عالیه

  • امیدتویوتا امیدتویوتا (10 اردیبهشت 1394 ساعت 16:27)

    بابا اینا کجان ما کجاییم پراید توربو می خواهیم بزنیم.

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (9 اردیبهشت 1394 ساعت 22:07)

    طراحی خشنی داره