1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی مرسدس بنز CLA

تست و بررسی مرسدس بنز CLA

5 بهمن 1393
  • 0

مرسدس بنز CLA را نمی‌توان خودروی سطح پایینی محسوب کرد اما همین خودرو تبدیل به ارزان‌ترین خودروی سدان لوکس مرسدس و رده پایین‌ترین خودروی لوکس این شرکت شده است. در حالی که مدت زمانی طولانی، مرسدس کلاس C این نقضش را بر عهده داشت. با این وجود مزایا و ویژگی‌های خاص این خودرو، باعث استقبال شدیدی از آن شده است.

کار مرسدس در طراحی و ساخت این خودرو، حرکت بر لبه تیغ بود. مرسدس باید خودرویی می‌ساخت که در عین قیمت پایین، اعتبار نام بنز را نیز به خطر نیندازد. قیمت این خودرو در ابتدا زیر 30 هزار دلار تعیین شده بود اما از سال 2015، این قیمت اندکی افزایش یافته و دیگر یک خودروی زیر 30 هزار دلاری محسوب نمی‌شود.

یکی از دلایل کاهش قیمت این خودرو، استفاده از پلتفرمی است که به صورت دیفرانسیل جلو ساخته شده و این خودرو را به نخستین خودروی سدان دیفرانسیل جلوی مرسدس تبدیل کرده است. همین موضوع باعث گردیده تا این خودرو نسبت به مرسدس کلاس C دیفرانسیل عقب، قیمتی بسیار پایین‌تر داشته باشد.

سؤال اساسی که خریداران در مواجهه با این خودرو می‌پرسند، این است که آیا این خودرو یک مرسدس بنز واقعی می‌باشد؟ یا اینکه تنها مزیت آن قیمت پایینان است؟ در واقع با ورود به کابین زیبا و با کیفیت این خودرو و فشردن پدال گاز موتور چهار سیلندر پرقدرت آن و استفاده از گیربکس سریع و جذاب آن، پاسخ این سؤالات مشخص می‌شوند. در همین حال مدل‌های رده بالای CLA 45 AMG هم برای طرفداران هیجان بیشتر تدارک دیده شده‌اند. با این وجود حتی CLA 250 که مدل پایه این خودرو است نیز خودروی چابک و سریعی محسوب می‌گردد.

مرسدس CLA طیف وسیعی از رقبا را در برابر خود می‌بیند. آکورا ILX و بیوک ورانو با قیمت کمتری قابل خرید می‌باشند. با این وجود آکورا در سرعت قادر به حریف شدن با CLA نیست. بیوک هم فاقد طراحی مدرن و پیشرفته داخل کابین بنز است. در عین حال باید مهم‌ترین رقیب این خودرو را از نر قیمت و طراحی، آئودی A3 دانست. آئودی فضای داخلی بیشتر برای سرنشینان عقب و کیفیت سواری راحت‌تر و نرم‌تری را ارائه می‌کند. در یک مقایسه نزدیک، آئودی کمی بهتر از بنز CLA عمل می‌کند اما برای خرید یک خودرو، هر کدام از این دو، کشش و جذابیت‌های خاص خود را دارند.

در یک رده بالاتر، مدل CLA 45 AMG با قدرت 355 اسب بخار، رقبایی چون BMW M235i را در برابر خود می‌بیند. البته شاید با همین هزینه بخواهید مدل‌های متفاوتی نظیر کرایسلر 300C SRT8 و یا سوبارو STI را انتخاب نمایید. با این وجود، مرسدس CLA یک انتخاب سرراست برای ورود به یک سدان لوکس رده پایین است.

مدل استاندارد و پایه CLA 250 با امکاناتی چون چرخهای آلیاژی 17 اینچی، برف پاک‌کن اتوماتیک، کروز کنترل، صندلی‌های الکتریکی هشت جهته جلو، حافظه برای تنظیمات راننده، روکش چرم وینیل با کیفیت، فرمان تلسکوپی، صندلی‌های عقب تاشونده، نمایشگر مرکزی 5.8 اینچی لمسی، رابط کاربری COMAND و ارتباط و ادغام با گوشی‌های هوشمند از طریق بلوتوث و اتصال صوتی و یک سیستم صوتی با پخش CD ارائه می‌شود.

مدل 4MATIC این خودرو که نیروی آن به هر چهار چرخ منتقل می‌شود، به طور مشابه تجهیز شده است اما چرخهای 18 اینچی آلیاژی، یک موتور قوی‌تر و ترمزهای بزرگ‌تر همراه با سیستم تعلیق محکم‌تر را شامل می‌شود.

تجهیزات اختیاری چون سیستم صوتی هارمن کاردون، گرم‌کن صندلی‌ها، سیستم تهویه خودکار دو ناحیه‌ای، رادیوی ماهواره‌ای، نمایشگر بزرگ‌تر 7 اینچی، دوربین دید عقب، فضای حافظه 10 گیگابایتی برای ذخیره موسیقی، تعویض دیسک 6 تایی، سیستم ناوبری، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خط، دستیار رانندگی، هشدار دهنده نقاط کور و سایر تجهیزات ایمنی و رفاهی نیز قابل سفارش می‌باشند.

از سوی دیگر می‌توان تریم اسپرت را با سپر جلوی تهاجمی، جلوپنجره مشبک متفاوت، ترمزهای قوی‌تر، چراغ‌های bi-xenon جلو، اسپویلر عقب، سقف شیشه‌ای پانوراما، روکش چرم طبیعی صندلی‌ها و کابین، تریم چوبی و سنسور پارکینگ همراه با امکان پارک خودکار، تزئینات سفارشی فیبر کربنی و چرخهای آلیاژی 19 اینچی، صندلی‌های اسپرت و کالیپرهای قرمز رنگ ترمز دریافت نمود.

پیشرانه پایه این خودرو یک موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری مجهز به توربو شارژر است که 208 اسب بخار نیرو و 258 پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال این نیرو از یک گیربکس 7 سرعته خودکار مجهز به کلاچ دوگانه و امکان تعویض دستی از طریق شیفترهای روی فرمان استفاده می‌شود. نسخه دیفرانسیل جلوی این خودرو در تست مجله ادموندز، شتاب صفر تا 96 را در 6.4 ثانیه ثبت نمود که رقم مطلوبی برای این خودرو به شمار می‌آید.

مدل رده بالای CLA 45 AMG هم یک نسخه به‌روزرسانی شده از همین پیشرانه است که با توربو شارژر دوقلو قادر به تولید 355 اسب بخار قدرت و 332 پوند فوت گشتاور است. انتقال نیرو توسط گیربکسی مشابه به هر چهار چرخ صورت می‌گیرد. شتاب این مدل هم 4.7 ثانیه اندازه‌گیری شده است که آن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای سواری سبک و جمع و جور لوکس در جهان مبدل کرده است.

هر دو مدل ذکر شده از سیستم توقف-شروع خودکار برای کاهش مصرف سوخت بهره می‌گیرند. سیستم‌های کنترل ثبات و پایداری، کنترل کشش، ترمزهای ضد قفل، کیسه هوای زانوی راننده، ایربگ های متعدد و سیستم پیشگیری از برخورد را به صورت استاندارد و بدون پرداخت هزینه‌ای اضافه با خود به همراه دارند.

حتی با وجود تجهیزات سفارشی، همچنان این خودرو، یک خودروی سدان لوکس مقرون به صرفه تلقی می‌شود. فضای داخل کابین آن همانند سایر مدل‌های گران قیمت مرسدس است. یک کنسول سنتی تمام عیار نیز وجود دارد که می‌توانید برای آن از تریم های روکش چوب درخت گردو، درخت زبان گنجشک، آلومینیوم و یا فیبر کربن انتخاب نمایید.

با اینکه یک‌چهارم انتهایی خودرو چندان لوکس به نظر نمی‌رسد اما سقف شیب‌دار به آن تمایز خاصی بخشیده است. صندلی‌های عقب نیز حمایت خوبی از سرنشینان می‌کنند. کمبود فضا در این قسمت کمی آزار دهنده است.

اکثر خریداران، CLA را خودرویی مناسب برای رانندگی روزانه خواهند یافت. عکس‌العمل‌های سریع این خودرو هم جذابیت‌های خاص خود را دارند. با این وجود، توجه بیشتر به ویژگی‌های اسپرت، کیفیت سواری با این خودرو را کمی پایین آورده است. سواری نسبتاً خشن و ورود کمی سروصدا به کابین هم دور از انتظار از یک خودروی لوکس حتی ارزان‌قیمت می‌باشد. با این وجود لذت رانندگی با یک خودروی بسیار سریع که استفاده روزانه نیز از آن آسان است و در عین حال خودرویی لوکس و زیبا می‌باشد و نشان ستاره بنز را نیز بر خود دارد، این کمبودهای کوچک را بی‌رنگ خواهند نمود.

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

 تست و بررسی مرسدس بنز CLA

منبع پدال


نظرات