1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

27 مهر 1395
  • 0

مرسدس بنز GLA به عنوان کوچکترین عضو از خانواده کراس اوور و شاسی بلندهای مرسدس بنز در سال 2013 پا به عرصه وجود نهاد. نام GLA مطابق با سیستم تجدیدنظرشده نام‌گذاری خودروهای مرسدس بنز برای خودروهای SUV انتخاب شده و ناظر به هم خانواده بودن آن با کلاس A نیز دارد. این خودرو در یک پله پایین‌تر از GLC جای گرفته و در رقابت مستقیم با خودروهایی چون BMW X1 و آئودی Q3 قرار می‌گیرد.

 نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

تولد GLA با یک نسخه کانسپت در نمایشگاه خودروی شانگهای در سال 2013 جشن گرفته شد. این خودرو با یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری با توربو شارژر و قدرت خروجی 208 اسب بخار همراه با گیربکس 7 سرعته دوکلاچه و انتقال نیرو به هر چهار چرخ از طریق سیستم فورماتیک و با ویژگی‌هایی چون چرخ‌های 20 اینچی و پروژکتور لیزری و نورپردازی داخلی با استفاده از فیبر نوری، می‌درخشید.

 نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

در همان سال و در نمایشگاه لس انجلس، نسخه عملکرد بالای این خودرو با کمک AMG و با نام GLA45 AMG رونمایی شد که استفاده از توربوشارژر دوقلوی حلزونی، قدرت آن را به 355 اسب بخار و گشتاور آن را به 450 نیوتن متر رسانده بود. گیربکس دوکلاچه خودکار 7 سرعته و انتقال نیروی 4 چرخ نیز در این مدل حفظ شده بودند. AMG همچنین از اگزوزهای اسپرت با کنترل متغیر خروجی برای تولید صداهای جذاب بهره گرفته بود.

 نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

نسخه AMG در سال 2016 توانسته به قدرت خروجی 381 اسب بخار و گشتاور 475 نیوتن متر دست یابد. ارقامی که برای یک کراس اوور بسیار جمع و جور و سبک وزن زیادی خوب به نظر می‌رسند. نخستین مدل‌های تولیدی GLA در سال 2014 روانه بازار شدند. طراحی مدل نهایی برگرفته از نسخه کانسپت بود. فرمان الکترومکانیکی حساس به سرعت و سیستم تعلیق آن نیز بهینه‌سازی شده بودند. نسخه AMG مجهز به دیسک‌های خنک شونده ترمز با عملکرد بالا و با کالیپرهای خاکستری یا قرمز رنگ بود. چرخ‌های آلیاژی آن نیز 19 اینچی بودند. تغییرات آئرودینامیکی نسخه AMG نیز شامل ورودی‌های هوای بزرگتر روی سپرها، دیفیوزر عقب و باله سقفی عقب می‌شدند.

 نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

GLA پلتفرم خود را از کلاس A که یک هاچ بک سوپرمینی محسوب می‌شود به عاریت گرفته است. این بدان مفهوم است که شما درواقع سوار یک خودروی هاچ بک بلندقد می‌شوید و احساس سواری با آن نیز همانند خودروهای هاچ بک است تا شاسی بلندهای بزرگ و جادار دیگر. این موضوع باعث گردیده تا با خودرویی با شخصیت دوگانه روبرو باشیم.

 نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

طیف موتورهای مورد استفاده نیز با کلاس A و B مرسدس بنز مشترک است و شامل موتورهای 1.6 لیتری و 2.0 لیتری توربو با قوای 120 اسب بخار تا 355 اسب بخار می‌شود. در این میان مدل GLA250 4MATIC یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌ها محسوب می‌شود. این مدل با موتور 208 اسبی و 258 پوند فوتی و با وزن 1595 کیلوگرمی قادر است در 6.1 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد. بیشینه سرعت آن نیز به صورت الکترونیکی به 209 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

 نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

با اینکه طراحی این خودرو نشانه‌هایی از خودروهای SUV را با خود دارد اما موقعیت راننده و سرنشینان و حجم کابین و پنجره‌های کوتاه آن نشان از مبالغه در این بخش دارند. قیمت این خودرو از 35 هزار دلار شروع می‌شود که رقم معقولانه‌ای برای آن است. هرچند با سفارش آپشنهای مختلف می‌توان به سرعت 10 هزار دلار دیگر نیز خرج کرد. رانندگی با موتور پرتحرک و گیربکس 7 سرعته با امکان شیفت دستی بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است. 5 حالت رانندگی برای خودرو تعریف شده است. هرچند تفاوت‌ها چندان زیاد نیستند اما بسته به انتخاب شما، پاسخ به گاز و یا تعویض دنده کمی تغییر می‌نمایند. کنترل بدنه و تعلیق به خوبی در سر پیچها خود را نشان می‌دهند. اما در عین حال برای برخی ممکن است این سیستم تعلیق بیش از حد خشک به نظر آید.

 نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

طراحی داخلی بسیار شیک، مجلل و مدرن بوده اما در برخی قسمتها، انتظاری که از برند مرسدس بنز می‌رود را برآورده نمی‌سازد. نمایشگر 7.0 اینچی سیستم سرگرمی با گرافیک مطلوب آن از ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شوند. سراسر کابین را مواد با کیفیت و درجه یک پوشانده است. نمایشگرهای با وضوح بالا نیز با رنگ‌های جذاب اطلاعات را به نمایش می‌گذارند. صندلی‌ها از تعداد زیادی عملگر و تنظیم سود می‌برند. هرچند سفتی نشیمن‌گاه کمی آزار دهنده است. فضای صندلی‌های عقب نیز حتی برای دو بزرگسال تنگ است. مخصوصاً افراد بلندقامت باید از برخورد سر با سقف آگاه باشند. مهندسان مرسدس برای بهبود این شرایط، صندلی‌ها را پایین‌تر قرار داده‌اند که باعث شده زانوها بالاتر قرار گرفته و خستگی در سفرهای طولانی بیشتر محسوس باشد. در واقع لکسس NX به عنوان یکی از رقبای این خودرو، فضای بسیار بزرگتر و راحت‌تری را ارائه می‌نماید.

 نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

با این حال GLA چیزهای خوب زیادی دارد. موتور پر جنب و جوش و انتقال نیرو به چهار چرخ و پویایی آن باعث می‌شوند که آنهایی که به دنبال چیزی مابین یک کراس اوور و یک هاچ بک هستند، انتخاب شیرینی در پیش رو داشته باشند. مرسدس GLA همچنین پلتفرم خود را در اختیار اینفینیتی قرار داده تا خودروی اینفینیتی QX30 به عنوان پسرعموی آن شکل بگیرد. اینفینیتی از طراحی متفاوت و قیمت پایین‌تری سود می‌برد.

 نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

 نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

 نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

 نگاهی عمیق‌تر به مرسدس بنز GLA

منابع:
wikipedia-caanddriver و....



نظرات