1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی فنی مرسدس E43 AMG، جذابیت با قیمت کمتر

بررسی فنی مرسدس E43 AMG، جذابیت با قیمت کمتر

11 فروردین 1396
  • 0

دهمین نسل از سدان شناخته شده مرسدس، یعنی کلاس E برای اولین بار در دو نسخه مختلف توسط تیونر رسمی این کمپانی مورد بهسازی قرار گرفته است.

بدین ترتیب آن دسته از طرفداران AMG که توانایی خرید مدل E63 را ندارند می‍توانند به سراغ مدل جدیدتر و البته کم قدرت تر مرسدس یعنی E43 AMG با نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار بروند.

اینکه E43 از نظر ظرفیت پیشرانه پایین تر از E63 قرار گرفته اصلا بدان معنی نیست که AMG در تولید آن کم گذاشته یا از اهمیت کمتری برخوردار است. به گفته این تیونر بر روی این مدل همانقدر زمان و نیروی انسانی صرف شده که بر روی پرقدرت ترین مدل های AMG با موتور V12 وقت صرف می‍شود.

بررسی فنی مرسدس E43 AMG، جذابیت با قیمت کمتر

برای E43 پیشرانه ۳ لیتری V6 تویین توربو E400 4Matic در نظر گرفته شده که با بهبود عملکرد فنی، برنامه ریزی مجدد نرم افزار موتور و قرار دادن توربوشارژرهای بزرگتر قدرت آن از ۳۲۹ اسب بخار به ۳۹۶ و گشتاور آن از ۳۵۴ فوت پوند به ۳۸۴ رسیده است.

AMG برای تعویض سریع تر دنده تغییراتی نیز در گیربکس ۹ دنده اتوماتیک این مدل ایجاد کرده و سیستم چهار چرخ متحرک ۴Matic اکنون ۶۹ درصد گشتاور تولیدی را به چرخ های عقب ارسال می‍کند.

بررسی فنی مرسدس E43 AMG، جذابیت با قیمت کمتر

دیگر سیستمی که بطور استاندارد روی E43 نصب شده داینامیک سلکت می‍باشد که وظیفه آن تنظیم پیشرانه، گیربکس، فرمان، گاز و تعلیق با توجه به حالت رانندگی انتخاب شده می‍باشد (شامل چهار حالت اکو، کامفورت، اسپرت و اسپرت پلاس).

برای آزمایش E43 جاده های کوهستانی انتخاب شد تا هم توانایی و کشش موتور در سربالایی ها محک بخورد و هم تعادل و هندلینگ خودرو در پیچ و خم های جاده بررسی شود.

البته پیش از آن تست های شتاب در پیست انجام شده بود که موتور V6 در سرعت بخشیدن به این سدان نسبتا سنگین کاملا موفق عمل کرده و شتاب صفر تا صد معادل ۴٫۶ ثانیه را به ثبت رساند.

البته رقبای اصلی مرسدس در این بخش یعنی لکسوس GS F و کادیلاک CTS V به ترتیب شتاب ۴٫۴ و ۴٫۵ ثانیه را ثبت کرده اند اما نباید فراموش کرد که مرسدس رقیبی قدرتمندتر به نام E63 را برای مقابله با آنها دارد که در کمتر از ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند.

می‍توان گفت صدای موتور و اگزوز از خشونت لازم برای یک سدان لوکس اسپرت برخوردار بوده و E43 در این زمینه عملکرد قابل قبولی دارد.

تعویض دنده ها کاملا سریع بوده و به ویژه در حالت اسپرت پلاس بسیار تیز و تهاجمی می‍شود، که بهترین حالت برای دوستداران هیجان رانندگی است.

در این حالت تعویض دنده یک به دو که در شتابگیری اولیه اهمیت دارد خیلی خوب انجام می‍شود اما با تغییر حالت به اسپرت یا کامفورت دیگر شاهد این ویژگی نخواهیم بود.

مهندسان AMG اتصالات فرمان را بطور کامل مورد بازنگری قرار داده اند تا هندلینگ E43 شایستگی برند AMG را داشته باشد. با این حال باز هم احساسی که به راننده منتقل می‍شود اندکی مصنوعی بوده و طراوت فرمان های لکسوس و کادیلاک را ندارد.

همچنین برای ایجاد فضای کافی جهت نصب تعلیق بادی بصورت استاندارد، حجم محفظه چرخ ها در عقب و جلو افزایش یافته است. در نتیجه این سدان با وزن نزدیک به ۲ تن پیچ های تند را کاملا نرم و با اندکی پیچش قابل کنترل بدنه رد می‍کند.

این مرسدس در آزمون مسیر به شکل ۸ یا همان ۸فیگور زمان ۲۵٫۱ ثانیه را به ثبت رساند و ترمزهای قدرتمند آن با ۴ کالیپر برای هر ترمز، پس از طی ۳۳٫۵ متر از سرعت ۱۰۰ کیلومتر E43 را متوقف می‍کنند.

بررسی فنی مرسدس E43 AMG، جذابیت با قیمت کمتر

علی‍رغم ذات اسپرت E43 اما محورها در مسافت های طولانی راحتی لازم را بر سرنشینان تامین میکنند. تایرها با وجود بهره بردن از رینگ های بزرگ ۲۰ اینچی و ارتفاع کم بدنه تایر اما به خوبی می‍توانند نقش خود را در جذب ناهمواری های جاده ایفا کنند.

با این حال کسانی که به راحتی سواری اهمیت بیشتری می‍دهند می‍توانند رینگ های ۱۹ اینچی را انتخاب کنند تا ارتعاشات جاده به حداقل کاهش یابد.

تغییرات ظاهری خودرو شامل نصب سپرهای حجیم تر، اگزوزهای دوبل با طراحی زیبا در دو طرف پایین سپر، نشان Biturbo 4Matic روی گلگیر جلو و نشان AMG روی جلوپنجره و درب صندوق می‍شود.

در داخل نیز بیشتر بخش ها با استفاده از چرم پوشیده شده و نشان AMG روی صندلی ها به چشم می‍خورد. دوخت قرمز رنگ بر روی صندلی ها، کنسول وسط، داشبورد و پنل درب ها در کنار کمربندهای ایمنی قرمز، جلوه زیبا و اسپرت تری به نمای داخلی داده اند.

قیمت پایه E43 از ۷۳۳۰۰ دلار شروع می‍شود که نسبت به رقم ۱۰۲ هزار دلاری برای E63 به مراتب ارزان تر است. شاید E43 به جذابیت و قدرت E63 نباشد اما قطعا می‍تواند بخش قابل توجهی از طرفداران AMG را به سمت خود جذب کند.

منبع:دنیای خودرو



نظرات