1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. مک لارن MP4-12C در ایران

مک لارن MP4-12C در ایران

1 اردیبهشت 1394
  • 0

 مک لارن MP4-12C در ایران

اصولاً خودرویی‌ها در کشورمان علاقه فراوانی به سوپراسپرت‌ها دارند و در این چند سال اخیر انواع و اقسام سوپراسپرت‌ها را به صورت گذرموقت یا با پلاک مناطق آزاد و حتی به صورت پلاک ملی وارد کشورمان کرده‌اند. اما در این میان هیچ خودرویی از بزرگ‌ترین کمپانی سوپراسپرت‌ساز بریتانیایی یعنی مک‌لارن وارد کشورمان نشده است. درست است که تا سه چهار سال پیش تنها مدل F1 این کمپانی قابل خریداری بود که این مدل هم قیمت بسیار بالایی داشت و هم جزو سوپراسپرت‌های کمیاب در جهان محسوب می‌شد اما در این چند سال اخیر با ورود مدل‌های جدید همچون MP412C و ۶۵۰S فرصت آن مهیا شده بود که علاقه‌مندان به خودرو در کشورمان بتوانند مک‌لارن را هم وارد کشورمان کنند. تا همین چند ماه پیش خبری از مک‌لارن نبود تا زمانی که MP412C اسپایدر مورد نظر وارد منطقه آزاد ارس شد.

این سوپراسپرت بریتانیایی با ورود خود به منطقه آزاد ارس عنوان اولین مک‌لارن وارد شده به ایران را از آن خود کرد.

قیمت مک‌لارن MP412C از حدود یک میلیارد تومان آغاز شده و از این حیث بعد از لامبورگینی اونتادور پلاک ارس و رولزرویس ریث پلاک اروند سومین خودروی گران قیمت مناطق آزاد کشورمان است. اصلی‌ترین و جدی‌ترین رقیب این سوپراسپرت بریتانیایی در کشورمان فراری ۴۵۸ اسپایدر قرمز رنگ مجهز به پلاک منطقه آزاد ارس می‌باشد. در ادامه به بررسی اولین مک‌لارن تاریخ ایران خواهیم پرداخت.

تاریخچه مک‌لارن

مک‌لارن قبل از این که یک کمپانی خودروسازی باشد یک تیم مسابقه ای بود که در دهه ۶۰ میلادی تاسیس شده بود. بعد از دو دهه افتخار آفرینی تیم مک‌لارن در پیست‌های مسابقه نوبت آن رسیده بود کمپانی خودروسازی مک‌لارن تاسیس شود. این کمپانی در سال ۱۹۸۹ توسط ران دنیس تاسیس شد. در حال حاضر ۴۱درصد سهام این کمپانی در اختیار گروه مک‌لارن بوده و ۴۱درصد دیگر هم از آن حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه کشور بحرین است. البته ۱۸درصد باقی مانده هم به یک تاجر سنگاپوری به نام پتر لیم تعلق دارد.

معروف‌ترین خودروی تاریخ مک‌لارن را می‌توان F1 دانست سوپراسپرتی که قبل از ورود بوگاتی ویرون عنوان سریع‌ترین خودروی جهان را با خود یدک می‌کشید. اکنون این کمپانی سه مدل سوپراسپرت به نام‌های P1 ، MP412C و ۶۵۰S به بازار عرضه می‌کند که قدیمی‌ترین آن را می‌توان MP412C دانست که تولیدش از چهار سال پیش یعنی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است. البته MP412C مورد نظر ما از نوع اسپایدر بوده که تولیدش از سال ۲۰۱۳ آغاز شده است. همچنین بد نیست بدانید سریع‌ترین و گران‌ترین مک‌لارن حال حاضر مدل P1 بوده که گفته می‌شود بر اساس خودروی افسانه‌ای F1 ساخته شده است. P1 صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را تنها در عرض ۲٫۸ ثانیه طی می‌کند و حداکثر تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد.

این سوپراسپرت هیبریدی در دبی ۵ میلیون و صد هزار درهم یعنی حدود ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان برچسب قیمت خورده است. به عبارت دیگر با پول یک P1 می‌توان حدود ۵ دستگاه مک‌لارن MP412C خرید!

مهندسی بی‌نظیر!

از نام مک‌لارن مورد نظر کاملاً مشخص است که مهندسان مک‌لارن هنگام ساخت و حتی طراحی آن فقط مشغول محاسبات فیزیکی بوده‌اند. گفته می‌شود MP412C مهندسی‌تر از رقبای خود بوده و برای ساخت ذره ذره اجزای آن زمان و علم زیادی صرف شده است. پیشرانه ۳٫۸ لیتری این سوپراسپرت با این که نسبت به رقبایش همچون فراری ۴۵۸ ۴٫۵ لیتری و لامبورگینی هوراکان ۵٫۲ لیتری کم حجم به نظر می‌رسد اما با یک مثال آماری متوجه بازده بسیار بالای این پیشرانه خواهید شد. پیشرانه ۸ سیلندر ۴٫۵ لیتری فراری ۴۵۸ ۵۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که به ازای هر لیتر حجم پیشرانه می‌شود ۱۲۶٫۷ اسب‌بخار. در ضلع دوم این مثلث هم لامبورگینی هوراکان حضور دارد که از دل پیشرانه بزرگ ۱۰ سیلندر ۵٫۲ لیتری آن ۶۰۱ اسب‌بخار بیرون می‌آید که به طور میانگین ۱۱۵٫۶ اسب‌بخار به ازای هر لیتر است. اما نماینده بریتانیایی در این جمع با پیشرانه ۸ سیلندر ۳٫۸ لیتری که دارد ۵۹۱ اسب‌بخار تولید می‌کند که به ازای هر لیتر حجم پیشرانه ۱۵۵٫۶ اسب‌بخار قدرت تقدیم راننده می‌کند که خیلی بیشتر از بازده رقبای ایتالیایی خودش است.

علاوه بر این مک‌لارن MP412C در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور متوسط ۱۱٫۷ لیتر بنزین می‌سوزاند که کم مصرف‌تر از هوراکان و ۴۵۸ است که به ترتیب ۱۲٫۵ و ۱۱٫۸ لیتر بنزین می‌سوزانند! مک‌لارن مورد نظر به لطف پیشرانه پر بازدهی که دارد صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را تنها در عرض ۳٫۳ ثانیه طی می‌کند و حداکثر تا ۳۲۸ کیلومتر سرعت می‌گیرد. ممکن است شتاب این سوپراسپرت در برخی نشریات و وب‌سایت‌های خودرویی ۳٫۱ ثانیه نوشته شود که بهتر است بدانید این شتاب صفر تا ۶۰ مایل ساعت این خودرو است. یکی دیگر از قابلیت‌های جالب توجه مک‌لارن MP412C چسبندگی بی‌نظیر آن به جاده هنگام عبور از پیچ است که هنگام رانندگی توجهمان را به خود جلب کرد. البته به دلیل برخی مسایل نتوانستیم این چسبندگی را در سرعت‌های خیلی بالا بسنجیم اما سیستم کنترل کشش مک‌لارن مورد نظر هنگام عبور از پیچ‌ها به هیچ وجه اجازه سر خوردن به چرخ‌های عقب را نمی‌داد که به جرأت می‌توان به چسبندگی بالای آن در سرعت‌های بالا نیز پی برد. علاوه بر این کمپانی مک‌لارن عنوان کرده سیستم کنترل کشش این سوپراسپرت حتی در هوای بارانی و زمین کاملاً خیس و لغزنده نیز به خوبی حالت عادی عمل می‌کند. برای خاموش کردن سیستم کنترل کشش MP412C باید ابتدا دکمه Active روی کنسول را به مدت ۱۰ ثانیه فشار داده و سپس دو دکمه Winter و Launch را هم زمان فشار دهیم. یعنی خاموش کردن سیستم کنترل کشش در این سوپراسپرت پیچیده‌تر از دیگر سوپراسپرت‌هاست که نشان از بی‌میلی سازندگان این خودروی برای خاموش کردن سیستم کنترل کشش آن است. عمل کرد هر چهارچرخ این مک‌لارن کاملاً مستقل از هم بوده و حتی زمان ترمزگیری نیروهای مختلی به چرخ‌ها وارد می‌شود. یعنی اگر یکی از چهارچرخ نیاز به ترمز نداشته باشد نیروی ترمز بر روی آن اعمال نمی‌شود! علاوه بر این در قسمت عقب یک بادشکن متحرک تعبیه شده که هنگام ترمزگیری به داد راننده می‌رسد و به عنوان ترمز پنجم این خودرو عمل می‌کند!

رولزرویس سوپراسپرت‌ها!

درب‌های این مک‌لارن MP412C مانند مک‌لارن F1 باز شده و به اصطلاح پروانه‌ای نام دارد. کابین خودرو پوشیده از چرم مشکی بوده و صندلی‌های آن به روکش چرمی قرمز رنگ مزین شده‌اند. کیفیت مواد به کار رفته در آن بسیار بالا بوده اما نبود فیبرکربن در پوشش کنسول میانی مک‌لارن مورد نظر نشان از فول آپشن نبودن آن است. هنگام سواری با مک‌لارن خیلی زود توجه‌مان به نرمی سیستم تعلیق این سوپراسپرت جلب شد. چندی پیش که در جزیره کیش آئودی R8 تست کردیم نرمی و راحتی آن به قدری زیاد بود که از آن به عنوان یک سوپراسپرت شهری یاد نمودیم. اما اکنون که سوار بر مک‌لارن MP412C شده‌ایم باید اعتراف کنیم که نرمی و راحتی R8 حتی نصف مک‌لارن هم نمی‌شود! یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های رانندگی با سوپراسپرت‌ها در کشورمان جاده‌ها و خیابان‌های پر دست‌انداز باشد که این مسأله در سوپراسپرتی همچون مک‌لارن MP412C حل شده است.

مک‌لارن یک چیز کم دارد!

شاید تا به اینجا به قابلیت‌ها و بی‌نقص بودن مک‌لارن MP412C پی برده‌اید. اما این خودروی بی‌نقص هم یک چیزهایی کم دارد که خیلی مهم است.

مشکل اول این خودرو نام آن است! هنگام ساخت مک‌لارن مورد نظر به قدری به مسائل مهندسی توجه کرده‌اند که نام خودرو را قربانی آن کرده‌اند. MP412C بیشتر شبیه نام لوازم خانگی بوده و اگر کمی مهربان باشیم باید بگوییم شبیه نام خودروهای چینی است! چون خودروسازان چینی به چیدن یک سری عدد و حروف به جای نام خودرو شهرت دارند! قطعاً اگر یک دستگاه مک‌لارن MP412C بخرید برای خودتان هم مشکل خواهد بود که نام خودرویتان را به دیگران توضیح دهید! اما اگر از نام این مک‌لارن که بگذریم به کمبود مهم آن پی خواهیم برد!

مک‌لارن MP412C یک سوپراسپرت کاملاً معقول است اما پایه و اساس یک خودروی سوپراسپرت دیوانگی است! یعنی هنگام رانندگی با یک سوپراسپرت باید آدرنالین خون را بالا برد نه اینکه حس آرامش به شما دست بدهد!یعنی مک‌لارن با همه قابلیت‌های فنی بالایش آن لذت و هیجان خودرویی مانند لامبورگینی گالاردو را ندارد! عجیب است که آدم بگوید من لامبورگینی هوراکان و فراری ۴۵۸ نمی‌خواهم من مک‌لارن MP412C گران‌تر را می‌خواهم که شخصیت یک سوپراسپرت واقعی را ندارد! به هر حال این عدم جذابیت و هیجان در چهره این سوپراسپرت نیز کاملاً مشخص است.مک‌لارن آن جذابیت ظاهری فراری ۴۵۸ یا گالاردو را ندارد و بخش بخش ظاهراش حاصل نرم‌افزارهایی است که به مسائل آئرودینامیکی اهمیت داده تا هنر و زیبایی!



نظرات