1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. پرونده‌ای برای مزدا CX-9

پرونده‌ای برای مزدا CX-9

15 بهمن 1395
  • 2

مزدا CX-9 یک کراس اوور فول سایز یا میان سایز ژاپنی است که برای نخستین بار در سال 2006 معرفی شد. این خودرو بر روی پلتفرم مشترکی با فورد یعنی معماری CD3 ساخته شد که با خودروهایی چون فورد فیوژن و فورد اِج مشترک بود. بنابراین دیدن موتور 3.7 لیتری V6 فورد نیز در آن جای تعجبی نداشت. البته نسخه‌های اولیه تنها با موتور 3.5 لیتری ارائه می‌شدند که بعدها و در سال 2008 با مدل 3.7 لیتری جایگزین گشتند.

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

این خودرو آن‌قدر شروع خوبی داشت که توانست در سال 2008 توسط موتور ترند به عنوان SUV سال انتخاب شود. در این مدل مزدا، از ویژگی‌هایی چون کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم ناوبری و دوربین دید عقب استفاده شده بود. طراحی خودرو اسپرت تر از خودروهای کراس اوور رقیب بود و پوزه کشیده و سقف شیب‌دار آن باعث جذابیت دوچندان آن می‌شد.

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

در سال 2010 تغییراتی روی این مدل انجام شد. این نخستین فیس لیفت CX-9 محسوب می‌شد. تغییرات عمده ظاهری در جلوپنجره و هواکش بزرگ روی سپر دیده می‌شد که چهره‌ای خندان به این مدل بخشیده بود. یک سیستم تهویه سه ناحیه‌ای نیز برای این مدل در نظر گرفته شده بود.

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

اما اتفاق مهم‌تر برای CX-9 نسل اول در سال 2013 به وقوع پیوست و با فیس لیفت دوم آن، چهره آن کاملاً دگرگون شد. جلوپنجره و چراغ‌ها و سپرها تغییر کرده بودند. این تغییرات از زبان طراحی جدید مزدا یعنی کودو نشاءت گرفته بود. دیگر از آن سبک خندان جلوی خودرو خبری نبود و ظاهر خودرو تهاجمی‌تر و اسپرت تر شده بود. نیروی این مدل همچنان از موتور V6 فورد تأمین می‌شد که خروجی آن 273 اسب بخار و گشتاور آن 270 پوند فوت بود اما در نسخه گرند تورینگ این میزان به 321 اسب بخار افزایش می‌یافت. بعلاوه برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک استفاده می‌شد.

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

اما نسل دوم مزدا CX-9 در سال گذشته رونمایی و وارد بازار شد. این مدل با طراحی کاملاً جدید، خشن و جذاب باعث جلب توجه علاقه‌مندان مزدا شده است. این مدل برای افزایش بهره‌وری و عملکرد بهتر ارتقا یافته است. شاسی آن به طور قابل توجهی سبک‌تر شده است. در حالی که فاصله بین دو محور آن بیش از 6 سانتی‌متر افزوده شده و باعث افزایش فضای پای سرنشینان عقب شده است. طول کلی خودرو اما 30 میلی‌متر کاهش یافته و به 5065 میلی‌متر رسیده است.

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

در مدل 2016 از یک موتور جدید 2.5 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده شده که قدرت آن به 227 اسب بخار و گشتاور آن به 310 پوند فوت رسیده و همچنان از یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک بهره می‌گیرد. با استفاده از سوخت با اکتان 93 میزان قدرت خروجی به 250 اسب بخار نیز افزایش می‌یابد. این در حالی است که اقتصاد مصرف سوخت تا 20 درصد نسبت به موتور V6 بهبود یافته است. این خودرو از نخستین توربوشارژر متغیر جهان نیز سود می‌برد که در دورهای مختلف موتور، مسیرهای خروجی اگزوز به توربین‌های آن تغییر می‌کند بنابراین در دورهای پایین‌تر نیز بدون تأخیر عمل کرده و در دورهای بالاتر نیز فشار لازم را می‌تواند تأمین نماید.

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

انتقال نیرو در مدل پایه به صورت دیفرانسیل جلو و به صورت سفارشی و اختیاری به هر دو دیفرانسیل می‌باشد. چرخ‌های این نسل در ابعاد 18 تا 20 اینچی در مدل‌های مختلف می‌باشند. کاهش وزن 90 کیلویی در نسخه دیفرانسیل جلو و 130 کیلوگرمی در نسخه دو دیفرانسیل به مهندسان اجازه داده تا با افزایش ضخامت شیشه‌ها و عایق‌بندی بهتر و بهبود فناوری فعال کاهش نویز، تا 12 درصد در صدای کابین در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت کاهش ایجاد نمایند.

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

شتاب صفر تا 96 کیلومتر در مدل دو دیفرانسیل به 7.1 ثانیه می‌رسد. بعلاوه مصرف سوخت ترکیبی این نسخه به 10 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

کابین فضای کافی برای سه ردیف صندلی و هفت سرنشین دارد. دسترسی به ردیف سوم نیز بسیار آسان است. به گونه‌ای که حتی یک کودک هم می‌تواند این عمل را انجام دهد. درون کابین از نورپردازی LED استفاده شده و تجهیزات سرگرمی و الکترونیکی پیشرفته‌ای نیز برای آن در نظر گرفته شده‌اند. چهار پورت USB، سیستم صوتی Bose، سیستم سرگرمی مزدا کانکت با نمایشگر لمسی 7 یا 8 اینچی، ناوبری، داشبورد دیجیتالی تمام رنگی 4.6 اینچی، نمایشگر سربالا یا هدآپ و سیستم سرگرمی سرنشینان عقب ازجمله این تجهیزات می‌باشند.

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

یک سری از ویژگی‌های ایمنی فعال جدید نیز در این مدل دیده می‌شوند ازجمله سیستم نظارت بر نقاط کور، کروز کنترل پیشرفته راداری، حفظ خودرو در لاین جاده، اخطار خروج از خط، نور بالای خودکار، ترمز هوشمند خودکار در شهر، تشخیص و حفظ فاصله، اخطار برخورد از جلو و ...

شروع قیمت مزدا CX-9 از 32 هزار دلار می‌باشد و تا 48 هزار دلار نیز بسته به سفارش آپشن ها بالا می‌رود. بنابراین قیمت آن اندکی از سانتافه بالاتر خواهد بود و بیشتر به قیمت هوندا پایلوت نزدیک می‌باشد.

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

ویژگی‌های دینامیکی بالای این خودرو باعث ایجاد هندلینگی لذت‌بخش در آن شده‌اند. بعلاوه طراحی منحصر به فرد و جذاب آن و پیشرانه قدرتمند و فضای بالای کابین به همراه ظرفیت 7 سرنشین باعث شده‌اند تا در برابر بسیاری از رقبا، این خودرو بتواند به خوبی عرض اندام نماید. هرچند ورود این نسل در مناطق آزاد کشورمان نیز شروع شده اما بعید است به این زودی با سیاست‌های گروه بهمن بتوانیم شاهد نسخه‌های آن با پلاک ملی باشیم. اتفاقی که می‌توان چالشی بزرگ برای رقبای عمدتاً کره‌ای این خودرو ایجاد نماید.

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

 پرونده‌ای برای مزدا CX-9

منبع:wikipedia
caranddriver



نظرات

  • سید مهران سید مهران (16 بهمن 1395 ساعت 00:39)

    ای کاش میومد ایران واقعا ماشینه به این میگن ماشین.

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (15 بهمن 1395 ساعت 11:30)

    چه تکامل چشم نوازی واقعا. به به...