1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. مروری بر مزدا CX-5

مروری بر مزدا CX-5

13 بهمن 1393
  • 7

 مروری بر مزدا CX-5

کمپانی مزدا در دهه 90 میلادی و اوایل دهه گذشته تجربه تولید خودروهای شاسی‌بلندی به نام‌های Navajo و Tribute را داشته اما آغاز جدی تولید شاسی‌بلندهای این کمپانی را می‌توان سال ۲۰۰۶ دانست. در این سال کمپانی مزدا تصمیم به ساخت شاسی‌بلندهای خود با کد CX گرفت. اولین شاسی‌بلند مزدا با نام CX7 در فوریه ۲۰۰۶ تولید شد بعد از ۸ ماه یعنی در اکتبر همین سال شاسی‌بلند دیگر این کمپانی با نام CX9 به مرحله ساخت رسید. CX9 از CX7 بزرگ‌تر بود و از نظر طراحی شباهت‌هایی با آن داشت. در سال ۲۰۱۲ تولید CX7 متوقف شد و دیگر خبری از نسل جدید آن نبود. البته این تنها اتفاق مهم در بخش شاسی‌بلندهای این کمپانی نبود.

بعد از توقف تولید مزدا CX7 شاسی‌بلند جدیدی از سوی مزدا با نام CX5 معرفی شد. CX5 اولین شاسی‌بلند کمپانی مزدا بود که به سبک جدید و زیبای این کمپانی و براساس کانسپت Minagi 2011 تولید شد. البته بعد از این کانسپت سه کانسپت دیگر نیز از سوی کمپانی مزدا معرفی شده که Urban، CX5 Dempsey و CX5 180 نام داشتند و بیشتر خصوصیات CX5 را قبل از تولیدش به نمایش گذاشتند. بعد از CX5 نوبت به CX-9 رسید تا فیس‌لیفت نسل اولش ادامه‌دهنده این سبک باشد. اکنون نیز دو خبر جدید برای سال ۲۰۱۶ از سوی این کمپانی منتشر شده که یکی تولید شاسی‌بلند جدید این کمپانی با نام CX3 بوده و دیگری جایگزینی فیس‌لیفت CX5 است.

 مروری بر مزدا CX-5

رقیب جدید برای راو4 !

برخی مواقع تولید یک خودروی جدید در یک کلاس خودرویی مهم واقعاً جرأت می‌خواهد. یکی از مهم‌ترین کلاس‌های خودرویی در جهان را می‌توان کلاس شاسی‌بلندهای جمع و جور دانست. امروزه شاسی‌بلندهای جمع و جور شهری یا به اصطلاح کراس‌اوورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و اگر مهم‌تر از سدان متوسط‌ها نباشند قطعاً کم اهمیت‌تر از آنها هم نیستند. در این کلاس خودروهای پر فروشی چون تویوتا RAV4، فورد اسکپ، شورولت اونیکس و هوندا CR-V حضور دارند که به محبوبیت بالایی دست یافته‌اند. بنابراین رقابت با این خودروها کار بسیار دشواری بوده و هر خودروی نو پایی نمی‌تواند با آن‌ها رقابت کند. اما کمپانی مزدا در سال ۲۰۱۲ دست به تولید یک شاسی‌بلند جمع و جور زد تا وارد رقابت با بزرگان این کلاس شود. نکته جالبی که در این میان وجود دارد این است که دو شاسی‌بلند از میان چهار شاسی‌بلند جمع و جور پر فروش متعلق به کشور ژاپن بوده و از هموطنان مزدا CX5 به حساب می‌آیند. با این که بعد از گذشت دو سال هنوز مزدای مورد نظر نتوانسته به صدر جدول پرفروش‌ترین‌های کلاس خودش برسد اما سال به سال فروشش بالا می‌رود. به عنوان مثال آمار فروش سال گذشته این شاسی‌بلند جدید در بازار آمریکا نسبت به سال قبلش ۸۳٫۶ درصد افزایش یافته که در نوع خود کم نظیر است.

 مروری بر مزدا CX-5

طراحی به سبک جدید مزدا

مزدا CX5 بعد از مزدا۶ دومین خودروی مزدا و اولین شاسی‌بلند مزداست که به سبک جدید این کمپانی طراحی شده است. استفاده از یک جلو پنجره بزرگ در نمای جلو که به وسیله یک نوار کرومی به چراغ‌های جلو وصل شده اصلی‌ترین قسمت سبک جدید مزدا بوده که به نوعی می‌توان گفت یک کپی‌برداری نا محسوس از سبک طراحی جدید کمپانی BMW است. استفاده از خطوط بر روی بدنه این ژاپنی خیلی استادانه بوده و یکی از زیباترین آن‌ها خط برجسته‌ای است که در نمای جانبی خودرو و در قسمت پایینی درب‌های کناری کشیده شده است. آینه‌های جانبی نیز به جای این که بر کنج شیشه درب جلو متصل شود بر روی بدنه خودرو نصب شده که نسبت به اکثر خودروها متفاوت است. در نمای عقب نیز از یک جا پلاکی بزرگ بر روی صندوق بار استفاده شده و چراغ‌های عقب زیبایی برای آن در نظر گرفته‌اند.

در حالت کلی طراحی مزدا۶ خیلی زیبا و جذاب بوده و در عین سادگی از تویوتای راو۴ و حتی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج نیز زیباتر است. فیس‌لیفت مزدا CX5 که قرار است به زودی وارد خیابان‌ها شود از طراحی جذاب‌تری سود می‌برد این در حالی است که ماهیت کلی طراحی آن دست نخورده باقی مانده و تنها تغییرات در داخل چراغ‌های جلو و عقب و جلوپنجره داده شده است. همچنین یک رینگ ۱۹ اینچی بزرگ نیز به لیست سفارشات اضافه شده که ابهت را هم چاشنی کار CX5 خواهد کرد. همچنین این شاسی‌بلند کوچک را از سال آینده با تنوع رنگ بیشتری می‌توان خریداری کرد.

 مروری بر مزدا CX-5

مزدا با طمع آپشن!

در بخش کابین مزدا بهتر است آن را با رقبای موجود آن در بازار ایران مقایسه کنیم تا بهتر بتوانید آن را درک کنید. برخلاف ظاهر مزدا CX5 کابین این خودرو خیلی ساده و معمولی طراحی شده که اگر از کابین کیا اسپورتیج زیباتر باشد به پای طراحی کابین زیبای تویوتا راو۴ و هیوندای توسان نمی‌رسد. اما این مقایسه تنها از نظر زیبایی بوده و اگر بخواهیم از نظر کیفیت با کابین این سه خودرو بسنجیم باید بگوییم که کابین مزدا CX5 از کیفیت بالایی سود می‌برد که آن را نزدیک به تویوتا راو۴ قرار می‌دهد. این در حالی است که کابین دو شاسی‌بلند کره‌ای هیوندای و توسان از کیفیت چندان خوبی بهره نمی‌برند. علاوه بر این کابین مزدا CX5 فضای خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد که کمی از کابین راو ۴ کوچک‌تر بوده اما از کابین دو شاسی‌بلند اهل کره بزرگ‌تر و جادارتر است.

صفحه کیلومترشمار این شاسی‌بلند از سه دایره تشکیل شده که دایره سمت چپ وظیفه نمایش دور موتور و وضعیت گیربکس را بر عهده داشته و دایره وسطی نیز میزان سرعت لحظه‌ای و برخی هشدارهایی علامتی را نشان می‌دهد اما داخل دایره سمت راست عقربه‌ای در کار نبوده و درون آن یک کامپیوتر سفری مستطیل شکل تعبیه شده که اطلاعات لازم همچون دمای بیرون، مقدار کارکرد خودرو، بنزین موجود در باک، میانگین مصرف سوخت خودرو و … را به صورت دیجیتال نشان می‌دهد. داخل کابین CX5 امکانات زیادی نهفته که از میان آن‌ها می‌توان به صندلی‌های برقی با پوشش چرم قهوه‌ای رنگ، یک مانیتور در مرکز داشبورد و دو مانیتور بر روی پشت‌سری‌های صندلی‌های جلو، سیستم صوتی با ۹ بلندگو، درگاه USB، بلوتوث، سیستم تهویه هوای اتوماتیک دو گانه، آینه‌های جانبی برقی، سیستم هشدار خروج از خط و … اشاره کرد. اما جذاب‌ترین بخش آن زمانی بود که درب صندوق عقب آن را بالا زدیم! در صندوق عقب این خودرو دو عدد هدفون، دو عدد دسته برای بازی‌های کامپیوتری، یک عدد کنترل و … قرار داشت که این خودرو را از نظر آپشن جذاب‌تر از قبل می‌کند.

 مروری بر مزدا CX-5

کم مصرف همچون هاچ‌بک!

مزدا CX5 با پیشرانه‌های چهار سیلندر دو لیتری بنزین‌سوز، چهار سیلندر ۲۰۵ لیتری بنزین‌سوز و چهار سیلندر ۲٫۲ لیتری گازوئیل سوز تولید می‌شود که در این نوشتار به مدل چهار سیلندر دو لیتری خواهیم پرداخت. چون بیشتر خودروهای وارداتی به مناطق آزاد از کشور امارات صورت می‌گیرد بنابراین ما نیز قیمت این مزدا را به درهم (واحد پول امارات) می‌نویسیم. مدل پایه این خودروی ژاپنی در امارات ۹۳ هزار درهم بوده که به واحد پول کشورمان می‌شود حدود ۸۷ میلیون تومان که با اضافه کردن هزینه دریافت پلاک منطقه آزاد و بیمه و … می‌شود حدود ۹۵ میلیون تومان که قیمت نسبتاً مناسبی برای یک شاسی‌بلند است. حجم دقیق پیشرانه این شاسی‌بلند ۱۹۹۷ سی‌سی بوده و توانایی تولید ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. زمانی تعجب خواهید کرد که بدانید مصرف سوخت ترکیبی این شاسی‌بلند تنها شش لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که در نوع خود بی‌نظیر است.

اما توجه داشته باشید که این شاسی‌بلند ارزان دیفرنسیال جلو بوده ولی اگر می‌خواهید مدل‌های قوی‌تر و دودیفرنسیال را تهیه کنید باید ۱۰۷ میلیون تومان بپردازید. بد نیست بدانید ارزان‌ترین مدل تویوتا راو۴ را می‌توان به قیمت ۷۴ میلیون تومان خریداری کرد که ۱۳ میلیون تومان از مزدا ارزان‌تر است!



نظرات

  • سلطان ماکسیما سلطان ماکسیما (13 بهمن 1393 ساعت 16:27)

    راو4 الان تو ایران 190 میلیونه!!!!!!

  • سلطان ماکسیما سلطان ماکسیما (13 بهمن 1393 ساعت 16:25)

    جلوش کپی میتسوبیشی asx !!!

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (13 بهمن 1393 ساعت 12:30)

    ماشینی با طراحی و تیپ شیک و اسپورت - کیفیت بالا - مصرف کم - هندلینگ بسیار خوب و نرم - و.................. و....و...

  • جرمی جرمی (13 بهمن 1393 ساعت 11:40)

    خدا به این مردم رحم کنه ، وقتی به دست مصرف کننده های تهرانی میرسه چند میشه !!!!!!!!!!!

  • حسین معمار حسین معمار (13 بهمن 1393 ساعت 09:18)

    از بغل کپی ix35 شده..راستی چرا از بین این همه مدلاش گیر دادن به این 3 بدبخت؟؟چرا این مدلاشو نمیارن؟

  • محمدماجد محمدماجد (13 بهمن 1393 ساعت 08:15)

    سبکش یکم قدمیه

  • آفرین آفرین (13 بهمن 1393 ساعت 07:57)

    قیمتی که نوشته شده بقول معروف مال انور آبه دیگه ، تکلیف اینوری ها چیه ، ولی ماشین خوبی خوب مزداست