1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

19 فروردین 1394
  • 3

وقتی صحبت از کراس‌اورهای شاسی‌بلند کوچک می‌شود، در بین اولین چیزهایی که به ذهن می‌رسند، حتماً خبری از ویژگی‌های اسپرت و لذت رانندگی نیست. بسیاری از خانواده‌ها، یک شاسی‌بلند را به خاطر مشخصاتی چون ظرفیت حمل وسایل، قابلیت یک خودروی ۵ در، قابلیت انطباق‌پذیری در وضعیت‌های آب‌وهوایی مختلف و صندلی‌های مناسب برای مسافرت‌های خانوادگی خریداری می‌کنند. امّا مزدا CX-5 این چارچوب را بر هم زده است و با دینامیک رانندگی خود می‌تواند فضای متفاوتی را در بین شاسی‌بلندهای کوچک برای مزدا ایجاد کند.

خودرویی که در اینجا بررسی شده، بالاترین تریم مزدا CX-5 مدل ۲۰۱۶ با عنوان گرند تورینگ AWD است.

تازه‌های مدل ۲۰۱۶

در مزدا CX-5 مدل ۲۰۱۶، مواردی را مانند یک سری تغییرات اندک در طراحی خارجی، بهینه‌سازی مواد به کار رفته در طراحی داخل کابین، تیونینگ تجدیدنظر شده سیستم تعلیق، اضافه‌شدن عایق‌کاری صدا و یک رابط کاربری تازه برای سیستم اطلاعات و سرگرمی شاهد هستیم. از جمله آپشن‌های جدید نیز می‌توان به امکاناتی چون چراغ‌های جلوی LED، کروز کنترل انطباقی، هشدار ترافیک پشت‌سر و همین‌طور سیستم هشدار عبور از خط اشاره کرد. در مدل ۲۰۱۶، اتصال بلوتوث برای گوشی و صدا به صورت استاندارد ارائه شده است.

آپشن‌های CX-5 گرند تورینگ AWD

مزدا CX-5 گرند تورینگ AWD با قیمت ۲۹ هزار و ۴۷۰ دلار، بالاترین مدل در این سری است. در خودروی تست‌شده از پکیج آپشن GT I-ActiveSense به ارزش ۱۵۰۰ دلار استفاده شده است که شامل کروز کنترل انطباقی، سیستم هشدار عبور از خط و کنترل نوربالای خودکار است. همچنین پکیج «تکنولوژی گرند تورینگ» به ارزش ۱۵۰۵ دلار شامل امکاناتی مانند سیستم راهبری، چراغ‌های جلوی و نوربالای LED، چراغ‌های مه‌شکن LED، چراغ ترکیبی LED در عقب، آینه‌های بغل با نور تنظیم‌شونده خودکار و سیستم پشتیبانی ترمز شهری هوشمند (SCBS) است. در نتیجه، قیمت کلی خودروی تست‌شده همراه با آپشن‌ها به ۳۴۱۴۰ دلار رسیده است.

کابین

کابین CX-5 دارای یک نوع سادگی است که همین موضوع باعث جذابیت آن شده است. در طراحی مدرن داخل CX-5 از مواد با کیفیت بالایی کمک گرفته شده است

در مدل‌های گرند تورینگ از عناصر لوکس‌تری مانند صندلی‌های چرمی اسپرت، گرم‌کن صندلی‌های جلو و حالت اتوماتیک تقریباً برای همه‌چیز! استفاده شده است.

در همین حال، با استفاده از تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت و همین‌طور فرمان مورب تلسکوپی، به‌راحتی می‌توان موقعیت رانندگی مناسب خود را پیدا کرد. شمارنده‌ها به راحتی قابل‌تشخیص هستند و صفحه‌نمایش ۷ اینچی لمسی جدید سیستم اطلاعات و سرگرمی حالت بسیار بهینه‌تری پیدا کرده است. با این حال، هنوز هم کارهایی مانند عوض کانال رادیو با دردسرهایی همراه است.

در عقب، خانواده‌ها از صندلی‌های جادار و فضای پای اضافی در CX-5 راضی خواهند بود. صندلی‌های عقب می‌توانند به‌راحتی سه بچه کم‌سن‌وسال را در خود جای دهند و در همین حال، دارای یک مکانیزم جمع‌شدن خلاقانه هستند. در مدل گرند تورینگ، ارتفاع صندلی قبل از جمع‌شدن کاهش می‌یابد. در نتیجه، یک فضای تقریباً صاف برای حمل وسایل ایجاد می‌شود. وقتی صندلی‌ها در بالا قرار داشته باشند، ظرفیت حمل وسایل در این خودرو به اندازه ۹۶۶ لیتر است؛ ولی در حالی که صندلی‌های عقب جمع‌شده باشند، این ظرفیت به ۱۸۳۵ لیتر می‌رسد

مشخصات موتور و مصرف سوخت

CX-5 گرند تورینگ برای پیشرانه از یک موتور ۲/۵ لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند که قدرتی برابر ۱۸۴ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری به اندازه ۲۵۰/۸ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این موتور با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته همراه است که برای آن یک حالت «اسپرت» نیز درنظر گرفته شده است. همچنین برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مصرف سوخت مدل‌های CX-5 AWD در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر، ۹/۸ لیتر، در جاده ۷/۸۴ لیتر و به‌صورت ترکیبی ۹/۰۵ لیتر است.

دینامیک رانندگی

محل تست این خودرو، جاده‌های کوهستانی ایالت کلرادوی امریکا و تپه‌های با شیب تُند بوده که محل مناسبی برای آزمایش یک کراس‌اور کوچک است. با این که اندکی کمبود قدرت در برخی جاها احساس می‌شد، ولی برای اکثر خانواده‌ها که در جاده‌های صاف از آن استفاده می‌کنند، CX-5 می‌تواند قدرت زیادی در بیشتر شرایط رانندگی فراهم کند.

این خودروی شاسی‌بلند در شهر شبیه به یک وسیله نقلیه کوچک عمل می‌کند و شخصیتی اسپرتی دارد. برای رانندگی روزانه شهری، دینامیک رانندگی موجود در این مدل، بهتر از هر کراس‌اور کوچک دیگری است. در پیچ‌های تُند کوهستانی، CX-5 قابلیت‌های مناسبی در پیچیدن به‌عنوان خودرویی حاضر در این کلاس نشان می‌دهد. سیستم فرمان، ترمزها و تعلیق بیشتر از این که برای راحتی بیشتر تنظیم شده باشند، حالت اسپرت پیدا کرده‌اند.

در مسیر بزرگراه، مزدا دارای یک سواری نرم و راحت است و با سایر خودروهای این کلاس قابل‌مقایسه است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز شیفت‌های سریع و نرمی دارد و حالت «اسپورت» نیز به راننده اجازه می‌دهد که لذت بیشتری از رانندگی ببرد.

جمع‌بندی

چیزی که مزدا CX-5 گرند تورینگ مدل ۲۰۱۶ را از سایر کراس‌اورهای کوچک متمایز می‌کند، دینامیک رانندگی آن است. CX-5 دارای شخصیتی با لذت و هیجان رانندگی است که با دقت فرمان و هندلینگ اسپرتی همراه است.

CX-5 دارای تمام ویژگی‌هایی است که خانواده‌ها به دنبال آن هستند؛ راحتی، کاربردی‌بودن، فضای حمل وسایل مناسب و مصرف سوخت مناسب.

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

 بررسی مزدا CX-5 مدل 2016

منبع پدال


نظرات

  • فوجی فوجی (21 فروردین 1394 ساعت 11:57)

    جیگر....

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (19 فروردین 1394 ساعت 22:59)

    واقعا عالیه

  • رخش جاده رخش جاده (19 فروردین 1394 ساعت 21:41)

    خیلی باحاله ! تا حدودی شبیه سانتافه 2015 هست از نمای جلو