1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تجربه 50 هزار کیلومتر رانندگی با مازراتی گرن کابریو

تجربه 50 هزار کیلومتر رانندگی با مازراتی گرن کابریو

19 بهمن 1394
  • 1

اواخر سال 2011 شرکت آرتاتاک موتور -مدعی نماینده رسمی برند مازراتی_ پای محصولات این کمپانی را به کشورمان باز کرد و از آنجایی هم که نام مازراتی برای بسیاری از علاقمندان به خودرو یادآور مهندسی و طراحی ناب ایتالیایی بود، خیلی زود توانست به عنوان یک برند لوکس و اسپرت روانه خیابان ها شود و نگاه ها را به سوی خود بکشاند حتی به جرات میتوان گفت که در طول این 4 سال، محصولات وارد شده تحت عنوان این برند به ایران بیش از هر کشور دیگری مورد ستایش عامه مردم قرار گرفته اند! اگرچه پیش از این نیز تجربه رانندگی "سرعت" با برخی از محصولات این برند همچون گیبلی و کواتروپورته را برای علاقمندان به این خودرو به چاپ رسانده ایم اما سواری گرفتن از مازراتی هیچگاه کهنه نمی شود خصوصا این که به سراغ نسخه "گرن کابریو"ئی برویم که با کارکردی در حدود 50000 کیلومتر و پس از گذشت 3 تا 4 سال هنوز هم جذابیت های خود ر ا برای خریداران حفظ کرده است. این جذابیت ها اما برایتان چقدر آب میخورد و هزینه های نگهداری و تعمیرات احتمالی یک مازراتی پس از 3 سال چگونه است؟!

مطلب زیر نگاهی دارد به یک گرن‌کابریوی اسپرت زیبا اما دست دوم:

خودروی مورد نظر که گرن‌کابریو مدل اسپرت است تفاوت های ظاهری اندکی با نسخه عادی آن دارد که این تفاوت ها به سپرهای عقب و دیفیوزر، اگزوزهای یک تکه مستطیلی شکل با تفاوتی محسوس در صدای تولیدی، چراغ های مات عقب، نشان قرمز رنگ مازراتی روی درب صندوق بار و در نهایت استفاده از پوسته فیبر‌کربنی در قسمت های مختلف کابین-همچون فرمان، اطراف نشانگرهای کیلومتر و دور موتور، سردنده و قسمت هایی از تزیینات داشبورد و رودری ها- برمیگردد. در بخش فنی نیز خودروی مورد نظر از همان پیشرانه 4.7 V8 لیتری تنفس طبیعی با افزایش 10 واحد توان خروجی از 450 اسب بخار (510 نیوتن متر) به 460 اسب بخار و 520 نیوتن متر بهره میبرد.

سواری گرفتن از گرن کابریو اسپرت

پس از تحویل گرفتن سوئیچ رنگ و رو رفته- که دکمه های باز و بسته کردن قفل درب بر روی آن دیگر غیرقابل تشخیص شده اند ! درب خودرو بدون نیاز به کشیدن دستگیره و تنها با فشردن دکمه قرار گرفته در زیر آن به نرمی گشوده میشود. با باز شدن در، نمایی از کابین پوشیده شده از چرم قرمز Rosso Corallo به نمایش گذاشته میشود و هنگامی هم که در پشت صندلی های نرم آن قرار می گیریم با ملاحظه بخش هایی از داخل کابین درمی یابیم که برخلاف سوئیچ کیفیت و رنگ چرم به کار رفته، در کابین تقریبا تغییری مشاهده نمی شود فقط قسمت های پلاستیکی دور فرمان تا حدودی دچار خوردگی شده اند. وقتی با سوئیچ خودرو را روشن می‌کنیم پیشرانه هشت سیلندر خوش صدای مازراتی با غرشی جذاب روشن میشود و با عقب کشیدن کلید تعبیه شده در کنسول میانی، سقف با مکثی کوتاه در مدت زمانی در حدود 25 ثانیه شروع به جمع شدن در محفظه پشتی می‌کند. با قرار دادن گیربکس 6 سرعته اتوماتیک روی حالت درایو، ترمزدستی برقی آزاد شده و به نرمی در خیابان های شلوغ شهر شروع به حرکت می‌کنیم. اگر 4 سال پیش سواری گرفتن از گرن‌کابریو در خیابانهای شهر در مرکز توجه قرار می گرفت و نگاه خیلی از رهگذران و رانندگان را به خود معطوف می‌کرد حالا دیگر آنقدر مورد توجه قرار ندارد و این نشان دهنده این است که تب مازراتی نیز در کشور همچون پورشه تا حدودی خوابیده است. پس از باز شدن مسیر وقتی که پدال گاز را بیشتر فشردیم صدای خودرو بالا گرفت ولی گیربکس اتوماتیک در حالت نرمال خیلی زود تعویض دنده را انجام داد و مانع از اجرای سمفونی اگزوزها شد.

از این رو با کشیدن دسته دنده به سمت چپ خودرو روی حالت تعویض دستی از پشت فرمان قرار گرفته و با اولین معکوس دزدگیر خودروهای پارک شده در کنار خیابان را به صدا در درآوردیم! با افزایش دور موتور، صدا و ارتعاش هیجان آور اگزوز مازراتی به گوش رسید و خودروها بدون نیاز به بوق راه را برایمان باز کردند! البته در این میان نکته ناخوشایند تعویض نسبتا کند دنده توسط شیفترهای فیبر‌کربنی بزرگ درپشت فرمان بود. همچنین شتاب صفر تا 100 آن با وجود این که 0,2 ثانیه ای سریع تر از مدل عادی شده و به 5,0 ثانیه رسیده بودکه برای یک خودروی V8 حجیم و پرسروصدا _آنهم با پسوند اسپرت_ آنچنان که باید و شاید راضی کننده نیست. در حدود سرعت 100 کیلومتر در ساعت هنگام مانور دادن، قسمت پشتی خودرو میل به بازی کردن داشت که مطمئنا در صورت خاموش بودن سیستم کنترل پایداری، امکان نگهداشتن عقب خودرو کمی سخت میشود. در نهایت این که کیفیت سواری خودرو نسبت به مدل صفر کیلومتر تفاوت محسوسی نداشت، ترمزها خوب عمل می کرد و عملکرد خودرو افتی را نشان نمیداد. اما کاهش کیفیت در بخش هایی از داخل کابین آن هم برای یک خودروی حدودا 100هزار دلاری-بخوانید بالای یک میلیاردی- چیزی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. البته باوجود این که این موضوع به شرایط نگهداری هم بستگی دارد اما به نظر میرسد که کیفیت داخل کابین پورشه به عنوان نزدیکترین رقیب بهتر از این خودرو باشد.

مروری بر ظاهر

با اینکه گرن‌کابریو و گرن توریسمو (نسخه کوپه) مازراتی کم‌کم به پایان دوره خود نزدیک میشوند و در انتظار جایگزینی با نسل جدید هستند، اما هنر طراحی ایتالیایی در نمای ظاهری این خودروها جذابیت خود را حفظ کرده است و همین امر موجب شده تا آنها را همچنان زیبا و جذاب ببینید. طراحی روان و سیال گونه با کمترین خطوط لبه دار به همراه برآمدگی های جذاب گلگیر جلو و چراغ های خشمگین کشیده شده به سمت ورودی هوای بیضی شکل که در مرکز آن لوگوی مازراتی به رنگ قرمز خودنمایی می‌کند، نمای جلویی چشم نواز و کم نظیری را به نمایش میگذارد. نمای پشتی خودرو به واسطه چراغ های لامپی مات، کمی کهنه و غیرمدرن جلوه می‌کند اما فرم کلی چراغ ها که توسط نواری کرومی به هم متصل شده اند به همراه دیفیوزر بزرگ سیاه رنگ که دو عدد سر اگزوز از دو طرف آن بیرون آمده اند مجموعه بی نقصی را از قسمت عقب یک خودروی اسپرت ارائه می‌کنند. ضمنا تا حد امکان سعی شده که سقف خودرو در حال بسته، کم ارتفاع به نظر برسد تا از صفات اسپرت و زیبایی گرن‌کابریو نسبت به گرن توریسمو کاسته نشود. البته این موضوع بدین معنا نیست که جای سر برای سرنشینان عقب محدود شده باشد و صندلی های راحت پشتی تا حدود رضایت بخشی دو نفر سرنشین را با قد و هیکل متوسط در خود جای خواهند داد. صحبت از فضا شد پس اشاره ای کنیم به فضای صندوق بار 173 لیتری که در صورتی که لاستیک زاپاس برای خودرو سفارش داده شده باشد، تقریبا نیمی از این حجم بی استفاده خواهد شد و همچون نسخه مورد آزمایش لاستیک به صورت عمودی در صندوق عقب قرار میگیرد!

داخل کابین

همانطور که گفته شد، کابین زیبای گرن‌کابریو مورد آزمایش از ترکیب چرم قرمز و مشکی و قسمتهای فیبر‌کربنی تشکیل شده که فضای کاملا اسپرت و لوکسی را پدید می آورد. اما با وجود ماهیت اسپرت خودرو آن چنان با کلیدهای قرمز و مشکی و آپشن های رنگارنگ سرو‌کار نداریم.

تعدادی از امکانات رفاهی به صورت خلاصه عبارتند از صندلی های چرمی 10 حالته با قابلیت تنظیم برقی به همراه دو حافظه، گرم‌کن صندلی های جلو، چراغ های اتوماتیک، سیستم تهویه دوگانه با قابلیت تنظیم برای سرنشینان پشتی، ساعت آنالوگ مازراتی در میانه کنسول، سنسورهای پارک، صفحه نمایش رنگی 7 اینچی برای دسترسی به GPS و تنظیمات ساعت و سیستم صوتی، درگاه USB و AUX، سیستم صوتی با کیفیت Bose به همراه 12 بلندگو و 2 عدد سابووفر، سیستم تشخیص صدا، کنسول میانی برای سرنشینان پشتی با دسترسی به درگاه USB و خروجی 12 ولتی، آینه های برقی گرم شونده و کامپیوتر سفری.

هزینه های نگهداری و تعمیرات احتمالی پس از 4 سال

خودروی موردنظر با کارکردی در حدود 49700 کیلومتر و با عمری نزدیک به چهارسال در حال حاضر نیاز به تعویض یونیت کمک‌فنر عقب سمت راننده به قیمت 3 میلیون تومان و دو عدد کاتالیزور هر یک به قیمت 15میلیون تومان دارد. البته این مبالغ بدون محاسبه حق تعمیرات میباشد. حدود یک ماه زمان میبرد که قطعات موردنظر به کشور ارسال شود که شامل 8% مالیات گمرکی نیزخواهند شد. 80% مبلغ قابل پرداخت باید پیش از تحویل تقبل شود. نکته جالب راجع به تعمیرات مازراتی این است که به گفته مالک، تعمیرات حتما باید در نمایندگی مجاز انجام گیرد و در غیر این صورت در موقع فروش با مشکل مواجه خواهید شد!

باقی خرج ها نیز شامل سرویس های دوره ای و تعویض روغن و لنتها ، هزینه ای در حدود 5 میلیون تومان در هر دوره روی دست مالک می گذارد. خودروی مذکور در حال حاضر با برچسب قیمت 1 میلیارد و 250 میلیون تومان در دسترس است که نسبت به مدل صفر کیلومتر آن‌که بیش از 2 میلیارد تومان قیمت دارد، افت قابل توجهی پیدا کرده است. با این تفاسیر مازراتی گرن‌کابریو اسپرت مدل 2012 با قیمتی در حدود 1 میلیارد تومان، شاید کمی قدیمی شده باشد و هزینه های احتمالی چندین میلیون تومانی را برای تعمیرات طلب کند اما تا حدود زیادی شخصیت خاص خود را حفظ کرده است.

 گران ترین خودروی جهان

 گران ترین خودروی جهان

 گران ترین خودروی جهان

 گران ترین خودروی جهان

 گران ترین خودروی جهان



نظرات

  • امید امید (6 اردیبهشت 1396 ساعت 11:21)

    در این مطلب اشتباهات فنی زیادی مشاهده می شود. نوشتن در مورد مزراتی کار آسانی نیست.