1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی Lexus RC-F

تست و بررسی Lexus RC-F

22 آذر 1393
  • 1

طراحی و کابین:

معمولا وقتی کمپانی هایی که تنوع محصول گسترده ای دارند هنگامی که قصد ساختن یک خودروی کوپه را می کنند با یکی از مدلهای سدان فعلی خودشان شروع کرده 2 در از آن حذف می کند و طرح شیک و قشنگ از آن در می آورند. کوتاه شدن ویل بیس (فاصله محور جلو و عقب) اختیاری است. ولی لکسوس از این روش استفاده نکرد. به جای اینکار، لکسوس برای ایجاد ساختار کوپه جدیدش برشی از نمای جلوی GS سدان، نمای وسط IS C کانورتیبل و نمای عقب IS سدان را ترکیب کرد و از تکنیک جوش پیچ لیزری برای بالا بردن استحکام استفاده کرد.

 تست و بررسی Lexus RC-F

 تست و بررسی Lexus RC-F

 تست و بررسی Lexus RC-F

این ترکیب 3 بخشی وقتی توضیح داده شود معنای بهتری پیدا می کند. بخش جلوی GS به مهندسان این امکان را می دهد که به منظور بهبود هندلینگ فاصله بین مرکز چرخهای جلو را بیشتر کنند، برای منظم بودن ابعاد بدنه از قسمت عقب IS سدان استفاده کردند و از قسمت وسط IS کانورتیبل به خاطر استحکام و سختی آن و ویل بیس کوتاهتر استفاده کردند. در مقایسه با IS سدان فعلی، RC کوپه حدود 1.5 اینچ درازتر و کشیده تر و پایینتر است اما ویل بیس آن 2.7 اینچ کوتاهتر است.

 تست و بررسی Lexus RC-F

مدل تست شده در این مقاله نمونه اسپرت RC با پسوند F می باشد که لکسوس برای جایگزینی IS-F سدان که طراحی آن شباهتی به طرح های جدید لکسوس ندارد قصد دارد از آن استفاده کند. (سدان اسپرت آینده لکسوس مدل GS-F که بزرگتر و احتمالا گرانتر از IS-F سدان قدیم خواهد بود).

لکسوس در مدل RC-F سعی نکرده تا از مدلهای M بی ام و مستقیما تقلید کند. کابین جمع و جور آن اطلاعات و دکمه هایی در اختیار راننده قرار می دهد که طراحی و نمای مدرنی دارند. در کنسول وسط که ارتفاع بلندی دارد یک صفحه نمایش لمسی سفارشی نصب می شود که بخشی از پکیج سیستم صوتی ارتقا یافته و سیستم ناوبری به قیمت 2840 دلار می باشد و در بخش نشاندهنده ها کیلومتر شمار و دور موتور نمای به خصوص LCD در وسط پشت آمپر مشابه مدل LFA را دارند. تقریبا همه چیز از طریق پد کنترلی لمسی Infotainment قابل تنظیم است اما IS دکمه های اضافی برای کم و زیاد کردن صدا یا تنظیمات وجود دارد.

 تست و بررسی Lexus RC-F

 تست و بررسی Lexus RC-F

 تست و بررسی Lexus RC-F

بخش آمپرهای LCD این خودرو 4 ظاهر متفاوت دارد که شامل Eco، Normal، Sport و Sport Plus هستند و یک صفحه نمایش دیگر در سمت چپ آنها قرار دارد که فشار باد تایر، ایستگاه های رادیو، شتاب جانبی و بسیاری اطلاعات دیگر را نمایش می دهد. در سمت راست یک کیلومتر شمار آنالوگ کوچکتر به چشم می خورد.

سیستم انتقال قدرت:

خیلی کم پیش می آید که بتوان گفت 467 اسب بخار قدرت کافی نیست ولی این قضیه در مورد RC-F صادق است. با وجودی که موتور 5 لیتری IS-F سدان برای استفاده در RC-F کوپه کاملا مورد بازبینی و اصلاحات قرار گرفته ولی این خودرو 1836 کیلوگرم وزن دارد که 90 کیلوگرم بیشتر از IS سدان قدیم است. وزن مسئله اصلی RC-F است. وزن آن 197 کیلوگرم بیشتر از BMW M4 و تقریبا هم وزن مدل دو دیفرانسیل آئودی یعنی RS5 است. در یک مسابقه درگ بین این 3 خودرو بی ام و از آنها جدا شده و فاصله می گیرد در حالی که لکسوس RC-F و آئودی RS5 (با موتور 4.2 لیتری) تا انتهای 400 متر برابر هستند. در سرعت بالا RC-F از RS5 پیشی می گیرد و اگر همچنان پدال گاز آن را نگه دارید به زودی در سرعت 275 کیلومتر در ساعت محدود کننده الکترونیکی آن وارد مدار شده و شتابگیری متوقف می شود.

 تست و بررسی Lexus RC-F

با بررسی اطلاعات به دست آمده مشخص شد که RC-F سریعتر از IS-F سدان قدیم نبود (گرچه کندتر هم نبود). این کوپه در عرض 4.3 ثانیه و 12.8 ثانیه به ترتیب به 60 مایل و انتهای ¼ مایل رسید که ارقامی مشابه IS-F قدیم هستند. همچنین صدای موتور V8 تنفس طبیعی آن با IS-F یکی است. با اینکه کابین RC-F ساکت و بیصدا است، عابرین پیاده از صدای باز شدن دریچه گاز در مسیر اینتیک و سیستم تایمینگ میل سوپاپ که نعره موتور را تبدیل به غرشی خوشایند می کند شوکه می شوند. لکسوس با تغییراتی که فراتر از ارتقای نرم افزاری هستند و بدون توسط به توربو توانست 51 اسب قدرت IS-F را ارتقا دهد و به 467 اسب برساند. سوپاپهای تیتانیوم (تمام سوپاپها) به همراه میل لنگ و شاتون های سبکتر به مهندسین این اجازه را داد که ردلاین موتور را با 500 دور افزایش به 7300 دور در دقیقه برسانند. از نظر زیبایی صدا فقط موتور آئودی RS5 که تا 8300 دور میگیرد می تواند با RC-F رقابت کند در حالی که موتور توربو و کم حجم BMW M4 از این نظر نمی تواند با آن رقابت کند (البته نکته جالب اینجاست که موتور M4 با وجود توربو بودن تا 7600 دور می گیرد). حیف که لکسوس به اندازه صدایش سریع نیست.

دور بالاتر به معنای قدرت بیشتر است اما نیازمند هوا و بنزین بیشتر نیز هست. به همین خاطر موتور این خودرو با کد UR-GE2 مجهز به دریچه گاز بزرگتر و انژکتورهایی با پاشش بیشتر شده اند. حداکثر قدرت در دور 7100 حاصل شده و گشتاور 527 نیوتن متری آن که 24 نیوتن متر بیشتر از IS-F قدیم است در دور 4800 در دسترس خواهد بود که 400 دور پایینتر از موتور قبلی است. نسبت تراکم نیز از 11.8 به 12.3 افزایش یافته است. برای فعال کردن این قدرت اضافه از پولی های میل سوپاپ با قابلیت تغییر تایمینگ استفاده شده است که باعث بهبود مصرف سوخت در حالت کروز و حالتی که موتور تحت بار پایین است می شود و در بزرگراه مصرف سوخت آن نسبت به IS-F قدیم 2 مایل به ازای هر گالن بهتر شده و به 9.4 لیتر در 100 کیلومتر رسیده است. ولی در تست نشریه Car & Driver با مصرف 15.6 لیتر در 100 کیلومتر، کوپه جدید لکسوس خودرویی پر مصرف از آب در آمد.

هندلینگ، سواری و ترمز:

تمام تلاشی که در ساختار این خودرو صرف شده با اولین گردش های غربالک فرمان نمایان می شود. ساختار یکپارچه و فوق مستحکم به معنای فقدان لرزش در بدنه است زیرا همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد ساختار مستحکم بخش مرکزی IS کانورتیبل در آن به کار رفته است. این ساختار سفت و سخت تمام حرکات شاسی را به وضوح انتقال می دهد که هم خوب و هم بد است. اگر بیش از حد تواناییش به اکسل جلو فشار بیاورید همانطور که انتظار می رود صدای لاستیکها بلند شده و ستون فرمان دچار نوسان می شود. همچنین در جاده ای که بیش از حد ناصاف باشد مقداری ارتعاش به ستون فقرات سرنشینان انتقال می یابد. در جاده صاف و هموار RC-F سواری نرمی دارد که از این نظر از M4 بالاتر است.

صندلیهای جلوی RC-F مجهز به برآمدیگیهایی بزرگی برای حمایت جانبی سرنشین هستند زیرا این خودرو تا 0.95 جی شتاب جانبی را تحمل می کند. البته با توجه به تایرهای Michelin Pilot Sport و رینگهای فورج 19 اینچی BBS انتظار بیشتری از آن می رفت. ستاپ سیستم تعلیق جوری است که RC-F دچار کم فرمانی زیادی می شود. لکسوس اعتراف می کند که هدفش از ساخت RC-F خودرویی تهدید آمیز نبوده است بلکه یک کوپه با پرفورمنس بالا و لذت رانندگی برای افراد با تمام سطوح مهارتی بوده است.

با وجود 4 حالت مختلف برای رانندگی، سیستم فرمان فقط حالت نرمال و اسپرت را ارائه می دهد. حالت اسپرت (که شامل اسپرت و اسپرت پلاس است) فقط سفتی فرمان را افزایش داده ولی واکنش آن را تغییر نمی دهد.

با اینکه کامپیوتر گیربکس خودش را با سبک رانندگی خاصی وفق می دهد، این گیربکس 8 دنده اتوماتیک که از IS-F به عاریت گرفته شده با دخالت دستی مخالفتی نمی کند. دیسک ترمزهای تنومند 15 اینچی در جلو و 13.6 اینچی در عقب بدون افت ترمز باعث کاهش سرعت می شوند و تنها ایراد ترمز این است که هنگام فشردن آن تا انتها حس گیجی در پدال احساس می شود. این خودرو از سرعت 70 مایل نیاز به 46.9 متر مسافت دارد تا به توقف کامل برسد که از این نظر در پشت سر M4 قرار می گیرد که البته با توجه به وزن بیشتر RC-F رقم در خور تحسینی است.

 تست و بررسی Lexus RC-F

قیمت RC-F بر خلاف وزنش کاهش یافته که در مدل پایه به 63.325 دلار می رسد که 1200 دلار کمتر از IS-F است. خودروی تست شده در این مقاله مجهز به پکیج پرفرومنس با قیمت اضافه 5500 دلار می باشد. این پکیج امکاناتی نظیر سقف فیبر کربنی (مانند مدل M4 بی ام و)، باله عقب کربنی و دیفرانسیل با قابلیت تقسیم متغیر گشتاور به هر یک از چرخهای عقب را در بر می گیرد. این دیفرانسیل که اولین بار توسط تویوتا استفاده می شود فراغ از حالت رانندگی 3 نوع تنظیم دارد: نرمال، اسلالوم، پیست. حالت اسلالوم تهاجمی ترین حالت تقسیم گشتاور آن است. این دیفرانسیل به طور چشمگیری کم فرمانی را کاهش می دهد اما فقط هنگامی عمل می کند در حال شتابگیری باشید. نکته ای که اعلام نشده افزایش وزن 22 کیلویی خودرو در صورت استفاده از این پکیج است. قطعات فیبر کربنی حدود 7 کیلوگرم وزن را کاهش می دهند ولی این نوع دیفرانسیل با موتورهای برقی و مجموعه کلاچی که دارد 30 کیلوگرم از دیفرانسیل استاندارد لغزش محدود Torsen سنگینتر است.

رنگ بیش از حد شفاف Molten Pearl بیشتر ظاهری عجول و آشفته به RC-F بخشیده است تا ظاهری روان و ظریف. نسبت نیرو به وزن تنها نقطه ضعف بزرگ RC-F است. با اینکه کوپه جدید لکسوس چابکی مطلق و بالانس M4 و حتی استایلRS5 را ندارد، اما شخصیتی منحصر به فرد دارد، یک کاماروی ژاپنی است با انبوهی از دکمه ها و صفحات نمایش و صدایی خشن و سرزنده.

در پایان توجه شما را به مشخصات فنی و مقایسه نتایج تست این خودرو و مقایسه آن با BMW M4 که هر دو در نشریه Car & Driver تست شده اند جلب می کنیم.

 تست و بررسی Lexus RC-F

 تست و بررسی Lexus RC-F



نظرات

  • محمدماجد محمدماجد (22 آذر 1393 ساعت 11:23)

    بازم لکسوس چیزی دیگست